N47D20 moottorin jakopääongelma ("tyyppivika"1-,3- ja 5-sarjat, LUE)
Collapse
X
-
N47 konetta alettu valmistaa 2007 alkupuolellaOriginally posted by hanhijoki View PostVääntäkää rautalangasta vielä 300-sarjalaista dieseliä harkitsevalle:
Eli onko vika jo ensimmäisissä 2006vm autoissa, vai vasta tuolla jossain 2008 alkupuolella valmistetuissa?
M47 (esim 320d/163hp) ei tuo epidemiana leviävä jakopääongelma koske.
Laita kutoskone
Leave a comment:
-
Vääntäkää rautalangasta vielä 300-sarjalaista dieseliä harkitsevalle:
Eli onko vika jo ensimmäisissä 2006vm autoissa, vai vasta tuolla jossain 2008 alkupuolella valmistetuissa?
Leave a comment:
-
Meillä on jumpattu myös tuon N47:n kanssa. Ensimmäinen remontti tehtiin alle 80tkm kohdalla reilu vuosi sitten. Tuossa tehtiin isompi päivitys mistä maksoimme työt. Uusintayritys korjaukselle tehtiin alkutalvesta noin 100tkm kohdalla jolloin uusittiin vähän vähemmän nippeleitä. Nooo nyt noin 115tkm ajettuna pitää taas samaa ääntä. Diagnoosi oli jälleen kerran jakopää.
Saapi nähdä mihin tämän kanssa joudutaan...
Näyttää N57:ssakin olevan samantyyppisiä oireita, jos pistää kuukkeliin hakuun "N57 timing chain" tai "N57 engine problems" . Tähän liittyen on uuden sukupolven koneisiin liittyen oma Facebook ryhmäkin missä asioita on puitu https://www.facebook.com/pages/BMW-P...93617047394760
Eli aika toivottomalle näytää.
Leave a comment:
-
Samat termarit ja lpt:t siellä Saksassa on. Toki autolla saatetaan päästää höökiä isommalla tiellä ihan reilusti, mutta samalla myös jäähdytysteho lisääntyy huomattavasti ilman virratessa konehuoneen lävitse.Originally posted by jaki View PostEi Suomen nopeuksilla kone niin kuuma ole, että se ei kestäisi. Ja, jos ei kestä, on kyllä suunnitteluvirhe :think
Leave a comment:
-
Hienoa että meni johonkin takuuseen noinkin hyvin. En osaa ottaa kantaa tuohon kulutuksen kasvuun. Oletko laskenu trippimittarilla tankilla vai ajotietokoneen ilmoittamaa? Itse huomannu että ajotietokone aavistuksen optimisti. (n. 0.4l - 0.5l) sekalaisessa ajossa.
Ja itsellä ollut nyt kanssa tuota Neste City Pro:ta. Vaikuttaa ainakin ihan toimivalta tavaralta.
Leave a comment:
-
Eli auto kasattu 5/2010, 2½vuoden ja 47tkm jälkeen jakopää alkanut ääntämään (kone tyyppi N47D20C). Vaihtoon meni käsitykseni mukaan kesikimmäinen ketju ja alaketju ohjurineen ja kiristimineen. Kampea ei vaihdettu. Oli kuulemaa uutta erää ja kunnossa. Vauhtipyörä ja kytkin meni kanssa uusiksi. Vaihteistoöljyt ja tiiviste vaihdettu. Koko lystin hinta oli 4 688€. Samassa vaihdettiin polttoainesuodatin, ilmasuodatin ja öljynsuodatin. Autossa oli Castrolin EDGE 0W-30 öljyt ja merkkihuolto käyttää näköjään nykyään Nesteen City pro 5W-40 tavaraa. Onko oleellista eroa?Originally posted by Lorezo View PostEli kettinki juuri vaihdossa. Kampi kunnossa ja uudempaa mallia kuulema. Laahaimet todennäköisesti auheuttaneet vauriot yläkettingeissä, eivät tarkkaa osanneet sanoa miksi. Alakettinki avattu ja tarkastettu, ei vaurioitunut ja ei tarvitse vaihtaa.
