Originally posted by Viljanteri
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Pikaista apua kaivataan reissun päältä! takajarruhäikkää
Noniin...elikkä eilen ajeltiin pitempää siivua (220 km) ja alkupätkästä alkoi kuulua kimeää vihellystä (tätä kuulunut aiemminkin satunnaisesti viimeisen vuoden aikana). Ääni välillä hävisi, mutta esiintyi melko usein ja loppumatkasta alkoi jo kuulu melkein koko ajan. Päätepysäkillä kun hyppäsin autosta ulos, haistoin pientä käryä...kyyristyin kuskin puolen takarenkaan kohdalle, naamaani hohkasi kuumaa ilmaa. Eli taitaa nyt joku ottaa kiinni...
Missä ongelma? Takalevyt ovat jo kyllä melko kuluneet, mutta katsastuksesta sentään meni vielä joulukuussa läpi...palojen kunnosta ei ole tietoa. Voiko jarrukenkä hiertää johonkin vai joku muu? Entä voiko pelkästään turhan kuluneet levyt/palat aiheuttaa millään tuollaista? Omaan E46:aan vaihdettin kesällä muistaakseni levyjen kanssa kengät ja joku jousisarja...Siinä ei tosin ollut vastaavaa ongelmaa :think
Autona siis tuttu 120iA -05.BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by pouri View PostEn tiedä mistä mallista kyse, mutta tuolta http://realoem.com/bmw/select.do varmaan löytyy kunhan valkkaa oman auton tiedot aluksi ja universal accessories ja exterior accessories in general kohdasta katsoo, niin saa ainakin alkuperäisen osanumeron jolla alkaa metsästää.
Edit: Jaah, Tampereen Varaosamyynti Oy:ltä (www.bmwvaraosat.fi) sai 25e + postikulut. Tilasimpa sieltä. Nyt vaan miettii että mitenhän ne kiinnitetään . Sen näkee sitten kun ne tulee.Last edited by Viljanteri; 01-03-2014, 14:07.
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostNoniin...elikkä eilen ajeltiin pitempää siivua (220 km) ja alkupätkästä alkoi kuulua kimeää vihellystä (tätä kuulunut aiemminkin satunnaisesti viimeisen vuoden aikana). Ääni välillä hävisi, mutta esiintyi melko usein ja loppumatkasta alkoi jo kuulu melkein koko ajan. Päätepysäkillä kun hyppäsin autosta ulos, haistoin pientä käryä...kyyristyin kuskin puolen takarenkaan kohdalle, naamaani hohkasi kuumaa ilmaa. Eli taitaa nyt joku ottaa kiinni...
Missä ongelma? Takalevyt ovat jo kyllä melko kuluneet, mutta katsastuksesta sentään meni vielä joulukuussa läpi...palojen kunnosta ei ole tietoa. Voiko jarrukenkä hiertää johonkin vai joku muu? Entä voiko pelkästään turhan kuluneet levyt/palat aiheuttaa millään tuollaista? Omaan E46:aan vaihdettin kesällä muistaakseni levyjen kanssa kengät ja joku jousisarja...Siinä ei tosin ollut vastaavaa ongelmaa :think
Autona siis tuttu 120iA -05.
Oliskohan takajarrupalat aivan loppu ? ja pääsee jarrupalan metalli osumaan jo levyyn asti, josta lähtee meteli ?
Toki voi myös se jarru jäädä laahaamaan, ja täten lämmittää levyä jatkuvasti.
Kannattaa lähteä varmaan palojen (+levyjen) vaihdosta. Tai ainakin palojen pinnan tarkastuksesta liikkeelle ja piakkoin. Ettet vain aja levyä kieroksi, mikäli se on OK-kunnossa vielä.E53 X3 3.0sd -07
ex:
E87 120d -06
E46 m3 -01
E39 535i -98
E36 318 cabriolet -96
Comment
-
-
Originally posted by Mikhou View PostKokeilitko oliko jarrulevy kuuma ?
Oliskohan takajarrupalat aivan loppu ? ja pääsee jarrupalan metalli osumaan jo levyyn asti, josta lähtee meteli ?
Toki voi myös se jarru jäädä laahaamaan, ja täten lämmittää levyä jatkuvasti.
