Announcement

Collapse
No announcement yet.

N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Humerrus
    replied
    Vähän lueskellut asiasta, mutta ajattelinpa vielä tänne kirjoitella ja katsoa mihin ratkaisuun päätyy :think
    Tilanne siis seuraavanlainen että 08vm 120d:hen oli autoliikkeen mukaan juuri tehty ketjuremontti, koska piteli heillä ääntä, ja tosiaan auto kävikin nätisti eikä ylimääräisiä kuulunut. Nyt sitten bemmillä remontin jälkeen on 10 000ajettu ja konehuoneesta alkanut paikallaan ollessa kuulumaan hyviiin pieni, mutta kuitenkin kuultavissa ketjumainen aaltoileva sirkutus kierroksilla n.1500- 2500
    Koska ääni on uusi, niin mietityttää että onko loppupeleissä kuitenkin ihan normaali, koska varmaahan tämäkin ketjukone jotain mekaanista ääntä pitää. Kysymys kuuluukin että rallatteleekos muilla kuinka koneet, vai onko tosiaan niin että ehjän koneen kuuluisi olla ihan ääneti ketjun osalta, niinkuin tällä ensimmäisellä 10tonnilla ollut? Keltään tutulta ei samaista mottia löydy, nii ei pääse vertailemaankaan

    Leave a comment:


  • jpeltoma
    replied
    Originally posted by Hastra View Post
    Milloin ja minkälaisia päivityksiä tuohon N47 jakopäähän on tullut? Muutamasta eri topicista poimin, että 3/2009 jotain ja 3/2011 taas uusia? Missä vaiheessa on tullut päivitys, ettei kampiakselia tarvitse uusia? Jos noihin alkupään motteihin on tuo remppa tehty, niin onko se tehty uudistetuilla osilla ettei jatkossa tarvi kampiakselia uusia?

    123d:n N47D20T0 ei ilmeisesti eroa jakopään osalta tuosta 120d/320d käytetystä N47D20O0:sta?
    Se viimeinen BMW:n ohje oli, että jollei kampiakseli ole kulunut ei sitä tarvi vaihtaa. Mitä itse olen availlut noita, niin kampiakseli on ollut OK. Se mikä mun näkemistäni on pettäny, on se ylempi ketju. BMW teki paljo hallaa itsellensä kunnei hoitanu näitä alkupään autoja kunnialla. Saman ikäisestä Mersun neloskoneesta paukkuu samalla lailla takapäässä oleva jakopään ketju. Veholla vaihtavat ketjut ja laittavat moottorit kuntoon kaikes hiljasuudes... Tämmöstä tämä on merkistä riippumatta, pitää ostaessa olla hereillä että huollot on jo tehtynä.
    Last edited by jpeltoma; 12-01-2015, 17:12.

    Leave a comment:


  • Hastra
    replied
    Milloin ja minkälaisia päivityksiä tuohon N47 jakopäähän on tullut? Muutamasta eri topicista poimin, että 3/2009 jotain ja 3/2011 taas uusia? Missä vaiheessa on tullut päivitys, ettei kampiakselia tarvitse uusia? Jos noihin alkupään motteihin on tuo remppa tehty, niin onko se tehty uudistetuilla osilla ettei jatkossa tarvi kampiakselia uusia?

    123d:n N47D20T0 ei ilmeisesti eroa jakopään osalta tuosta 120d/320d käytetystä N47D20O0:sta?

    Leave a comment:


  • mojorisin
    replied
    Hankittu

    No nii, nyt on -11 mallin 116d tallissa. Pitää yrittää muistaa noita öljyjä vaihdella.

    Leave a comment:


  • poke
    replied
    Originally posted by mojorisin View Post
    Joo, liikkeestä oon ostamassa. Vähän olen skeptinen kyllä sen suhteen miten osaan erottaa ne "väärät" kolinat / lätkytykset ku ei mulla oo dieseliä koskaan ollu
    jos kuiten päädyt ostamaan, niin vaihtele sitten öljyä vähän useammin, esim puolittaen vaihtovälit niin saattaa kestää jakopääkin pidempään. 35tkm -45tkm on liian pitkä vaihtoväli.

