Yleensä sytytysjärjestys 4-sylinterisissä 1-3-4-2, jakajasta katsottuna.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F2X (1-Sarja) Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Alkaa 10/2014 valmistetun n13 moottorin kumiosat pikkuhiljaa nähtävästi kulua. Ensin meni turbosta öljyn ja jäähdytinnesteen kierron tiivisteet. Tämä saatiin pajalla kuntoon. Hieman erikoisesti BMW erikoistuneen korjaamon onnistui vaihtaa vain jäähdytinnesteen kierron tiiviste, mutta sanoivat että öljy kierron tiivisteen vaihto vaatii turbon irroituksen ja päivän työtä (~1k€). Autokeskuksen asentajalta onnistui kuitenkin ilmankin.
Edellisestä huollosta on nyt n. 4tkm ja öljyä mennyt jo 0,75L. Öljyä lisätessä aloin tutkia että vuotaakohan sitä jostain... Ja jostain sitä tulee koska moottorin etuosa on ihan öljystä tahmaantunut. Ei tietysti mitenkään suihkuamalla, mutta pieniä määriä ja se sitten sotkee laajalta alueelta. Ei ole vielä aavistustakaan että missä vuoto on. Tälläistä väriainetta on nähtävästi myynnissä jolla vuotoa voi olla helpompi paikallistaa: https://www.virtasenkauppa.fi/uv-var...t-250-ml-51031
Ja siinä samalla huomio kiinnittyi tähän:
Pienellä tutkimisella kyseessä on vesipumppua pyörittävä osa (nr5):
https://bemariosat.fi/tuote/11517619020_11517619020/
Youtubesta löytyi video jolla tuon saa vaihdettua. Vaikuttaa aika helpolta hommalta ja ehkä samalla pääsee paremmin tutkimaan tuota öljyvuotoa kun ilmanoton osat saa pois edestä.
En tosiaan ole mikään mekaanikko, mutta vaikken itse saisi korjausta tehtyä tuntuu paremmalta että tiedän etukäteen missä vika. Näin ollen ei tarvitse viedä kalliiseen "diagnosointiin" tuntikausiksi jos homma on ihan selvä. Onko muilla kokemusta mistä öljyä voi tulla moottorin etupuolelta.Last edited by Galaxy1223; 27-05-2023, 08:53.
Comment
-
-
Edelliseen
Öljyvuoto kannattaa etsiä ylhäältä kun neste valuu alas. Oma veikkaus on öljynhuohotusletku, oli omassa n13 mennyt näkkileiväksi vuosi sitten. Toinen paikka on venttiilikannen tiiviste.
Vesipumpun rullan vaihto varmasti pala kakkua, kokeile samalla ettei akselissa ole välystä ja että pyörii nätisti.Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
ex 325 e30, 316ti e46
Comment
-
-
Originally posted by Zeta View PostOnko näissä N13 EGR-venttiiliä? :think Lueskelin huvikseen vikakoodeja jollain geneerisellä puhelinsovelluksella ja siellä löytyi joku vanha arkistoitu EGR-herja.
Olen ollut siinä uskossa, että EGR-jutut ovat vain dieseleitä koskevia..:think
Koodi ylös ja nettihakukoneeseen "BMW P****"Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
ex 325 e30, 316ti e46
Comment
-
-
Saako f20:seen retrofitattua isoa 8.8 tuumaista näyttöä helposti? Jos ymmärsin oikein, että jos autossa on HU_ENTRYNAV niin isomman näytön pitäisi mennä paikoilleen ihan plug and play + koodauksella?
Samoiten bt:n yli ei saa audiota vaan pelkät puhelut, joten combox puuttuu. Saako tuohon soittimeen koodattua bt:n päälle vai vaatineeko combox:in retrofittauksen tai usb+aux portteihin menevän adapterin?
Auto on valmistettu 3/14, joten ilmeisesti siinä saattaisi olla HU_ENTRYNAV tuon HU_ENTRYN sijasta? Käyttiksenä tässä on vielä CIC. Voiko tämän tiedon lukea esim. Bimmercodella?Last edited by Hynto; 30-07-2023, 20:13.F20 118d
E87 120d (EX)
E34 518i (EX)
Comment
-
-
Pitkästä aikaa taas BMW pihalla, kun menin ostamaan F20:n B48-koneella. Edellinen baijerilainen olikin E60, mutta siitä on jo vuosia aikaa. Pari kysymystä:
- Oliko näihin jotain kunnollista huolto-ohjelmataulukkoa jossain? Vai meneekö ihan kaikki huoltotoimenpiteet pelkästään auton huoltoilmaisimen mukaan? Nää pystyy varmaan nollaamaan samalla tavalla itse kuin aiemmassakin kiesissä? Bemmissä olis just sopivasti huolto tulossa, niin käyn koko koslan kunnolla läpi ennen kuin otan sen ajoon.
- Mistä hyvä workshop service manual F20:lle? Kelpaa sähköinenkin, jos joku tietää linkin, mistä ladata tai sitten kirjakin käy. Sen verran tiedän, että bemu tarjoaa rahaa vastaan jotain huoltomanuaalipalvelua, mutta haluan jonkin, mikä pysyy omalla koneella omassa tallissa.
- Toimiiko näissä vielä ISTAt sun muut softat, jos pitää tutkia tarkemmin auton sielunelämää? ISTA taitaa olla talliläppärillä edelleen ja jokin piuha, mikä toimi ainakin E60:n kanssa - onko jotain muuttunut noiden aikojen jälkeen? Entä kannattaako harkita myös noita kännykkäsovelluksia, kuten Carly tai BimmerCode? Ja itseasiassa, pärjäiskö pelkästään niillä kuinka pitkälle?
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostEntä kannattaako harkita myös noita kännykkäsovelluksia, kuten Carly tai BimmerCode? Ja itseasiassa, pärjäiskö pelkästään niillä kuinka pitkälle?
Itse tykästyin Caristaan. Riittävät vikakoodinlukuominaisuudet ja saa jotain pikkukoodauksiakin tehtyä (esim. Start/stop pois ja akun rekisteröinti). Just tuli F-sarjaan jotain uusia ominaisuuksia valojen koodaukseen.
Vaatii oman OBD2-pulikan 40e (tuli viikossa Ruotsista) ja sopparin voi tehdä kuukaudeksi kerrallaan 9.99e ja ekan kk saa jopa ilmaiseksi koekäyttöön. Ihan riippuu millaista käyttöä haluaa riittääkö vai ei...Last edited by Zeta; 01-09-2023, 20:22.
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostPitkästä aikaa taas BMW pihalla, kun menin ostamaan F20:n B48-koneella. Edellinen baijerilainen olikin E60, mutta siitä on jo vuosia aikaa. Pari kysymystä:
- Oliko näihin jotain kunnollista huolto-ohjelmataulukkoa jossain? Vai meneekö ihan kaikki huoltotoimenpiteet pelkästään auton huoltoilmaisimen mukaan? Nää pystyy varmaan nollaamaan samalla tavalla itse kuin aiemmassakin kiesissä? Bemmissä olis just sopivasti huolto tulossa, niin käyn koko koslan kunnolla läpi ennen kuin otan sen ajoon.
- Mistä hyvä workshop service manual F20:lle? Kelpaa sähköinenkin, jos joku tietää linkin, mistä ladata tai sitten kirjakin käy. Sen verran tiedän, että bemu tarjoaa rahaa vastaan jotain huoltomanuaalipalvelua, mutta haluan jonkin, mikä pysyy omalla koneella omassa tallissa.