Kannattaa lähteä varmaan palojen (+levyjen) vaihdosta. Tai ainakin palojen pinnan tarkastuksesta liikkeelle ja piakkoin. Ettet vain aja levyä kieroksi, mikäli se on OK-kunnossa vielä.
Pistää sieltä sitten kaikki uusiksi samalla kertaa kun kerran rupeaa.BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostKiitos infosta. En varsinaisesti kokeillut kädellä, onko levy kuuma. Sieltä tosiaan hohkaa ajon jälkeen lämmintä/kuumaa ilmaa ja pieni käry haisee. Kyllä ne takalevyt oli jo melkosen kuluneet, mitä katsarin nosturilla katselin. Palathan voi toki myös olla kaputt...Tosin kyllä katsari olis sanonut jos ne olis näyttäny olevan aivan lopussa. Peltivanteiden läpi nyt hankala tutkia. Pitäis nostaa tunkille ja ottaa rengas irti, niin näkis vähän. Nyt kuitenki pakko ajella vielä kotia se 220 km, joten jos sen matkan kestää niin riittää kunhan ei jotain siitä kuumuudesta räjähdä tai petä jarru kokonaan (voiko näin tapahtua?).
Pistää sieltä sitten kaikki uusiksi samalla kertaa kun kerran rupeaa.
Tokihan se voi pettää kokonaan. Riippuen, lämpeneekö levy -> lämpeneekö jarruneste (on huonot, jotta pääsee lämpenemään) -> katoaa jarruteho.
Eipä kai katsari jarrupalojen kulumispinnasta mitään sano ?
Veikkaisin, että nyt vinkuu palat loppumistaan, ne viisteet paloista poissa.
Tai sitten ne palat on jo loppu ja metalli osuu metallia vasten (jarrulevy - jarrupalan tausta) -> Voi mennä jarrusatulakin vaihtoon..
Ei kuitenkaan pala kojetaulussa valoa, jossa olis jarrupaloista infoa ?
Toki voi olla, että aiemmin on säästetty väärässä paikassa ja se jarrupalojen kulumisen ilmaisin on jätetty vaihtamatta. Laitettu vain piuhat yhteen = ei tule infoa, että palat olisi ikinä loppu.
EDIT;
Sivulla 32 hieman mun etujarrun laahaamisesta juttua.E53 X3 3.0sd -07
ex:
E87 120d -06
E46 m3 -01
E39 535i -98
E36 318 cabriolet -96
Comment
-
-
Originally posted by Mikhou View PostEiköhän tässä sitten levy ole lämmennyt.
Tokihan se voi pettää kokonaan. Riippuen, lämpeneekö levy -> lämpeneekö jarruneste (on huonot, jotta pääsee lämpenemään) -> katoaa jarruteho.
Eipä kai katsari jarrupalojen kulumispinnasta mitään sano ?
Veikkaisin, että nyt vinkuu palat loppumistaan, ne viisteet paloista poissa.
Tai sitten ne palat on jo loppu ja metalli osuu metallia vasten (jarrulevy - jarrupalan tausta) -> Voi mennä jarrusatulakin vaihtoon..
Ei kuitenkaan pala kojetaulussa valoa, jossa olis jarrupaloista infoa ?
Toki voi olla, että aiemmin on säästetty väärässä paikassa ja se jarrupalojen kulumisen ilmaisin on jätetty vaihtamatta. Laitettu vain piuhat yhteen = ei tule infoa, että palat olisi ikinä loppu.
EDIT;
Sivulla 32 hieman mun etujarrun laahaamisesta juttua.
Vialliset osat selviää huollossa, kun auton saa sinne aikanaan Nyt vaihtuu ainakin kunnon osat ja samallahan sitä laittaa sinne ne uudet kulutusanturitkin...Last edited by huppu; 03-03-2014, 00:02.BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostEi tosiaan ole palanut minkäänlaista valoa taulussa. Matka sujui lopulta yllättävän kivuttomasti ilman suurempia ujelluksia. Jarrunesteet vaihdettiin uusiin viime viikolla huollossa, joten aineen huonoudesta ei ainakaan levyjen lämpeneminen ole johtunut. Levy sai nyt vissiin riittävästi viilennystä pakkasilmasta (-1..-4) eikä kuumentunut suuremmin. Tosin kulutuskaan ei noussut epänormaaliksi, joten vaikutti siltä ettei jarrut jumineet oikeastaan ollenkaan.