    Leave a comment:


  • mojorisin
    replied
    Joo, liikkeestä oon ostamassa. Vähän olen skeptinen kyllä sen suhteen miten osaan erottaa ne "väärät" kolinat / lätkytykset ku ei mulla oo dieseliä koskaan ollu

    Leave a comment:


  • Scyber
    replied
    Originally posted by mojorisin View Post
    Moi, harkitsen tässä otsikon mukaisen auton hankintaa. Eli 116D vm 2010, ajettu 78tkm. Onko tässä noita jakopään ongelmia, tai jotain muuta mitä maallikko vois oston yhteydessä siitä havaita silmä- tai korvamääräisesti?
    Onhan siinä mikäli se tuolla N47D20 koneella on varustettu.

    Kuulostele konetta tyhjäkäynnillä että onko ns. "äänekäs"

    Toinen sitten että aja esim. taloja sisältävällä hiljaisella alueella 1500rpm alueella pienellä kuormalla (tyyliin 4 vaihde) ja kuuntele kuuluuko lätkytystä tai kilinää. Voi kuulua ihan paikallaankin kuumalla koneella vasemman renkaan alta / konehuoneen puolelta.

    Liikkeestä kannattaa melkein ostaa ja skipata mikäli lätkytys kuuluu.

    Youtubesta kandee katella pätkiä, tässä tosi äänekäs
    https://www.youtube.com/watch?v=r_BrFKxFZeQ

    Leave a comment:


  • mojorisin
    replied
    Ostamassa 116d 2010

    Moi, harkitsen tässä otsikon mukaisen auton hankintaa. Eli 116D vm 2010, ajettu 78tkm. Onko tässä noita jakopään ongelmia, tai jotain muuta mitä maallikko vois oston yhteydessä siitä havaita silmä- tai korvamääräisesti?

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by timber^^ View Post
    Koskeeko tämä myös 2007->, X3:sia ? Vanhempi konehan niissä on 150hp jonka jälkeen muuttuu ilmeisesti tähän ongelmalliseen koneeseen? Missä vuosimallissa tämä ongelma pitäisi poistua vai onko tullu jäädäkseen.
    Koskee yhtälailla X3:ia eli 2007--> N47 177hv

    Leave a comment:


  • timber^^
    replied
    Koskeeko tämä myös 2007->, X3:sia ? Vanhempi konehan niissä on 150hp jonka jälkeen muuttuu ilmeisesti tähän ongelmalliseen koneeseen? Missä vuosimallissa tämä ongelma pitäisi poistua vai onko tullu jäädäkseen.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by jtmuti View Post
    Morjesta,
    pitäisi tästä saksanmaalle lähte autoa noutamaan aika pienellä budjetilla ja alkuun oli mielessa juurikin 320d. Kun näitä jakopääketjuja oli kaikki paikat täynnä N47:sta niin siirryin kattelemaan kutoskoneisia ja muita merkkejä. Jos nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin nämä aivan loppupään mallit pitäsi olla varsin turvallisia. Mikäs on teidän näkemys uskaltaako ostaa 6/11 tehdyt 320d efeicient dynamics mallin (120kW ajettu 140tkm)? Face lift-mallia haluaisin, mutta kutoskoneisissa ei meinaa budjetti riittää kun lähes 200tkm ajettuun. Mitä sanoo raati? Pitääkö vaihtaa vaan merkkiä?
    Ei merkkiä kannata vaihtaa, koska muissa on sitten muut viat... Mutta -11 vuodenkin n47 moottorit katkaisevat ketjunsa välillä 200-400tkm, riippuen siitä ajaako / onko auton historiassa ajettu lyhyitä siirtymiä kaupungissa vai pitkiä välimatkoja. Käytännössä hieman yli 200tkm katkenneita ketjuja esiintyy vain taksikäytössä olleissa ajoneuvoissa (siis -11 vuosimallissa, vanhemmissa saattoi mennä 60-70tkm pahimmillaan ketju poikki), mutta yksityiskäytössä päästänee usein (-11 mallilla) ~300tkm, tosin jos jakopää alkaa ääntämään korjaus kannattaa teettää ennenkuin pahempaa tapahtuu; -11 pääsee noin 2500€ budjetilla jakopään peruskorjauksessa ilman kampiakselin vaihtoa. Näitä ääntäviä on meilläkin useita korjattu, joskin ovat olleet enimmäkseen vanhempia vuosimalleja.
    Jos kuitenkin ottaa kuutoskoneen vaikka vanhempana vuosimallina ja enemmän ajettuna ollaan silti varmemmalla pohjalla hankinnassa, toki kulutus on eri.

