2000-luvun alkupuolella auonvaihto oli minullekin helppoa, vanha myyntiin ja heti kun se meni kaupaksi niin Saksaan ja uudehko E39 alle.. Se oli helppoa kun oli kiikarissa auto jolle ei löytynyt paljoa hyviä kilpailijoita. Nykyään se ei enää mene ihan noin.. E6x omistajaksi minusta ei ole, Aston Martinit ovat liian kalliita minulle ja muut merkit eivät ole tarpeeksi tuttuja tekniikaltaan (tämä on tavallaan päinvastaisesti se sama syy miksi E6x ei innosta). Ehkäpä pitää harrastaa jotain muuta kuin käyttöautoja..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n jälkeen
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Moro
Mulla meni hermot kaikkiin ongelmiin mitä E39 toi tullessaan ja vaihdoin koko merkin VAG konsernin bensa Ocu RS:ään. Takkiin tuli hiljaisuudessa aika rankasti mutta muuten mennään kyllä edelle. Tosin vertailukohtakaan ei ole se optimaalisin kun oma E39 oli -96 mallin 523 automaatti. Kävin tosin kokeilemassa serkun 535 d m-sport (325 hv/720 n) E 60:ä ja alkoi mieli hivuttautumaan takaisin Bimmerin puolelle.Nykyinen: W204 220 CDI T
Ex:
Octavia RS
E39 523
E30 324
E30 316
Comment
-
-
Tänään kävin lyhyesti ajaan Lexus GS450h:n ja pakko sanoa että onhan siinä paljon hyviä ominaisuuksia. 4,85 metrin pituudesta huolimatta ei ollut erityisemmin laivan tuntuinen ajaa kaupungissa ja sen jälkeen kun löysin keskikonsolin kannen alle piilotetun PWR-napin niin hymy oli kyllä liikennevalolähdöissä herkässä. 0-100 km/h on luvattu 5,9s eli E60 545i:n tasoa kai suunnilleen. Ja se vaivattomuus jolla tollanen noin 1900 kg möhkö viivalta lähti oli hienoa, todella tuntui kun kaasupolkimeen vastaisi 345 hv V8 vaikka autossa ei sellaista ole. Terävätkin saumat ja hidastetöyssyn kantit meni melko nätisti 18" renkailla eikä silti edes jousituksen normaalimoodissa ollut mitään turhaa vellomista ainakaan kaupunkivauhdeissa. Sport-moodia en kokeillut.
Ajoin myös IS250:n ja sitäkin voisi pitää E90:een verrattuna hyvin hienostuneena tunnelmaltaan, kolinoita, räminöitä tai pienintäkään moottorin tärinää ei todellakaan ollut. Mutta toisaalta ainakaan vaihteiston vakiomoodissa ei kaasun painaminen kyllä saanut juuri mitään aikaan. Lipumiseen toki mukava ja ihan paikaltaan ponkaisi automaatin avustuksella todella mukavasti tämäkin. Oulun karkealla motarilla 17" renkaat melusi silti noin samalla tasolla kuin E39:ssäkin. Tässä kun olisi edes se Hyundai Genesis Coupé:n 3.8-litrainen mylly niin oishan melko mukava auto. IS F:kin oli näytillä, mutta sitä ei (muka) päässyt ajamaan. Äänet oli kyllä hieno.
=> Eipä kai se 545i(A) kovin huono auto olisi kun ei ihan heti 550i:hin tule rahat riittämään.Last edited by Petri.Kekkonen; 09-05-2011, 20:10.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Kävinpä sitten koeajamassa Volkswageneita kun oli tuo demotour täällä. Ajoin: Polo GTI, Jetta 2.0 TSI, Scirocco 2.0 TSI ja Golf GTI. Kaikissa DSG-vaihteet. Jostain syystä tuo Scirocco miellytti minua eniten, myöskin moottorin osalta. Kylläpä oli yhtä riemua käyttää DSG:tä yhdistettynä vääntävään moottoriin, tarkkaan tuntumaan tiehen ja ketterään autoon, E39 tuntuu tosi kömpelöltä ja laiskalta laivalta tuohon verrattuna. Se on sitten eri asia kauan tuollaisella jaksaisi leikkiä, sillä kyllähän BMW vaan jotenkin tuntui luksus-autolta kun sillä noiden jälkeen lähti ajamaan. Ei siis vieläkään autokuumetta...
Comment
-
-
Mä taas kävin tuossa muutama viikko sitten ajamassa Skoda Superb 3.6 V6 4x4 DSG:n. Hinta varusteineen noin 57k€. Tässä jotain kokemuksia mitä kirjoittelin silloin tuoreeltaan toisaalle.
Odotukset nykyisen downsizing-mitoitetun mittapuun mukaan ison vaparin ja DSG:n yhdistelmän suhteen oli suuret ja kyllähän auto ne täyttikin. Vaikka tehoa nyt onkin vähän vähemmän (191kW) kuin ilmeisesti suunnilleen samalla moottorilla R36 Passatissa, tai 530i E60 LCI:n N53 3-litraisessa, niin vaivaton kiihtyvyys ja välitön kaasuvaste (kiitos puuttuvan turbon ja DSG:n momentinmuunnittomuuden) antoivat aihetta hymyyn heti kun liikkeen pihasta lähti. Kokeilin myös rivakkaa liikkeellelähtöä soralla, ja mitään turhaa sutimista ei ilmennyt. Haldex siis toiminee ilman isompia viiveitä kuten tietysti sen nykyversioiden pitäisikin. Joku tiesi jo TM:n foorumilla kertoa että liikkeellelähdössä voimanjakosuhde on 50/50 eteen/taakse.
Rengasmelu oli hiukan enemmän kohisevaa kuin omassa E39:ssä, mutta silti ihan siedettävällä tasolla (molemmissa 17" renkaat), ja moottori piti mölyt mahassaan jopa odotettua paremmin. Golf R32:n tai Passat 3.2 V6 FSI:nkaan tyyppistä kurnutusta kovissa kiihdytyksissä ei kuulunut oikeastaan ollenkaan. Hienoa!
Ohjausvastetta en voi kehua, varsinkin pienemmissä nopeuksissa homma oli turhan muovisen ja keinotekoisen oloista. Toisaalta samaa kommenttia olen käyttänyt jo vaikka kuinka monessa "koeajoraportissa". Vauhdin myötä ohjaus tietysti jämäköityi, mutta ei se hirveästi tuntumaa tiehen tarjoa. Vaikea nyt kuitenkaan verrata esimerkiksi hiukan kritisoimaani Mondeon ohjaukseen, jota taas lehtien testaajat ovat pitäneet aika esimerkillisenä. Mondeossa on ehkä hiukan enemmän tuntoa, mutta Superbilla oli taas jotenkin helpompi saada nopeissa kaarteissa kerralla oikea ajolinja valittua kuin Mondeolla.
Rauhallisessa ajossa alusta tuntui toimivan asiallisesti, mutta totuus paljastui heti kun motarin rampilta veti ulos hiukan reippaampaa vauhtia (eli 80 km/h nopeudella 180° käännös). Ulkokaarteen puoleinen etukulma niiasi hiukan liikaa ja tuntui, että reilummalla kaasulla auto puskisi ikävästi. Sama periksi antamisen tunnelma vaivasi istuimen istuinosan sivutukea, joka kyllä paikoillaan istuttaessa näytti mukavalta, mutta nyt kun sen olisi pitänyt pitää mun kevytrakenteinen ruho paikoillaan sen sisältämä pelkkä vaahtomuovi antoi periksi niin, että jalat kolisi ovipahviin. Tuli vähän ikävästi mieleen joku ranskalaisauton sivutuki tuosta, mutta selkänoja oli taas huomattavasti parempi.
Isolohko-Superbista saisi istuimen, alustan ja ratin vaihtamisella jo ihan kelvollisen ja hauskankin auton, varsinkin taajamaliikennöintiin. Maantiepätkillä voisi kaivata hiukan lisää äänieristettä ainakin talvirenkailla. Auttaiskohan Dynamat asiaa? Sitä ois jo valmiiksi hommattuna kun tarjouksesta sai halvalla. Yhtään käytettyä 3.6:sta ei Suomessa ollut tällä hetkellä tarjolla. Uutena hintaa on mulle aivan liikaa, vaikka suorituskykyyn ja tiloihin nähden auton onkin varmasti edullinen jos uusiin Bemareihin vertaa. Käytettynä ulkomailta tuontia taas häiritsee korkeat päästöt, jonka takia veroa tulee reilusti.
Originally posted by TJJ View PostJostain syystä tuo Scirocco miellytti minua eniten, myöskin moottorin osalta.
Originally posted by TJJ View PostKylläpä oli yhtä riemua käyttää DSG:tä yhdistettynä vääntävään moottoriin, tarkkaan tuntumaan tiehen ja ketterään autoon, E39 tuntuu tosi kömpelöltä ja laiskalta laivalta tuohon verrattuna. Se on sitten eri asia kauan tuollaisella jaksaisi leikkiä, sillä kyllähän BMW vaan jotenkin tuntui luksus-autolta kun sillä noiden jälkeen lähti ajamaan. Ei siis vieläkään autokuumetta...Last edited by Petri.Kekkonen; 07-10-2011, 19:10.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
E39 jälkeen tuli e60 joka oli iso hairahdus vittu mitä paskaa nyt on taas e39sit pihassa, lepää hermot ja kaikki. ei tarvi enää joka aamu murehtia että mitä seuraavaksi leviää:thinkE39 M-sport 530da vm03
Vw ransuportteri vm03
ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
E34 525i vm90
E34 525i vm89
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostItselle jäi Sciroccosta mieleen vain hirveä rengasmelu moottoritiellä. Oiskohan ne saaneet sitä parannettua jossain välissä? Varmasti muuten ihan mukava auto ajaa, joku noissa DSG-laatikoissa vaan viehättää vaikka vertaan BMW:n sinänsä hyvin toimineisiin automaatteihin (joista on kokemuksia vain lyhyistä koeajoista).