Vialliset osat selviää huollossa, kun auton saa sinne aikanaan Nyt vaihtuu ainakin kunnon osat ja samallahan sitä laittaa sinne ne uudet kulutusanturitkin...
Jos ne palat / levyt olisi loppu, ja pelkät nesteet on vaihdettu, niin luulis, että mikä tahansa korjaamo huomauttaa jos ne levyt/ palat on loppu. Ja myy samalla asiakkaalle tarvittavat osat.E53 X3 3.0sd -07
ex:
E87 120d -06
E46 m3 -01
E39 535i -98
E36 318 cabriolet -96
Comment
-
-
Originally posted by Mikhou View PostJos ne palat / levyt olisi loppu, ja pelkät nesteet on vaihdettu, niin luulis, että mikä tahansa korjaamo huomauttaa jos ne levyt/ palat on loppu. Ja myy samalla asiakkaalle tarvittavat osat.BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Naapurin E87 narisee
Ongelmana on siis '10 E87, ajettu 48 tkm, etupään narina esim. töyssyltä alas ajaessa. Kahdessa eri huollossa käytetty ja todettu, että ääni kuuluu, mutta mitään korjattavaa alustasta ei ole löytynyt. Ei kuulu kolinoita, ei narahda ajossa kuopista yms. routavaurioista.
Vika vai ominaisuus? Omassa en muista kuulleeni ja nykyisestä F20 ei kuulu kyllä yhtään mitään...F31 320dA LCI -15
Comment
-
-
Tuossa voisi olla jotain vinkkiä ensi alkuun http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=51866
Originally posted by Viljanteri View PostKiitos vinkistä! Kyseessä siis 2007 E81, siihen roiskeläppiä eteen metsästän. Tuolla sinun vinkkaamalla sivustolla löysin kyllä sen osanumeron, nyt vaan keksii tosiaan että minkä kaupan kautta niitä viitsii tilailla. Mietin että jos tilaa jenkeistä /ei EU alueelta, niin mitenhän noihin lätkästään tullimaksuja?
Edit: Jaah, Tampereen Varaosamyynti Oy:ltä (www.bmwvaraosat.fi) sai 25e + postikulut. Tilasimpa sieltä. Nyt vaan miettii että mitenhän ne kiinnitetään . Sen näkee sitten kun ne tulee.Diesel, fuel of satin man
Comment
-
-
Originally posted by Mertsa View PostOngelmana on siis '10 E87, ajettu 48 tkm, etupään narina esim. töyssyltä alas ajaessa. Kahdessa eri huollossa käytetty ja todettu, että ääni kuuluu, mutta mitään korjattavaa alustasta ei ole löytynyt. Ei kuulu kolinoita, ei narahda ajossa kuopista yms. routavaurioista.
Vika vai ominaisuus? Omassa en muista kuulleeni ja nykyisestä F20 ei kuulu kyllä yhtään mitään...BMW E46 318d 10/04
Comment
-
-
Originally posted by hartge e46 View Posttuos olis pitkän etsinnän jälkeen kiikaris yks -05 116i johon on -09 87000km ajettuna kamppanjana tehty jakopäälle jotain... nyt kilsat 140 000km ja aukoton huoltohistoria... uskaltaako tuollaseen sekaantua...?Last edited by HOXAHA; 17-03-2014, 21:41.BMW Z3 2.8 E36/7 -00 M52B28TU
HNF XD2 Urban s-pedelec
Ex: BMW 116i E87 -08 N43B16
Ex: BMW 523iA E39 -99 M52B25TU
Ex: BMW 525i E34 -89 M20B25
Comment
-
-
Originally posted by huppu View PostEtujarrujen vaihdon yhteydessä vaihdettiin aineet. Takajarruja ei ole vilkaistu
Omilla ebc:n yellowstuff-paloilla kilometreijä tullut ~70tkm ja vielä on yli puolet palaa jäljellä ympäri autoa ajotietokone on 10tkm sitten veikannut 3500km jarrupalahuoltoon, nyt 2900km..F22 M235
ex. F10 535iA, E87 130i M-Sport
E46 328iA, E39 535iA
Comment
-
Comment