Toivottavasti ketään ei haittaa jos laitan tähän pienen koeajoraportin eiliseltä. Eihän tämä nyt aivan E39:n korvaaja ole, mutta kävin heittää lyhyen koeajon Hyundai Genesis Coupé:lla, jonka varmasti 303 hv takaveto-coupé:na voisi olettaa joitain bemaristejakin kiinnostavan. Moottorina tässä siis on 3.8-litran V6.
Muotoilu on ehkä vähän tylsä, mutta ei kuitenkaan ruma. Auto oli pienempi kuin olin olettanut, ei varmaankaan paljoa 3-sarjan Coupéa isompi. Kuvassa on vakiona olevat 19" vanteet kesärenkain. En muista tarkkoja rengaskokoja, mutta aitoon takavetotyyliin takarenkaat oli leveämmät kuin eturenkaat ja takavanteet oli pienemmällä ET:llä (vaikka sitä ei kuvasta huomaakaan). Madallus varmasti parantaisi ulkonäköä selvästi.
Ennakko-odotuksia ei oikein ollut ja heti alkuun on pakko sanoa että yllätyin positiivisesti. Ulkolämpötila oli nollassa ja vähemmän liikennöidyt tiet hyvin jäisiä. Isommilla teillä oli ajourat sulan näköisiä, mutta osin märkiä ja osin jäisiä silti. Moottoritielle en ruuhkan ja rajallisen ajan takia edes yrittänyt ajaa joten arviot melutasosta maantienopeuksissa ja ajomukavuudesta yleensäkin jäivät tekemättä. Jäisen ja märän asfaltin vaihtelu yhdistettynä tarjolla olleisiin tehoihin ja 245/40R18 Hakkapeliitta R -kitkarenkaisiin takana teki menosta melko mielenkiintoista. 1-3 vaihteilla perän sai aina irti vaikka alla oli muka asfalttia. Enimmän aikaa ajoin vaihteiston manuaalipuolella ja ajonvakautus pois päältä. Tällöin meno oli todellakin hauskaa, nopealla ohjauksella luistot sai korjailtua ja auto tuntui pysyvän hyvin näpeissä. En tietenkään liikenteessä kokeillut oikeasti mitään isompia luistoja, vaan lähinnä pientä ja varoivaista testailua. Välillä ois toki kaivannut lukkoperää hillitsemään yksipyöräsutimista.
Kuten kuvasta näkyy moottoria ei oltu peitetty muoveilla oikeastaan ollenkaan. Tämä varmasti vaikuttaa osaltaan mekaanisten äänien kuulumiseen. Käytännössä nuo äänet jäivät kuitenkin yleensä pakomurinoiden alle kuulumattomiin.
Vaihteiston automaattiasennossa voimasta tuntui välillä häviävän yli puolet, vaikka luistonesto reagoi osittain liian hitaasti. Edes pitävän näköinen asfaltti ei aina auttanut. Kun jäällä painoi vähänkään kaasua automaattiasennossa kuului BÖÖÖÖÖ-viuuuuuu kun ensin moottori heräsi ja sitten alkoi hillitön sutiminen johon luistoesto puuttui turhan pitkällä viiveellä. Sopivaa pientä kaasua oli näin tottumattoman vaikea hakea ja takajarrut tuntuivat kuumentuvan hajusta päätellen.
Manuaalipuolella ajaminen tuntui jotenkin paljon helpommalta mulle, mutta ei silloinkaan sopivan kaasun hakeminen pidon säilyttämiseksi helppoa ollut. Eniten hämmästytti miten nopeasti rattiläpysköistä sai vaihdettua vaihteita, sekä ylös että alas vaihdot tuntuivat tapahtuvan mukavan selkeästi. Monella perinteisellä automaatilla olen todennut manuaalipuolen turhaksi jo lyhyellä koeajolla, mutta tässä tykkäsin siitä miten se toimi. ZF:n 6-vaihteinen automaatti voi tietysti toimia Hyundaissakin hyvin. Moottorijarrutukset oli tehokkaita ja takapyörät sai hetkeksi luistoon kun heitti kakkosta 60-70 km/h kaasu ylhäällä. Automaatti ei tuntunut antavan minkäänlaista välikaasua alas vaihdoissa. Myös isolla vaihteella vedättäminen onnistui, vaikka sitä en kunnolla voinut testata. Sen mitä testasin vaihde pysyi vakiona, eikä kaasupolkimessa tuntunut mitään kickdown-nappia ollenkaan. Jos kuutosella vaihteli kaasua pohjaan-ylös-pohjaan-tyyliin 50-60 km/h nopeudessa huomasi miten momentinmuunnin antoi vähän luistoa, mutta silti pikkuvaihteilla ei kuminauhamaisuus mitenkään häirinnyt.
