Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -Tapi
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3117
    • Välisuomi

    2000-luvun alkupuolella auonvaihto oli minullekin helppoa, vanha myyntiin ja heti kun se meni kaupaksi niin Saksaan ja uudehko E39 alle.. Se oli helppoa kun oli kiikarissa auto jolle ei löytynyt paljoa hyviä kilpailijoita. Nykyään se ei enää mene ihan noin.. E6x omistajaksi minusta ei ole, Aston Martinit ovat liian kalliita minulle ja muut merkit eivät ole tarpeeksi tuttuja tekniikaltaan (tämä on tavallaan päinvastaisesti se sama syy miksi E6x ei innosta). Ehkäpä pitää harrastaa jotain muuta kuin käyttöautoja..
    ---

    Comment

    • Nonii
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2005
      • 209
      • Jyväskylä

      Moro

      Mulla meni hermot kaikkiin ongelmiin mitä E39 toi tullessaan ja vaihdoin koko merkin VAG konsernin bensa Ocu RS:ään. Takkiin tuli hiljaisuudessa aika rankasti mutta muuten mennään kyllä edelle. Tosin vertailukohtakaan ei ole se optimaalisin kun oma E39 oli -96 mallin 523 automaatti. Kävin tosin kokeilemassa serkun 535 d m-sport (325 hv/720 n) E 60:ä ja alkoi mieli hivuttautumaan takaisin Bimmerin puolelle.
      Nykyinen: W204 220 CDI T

      Ex:

      Octavia RS
      E39 523
      E30 324
      E30 316

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Ikuisuusmakuasia mutta meillä firmaan ostettiin juuri tuliterä Octavia ja sillä hetken ilman ennakkoasennetta ajeltuani totesin että kyllä osaa auto olla surkeaa suunnittelua ja säästäen tehty. Noille näyttää Suomessa ostajia riittävän eli meitä on monella vaatimustasolla ja maulla..
        ---

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7366
          • Oulu

          Tänään kävin lyhyesti ajaan Lexus GS450h:n ja pakko sanoa että onhan siinä paljon hyviä ominaisuuksia. 4,85 metrin pituudesta huolimatta ei ollut erityisemmin laivan tuntuinen ajaa kaupungissa ja sen jälkeen kun löysin keskikonsolin kannen alle piilotetun PWR-napin niin hymy oli kyllä liikennevalolähdöissä herkässä. 0-100 km/h on luvattu 5,9s eli E60 545i:n tasoa kai suunnilleen. Ja se vaivattomuus jolla tollanen noin 1900 kg möhkö viivalta lähti oli hienoa, todella tuntui kun kaasupolkimeen vastaisi 345 hv V8 vaikka autossa ei sellaista ole. Terävätkin saumat ja hidastetöyssyn kantit meni melko nätisti 18" renkailla eikä silti edes jousituksen normaalimoodissa ollut mitään turhaa vellomista ainakaan kaupunkivauhdeissa. Sport-moodia en kokeillut.

          Ajoin myös IS250:n ja sitäkin voisi pitää E90:een verrattuna hyvin hienostuneena tunnelmaltaan, kolinoita, räminöitä tai pienintäkään moottorin tärinää ei todellakaan ollut. Mutta toisaalta ainakaan vaihteiston vakiomoodissa ei kaasun painaminen kyllä saanut juuri mitään aikaan. Lipumiseen toki mukava ja ihan paikaltaan ponkaisi automaatin avustuksella todella mukavasti tämäkin. Oulun karkealla motarilla 17" renkaat melusi silti noin samalla tasolla kuin E39:ssäkin. Tässä kun olisi edes se Hyundai Genesis Coupé:n 3.8-litrainen mylly niin oishan melko mukava auto. IS F:kin oli näytillä, mutta sitä ei (muka) päässyt ajamaan. Äänet oli kyllä hieno.

          => Eipä kai se 545i(A) kovin huono auto olisi kun ei ihan heti 550i:hin tule rahat riittämään.
          Last edited by Petri.Kekkonen; 09-05-2011, 19:10.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Kävinpä sitten koeajamassa Volkswageneita kun oli tuo demotour täällä. Ajoin: Polo GTI, Jetta 2.0 TSI, Scirocco 2.0 TSI ja Golf GTI. Kaikissa DSG-vaihteet. Jostain syystä tuo Scirocco miellytti minua eniten, myöskin moottorin osalta. Kylläpä oli yhtä riemua käyttää DSG:tä yhdistettynä vääntävään moottoriin, tarkkaan tuntumaan tiehen ja ketterään autoon, E39 tuntuu tosi kömpelöltä ja laiskalta laivalta tuohon verrattuna. Se on sitten eri asia kauan tuollaisella jaksaisi leikkiä, sillä kyllähän BMW vaan jotenkin tuntui luksus-autolta kun sillä noiden jälkeen lähti ajamaan. Ei siis vieläkään autokuumetta...
            E39 528iA

            Comment

            • Petri.Kekkonen
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 7366
              • Oulu

              Mä taas kävin tuossa muutama viikko sitten ajamassa Skoda Superb 3.6 V6 4x4 DSG:n. Hinta varusteineen noin 57k€. Tässä jotain kokemuksia mitä kirjoittelin silloin tuoreeltaan toisaalle.

              Odotukset nykyisen downsizing-mitoitetun mittapuun mukaan ison vaparin ja DSG:n yhdistelmän suhteen oli suuret ja kyllähän auto ne täyttikin. Vaikka tehoa nyt onkin vähän vähemmän (191kW) kuin ilmeisesti suunnilleen samalla moottorilla R36 Passatissa, tai 530i E60 LCI:n N53 3-litraisessa, niin vaivaton kiihtyvyys ja välitön kaasuvaste (kiitos puuttuvan turbon ja DSG:n momentinmuunnittomuuden) antoivat aihetta hymyyn heti kun liikkeen pihasta lähti. Kokeilin myös rivakkaa liikkeellelähtöä soralla, ja mitään turhaa sutimista ei ilmennyt. Haldex siis toiminee ilman isompia viiveitä kuten tietysti sen nykyversioiden pitäisikin. Joku tiesi jo TM:n foorumilla kertoa että liikkeellelähdössä voimanjakosuhde on 50/50 eteen/taakse.

              Rengasmelu oli hiukan enemmän kohisevaa kuin omassa E39:ssä, mutta silti ihan siedettävällä tasolla (molemmissa 17" renkaat), ja moottori piti mölyt mahassaan jopa odotettua paremmin. Golf R32:n tai Passat 3.2 V6 FSI:nkaan tyyppistä kurnutusta kovissa kiihdytyksissä ei kuulunut oikeastaan ollenkaan. Hienoa!

              Ohjausvastetta en voi kehua, varsinkin pienemmissä nopeuksissa homma oli turhan muovisen ja keinotekoisen oloista. Toisaalta samaa kommenttia olen käyttänyt jo vaikka kuinka monessa "koeajoraportissa". Vauhdin myötä ohjaus tietysti jämäköityi, mutta ei se hirveästi tuntumaa tiehen tarjoa. Vaikea nyt kuitenkaan verrata esimerkiksi hiukan kritisoimaani Mondeon ohjaukseen, jota taas lehtien testaajat ovat pitäneet aika esimerkillisenä. Mondeossa on ehkä hiukan enemmän tuntoa, mutta Superbilla oli taas jotenkin helpompi saada nopeissa kaarteissa kerralla oikea ajolinja valittua kuin Mondeolla.

