Announcement

Collapse
No announcement yet.

E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TuomoA
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 533
    • Krs

    Originally posted by Viljanteri View Post
    Hei vaan kaikille taas.

    Olen kyllästynyt siihen, että auton kylki on 5min pesun jälkeen paskainen kun edessä ei ole roiskeläppiä. Auto valkoinen ja kaikki näkyy heti. En pikaisella googlettelulla löytänyt infoa, mistä tähän löytyisi mahdollisesti sopivat läpät eteen, kun takana kuitenkin sellaiset löytyy. Autossa ei siis ostohetkellä ainakaan ollut edessä läppiä, liekö ollut missään vakiona?
    Ainakin 3-srjaan on kurikset olemassa kun omassanikin ne on ja voi olla että tuohon 1: nkin laitan. Valkoinen antaa tosin paljon anteeksi, mutta ostappa musta auto. Siinä näkyy kaikki
    G26 420iA Msport SanremoGreen
    F22 220iA Msport EstorilBlau
    E82 118dA TitanSilber
    E46 325ti TopasBlau

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      Pikaista apua kaivataan reissun päältä! takajarruhäikkää

      Noniin...elikkä eilen ajeltiin pitempää siivua (220 km) ja alkupätkästä alkoi kuulua kimeää vihellystä (tätä kuulunut aiemminkin satunnaisesti viimeisen vuoden aikana). Ääni välillä hävisi, mutta esiintyi melko usein ja loppumatkasta alkoi jo kuulu melkein koko ajan. Päätepysäkillä kun hyppäsin autosta ulos, haistoin pientä käryä...kyyristyin kuskin puolen takarenkaan kohdalle, naamaani hohkasi kuumaa ilmaa. Eli taitaa nyt joku ottaa kiinni...

      Missä ongelma? Takalevyt ovat jo kyllä melko kuluneet, mutta katsastuksesta sentään meni vielä joulukuussa läpi...palojen kunnosta ei ole tietoa. Voiko jarrukenkä hiertää johonkin vai joku muu? Entä voiko pelkästään turhan kuluneet levyt/palat aiheuttaa millään tuollaista? Omaan E46:aan vaihdettin kesällä muistaakseni levyjen kanssa kengät ja joku jousisarja...Siinä ei tosin ollut vastaavaa ongelmaa :think

      Autona siis tuttu 120iA -05.
      Last edited by huppu; 01-03-2014, 08:54. Reason: Lisäys
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • Viljanteri
        Newbiemmer
        • Dec 2013
        • 10
        • Vantaa

        Originally posted by pouri View Post
        En tiedä mistä mallista kyse, mutta tuolta http://realoem.com/bmw/select.do varmaan löytyy kunhan valkkaa oman auton tiedot aluksi ja universal accessories ja exterior accessories in general kohdasta katsoo, niin saa ainakin alkuperäisen osanumeron jolla alkaa metsästää.
        Kiitos vinkistä! Kyseessä siis 2007 E81, siihen roiskeläppiä eteen metsästän. Tuolla sinun vinkkaamalla sivustolla löysin kyllä sen osanumeron, nyt vaan keksii tosiaan että minkä kaupan kautta niitä viitsii tilailla. Mietin että jos tilaa jenkeistä /ei EU alueelta, niin mitenhän noihin lätkästään tullimaksuja?

        Edit: Jaah, Tampereen Varaosamyynti Oy:ltä (www.bmwvaraosat.fi) sai 25e + postikulut. Tilasimpa sieltä. Nyt vaan miettii että mitenhän ne kiinnitetään . Sen näkee sitten kun ne tulee.
        Last edited by Viljanteri; 01-03-2014, 14:07.

        Comment

        • Mikhou
          BTCF Member
          • May 2009
          • 327
          • Lahti

          Originally posted by huppu View Post
          Noniin...elikkä eilen ajeltiin pitempää siivua (220 km) ja alkupätkästä alkoi kuulua kimeää vihellystä (tätä kuulunut aiemminkin satunnaisesti viimeisen vuoden aikana). Ääni välillä hävisi, mutta esiintyi melko usein ja loppumatkasta alkoi jo kuulu melkein koko ajan. Päätepysäkillä kun hyppäsin autosta ulos, haistoin pientä käryä...kyyristyin kuskin puolen takarenkaan kohdalle, naamaani hohkasi kuumaa ilmaa. Eli taitaa nyt joku ottaa kiinni...