Sisustasta sen verran, että istuin oli mulle aika sopiva, vaikka istuinosan pituussäätö puuttuikin. Penkki oli keskiosalta reikänahkaa ja sähkösäädöillä. Rajallisesta pidosta johtuen sivutukea ei tullut kunnolla testattua. Myös ratti istui käteen hyvin ja sen sai säädettyä hyvin matalalle. Muilta osin sisusta jätti aika kylmäksi, keskikonsoli on tavallisen tylsä ja muovinen. Keskikonsolin yläosan mustavalkoinen LCD-näyttö (radiolle kai lähinnä) oli jotenkin vanhahtava, vaikka autossa olikin vakiona tulevat Infinity:n hifit. Vaihdekeppi Lexus/MB-tyylisine kulisseineen oli vähän kuin jostain muusta autosta.
Tavaratila on matala ja hankala lastata koska auto ei ulkonäöstään huolimatta ole liftback. Lattian alla oli iso, mutta kapea alikokoinen vararengas, eikä senkään poistamisella paljoa lisätilaa irtoa. Pohjan verhoilu tuntui melko heppoiselta jos E39:n tavaratilan pohjaan vertaa.
Tässä kuvassa näkyy lähinnä möreistä pakoäänistä vastaava poikittainen takapönttö, sekä myös jäähdysrivoin varustettu perä. Pakoääntä tosiaan riitti ja se tuntui kuuluvan sisään erinomaisesti. Aluksi tämä voi olla kiva, kuten nyt lyhyellä koeajolla, mutta omassa autossa alkais ehkä häiritä jossain vaiheessa pahastikin. Pelkässä kaupunkikäytössä ei ehkä niin iso haitta.
Tästä kuvasta näkee ehkä vähän miten tuo takajousitus on toteutettu. Siitäpä en osaa sanoa sen enempää, mutta ehkä kuva kertoo joillekin enemmän. Jotenkin olen näkevinäni tuossa E39-tyylisen erillisen apurungon isoilla kumipuslilla.
Kaikenkaikkiaan autosta jäi positiivinen kuva. Onko tästä sitten BMW 3-sarjan coupén kilpailijaksi, kokonaisuutta ajatellen tuskin, mutta varmasti ajamisen iloa on silti harvinaisen paljon tarjolla tähän hintaan. Jos yrittää tätä johonkin verrata niin tilat, automaatti ja äänimaailma tekee sen että mun aiemmin ajamista autoista tämä muistuttaa eniten ehkä Jaguar XK 4.2:sta. Ei huonosti Huyndailta.
Kuvat otettu Nokia N8:lla jos se jotakuta kiinnostaa.
Muotoilu on ehkä vähän tylsä, mutta ei kuitenkaan ruma. Auto oli pienempi kuin olin olettanut, ei varmaankaan paljoa 3-sarjan Coupéa isompi. Kuvassa on vakiona olevat 19" vanteet kesärenkain. En muista tarkkoja rengaskokoja, mutta aitoon takavetotyyliin takarenkaat oli leveämmät kuin eturenkaat ja takavanteet oli pienemmällä ET:llä (vaikka sitä ei kuvasta huomaakaan). Madallus varmasti parantaisi ulkonäköä selvästi.
Ennakko-odotuksia ei oikein ollut ja heti alkuun on pakko sanoa että yllätyin positiivisesti. Ulkolämpötila oli nollassa ja vähemmän liikennöidyt tiet hyvin jäisiä. Isommilla teillä oli ajourat sulan näköisiä, mutta osin märkiä ja osin jäisiä silti. Moottoritielle en ruuhkan ja rajallisen ajan takia edes yrittänyt ajaa joten arviot melutasosta maantienopeuksissa ja ajomukavuudesta yleensäkin jäivät tekemättä. Jäisen ja märän asfaltin vaihtelu yhdistettynä tarjolla olleisiin tehoihin ja 245/40R18 Hakkapeliitta R -kitkarenkaisiin takana teki menosta melko mielenkiintoista. 1-3 vaihteilla perän sai aina irti vaikka alla oli muka asfalttia. Enimmän aikaa ajoin vaihteiston manuaalipuolella ja ajonvakautus pois päältä. Tällöin meno oli todellakin hauskaa, nopealla ohjauksella luistot sai korjailtua ja auto tuntui pysyvän hyvin näpeissä. En tietenkään liikenteessä kokeillut oikeasti mitään isompia luistoja, vaan lähinnä pientä ja varoivaista testailua. Välillä ois toki kaivannut lukkoperää hillitsemään yksipyöräsutimista.
Kuten kuvasta näkyy moottoria ei oltu peitetty muoveilla oikeastaan ollenkaan. Tämä varmasti vaikuttaa osaltaan mekaanisten äänien kuulumiseen. Käytännössä nuo äänet jäivät kuitenkin yleensä pakomurinoiden alle kuulumattomiin.