Kytkinongelma:Vaihtipyörässä "klappia", joten menee vaihtoon koko vauhtis/kytkinasetelma. Vaihdelaatikon stefa vuotanut ja kytkin kammiossa jonkin verran öljyä (mahtaako olla aiheuttanut tuota luistamista kenties?) Vaihteiston öljytaso hyvä, vaikka hiukan vuotanut. Vaihteiston öljyt vaihtoon.
Tämä kaikki herkku 2,5v vanhalla autolla jolla ajettu 50tkm. Tän rempan lysti reilu 4000€
Positiivisenä tässä keississä oli se että oli EUROPlus takuuta jäljellä tähän kuuhun saakka. Europlus takuu suostui maksamaan lystistä vajaa 4 200€, mutta kyllä papertyötä, säätöä ja selvittelyyn mennyt useampi päivä aikaa. Itselle jäi maksettavaa ilma ja polttoainesuodatin, kytkinasetelma.
Alkujaan kävin näyttämässä autoa pakoputkesta kuuluvan melun takia, jossa keskimmäisen äänenvaimentimen sisuskalut irti. Tämä ei kuulema mene Europlus takuuseen. Pelkkä keskimmäisen äänenvaimentimen vaihto kustantaa reilu 500€. Se että onneksi samalla huolokerralla tuli nämä muut viat ilmi.
Se mikä jakopäähuollon jälkeen on tullut, on että kone kuluttaa kaupunkiajossa huomattavasti enemmän keskikulutuksella, vaikka kylmät kelit jo ohi ja samoin maantielläkin noin. 0,4-0,5l/100 enemmän. Osaako joku keksiä tähä syytä????
Käytätin auton heillä uudestaan tsekattavana, mutta he eivät löytäneet mitään vikaa. Samoin moottori tuntuu "nypyttävän" jakopää vaihdon jälkeen. (tunne kytkimessä ja koneen käynti ääni hieman epätasainen ku kuullostelee tarkkaan) Kun kone lämmin tämä "nypytys" häviää lähe olemattomiin.
Käsitykseni mukaan ei öljyn vaihdolla voi olla näin suurta vaikutusta kulutuksen nousuun? Samalla vaihdettiin vaihteistonkin öljyt, josta ei ole tietoa mikä oli vanhan viskositeetti ja mikä nykyisen.
Leave a comment:
-
Jakopään remppa teetetty -10 mallin N47D20C pataan. Kilometrejä mittarissa 79,5 tonnia. Hinta-arvio oli karvan vajaa kolme kiloeuroa, onneksi meni myyjän takuuseen vielä. Tai no, maahantuonti suostui osallistumaan kustannuksiin, osista
30%
.. Samapa tuo minulle tosin. Nyt on ns. uusi ääni kellossa. Korjaamosta sanottiin että laahaimet ja jonkun rattaan hammastusta olisi muutettu tuohon osasettiin? Saapa nähdä.
Last edited by Deep^Blue; 25-04-2013, 19:33.
Leave a comment:
-
N57 ketjuongelmaisia löytyy googlettamalla kyllä, mutta ilmiön yleisyydestä ei ole mitään tietoa toistaiseksi. Kiinnostaisi kyllä tietää, koska tuollainen LCI 330d olisi hankinnassa. Ei taida mitään "pomminvarmaa" konetta enää tehdä koko virma...Originally posted by poke View PostNo sehän nähdään aikanaan onko 6-syl N57 yhtä susi, kun minulla sellainen käyttiksessä. Kilsoja tällähetkellä 32tkm ja ei ole vielä porsinut. Jakopään osat kyllä samat kuin N47:ssakin, mutta oölypumppu on ainakin eri.
Edellisen käyttiksen N47 ei porsinut vielä 189tkm kohdalla eikä rallattannukkaan. Yksilöitä nämäkin?
Ja tästä ainakin Jaki tykkää
: puolitin öljynvaihtovälit ni liekö siinä syy ettei jakopää porsinut.
Leave a comment:
-
Originally posted by poke View PostJa tästä ainakin Jaki tykkää
: puolitin öljynvaihtovälit ni liekö siinä syy ettei jakopää porsinut.
