Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Risto113 View Post
    Onko muut harkinneet tähtikeulaa 39:n seuraajaksi?
    Kyllä asiaa on harkittu. W204 eli uusin C-sarja AMG-sport paketilla (ja 4maticilla) kiinnostaisi kyllä, mutta saako sitä vaihtoa ikinä aikaiseksi onkin eri juttu... "Innostus" kun on sillä tasolla, etten ole vielä viitsinyt tuollaista edes koeajaa.
    E39 528iA

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7514
      • Jyväshyvä

      Kerrotaas kokemuksia kun on tullut E61:llä ja Erilaisilla D5 (tai 2.4d) Volvoilla ajeltua kummillakin n. 300 tkm...

      Originally posted by JutiM5 View Post
      Kyllähän noi vulvan D5;set ei liiku mihinkään, ja olikohan 02vm eteenpäin (volvon oma kone)nuo D5 koneet laukeaa silmille jo 200tkm kohilla. ja mitä tuohon kulutukseen ni alle 5litran ja vitut
      Itte laukeet 200 km/h ;-)
      200-300 tkm välillä menee suuttimia ja manuaalissa vauhtipyörä uusiksi,
      automaatissa laatikko. Tai sitten ei...
      Uudemmat, 2006 päivittyneet dieselit syö tyhjäkäynnillä nokkia tai jotain muuta kannesta...

      Originally posted by TJJ View Post
      Olisihan Volvossa paremmat penkit ja ajoasento, mutta onko se nyt muuten edistysaskel..? Ehkäpä joiltain osin jos E39 on aito Suomi-auto karvalakkivarusteilla.
      Vain Sportti-penkit on hyvät, peruspenkit ei ole mistään kotoisin.
      Sportit on kyllä mukavammat kuin esim. E61:n sportit, mutta
      ei ne Comforteille vertoja vedä...


      Originally posted by SkyMan View Post
      Oisko nuo vitosen kulutukset ajotietokoneen lukuja..? Ainakin pari kaveria meinas, että puolitoista-kaks litraa liian optimistisia lukuja antaa.
      Ajotietokone on Volvoissa optimisti.
      V70 (-02,-03,-04), S80 (-04 ja -05), S60 (-03, -05) malleita on kokemuksia.
      Muut manuaaleja paitsi yksi S80n oli automaatti.
      Keskikulutukset MITATTUNA YMPÄRI VUODEN oli manuaaleissa n. 6 pintaan,
      S60:ssä pari desiä alle, ja V70 & S80 vei saman verran.
      Automaatti S80 D5 vei vajaa 7.

      Vertailun vuoksi, E61 530dTA 2006 vei saman verran kuin em. automaatti S80.


      Originally posted by Esko View Post
      Luulin itsekkin, että noissa on hyvät penkit kun kaikki sitä jaksaa mainostaa. Ajelin muutama vuosi sitten talven tuollaisella V70 2.5T oliko joku 2004 vuosimallilla. En kyllä missään kohtaa huomannut niitä penkkejä mitenkään erikoiseksi istua pidempää matkaa. Jopa iänikuisessa 850 Volvossa oli omalle takapuolelle paremmat jakkarat.
      Kuten edellä sanoin, vain Sportit on hyvät, peruspenkit ei oo häävit.


      Em. autoissa on ongelmana Ardic lämmitin ja etupään nivelet,
      varsinkin etutukivarsien etummaiset helat.
      Noita joutuu vaihtamaan alle 200 tkm. Ja vanhemmissa meni koiranluita,
      2004 ne vaihtuivat kestävämpiin ja ne käy myös vanhempiin...

      Volvo on varskin hyvä auto hintaansa nähden käytettynä,
      laatu ei kuitenkaan esim. sisustassa ole Bemun tasoa,
      170 tkm ajetussa voi olla sportti-täysnahkoissa jo reikä siinä reisituessa.
      Ja ravistelkaas sitä keskikonsolia, kitinän määrä on aika hurja...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Vain Sportti-penkit on hyvät, peruspenkit ei ole mistään kotoisin. Sportit on kyllä mukavammat kuin esim. E61:n sportit, mutta ei ne Comforteille vertoja vedä...
        Entäpä jalkatilat ja ajoasento rattiin ja konsoliin nähden? Volvo on niissä selvästi parempi, BMW (ja monet muut autot) on suunniteltu enemmänkin apinan ruumiinrakenteelle.
        E39 528iA

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by TJJ View Post
          Entäpä jalkatilat ja ajoasento rattiin ja konsoliin nähden? Volvo on niissä selvästi parempi, BMW (ja monet muut autot) on suunniteltu enemmänkin apinan ruumiinrakenteelle.
          Aamen! Bemarissa maataan lattialla, Volvossa istutaan ryhdikkäästi selkä suorana. Volvoon on helppo mennä ja tulla, Bemariin se on semmoista sovittelua. I

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7380
            • Oulu

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Aamen! Bemarissa maataan lattialla, Volvossa istutaan ryhdikkäästi selkä suorana. Volvoon on helppo mennä ja tulla, Bemariin se on semmoista sovittelua. I
            Ite ainakin istun E39:ssä aika ryhdikkäästi ja korkeallakin. Viikonloppuna istuin E86 Z4 Coupéssa ja siinä nyt istuttiin ehkä jonkun mielestä lattialla, mutta ei E39:ssä.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • JutiM5
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2008
              • 328
              • K-system

              Itte laukeet 200 km/h ;-)

              Onko pakko jos ei halua?:think
              E39 M-sport 530da vm03
              Vw ransuportteri vm03

              ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
              E34 525i vm90
              E34 525i vm89

              Comment

              • peto2
                BTCF Member
                • Jan 2007
                • 8254
                • Järvikylä (Nakkila)

                Originally posted by Bmw Master View Post
                Aamen! Bemarissa maataan lattialla, Volvossa istutaan ryhdikkäästi selkä suorana. Volvoon on helppo mennä ja tulla, Bemariin se on semmoista sovittelua. I
                mistä tässä puhutaan.. mun komforttijakkaroissa on korkeus ja kallistussäädöt. e34:ään sitte hiukan hankalampi mutta sekin johtuu ihan siitä että se menee aika lähellä maata.
                F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                ex:
                E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                Nakkaa privaa jos tarvetta.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by peto2 View Post
                  mistä tässä puhutaan.. mun komforttijakkaroissa on korkeus ja kallistussäädöt. e34:ään sitte hiukan hankalampi mutta sekin johtuu ihan siitä että se menee aika lähellä maata.
                  Bemarin jakkaroista ja bemareiden ajoasennosta yleensä. Ei se korkeussäätö auta kun katto tulee vastaan.

                  Comment

                  • väiski525
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2010
                    • 2572
                    • Vantaa

                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Se siitä sitten, Volvoa ei tähän taloon tule
                    tähänkin toki vaikuttaa varmasti rengaistus ja alustan kunto, meillä kesärattaat 18" ja oisko joku 225/35 tai 40 profiililla renkaat, alustaan vaihdettu vaikka ja mitä vuosien mittaan, en muista olenko ite ajanut sen jälkeen kun iskarit vaihdettiin siihen. mut e39 vie voiton 100-0 kumminkin.
                    - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                    - MB s205 220cdi -15
                    - Volvo s80 2.5t -07
                    - mb s211 280cdi -08
                    - e46 320i -03
                    - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                    - e46 320d Individual "m-sport" -04
                    - e39 525i -01

                    Comment

                    • peto2
                      BTCF Member
                      • Jan 2007
                      • 8254
                      • Järvikylä (Nakkila)

                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Bemarin jakkaroista ja bemareiden ajoasennosta yleensä. Ei se korkeussäätö auta kun katto tulee vastaan.
                      volvon laatikon päälle laatikko muotoilu tuo varmaan päätilaa paremmin :think

                      mulla on vissiin aivan erilainen tapa säätää penkki nimittäin ensimmäinen asia on säätää se niin alas kuin menee sitten säädetään etäisyys kojelautaan ja istuinosan kallistus sitten selkänoja suht pystyyn ja selkänojan yläosa niin eteen kuin kääntyy.

                      lyhyet jalat ja kiero selkä
                      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                      ex:
                      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                      Nakkaa privaa jos tarvetta.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by peto2 View Post
                        mulla on vissiin aivan erilainen tapa säätää penkki nimittäin ensimmäinen asia on säätää se niin alas kuin menee sitten säädetään etäisyys kojelautaan ja istuinosan kallistus sitten selkänoja suht pystyyn ja selkänojan yläosa niin eteen kuin kääntyy.
                        Minulla on penkki alimmassa asennossa, etureuna ylimmässä ( ja säätöä on vielä jatkettu jotta etureuna nousee selvästi normaalia ylemmäksi) ja comfort-penkkien selkänojan yläosa täysin eteen käännetty. Mutta kun on pitkät jalat, niin penkin etäisyyden suhteen vaihtoehtoina on kurkottaa rattiin, naviin yms. tai istua jalat mutkalla ilman reisitukea. Olen sitten valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Jos taas penkkiä nostaa niin, että jalat saisi täysin kohdalleen, menee muut asiat aivan pieleen (ei ylety kunnolla edes vaihdekeppiin, kyynärnoja jää liian alas, ratti on liian kaukana yms) ja ajotunnelmakin on kuin jollain pakettiautolla ajaisi.

                        Hämmästykseni oli suuri kun istahdin edellisen mallin E-sarjan Mersuun ja siinä kaikki osuikin kohdalleen.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7380
                          • Oulu

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Minulla on penkki alimmassa asennossa, etureuna ylimmässä ( ja säätöä on vielä jatkettu jotta etureuna nousee selvästi normaalia ylemmäksi) ja comfort-penkkien selkänojan yläosa täysin eteen käännetty. Mutta kun on pitkät jalat, niin penkin etäisyyden suhteen vaihtoehtoina on kurkottaa rattiin, naviin yms. tai istua jalat mutkalla ilman reisitukea. Olen sitten valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Jos taas penkkiä nostaa niin, että jalat saisi täysin kohdalleen, menee muut asiat aivan pieleen (ei ylety kunnolla edes vaihdekeppiin, kyynärnoja jää liian alas, ratti on liian kaukana yms) ja ajotunnelmakin on kuin jollain pakettiautolla ajaisi.
                          Tätä kun lukee niin ei voi kuin naurua pidätellen hämmästellä miten oon voinu ajaa tolla kohta 6 vuotta ilman tuollaisia käsien ulottumisongelmia, kun mullakin on tietääkseni pitkähköt jalat. Sulla on vielä automaatti niin ei luulis että tarttee keppiinkään hirveesti ylettyä. Kyynärnojat on vähän alhaalla, sen kyllä allekirjoitan.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Minulla on penkki alimmassa asennossa, etureuna ylimmässä ( ja säätöä on vielä jatkettu jotta etureuna nousee selvästi normaalia ylemmäksi) ja comfort-penkkien selkänojan yläosa täysin eteen käännetty. Mutta kun on pitkät jalat, niin penkin etäisyyden suhteen vaihtoehtoina on kurkottaa rattiin, naviin yms. tai istua jalat mutkalla ilman reisitukea. Olen sitten valinnut tuon jälkimmäisen vaihtoehdon. Jos taas penkkiä nostaa niin, että jalat saisi täysin kohdalleen, menee muut asiat aivan pieleen (ei ylety kunnolla edes vaihdekeppiin, kyynärnoja jää liian alas, ratti on liian kaukana yms) ja ajotunnelmakin on kuin jollain pakettiautolla ajaisi.

                            Hämmästykseni oli suuri kun istahdin edellisen mallin E-sarjan Mersuun ja siinä kaikki osuikin kohdalleen.
                            Kah, veit jalat suusta, eli tismalleen samat säädöt itsellä. Kaikki muu yleensä natsaa, mutta rattia sais jenkkityyliin kiskoa vielä reilusti enemmän taaksepäin, mitä se nyt tulee. Varmaan helpommalla pääsis, jos hitsais jatkopalan rattiakseliin.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                              Tätä kun lukee niin ei voi kuin naurua pidätellen hämmästellä miten oon voinu ajaa tolla kohta 6 vuotta ilman tuollaisia käsien ulottumisongelmia, kun mullakin on tietääkseni pitkähköt jalat. Sulla on vielä automaatti niin ei luulis että tarttee keppiinkään hirveesti ylettyä. Kyynärnojat on vähän alhaalla, sen kyllä allekirjoitan.
                              Jospa sinulla on pitkät käsivarret? Kyllä automaatin keppiin pitää tarttua aika usein, Volkkarin rattivaihteet oli kivat...

                              E39 kuitenkin selvästi tuntuu olevan suunniteltu siten, että penkki on alhaalla ja lähellä rattia (ja ratti ala-asennossa). Silloin ajotuntuma on paras ja hallintalaitteet todella hyvin käsillä. Se on sitten pahempi juttu jos sattuu olemaan liian pitkät jalat eikä tuota optimipaikkaa voi käyttää.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7380
                                • Oulu

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Ensi viikollahan nuo ovat Oulussa, käy kokeilemassa.
                                En ajanu Sciroccoa kun olen sitä ajanut viimeksi noista, mutta kävin testaan Golf GTI:n ja omista aikataulurajoittesta johtuen lyhyemmin myös Polo GTI:n. Molemmissa oli alla Hakkapeliitta R -kitkat, Golfissa 18" ja Polossa 17". Golf oli yllättävän mukava vaikka jousitukseen valitsi sport-asennon. Hiljaisemmissa nopeuksissa suurin melunlähde kuulosti olevan moottori, matalaa pakomurinaa tuli vähän liikaa. Renkaitten ääntä ei oikein osannut tuosta erottaa. 60-80 km/h vauhdeissa melua oli selvästi enemmän kuin E39:ssä 17" kesärenkain. Sitten kun vauhtia lisäsi moottoritiellä 120 km/h mittarinopeuteen melutaso ei enää kasvanut hirveästi. Tässä oli selvä ero mun aiempaan Scirocco-koeajolta jääneeseen vaikutelmaan. Toisaalta sitten kuitenkin joissain kohdissa moottoritietä renkaista tulikin läpi hirveä jurina vaikka välillä meni aika järkevällä melutasolla uudempaa pintaa. Tuulikin suhisi toiseen suutaan ajaessa ihmeen voimakkaasti.

                                Kaikenkaikkiaan tykkäsin kyllä Golfista. Ei ehkä täysin viiveetön, mutta silti turboksi hyvä vaste kaasuun. Ja ihmeen vakaan tuntuinen ajossa vaikka oli noi kitkat alla ja silti mukavan herkkä tuntuma nopeahkossa ohjauksessa. Ei vedellyt kiihdytyksissä ainakaan niissä kohdin missä nyt satuin kiihdyttelemään. Myyjä kehui sähköisen tasauspyörästön lukon auttavan osaltaan tähän. Tiedäpä sitten, mutta kun seuraavaksi hyppäsin Polon puikkoihin niin uskoa lukon toimintaan tuli kyllä kertaheitolla paljon lisää koska sillä ei voinut tehdä juuri minkäänlaista kiihdytystä ilman että luistonesto alkoi vilkuttelemaan. Golfissakin se vilkkui, mutta auto sentään kiihtyi, Polossa vaan hävis tehot ja kiihtyvyys hyytyi kun pito loppui.

                                Muutenkin Polo oli moottoriltaan yllättävän erilainen. Luulisi että 180 hv (eli samaa luokkaa kuin omassa E39:ssä) riittää pikkukipossa reippaaseen suorituskykyyn, mutta aika vaisu se siihen nähden oli. Ja kaasuvasteessa oli matalilla kierroksilla minusta ihan liikaa viivettä vaikka se on kaksoisahdettu ja Golf taas ei. No jossainhan Golfin reilusti isompi moottorin iskutilavuus tietysti näkyy, oli ahtaminen tehty miten hyvin tahansa. Korkeilla kierroksilla Polosta lähti aika race-henkiset pörinät. Golfissakin kaasu pohjassa tuli ääntä, mutta 6000 rpm yläpuolella moottorin käynti jotenkin tasaantui. Polon ohjaus oli selvästi Golfia hitaampi ja vähemmän herkkä, enemmän tavallisen perheauton tyyppinen. Samoin Polon alusta oli todella kovan ja täristävän tuntuinen vaikka Golf oli se jossa oli noista matalammat renkaat.

                                Hintaero noilla on aika suuri ja tietysti sen huomaa myös autoissa. Golf oli paljon Poloa sivistyneempi ja siten enemmän mun makuun sopiva auto. Toisaalta Polossa ehkä saa enemmän vastinetta rahalle ja sekin ois ihan hyvä kakkosauto/kauppakassi jos toisena autona ois joku vanha E39. Positiivista kuitenkin oli että oma E39 oli ihan mukava ajaa noiden jälkeen. Varsinkin moottorin käynnin tasaisuus tuntui niin hienolta, vähän kuin ajaisi sähköautolla.
                                Last edited by Petri.Kekkonen; 28-10-2011, 20:07.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