Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1961
    • Hki

    Originally posted by r.w. View Post
    Niin kuin tuossa on jo aiemmin sanottu, niin käykää ajamassa niitä autoja. Itse ehdotan sen dieselin kaveriksi niiden V8-vertailumallien sijaan esim. N52-vaparia, jonka herkkyys saa takuulla puntin värisemään. Yllätyin jopa itse, miten niin paljon laiskempi kone voi kuitenkin olla monin verroin isoveljiään hauskempi ajaa.
    Nyt ollaan ytimessä! Erot on suht pieniä ja vain viimeistä nautintoa haettaessa erot korostuvat. Tämä on varmasti asia, mikä ei haittaa ennen kuin sen tiedostaa ja on hyvä vertailukohta. Vapari >2500rmp reagoi todella kivasti kaasuun ja tästä syntyy suora yhteys voimalinjaan. Automaatti tuo aina viivettä ja turbo myös. Kokemusta nykyisistä 335i, x35d, 550i, 330d, 530d malleista. Jonkinlainen viive on aina läsnä, toisissa isompi, toisissa pienempi. X6 viive jäi mieleen pitkänä, kun taas 330d muistikuvien perusteella mukavin diesel. Viiveen vastapuolena taas -paljon- enemmän voimaa käytössä...puolensa ja puolensa.

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      Pienessä päässäni tuli joskus mietttyä teoriaa kaasuunreagoinnin taustalla kun tuli tunne että moottorin empiminen on suoraan verrannollinen euro-x normiin:

      Euro-3 oli sellainen turbodiesel jota oikeastaan osasin odottaa, ei yllätyksiä.

      Euro-4 oli miettivämpi ja jo silloin ihmettelin takapakkia moottorin käytöksessä verrattuna aiempiin malleihin.

      Euro-5 on tämä nykyinen päänsärkyni joka on jo omaan makuun rasittava.

      Heti kun moottorissa on ahtopainetta, regointi nopeutuu huomattavasti. Pintakaasulla paineettomana ainoa keino saada lisää ahtopainetta on lisätä syöttöä. Syötön lisääminen ennen ilmaylimäärää taasen aiheuttaa hiukkaspäätöjä. Tässä onkin valmiina sellainen hullunlenkki kun ilmaa pitäisi saada lisää mutta polttoainetta ei haluttaisi syöttää suhteessa enempää. Heti kun ahtopainetta on enemmän, voidaan polttoainettakin syöttää reilummin kun ilmamäärää pystytään nopeasti lisäämään ahtimen siipien asennolla ja/tai ahtimien välisellä vaihtoläpällä. Tämän perusteella en ihmettelisi jos tuo ärsyttävin viive johtuisi siitä että euro-5 olisi kaukainen haave jos turbo saataisiin heti mukaan syöttöä lisäämällä silloin kun kaasupoljin sitä pyytää.

      Että sellainen teoria.. Saa puoltaa/vastustaa. Olisi mielenkiintoista tietää enemmän.
      ---

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7366
        • Oulu

        Originally posted by teropa View Post
        Olisi voinut tehdä vertailevia mittauksia, mikä on kaasunpainalluksesta (ei kickdown) viive siihen, että pykältää alas ja veto päällä.
        Jotenkin hämmästyttää, että mikään autolehti tai muu vastaava instanssi ei ole ottanut käyttöön tai jopa standardoinut jotain järkevää mittaustapaa tuohon moottorin reagointinopeuden mittaukseen. Kuten olen aiemminkin täällä kirjoittanut, on mua noi turbojen viiveetä häirinneet lähinnä muissa autoissa kuin Bemareissa. Mutta eihän bemarikaan voi täysin viiveetön olla, joskus jopa oma vapari tuntuu sellaiselta että saisi reagoida nopeammin. Ämmäläisten vapareita olisikin kiva päästä testaamaan, luulisi että niissä on viiveetkin kohdallaan.