          Missä ongelma? Takalevyt ovat jo kyllä melko kuluneet, mutta katsastuksesta sentään meni vielä joulukuussa läpi...palojen kunnosta ei ole tietoa. Voiko jarrukenkä hiertää johonkin vai joku muu? Entä voiko pelkästään turhan kuluneet levyt/palat aiheuttaa millään tuollaista? Omaan E46:aan vaihdettin kesällä muistaakseni levyjen kanssa kengät ja joku jousisarja...Siinä ei tosin ollut vastaavaa ongelmaa :think

          Autona siis tuttu 120iA -05.
          Kokeilitko oliko jarrulevy kuuma ?

          Oliskohan takajarrupalat aivan loppu ? ja pääsee jarrupalan metalli osumaan jo levyyn asti, josta lähtee meteli ?
          Toki voi myös se jarru jäädä laahaamaan, ja täten lämmittää levyä jatkuvasti.

          Kannattaa lähteä varmaan palojen (+levyjen) vaihdosta. Tai ainakin palojen pinnan tarkastuksesta liikkeelle ja piakkoin. Ettet vain aja levyä kieroksi, mikäli se on OK-kunnossa vielä.
          E53 X3 3.0sd -07

          ex:
          E87 120d -06
          E46 m3 -01
          E39 535i -98
          E36 318 cabriolet -96

          Comment

          • huppu
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2010
            • 423
            • Rovaniemi

            Originally posted by Mikhou View Post
            Kokeilitko oliko jarrulevy kuuma ?

            Oliskohan takajarrupalat aivan loppu ? ja pääsee jarrupalan metalli osumaan jo levyyn asti, josta lähtee meteli ?
            Toki voi myös se jarru jäädä laahaamaan, ja täten lämmittää levyä jatkuvasti.

            Kannattaa lähteä varmaan palojen (+levyjen) vaihdosta. Tai ainakin palojen pinnan tarkastuksesta liikkeelle ja piakkoin. Ettet vain aja levyä kieroksi, mikäli se on OK-kunnossa vielä.
            Kiitos infosta. En varsinaisesti kokeillut kädellä, onko levy kuuma. Sieltä tosiaan hohkaa ajon jälkeen lämmintä/kuumaa ilmaa ja pieni käry haisee. Kyllä ne takalevyt oli jo melkosen kuluneet, mitä katsarin nosturilla katselin. Palathan voi toki myös olla kaputt...Tosin kyllä katsari olis sanonut jos ne olis näyttäny olevan aivan lopussa. Peltivanteiden läpi nyt hankala tutkia. Pitäis nostaa tunkille ja ottaa rengas irti, niin näkis vähän. Nyt kuitenki pakko ajella vielä kotia se 220 km, joten jos sen matkan kestää niin riittää kunhan ei jotain siitä kuumuudesta räjähdä tai petä jarru kokonaan (voiko näin tapahtua?).

            Pistää sieltä sitten kaikki uusiksi samalla kertaa kun kerran rupeaa.
            Last edited by huppu; 02-03-2014, 09:37. Reason: Lisäys
            BMW E46 318d 10/04

            Comment

            • Mikhou
              BTCF Member
              • May 2009
              • 327
              • Lahti

              Originally posted by huppu View Post
              Kiitos infosta. En varsinaisesti kokeillut kädellä, onko levy kuuma. Sieltä tosiaan hohkaa ajon jälkeen lämmintä/kuumaa ilmaa ja pieni käry haisee. Kyllä ne takalevyt oli jo melkosen kuluneet, mitä katsarin nosturilla katselin. Palathan voi toki myös olla kaputt...Tosin kyllä katsari olis sanonut jos ne olis näyttäny olevan aivan lopussa. Peltivanteiden läpi nyt hankala tutkia. Pitäis nostaa tunkille ja ottaa rengas irti, niin näkis vähän. Nyt kuitenki pakko ajella vielä kotia se 220 km, joten jos sen matkan kestää niin riittää kunhan ei jotain siitä kuumuudesta räjähdä tai petä jarru kokonaan (voiko näin tapahtua?).

              Pistää sieltä sitten kaikki uusiksi samalla kertaa kun kerran rupeaa.
              Eiköhän tässä sitten levy ole lämmennyt.

              Tokihan se voi pettää kokonaan. Riippuen, lämpeneekö levy -> lämpeneekö jarruneste (on huonot, jotta pääsee lämpenemään) -> katoaa jarruteho.

              Eipä kai katsari jarrupalojen kulumispinnasta mitään sano ?

              Veikkaisin, että nyt vinkuu palat loppumistaan, ne viisteet paloista poissa.
              Tai sitten ne palat on jo loppu ja metalli osuu metallia vasten (jarrulevy - jarrupalan tausta) -> Voi mennä jarrusatulakin vaihtoon..

              Ei kuitenkaan pala kojetaulussa valoa, jossa olis jarrupaloista infoa ?
              Toki voi olla, että aiemmin on säästetty väärässä paikassa ja se jarrupalojen kulumisen ilmaisin on jätetty vaihtamatta. Laitettu vain piuhat yhteen = ei tule infoa, että palat olisi ikinä loppu.