- Toimiiko näissä vielä ISTAt sun muut softat, jos pitää tutkia tarkemmin auton sielunelämää? ISTA taitaa olla talliläppärillä edelleen ja jokin piuha, mikä toimi ainakin E60:n kanssa - onko jotain muuttunut noiden aikojen jälkeen? Entä kannattaako harkita myös noita kännykkäsovelluksia, kuten Carly tai BimmerCode? Ja itseasiassa, pärjäiskö pelkästään niillä kuinka pitkälle?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostENET kaapeli ja ISTA. ISTA:sta löytyy korjausohjeet, sähkökaaviot jne. eli ei tarvitse erillistä service manuaalia. E-sarjan kanssa käytettiin k+dcan kaapelia, eli kaapeli vaihtoon. ISTA saattaa mennä sillä versiolla mikä on tai sitten uudempi riippuen asennetusta versiosta.
Hienoa! Pistin enet-kaapelin tilaukseen ja päivittelen ISTA:n talliläppärille sillä välin. Ilmeisesti ISTA-P Rheingold olisi ainakin intter netin mukaan suositeltava variantti, jos uudelleen asennan.
Kävin ohjekirjan läpi ja siellä ei ollut suoranaisesti öljyspeksejä B48:lle missään. Oli kyllä mainittu lisäysöljyn suositellut luokitukset yms. ja viskositeettikin sai olla 0W/5W - 20/30 tai jopa -40, ja muun muassa kaikki LL-04:t olis passelia. Mutta varsinaisesti öljynvaihtoöljyn speksejä en ohjekirjasta löytänyt. Pitäiskö löytyä vai onko tuolla merkitystä?
Motonet tarjosi öljyksi mm. Castrolilta esim. 5W-30 ACEA C3, jossa on LL-04. Jos nuo speksit riittää, niin tuollaista löytyy moneltakin valmistajalta sekä omastakin hyllystä jokunen tönkkä... Vai olisko tärkeää olla 0W-litkua?
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostHienoa! Pistin enet-kaapelin tilaukseen ja päivittelen ISTA:n talliläppärille sillä välin. Ilmeisesti ISTA-P Rheingold olisi ainakin intter netin mukaan suositeltava variantti, jos uudelleen asennan.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostISTA-P:llä et tee mitään F-sarjan kanssa. ISTA-P on pelkästään E-sarjan päivityksiin nykyisin (ei siis diagnostiikkaa, sähkökaavioita ym.). ISTA+ nimellä kulkee nykyiset versiot, jos uuden version aiot asentaa.
Ah, pihalla kuin lumiukko. Ista plussasta olin lukenut eri foorumeilta, kun tätä googlailin ja luulin, että se plus on sama asia kuin -P. Kiitos :-)
Comment
-
-
Originally posted by yason View PostAh, pihalla kuin lumiukko. Ista plussasta olin lukenut eri foorumeilta, kun tätä googlailin ja luulin, että se plus on sama asia kuin -P. Kiitos :-)e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Pari kysymystä:
- saako F20:n vakionopeudensäätimestä jarrutustoiminnon koodattua pois?
- joskus tasa-ajossa tuntuu äärimmäisen pientä ei nyt nykimistä, mutta ikään kuin veto katkeaisi hetkeksi tai kuin kuski nostaisi jatkuvasti kevyesti kaasua ja painaisi taas uudelleen. Ei ole samat oireet kuin perinteisessä turbiinijumpassa. Verrattavissa ehkä vaihteenvaihtoon: 8-vaihteinen laatikko tuntuu vaihtelevan vaihteita aika usein ja silloin vedossa tuntuu luonnollisesti pieni pätkäisy; samankaltainen, mutta silloin toki liikahtaa myös kierroslukumittari. Tasa-ajossa nopeus ei muutu, kierrokset ei muutu, mutta tuntuma on kuin veto hölläisi aavistuksen ehkä sekunnin tai parin välein. En ole kiihdyttäessä kiinnittänyt huomiota efektiin. Mainittakoon, että vedon tuntuma on niin heikko, että suurin osa kuskeista tuskin edes huomaisi asiaa tai menisi tien epätasaisuuksien piikkiin. Olenkin tunnistanut sen lähinnä vedon muutoksen tasaisen toistuvuuden kautta silloin, kun sitä tapahtuu. Vika vai ominaisuus?Last edited by yason; 16-09-2023, 11:07.
Comment
-
Comment