Volkkareihin eivät sivutuuli ja asfaltin pitkittäispaikkauksien ylitys vaikuttaneet juuri mitenkään. Tilanne E39:llä on erilainen ja sivutuulen kyllä huomaa ja saumoissa auto heilahtaa (vaikka alla on ns. Hemi-hyväksytyt renkaat ja pyöräkulmat).
Mutta tuo Scirocco maksaa noilla (osin vielä karvalakki) varusteilla 47 tuhatta, joten pistää "vähän" miettimään saisiko sillä rahalla jotain muutakin...
Mistä päästäänkin taas tähän samaan: E92 335i DKG-vaihteilla ja aktiiviohjauksella voisi olla aika kiva auto...
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostMaantiepätkillä voisi kaivata hiukan lisää äänieristettä ainakin talvirenkailla. Auttaiskohan Dynamat asiaa? Sitä ois jo valmiiksi hommattuna kun tarjouksesta sai halvalla.
Comment
-
-
Päädyin lopulta hankkimaan 530dAT -03 ja 540iA -99 e39:n seuraajaksi 535dAT -08 e61:n (530i ja 550i oli myös pitkään harkinnassa). Paperillahan tuo on ihan kiva, kun tehoa on saman verran kuin tuossa V8:ssa oli ja kulutus on pari litraa vähemmän kuin edellisessä dieselissä. Saa nähdä, että miten asian laita on sitten käytännössä.
Tuon LCI-mallin ei sentään kuvittelisi olevan yhtä vikaherkkä, kuin miltä ensimmäisten vuosimallien e60/61:t ainakin foorumin perusteella vaikuttavat. Toisaalta miljoona (särkyvää) sähkölaitetta tuonkin varustelistalle mahtuie61 535dAT -08
ex: e39 530dAT -03, e39 540iA -99
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOhjausvastetta en voi kehua, varsinkin pienemmissä nopeuksissa homma oli turhan muovisen ja keinotekoisen oloista.
Ulkokaarteen puoleinen etukulma niiasi hiukan liikaa ja tuntui, että reilummalla kaasulla auto puskisi ikävästi.
:
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEi tuossa minusta ollut hirveä rengasmelu, toisaalta olen nyt tottunut 18" renkaiden meluun E39:n alla... Sciroccossa oli kai 17" renkaat alla.
Originally posted by TJJ View PostVolkkareihin eivät sivutuuli ja asfaltin pitkittäispaikkauksien ylitys vaikuttaneet juuri mitenkään. Tilanne E39:llä on erilainen ja sivutuulen kyllä huomaa ja saumoissa auto heilahtaa (vaikka alla on ns. Hemi-hyväksytyt renkaat ja pyöräkulmat).
Originally posted by TJJ View PostMistä päästäänkin taas tähän samaan: E92 335i DKG-vaihteilla ja aktiiviohjauksella voisi olla aika kiva auto...E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostYllä olevat syyt riittää siihen miksi ei ikinä voisi kuvitella juuri muuta kuin bmw (3sarj ja ylöspäin), tai sitten oikeita sportteja. Perheautot säädetään niin ikäväksi ajaa (aliohjautuu) tylsän väritön ajotuntuma (lue volkswagen). Ei siinä sitten auta vaikka kone olisikin tehokas.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostOnpas outoa, kun sulla on kuitenkin reilusti lisääänieristetty E39 hiljaisilla 18" renkailla. Minulle jäi sellainen kuva että Sciroccon rengasmelu on itselle liikaa tuossa Oulun karkealla motarilla, jo takapenkille puhuakseen sai korottaa ääntä.
Ensi viikollahan nuo ovat Oulussa, käy kokeilemassa.
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
Itselle jäi Sciroccosta mieleen vain hirveä rengasmelu moottoritiellä. Oiskohan ne saaneet sitä parannettua jossain välissä? Varmasti muuten ihan mukava auto ajaa, joku noissa DSG-laatikoissa vaan viehättää vaikka vertaan BMW:n sinänsä hyvin toimineisiin automaatteihin (joista on kokemuksia vain lyhyistä koeajoista).Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
ex E39 535iA -97
sekä x määrä riisikippoja
Kesäautona toimii vw kupla -65
Comment
-
Comment