              EDIT;
              Sivulla 32 hieman mun etujarrun laahaamisesta juttua.
              E53 X3 3.0sd -07

              ex:
              E87 120d -06
              E46 m3 -01
              E39 535i -98
              E36 318 cabriolet -96

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                Originally posted by Mikhou View Post
                Eiköhän tässä sitten levy ole lämmennyt.

                Tokihan se voi pettää kokonaan. Riippuen, lämpeneekö levy -> lämpeneekö jarruneste (on huonot, jotta pääsee lämpenemään) -> katoaa jarruteho.

                Eipä kai katsari jarrupalojen kulumispinnasta mitään sano ?

                Veikkaisin, että nyt vinkuu palat loppumistaan, ne viisteet paloista poissa.
                Tai sitten ne palat on jo loppu ja metalli osuu metallia vasten (jarrulevy - jarrupalan tausta) -> Voi mennä jarrusatulakin vaihtoon..

                Ei kuitenkaan pala kojetaulussa valoa, jossa olis jarrupaloista infoa ?
                Toki voi olla, että aiemmin on säästetty väärässä paikassa ja se jarrupalojen kulumisen ilmaisin on jätetty vaihtamatta. Laitettu vain piuhat yhteen = ei tule infoa, että palat olisi ikinä loppu.

                EDIT;
                Sivulla 32 hieman mun etujarrun laahaamisesta juttua.
                Ei tosiaan ole palanut minkäänlaista valoa taulussa. Matka sujui lopulta yllättävän kivuttomasti ilman suurempia ujelluksia. Jarrunesteet vaihdettiin uusiin viime viikolla huollossa, joten aineen huonoudesta ei ainakaan levyjen lämpeneminen ole johtunut. Levy sai nyt vissiin riittävästi viilennystä pakkasilmasta (-1..-4) eikä kuumentunut suuremmin. Tosin kulutuskaan ei noussut epänormaaliksi, joten vaikutti siltä ettei jarrut jumineet oikeastaan ollenkaan.

                Vialliset osat selviää huollossa, kun auton saa sinne aikanaan Nyt vaihtuu ainakin kunnon osat ja samallahan sitä laittaa sinne ne uudet kulutusanturitkin...
                Last edited by huppu; 03-03-2014, 00:02.
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • Mikhou
                  BTCF Member
                  • May 2009
                  • 327
                  • Lahti

                  Originally posted by huppu View Post
                  Ei tosiaan ole palanut minkäänlaista valoa taulussa. Matka sujui lopulta yllättävän kivuttomasti ilman suurempia ujelluksia. Jarrunesteet vaihdettiin uusiin viime viikolla huollossa, joten aineen huonoudesta ei ainakaan levyjen lämpeneminen ole johtunut. Levy sai nyt vissiin riittävästi viilennystä pakkasilmasta (-1..-4) eikä kuumentunut suuremmin. Tosin kulutuskaan ei noussut epänormaaliksi, joten vaikutti siltä ettei jarrut jumineet oikeastaan ollenkaan.

                  Vialliset osat selviää huollossa, kun auton saa sinne aikanaan Nyt vaihtuu ainakin kunnon osat ja samallahan sitä laittaa sinne ne uudet kulutusanturitkin...

                  Jos ne palat / levyt olisi loppu, ja pelkät nesteet on vaihdettu, niin luulis, että mikä tahansa korjaamo huomauttaa jos ne levyt/ palat on loppu. Ja myy samalla asiakkaalle tarvittavat osat.
                  E53 X3 3.0sd -07

                  ex:
                  E87 120d -06
                  E46 m3 -01
                  E39 535i -98
                  E36 318 cabriolet -96

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    Originally posted by Mikhou View Post
                    Jos ne palat / levyt olisi loppu, ja pelkät nesteet on vaihdettu, niin luulis, että mikä tahansa korjaamo huomauttaa jos ne levyt/ palat on loppu. Ja myy samalla asiakkaalle tarvittavat osat.
                    Etujarrujen vaihdon yhteydessä vaihdettiin aineet. Takajarruja ei ole vilkaistu
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Mertsa
                      BTCF Member
                      • Jun 2013
                      • 590
                      • Nummela

                      Naapurin E87 narisee

                      Ongelmana on siis '10 E87, ajettu 48 tkm, etupään narina esim. töyssyltä alas ajaessa. Kahdessa eri huollossa käytetty ja todettu, että ääni kuuluu, mutta mitään korjattavaa alustasta ei ole löytynyt. Ei kuulu kolinoita, ei narahda ajossa kuopista yms. routavaurioista.

                      Vika vai ominaisuus? Omassa en muista kuulleeni ja nykyisestä F20 ei kuulu kyllä yhtään mitään...
                      F31 320dA LCI -15

                      Comment

                      • pouri
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 370
                        • 06 area

                        Tuossa voisi olla jotain vinkkiä ensi alkuun http://www.babybmw.net/viewtopic.php?f=29&t=51866

                        Originally posted by Viljanteri View Post
                        Kiitos vinkistä! Kyseessä siis 2007 E81, siihen roiskeläppiä eteen metsästän. Tuolla sinun vinkkaamalla sivustolla löysin kyllä sen osanumeron, nyt vaan keksii tosiaan että minkä kaupan kautta niitä viitsii tilailla. Mietin että jos tilaa jenkeistä /ei EU alueelta, niin mitenhän noihin lätkästään tullimaksuja?

                        Edit: Jaah, Tampereen Varaosamyynti Oy:ltä (www.bmwvaraosat.fi) sai 25e + postikulut. Tilasimpa sieltä. Nyt vaan miettii että mitenhän ne kiinnitetään . Sen näkee sitten kun ne tulee.
                        Diesel, fuel of satin man

                        Comment

                        • huppu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2010
                          • 423
                          • Rovaniemi

                          Originally posted by Mertsa View Post
                          Ongelmana on siis '10 E87, ajettu 48 tkm, etupään narina esim. töyssyltä alas ajaessa. Kahdessa eri huollossa käytetty ja todettu, että ääni kuuluu, mutta mitään korjattavaa alustasta ei ole löytynyt. Ei kuulu kolinoita, ei narahda ajossa kuopista yms. routavaurioista.

                          Vika vai ominaisuus? Omassa en muista kuulleeni ja nykyisestä F20 ei kuulu kyllä yhtään mitään...
                          Kyllä se taitaa olla näissä kaikissa E87-mallin ykkösissä ihan ominaisuus enemmän ja vähemmän. Meidänki -05 version kori natisee aina välillä ajossa. Tekee sitä pääosin kovemmilla pakkasilla, ei niinkään näillä lauhoilla keleillä
                          BMW E46 318d 10/04

                          Comment

                          • hartge e46
                            BTCF Member
                            • Aug 2006
                            • 777
                            • e-pohjanmaa

                            tuos olis pitkän etsinnän jälkeen kiikaris yks -05 116i johon on -09 87000km ajettuna kamppanjana tehty jakopäälle jotain... nyt kilsat 140 000km ja aukoton huoltohistoria... uskaltaako tuollaseen sekaantua...?
                            z3 coupe
                            Pari tojotaa
                            ex.e36 wompatti alpinweissIII
                            ex.e46 titansilber x2
                            ex."//HARTGE E46"

                            Comment

                            • HOXAHA
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 107
                              • Espoo

                              Originally posted by hartge e46 View Post
                              tuos olis pitkän etsinnän jälkeen kiikaris yks -05 116i johon on -09 87000km ajettuna kamppanjana tehty jakopäälle jotain... nyt kilsat 140 000km ja aukoton huoltohistoria... uskaltaako tuollaseen sekaantua...?
                              Eli N45B16 koneella. Jos jakopään kiristin vaihdettu uudenmalliseen, niin varovaisen positiivisesti voinee suhtautua Tämä kannattaa lukea kuitenkin läpi: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=227797
                              Last edited by HOXAHA; 17-03-2014, 21:41.
                              BMW Z3 2.8 E36/7 -00 M52B28TU
                              HNF XD2 Urban s-pedelec
                              Ex: BMW 116i E87 -08 N43B16
                              Ex: BMW 523iA E39 -99 M52B25TU
                              Ex: BMW 525i E34 -89 M20B25

                              Comment

                              • släjä
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 290
                                • kanala

                                Originally posted by huppu View Post
                                Etujarrujen vaihdon yhteydessä vaihdettiin aineet. Takajarruja ei ole vilkaistu
                                hieman aihetta sivuttaen mutta mainittakoon vielä että automaattiloota kun puskee kokoajan eteenpäin ja moottorijarrun ollessa olematon, tulee sen jarrun päällä seistyä manuaalivaihteiseen verrattuna varmaan 50% enemmän = palat häviää melko nopeesti.
                                Omilla ebc:n yellowstuff-paloilla kilometreijä tullut ~70tkm ja vielä on yli puolet palaa jäljellä ympäri autoa ajotietokone on 10tkm sitten veikannut 3500km jarrupalahuoltoon, nyt 2900km..
                                F22 M235
                                ex. F10 535iA, E87 130i M-Sport
                                E46 328iA, E39 535iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