        Ja tottakai ois mukava päästä myös sun 535dA ajamaan, taannoisesta 535dAT-koeajosta on jo enää vain haalistuneet mielikuvat enkä sen perusteella sano viiveistä mitään.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Sigfried
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 261
          • Rannalla

          Kyllähän se fakta on että tuossa sinänsä loistavassa insinööritekniikan huipputuotoksessa on viive siitä siitä kun kaasun runttaa pohjaan, siihen kun villimeno alkaa (kuten joku totesi, ehtii melkein sanoa vänkärille "pidä kiinni, kohta mennään"). Itseäni ei sinänsä ole tuo viive häirinnyt, koska se mitä tapahtuu viiveen jälkeen poistaa tehokkaasti kaikki pahat ajatukset

          Ja itse ainakin maantie ohituksissa käytän kickdownia aina, oli sille tarvetta tai ei, sillä haluan nauttia hankkimastani voimasta

          Teropalle onnea uuden todella hyvin varustellun ja pirun siistin auton hankinnasta, veikkaan ettei E39:ä tule ikävä!

          Comment

          • JH.
            Bimmer Fanatic
            • May 2007
            • 779
            • PKS

            Itsellä on myös vaihto lähellä. E39 tuli aikoinaan valittua ulkonäkö/ajettavuus/melu-perustein, joten tilat eivät olleet mikään kriteeri. Tästä syystä oma vaihtoehtolista on tällä hetkellä:
            -E90 320/325/330
            -Audi A3/A4
            -Lexus IS250
            MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
            Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
            BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

            Käyttis i4 eDrive40
            Kesällä E36 M3
            Radalla E36 325i track day tool

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7479
              • Kotona

              Originally posted by JH. View Post
              Itsellä on myös vaihto lähellä. E39 tuli aikoinaan valittua ulkonäkö/ajettavuus/melu-perustein, joten tilat eivät olleet mikään kriteeri. Tästä syystä oma vaihtoehtolista on tällä hetkellä:
              -E90 320/325/330
              -Audi A3/A4
              -Lexus IS250
              Skippaa ainakin tuo e90 320i suosiolla. Kuutoskoneellakin tuo e90 koppa tuntuu olevan raskas liikutella niin nelosella homma on vielä pykälää tahmaisempaa...
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
              Myydään: HP 14" kannettava tietokone **170e**
              -

              Comment

              • JH.
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 779
                • PKS

                Homma ratkesi meikäläisen osalta. Valinta oli E90 325iA sedan. Audia en ehtinyt edes koeajaa . Lexuksen taas rajasin pois kun ruostepeikko alkoi hirvittää. Varusteina "uudessa" on itselleni "pakolliset" eli sporttisisusta, -alusta ja -ratti. Automaatti on itselle ensimmäinen, joten vielä tuntuu vähän oudolta (mutta hyvältä :. Muutaman kuukauden jälkeen sen varmaan tietää jääkö automaattiin koukkuun vai ei!? Vielä en osaa sanoa.

                Melutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.

                Mistä tietää onko kumi run-flatit? Lukeeko niissä aina?
                MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                Käyttis i4 eDrive40
                Kesällä E36 M3
                Radalla E36 325i track day tool

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by JH. View Post
                  Muutaman kuukauden jälkeen sen varmaan tietää jääkö automaattiin koukkuun vai ei!? Vielä en osaa sanoa.
                  Varmasti jäät, varsinkin kun opettelet sen stepin/sportin käytön päätie+moottoritienopeuksissa eri nopeudenvaihdoksissa.

                  Comment

                  • exodus
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2003
                    • 774
                    • Oulu

                    Originally posted by JH. View Post
                    Homma ratkesi meikäläisen osalta. Valinta oli E90 325iA sedan. Audia en ehtinyt edes koeajaa . Lexuksen taas rajasin pois kun ruostepeikko alkoi hirvittää. Varusteina "uudessa" on itselleni "pakolliset" eli sporttisisusta, -alusta ja -ratti. Automaatti on itselle ensimmäinen, joten vielä tuntuu vähän oudolta (mutta hyvältä :. Muutaman kuukauden jälkeen sen varmaan tietää jääkö automaattiin koukkuun vai ei!? Vielä en osaa sanoa.