    Leave a comment:


  • jtmuti
    replied
    Onhan se totta tuokin. Täällä on muistaakseni ollut kirjoituksia tarkoista päivämääristä ja moottorimalleista milloin on tullut parannuksia. Täällä on vaan nämä keskustelut venyneet niin pitkiksi, että on vaikea löytää just sitä tietoa mitä hakee.

    Mun yhellä kaverilla on hiukan sen tapanen auto, niin suunilleen tietää mitä on kattomassa. Lento lähtee jo tänään illalla, niin ei tässä kamalasti ole enää aikaa arpoa.


    Originally posted by touring39 View Post
    Turhaa stressaamista koko touhu. Ostat semmosen kun miellyttää. Suurempi todennäköisyys on, että ajat sen uuden penarisi lunariin kuin että jakopää pamahtaa

    Ja voihan sitä käyntiääntä kuunnella silloin tällöin. Sen kuulemma kuulee, kun rupeaa rahinaa ja kalkatusta kuulumaan. Sitten remppaa tai kiertoon...

    Asut näköjään lähellä. Jos haluat kurkata/ajaa faceliftiä, missä on sporttipenkit ja pro-navi, niin tervetuloa

    Leave a comment:


  • touring39
    replied
    Originally posted by jtmuti View Post
    Morjesta,
    pitäisi tästä saksanmaalle lähte autoa noutamaan aika pienellä budjetilla ja alkuun oli mielessa juurikin 320d. Kun näitä jakopääketjuja oli kaikki paikat täynnä N47:sta niin siirryin kattelemaan kutoskoneisia ja muita merkkejä. Jos nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin nämä aivan loppupään mallit pitäsi olla varsin turvallisia. Mikäs on teidän näkemys uskaltaako ostaa 6/11 tehdyt 320d efeicient dynamics mallin (120kW ajettu 140tkm)? Face lift-mallia haluaisin, mutta kutoskoneisissa ei meinaa budjetti riittää kun lähes 200tkm ajettuun. Mitä sanoo raati? Pitääkö vaihtaa vaan merkkiä?
    Turhaa stressaamista koko touhu. Ostat semmosen kun miellyttää. Suurempi todennäköisyys on, että ajat sen uuden penarisi lunariin kuin että jakopää pamahtaa

    Ja voihan sitä käyntiääntä kuunnella silloin tällöin. Sen kuulemma kuulee, kun rupeaa rahinaa ja kalkatusta kuulumaan. Sitten remppaa tai kiertoon...

    Asut näköjään lähellä. Jos haluat kurkata/ajaa faceliftiä, missä on sporttipenkit ja pro-navi, niin tervetuloa

    Leave a comment:


  • jtmuti
    replied
    Morjesta,
    pitäisi tästä saksanmaalle lähte autoa noutamaan aika pienellä budjetilla ja alkuun oli mielessa juurikin 320d. Kun näitä jakopääketjuja oli kaikki paikat täynnä N47:sta niin siirryin kattelemaan kutoskoneisia ja muita merkkejä. Jos nyt kuitenkin ymmärsin oikein, niin nämä aivan loppupään mallit pitäsi olla varsin turvallisia. Mikäs on teidän näkemys uskaltaako ostaa 6/11 tehdyt 320d efeicient dynamics mallin (120kW ajettu 140tkm)? Face lift-mallia haluaisin, mutta kutoskoneisissa ei meinaa budjetti riittää kun lähes 200tkm ajettuun. Mitä sanoo raati? Pitääkö vaihtaa vaan merkkiä?

    Leave a comment:


  • ovt
    replied
    No hyvä tietää ainakin yksi murhe vähmmän

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