Vaihteiston automaattiasennossa voimasta tuntui välillä häviävän yli puolet, vaikka luistonesto reagoi osittain liian hitaasti. Edes pitävän näköinen asfaltti ei aina auttanut. Kun jäällä painoi vähänkään kaasua automaattiasennossa kuului BÖÖÖÖÖ-viuuuuuu kun ensin moottori heräsi ja sitten alkoi hillitön sutiminen johon luistoesto puuttui turhan pitkällä viiveellä. Sopivaa pientä kaasua oli näin tottumattoman vaikea hakea ja takajarrut tuntuivat kuumentuvan hajusta päätellen.
Manuaalipuolella ajaminen tuntui jotenkin paljon helpommalta mulle, mutta ei silloinkaan sopivan kaasun hakeminen pidon säilyttämiseksi helppoa ollut. Eniten hämmästytti miten nopeasti rattiläpysköistä sai vaihdettua vaihteita, sekä ylös että alas vaihdot tuntuivat tapahtuvan mukavan selkeästi. Monella perinteisellä automaatilla olen todennut manuaalipuolen turhaksi jo lyhyellä koeajolla, mutta tässä tykkäsin siitä miten se toimi. ZF:n 6-vaihteinen automaatti voi tietysti toimia Hyundaissakin hyvin. Moottorijarrutukset oli tehokkaita ja takapyörät sai hetkeksi luistoon kun heitti kakkosta 60-70 km/h kaasu ylhäällä. Automaatti ei tuntunut antavan minkäänlaista välikaasua alas vaihdoissa. Myös isolla vaihteella vedättäminen onnistui, vaikka sitä en kunnolla voinut testata. Sen mitä testasin vaihde pysyi vakiona, eikä kaasupolkimessa tuntunut mitään kickdown-nappia ollenkaan. Jos kuutosella vaihteli kaasua pohjaan-ylös-pohjaan-tyyliin 50-60 km/h nopeudessa huomasi miten momentinmuunnin antoi vähän luistoa, mutta silti pikkuvaihteilla ei kuminauhamaisuus mitenkään häirinnyt.
Sisustasta sen verran, että istuin oli mulle aika sopiva, vaikka istuinosan pituussäätö puuttuikin. Penkki oli keskiosalta reikänahkaa ja sähkösäädöillä. Rajallisesta pidosta johtuen sivutukea ei tullut kunnolla testattua. Myös ratti istui käteen hyvin ja sen sai säädettyä hyvin matalalle. Muilta osin sisusta jätti aika kylmäksi, keskikonsoli on tavallisen tylsä ja muovinen. Keskikonsolin yläosan mustavalkoinen LCD-näyttö (radiolle kai lähinnä) oli jotenkin vanhahtava, vaikka autossa olikin vakiona tulevat Infinity:n hifit. Vaihdekeppi Lexus/MB-tyylisine kulisseineen oli vähän kuin jostain muusta autosta.
Tavaratila on matala ja hankala lastata koska auto ei ulkonäöstään huolimatta ole liftback. Lattian alla oli iso, mutta kapea alikokoinen vararengas, eikä senkään poistamisella paljoa lisätilaa irtoa. Pohjan verhoilu tuntui melko heppoiselta jos E39:n tavaratilan pohjaan vertaa.
Tässä kuvassa näkyy lähinnä möreistä pakoäänistä vastaava poikittainen takapönttö, sekä myös jäähdysrivoin varustettu perä. Pakoääntä tosiaan riitti ja se tuntui kuuluvan sisään erinomaisesti. Aluksi tämä voi olla kiva, kuten nyt lyhyellä koeajolla, mutta omassa autossa alkais ehkä häiritä jossain vaiheessa pahastikin. Pelkässä kaupunkikäytössä ei ehkä niin iso haitta.
Tästä kuvasta näkee ehkä vähän miten tuo takajousitus on toteutettu. Siitäpä en osaa sanoa sen enempää, mutta ehkä kuva kertoo joillekin enemmän. Jotenkin olen näkevinäni tuossa E39-tyylisen erillisen apurungon isoilla kumipuslilla.
Kaikenkaikkiaan autosta jäi positiivinen kuva. Onko tästä sitten BMW 3-sarjan coupén kilpailijaksi, kokonaisuutta ajatellen tuskin, mutta varmasti ajamisen iloa on silti harvinaisen paljon tarjolla tähän hintaan. Jos yrittää tätä johonkin verrata niin tilat, automaatti ja äänimaailma tekee sen että mun aiemmin ajamista autoista tämä muistuttaa eniten ehkä Jaguar XK 4.2:sta. Ei huonosti Huyndailta.
Kuvat otettu Nokia N8:lla jos se jotakuta kiinnostaa.
Comment