                    Melutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.

                    Mistä tietää onko kumi run-flatit? Lukeeko niissä aina?
                    Onneksi olkoon uuden auton johdosta. Automaattiin tykästyt varmasti. Run-flatit tunnistaa RSC-logosta renkaan kyljessä.

                    Comment

                    • _nixu_
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2006
                      • 8971
                      • Kellokoski

                      Originally posted by JH. View Post
                      Melutasoero E39:iin on mun mielestä niin pieni, että jos vertailua tekee eri renkailla ja eri teillä, ei asiaan voi saada varmuutta. Noin viiden auton otannalla osa oli E39:ää selkeästi meluisampia ja osa selkeästi hiljaisempia.
                      Onko kuulo tarkastettu milloin viimeksi?
                      Ei herneitä mutta kyllä tuo E9X on niin selvästi E39 meluisampi että ei siitä ole epäilystäkään :think
                      Ehkä se ero kaupungissa on pieni mutta varsinkin maantiellä ero 100km/h vauhdissa on jo melko suuri E39:n eduksi.

                      Ja tuskin on runflatit alla jos auto kerran hiljaiselle vaikuttaa
                      E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                      Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                      Comment

                      • JH.
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 779
                        • PKS

                        Originally posted by _nixu_ View Post
                        Onko kuulo tarkastettu milloin viimeksi?
                        Taitaa olla joku 10 v sitten viimeksi. Pitäisköhän hankkia kuulotorvi tai jotain... Oma E39 on aika meluisa Contin SportContact 3:lla. Asiaa kuvaa hyvin se, että talvinastojen ja noiden välillä ei ole selvää eroa. Koeajoin ostamani E90:n Nokian talvinastoilla, joilla se vaikutti keskimäärin hiljaisemmalta kuin E39. Nyt alla ovat kesärenkaat, joilla melutaso nousi, joten epäilen, että ne ovat runflatit. Täytyy käydä kohta tsekkaamassa kun nyt tästä Wapusta selviää...
                        MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                        Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                        BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                        Käyttis i4 eDrive40
                        Kesällä E36 M3
                        Radalla E36 325i track day tool

                        Comment

                        • JH.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 779
                          • PKS

                          Originally posted by JH. View Post
                          Nyt alla ovat kesärenkaat, joilla melutaso nousi, joten epäilen, että ne ovat runflatit. Täytyy käydä kohta tsekkaamassa kun nyt tästä Wapusta selviää...
                          Eipäs olleet runflatit, mutta ilmeisestikin maailmankaikkeuden meluisimmat normaalikumit, eli GY Eagle F1 asymmetricit. "Onneksi" ovat aika huonossa hapessa, jotta voi katsella jotain hiljaisempaa alle..
                          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                          Käyttis i4 eDrive40
                          Kesällä E36 M3
                          Radalla E36 325i track day tool

                          Comment

                          • tuumas
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2007
                            • 2564
                            • Lapland, Finland

                            Originally posted by JH. View Post
                            Eipäs olleet runflatit, mutta ilmeisestikin maailmankaikkeuden meluisimmat normaalikumit, eli GY Eagle F1 asymmetricit. "Onneksi" ovat aika huonossa hapessa, jotta voi katsella jotain hiljaisempaa alle..
                            Nuo on muuten meluisimmat renkaat mitkä olen koskaan kuullut

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by tuumas View Post
                              Nuo on muuten meluisimmat renkaat mitkä olen koskaan kuullut
                              Kyllä kuitenkin mm.Pirelliltä ja contilta löytyy vieläkin meluisampia.

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1960
                                • Seinäjoki

                                Lipsutaan vähä aiheesta, mutta mikä olisi hiljainen rengas kokoluokassa 20"? nankangit oli melko hiljaiset ensimmäiset 5tkm, senjälkeen aika kamalat suoraan sanottuna.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