              Rauhallisessa ajossa alusta tuntui toimivan asiallisesti, mutta totuus paljastui heti kun motarin rampilta veti ulos hiukan reippaampaa vauhtia (eli 80 km/h nopeudella 180° käännös). Ulkokaarteen puoleinen etukulma niiasi hiukan liikaa ja tuntui, että reilummalla kaasulla auto puskisi ikävästi. Sama periksi antamisen tunnelma vaivasi istuimen istuinosan sivutukea, joka kyllä paikoillaan istuttaessa näytti mukavalta, mutta nyt kun sen olisi pitänyt pitää mun kevytrakenteinen ruho paikoillaan sen sisältämä pelkkä vaahtomuovi antoi periksi niin, että jalat kolisi ovipahviin. Tuli vähän ikävästi mieleen joku ranskalaisauton sivutuki tuosta, mutta selkänoja oli taas huomattavasti parempi.

              Isolohko-Superbista saisi istuimen, alustan ja ratin vaihtamisella jo ihan kelvollisen ja hauskankin auton, varsinkin taajamaliikennöintiin. Maantiepätkillä voisi kaivata hiukan lisää äänieristettä ainakin talvirenkailla. Auttaiskohan Dynamat asiaa? Sitä ois jo valmiiksi hommattuna kun tarjouksesta sai halvalla. Yhtään käytettyä 3.6:sta ei Suomessa ollut tällä hetkellä tarjolla. Uutena hintaa on mulle aivan liikaa, vaikka suorituskykyyn ja tiloihin nähden auton onkin varmasti edullinen jos uusiin Bemareihin vertaa. Käytettynä ulkomailta tuontia taas häiritsee korkeat päästöt, jonka takia veroa tulee reilusti.

              Originally posted by TJJ View Post
              Jostain syystä tuo Scirocco miellytti minua eniten, myöskin moottorin osalta.
              Itselle jäi Sciroccosta mieleen vain hirveä rengasmelu moottoritiellä. Oiskohan ne saaneet sitä parannettua jossain välissä? Varmasti muuten ihan mukava auto ajaa, joku noissa DSG-laatikoissa vaan viehättää vaikka vertaan BMW:n sinänsä hyvin toimineisiin automaatteihin (joista on kokemuksia vain lyhyistä koeajoista).

              Originally posted by TJJ View Post
              Kylläpä oli yhtä riemua käyttää DSG:tä yhdistettynä vääntävään moottoriin, tarkkaan tuntumaan tiehen ja ketterään autoon, E39 tuntuu tosi kömpelöltä ja laiskalta laivalta tuohon verrattuna. Se on sitten eri asia kauan tuollaisella jaksaisi leikkiä, sillä kyllähän BMW vaan jotenkin tuntui luksus-autolta kun sillä noiden jälkeen lähti ajamaan. Ei siis vieläkään autokuumetta...
              Superbista tuli jo melkein Skoda-kuume.
              Last edited by Petri.Kekkonen; 07-10-2011, 18:10.
              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
              E39 523i M Sport '00, Titansilber

              Comment

              • JutiM5
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2008
                • 328
                • K-system

                E39 jälkeen tuli e60 joka oli iso hairahdus vittu mitä paskaa nyt on taas e39sit pihassa, lepää hermot ja kaikki. ei tarvi enää joka aamu murehtia että mitä seuraavaksi leviää:think
                E39 M-sport 530da vm03
                Vw ransuportteri vm03

                ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
                E34 525i vm90
                E34 525i vm89

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                  Itselle jäi Sciroccosta mieleen vain hirveä rengasmelu moottoritiellä. Oiskohan ne saaneet sitä parannettua jossain välissä? Varmasti muuten ihan mukava auto ajaa, joku noissa DSG-laatikoissa vaan viehättää vaikka vertaan BMW:n sinänsä hyvin toimineisiin automaatteihin (joista on kokemuksia vain lyhyistä koeajoista).
                  Ei tuossa minusta ollut hirveä rengasmelu, toisaalta olen nyt tottunut 18" renkaiden meluun E39:n alla... Sciroccossa oli kai 17" renkaat alla. Polo noista oli meluisin, siinäkin tosin moottori metelöi eniten. Silti noiden jälkeen E39:n sisällä oli vaan jotenkin eri tavalla hiljaisempaa, ilmeisesti johtuen siitä, että moottorin ääni on paremmin vaimennettu ja myöskin ulkoa kuuluvat äänet. Jossain noista volkkareista ulkoäänet kuului todella selvästi sisälle, siis jo ihan liikennevaloissa ollessa. Se taisi olla tuo Jetta, se ei kuitenkaan ajossa ollut meluisin.

                  Volkkareihin eivät sivutuuli ja asfaltin pitkittäispaikkauksien ylitys vaikuttaneet juuri mitenkään. Tilanne E39:llä on erilainen ja sivutuulen kyllä huomaa ja saumoissa auto heilahtaa (vaikka alla on ns. Hemi-hyväksytyt renkaat ja pyöräkulmat).

                  Mutta tuo Scirocco maksaa noilla (osin vielä karvalakki) varusteilla 47 tuhatta, joten pistää "vähän" miettimään saisiko sillä rahalla jotain muutakin...

                  Mistä päästäänkin taas tähän samaan: E92 335i DKG-vaihteilla ja aktiiviohjauksella voisi olla aika kiva auto...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                    Maantiepätkillä voisi kaivata hiukan lisää äänieristettä ainakin talvirenkailla. Auttaiskohan Dynamat asiaa? Sitä ois jo valmiiksi hommattuna kun tarjouksesta sai halvalla.
                    Riippuu mistä ääni tulee auton sisälle. Kaikki kohtia kun ei voi vaimentaa ja ääntä voi tulla myös lasien tai tiivisteiden läpi. Dynalineriä tai muuta vastaavaa kannattaisi käyttää Dynamatin päällä (tai päinvastoin/kerrosrakenne paikasta riippuen).
                    E39 528iA

                    Comment

                    • pere
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 172
                      • Berlin

                      Päädyin lopulta hankkimaan 530dAT -03 ja 540iA -99 e39:n seuraajaksi 535dAT -08 e61:n (530i ja 550i oli myös pitkään harkinnassa). Paperillahan tuo on ihan kiva, kun tehoa on saman verran kuin tuossa V8:ssa oli ja kulutus on pari litraa vähemmän kuin edellisessä dieselissä. Saa nähdä, että miten asian laita on sitten käytännössä.

                      Tuon LCI-mallin ei sentään kuvittelisi olevan yhtä vikaherkkä, kuin miltä ensimmäisten vuosimallien e60/61:t ainakin foorumin perusteella vaikuttavat. Toisaalta miljoona (särkyvää) sähkölaitetta tuonkin varustelistalle mahtui
                      Last edited by pere; 14-10-2011, 10:13. Reason: typo
                      e61 535dAT -08

                      ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99

                      Comment

                      • Vanquish
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2004
                        • 1961
                        • Hki

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Ohjausvastetta en voi kehua, varsinkin pienemmissä nopeuksissa homma oli turhan muovisen ja keinotekoisen oloista.

                        Ulkokaarteen puoleinen etukulma niiasi hiukan liikaa ja tuntui, että reilummalla kaasulla auto puskisi ikävästi.
                        :
                        Meillä tuntuu muuten olevan sama automaku, mutta alustan suhteen olen paljon kriittisempi.Yllä olevat syyt riittää siihen miksi ei ikinä voisi kuvitella juuri muuta kuin bmw (3sarj ja ylöspäin), tai sitten oikeita sportteja. Perheautot säädetään niin ikäväksi ajaa (aliohjautuu) tylsän väritön ajotuntuma (lue volkswagen). Ei siinä sitten auta vaikka kone olisikin tehokas.

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7366
                          • Oulu

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Ei tuossa minusta ollut hirveä rengasmelu, toisaalta olen nyt tottunut 18" renkaiden meluun E39:n alla... Sciroccossa oli kai 17" renkaat alla.
                          Onpas outoa, kun sulla on kuitenkin reilusti lisääänieristetty E39 hiljaisilla 18" renkailla. Minulle jäi sellainen kuva että Sciroccon rengasmelu on itselle liikaa tuossa Oulun karkealla motarilla, jo takapenkille puhuakseen sai korottaa ääntä.

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Volkkareihin eivät sivutuuli ja asfaltin pitkittäispaikkauksien ylitys vaikuttaneet juuri mitenkään. Tilanne E39:llä on erilainen ja sivutuulen kyllä huomaa ja saumoissa auto heilahtaa (vaikka alla on ns. Hemi-hyväksytyt renkaat ja pyöräkulmat).
                          Tämä on varmasti totta. Nyt kun on noi keväällä alle laitetut 17" Hankookit hiukan kuluneet niin alkaa taas urat ja pitkittäispaikkaukset tuntua ihan eri tavalla. Pyöränkulmatkin pitäisi kyllä olla suunnilleen oikein. Mutta asia korjaantunee lähiviikkoina taas vajaaksi puoleksi vuodeksi kun laittaa tunnottomat nastarenkaat alle.

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mistä päästäänkin taas tähän samaan: E92 335i DKG-vaihteilla ja aktiiviohjauksella voisi olla aika kiva auto...
                          Oishan se aika unelma laite vaikka nyt manuaalinakin, mutta mun budjetilla tuo tarkoittaa taas vuoden-parin odottelua E39:n ratissa. Oikeasti kyllä jo E92 330i riittäis mulle.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7366
                            • Oulu

                            Originally posted by Vanquish View Post
                            Yllä olevat syyt riittää siihen miksi ei ikinä voisi kuvitella juuri muuta kuin bmw (3sarj ja ylöspäin), tai sitten oikeita sportteja. Perheautot säädetään niin ikäväksi ajaa (aliohjautuu) tylsän väritön ajotuntuma (lue volkswagen). Ei siinä sitten auta vaikka kone olisikin tehokas.
                            Onko nyt sitten niin että Audi/Skoda/VW-autoista ei saa alustaa vaihtamallakaan parempaa ajettavaa ja aliohjausta kuriin? Yleensähän varsinkin Skodat kaipais reilua madallusta jo ulkonäönkin takia. Ja vähän OT, mutta nauratti eilen kun katoin telkusta tämän Louis Theroux:in dokkarin kohdan 48:00.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Onpas outoa, kun sulla on kuitenkin reilusti lisääänieristetty E39 hiljaisilla 18" renkailla. Minulle jäi sellainen kuva että Sciroccon rengasmelu on itselle liikaa tuossa Oulun karkealla motarilla, jo takapenkille puhuakseen sai korottaa ääntä.
                              Outoa tosiaan koska kolmessa autossa ( ei Sciroccossa) oli työkaverin lisäksi takapenkillä esittelijä ja ihan normaalisti me käsittääkseni puhuttiin eikä ollut ongelmia kuulla muiden puhetta.

                              Ensi viikollahan nuo ovat Oulussa, käy kokeilemassa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Vehkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2007
                                • 1441
                                • Turku

                                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                                Itselle jäi Sciroccosta mieleen vain hirveä rengasmelu moottoritiellä. Oiskohan ne saaneet sitä parannettua jossain välissä? Varmasti muuten ihan mukava auto ajaa, joku noissa DSG-laatikoissa vaan viehättää vaikka vertaan BMW:n sinänsä hyvin toimineisiin automaatteihin (joista on kokemuksia vain lyhyistä koeajoista).
                                Käys kokeileen piruuttaan tälläistä golffia, niinkö mulla(1.4 tsi 118KW dsg 2010), niin tulee varmasti ikävä bemarin automaattia. Ainakin tässä tupla ahdetuissa golffeissa tuolla dsg:llä on vittumainen viive liikkeellelähdössä. Ja talvella on melkein mahdoton lähteä paikaltaan ilman, että luistonesto puuttuisi peliin.. Muuten ihan mukava auto tälläinen golffi, jos ei ota järkyttävää rengasmelua huomioon..
                                Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
                                ex E39 535iA -97
                                sekä x määrä riisikippoja


                                Kesäautona toimii vw kupla -65

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