Niinpä. Jos tuo ratkaisee "ongelman" meillä silti on vielä sama ongelma: huonosti tehty jakopää. Eihän ketjujakopäitä ole tehty kuin vasta 15 vuotta pitkällä öljynvaihtovälillä. mikä ihme siinä on, että yhtäkkiä alkavat porsimaan.
Leave a comment:
-
No sehän nähdään aikanaan onko 6-syl N57 yhtä susi, kun minulla sellainen käyttiksessä. Kilsoja tällähetkellä 32tkm ja ei ole vielä porsinut. Jakopään osat kyllä samat kuin N47:ssakin, mutta oölypumppu on ainakin eri.Originally posted by Luminaj View PostEi ole kyllä tullut vastaan vielä tämänkaltaista laajaa ongelmaa/tyyppivikaa 6-syl moottoreista tai muista,
eli tuo ongelma koskee neloskonetta. Viikottain tulee uutta jakopäähommaa alle, autot on 50tkm-200tkm ajettuja.
Ei osaa BMW tehdä neloskoneita.
Tutkituissa autoissa on yleisesti ollut ongelmana se, että öljypumpun rattaat jauhaa laahaimen osat silpuksi moottoriin
josta ne valuvat öljypohjaan ja ketju pääsee heilumaan/löystyy.
Edellisen käyttiksen N47 ei porsinut vielä 189tkm kohdalla eikä rallattannukkaan. Yksilöitä nämäkin?
Ja tästä ainakin Jaki tykkää
: puolitin öljynvaihtovälit ni liekö siinä syy ettei jakopää porsinut.
Leave a comment:
-
Ei ole kyllä tullut vastaan vielä tämänkaltaista laajaa ongelmaa/tyyppivikaa 6-syl moottoreista tai muista,Originally posted by BreeZi View PostOnkohan 6-Syl tätä ongelmaa.. Olisi mukava tietää.
eli tuo ongelma koskee neloskonetta. Viikottain tulee uutta jakopäähommaa alle, autot on 50tkm-200tkm ajettuja.
Ei osaa BMW tehdä neloskoneita.
Tutkituissa autoissa on yleisesti ollut ongelmana se, että öljypumpun rattaat jauhaa laahaimen osat silpuksi moottoriin
josta ne valuvat öljypohjaan ja ketju pääsee heilumaan/löystyy.
Leave a comment:
-
Jaaha. Kyllä itsekin Saksassa, kun on pitkään vedetty lämä lattiassa, pidän reilun vauhdin pudotuksen ennen taukopaikkaa ja hetken tyhjäkäyntiä päälle. Mutta en kyllä peruajossa Suomessa koskaan mitään "jälkikäyttöä" rouskuta. Ei Suomen nopeuksilla kone niin kuuma ole, että se ei kestäisi. Ja, jos ei kestä, on kyllä suunnitteluvirhe :thinkOriginally posted by BreeZi View Postolisikohan jälkikäytöllä jotain tekemistä tuon kansien porsimisen kanssa?
Leave a comment:
-
Vois muuten tehdä vähän testiä ja logata Torquella vaikkapa pakokaasujen lämmöt jonku pidemmän ajoreissun jälkeen pikku jälkikäytöllä.
Itellä (ei DPF:fää) asteet pikku pakkasella ajellessa menee sinne 400 celsiuksen pintaan maksimissaan kuormituksessa ja tippuvat jo ihan lyhyellä tyhjäkäytöllä alle 200 celsiuksen.
Voi vaan kuvitella mitä tekee moottorille jos kovan kuormituksen jälkeen sammuttaa moottorin ja turbon / pakosarjan lämpö pääsee johtumaan kannelle eikä jäähdytinneste enää kierrä. Vaikkapa kesken polton kun lämmöt menevät yli 700 celsiuksen.
Suosittelen että kaikki alkais pitkän ajourakan jälkeen tekee pikku tyhjäkäytön jotta turbo(t) pääsis jäähtymään.
Mutta mielenkiinnolla seuraan että onko myös tämä kansi / lohko-ongelma kanssa tyyppiviaksi luettavissa.
Leave a comment:
Leave a comment: