Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 722
    • Nokia

    Originally posted by sonkko123 View Post
    Hello!
    Mulla o tollane m52b28 swappi e30. "Vikana" että kun lähdet kiihdyttämään ja vaihdat vaihdetta, jää kierrokset leijumaan n. Sekunniksi siihen rpm kohtaan missä kytkimen polkasit pohjaan.. Palautuu toki sen sekunnin jälkeen ja vaihdot onnistuu muuten normaalisti mutta häiritsee vähän. Any ideas?:think privalla voi lähestyä myös jos tiedät syyn!
    Jenkit tunkee hylsyn letkuun joka menee tyhjäkäyntimoottorilta imuletkuun (maf jälkeinen). Tuo kuristettu ilmansaanti ilmeisesti vaikuttaa. Omalla vastuulla kokeilu.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • sonkko123
      BTCF Member
      • Aug 2012
      • 1114
      • Kuopio

      Originally posted by Pazi88 View Post
      Ootko ajanu aiemmin m52b28 koneista autoa? Ne kierrokset jää pikkusen leijumaan, vaikka kaikki olisikin kunnossa. Vakio moottorinohjaukseen tekee sen tarkoituksella. Ihan älytön ero vakio ohjauksella ja esim. megalla varustetussa autossa samalla moottorilla. Mut toki jos kunnolla jää kierrokset ylös, niin sillon on jotain vikaakin. Eihän kaasuvaijeri jumita?
      Olen kolmekutosella mutta siinä kyllä toimi normaalisti eikä leijumista esiintynyt.

      Kaasuvaijeri ei jumita! Voisiko maffi tehä ton? Ja pittää varmaa alkaa säästämään kolikoita megaruuttaan, tai jos jollain sellanen ylimääräsenä lojuu ja hinta ei päätä huimaa niin voin lunastaa pois!

      Comment

      • pazq
        BTCF Member
        • Jan 2008
        • 3175
        • 47200

        No sen maffin toiminnan voi tarkastaa irrottamalla auton käydessä töpselin. Jos meinaa kyykätä koko käynti niin ainakin jotain eloa siel on. Kiinni laittamalla taas alkaa käymään normaalisti. Tai sit mittaat pinneistä mitä näyttää auton käydessä. Raotat sitä johtojen kumilutkua että näät pinnien perseet ja niiden väliltä mittaus. Oikeat arvot löytyy kyllä intternetistä

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11152
          • Oulu

          Eipä oo kyl yhdessäkään mun tietämässä maf virallisessa ollu tommosta ongelmaa. Lähinnä kaikki teho puuttuu ja bensaa menee. Käytä tyhjäkäyntiventtiili irti ja ruutaa vaikka crc:tä sinne sisään, jos jumittaa. Sen pitäs siis kolista ihan reilusti kun kevyesti heiluttaa. Tämä siksi, että se vakio moottorinohjaus käyttää tyhjäkäyntiventtiiliä kun se tekee sen ettei kierrokset laske nopeasti alas. Koko ominaisuudenkin voi toki softaamalla poistaa.

          EDIT niin ja sit ne imuvuodot...
          Last edited by Pazi88; 28-08-2016, 12:40.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • sonkko123
            BTCF Member
            • Aug 2012
            • 1114
            • Kuopio

            Pitääpä kokeilla kun olisi taas aikaa roplata, sen mitä huomasin niin alle 4000rpm tekee tuota leijumista, myös paikallaan kaasutellessa.
            Mutta isommilla kierroksilla rupeaa kyllä tippumaan normaalisti.
            Pitää köydä hakemassa purkki crctä ja ruveta ruikkimaan

            Comment

            • nikko1122
              BTCF Member
              • Nov 2012
              • 36
              • Fin

              Mitenkähän mahtaa mennä e39 528IA m52b28tu koneen kytkentäkaavio, kun kohteena olisi cabrio 320i vm.93? Minkähän kartan mukaan alkais suunnittelemaan kun tuntuu että netti on jo liiankin täynnä ohjeita.

              Comment

              • nikko1122
                BTCF Member
                • Nov 2012
                • 36
                • Fin

                Onko kellään tarkempaa tietoa tuon m52b28tu koneen sielu elämästä tai lähinnä sähköistä. Suunnitelmissa olis laittaa sellainen 320i e30 vm93. Kone on peräisin E39 vm 2000. Suurimmat kysymykset tulee siinä kun:

                1.Ajattelin vaihtaa m50b25 koneen imusarjan niin mitäs tämä kone tuumaa ku otetaan Luistonesto pois tai oletan yhden piuhanipun ainakin tulevan Luistonestolle kaasuläppään?

                2.kakki swap ryhmän jutut luettuani (n.150 sivua) näin että olitte puhuneet jossain 62 sivun paikkeilla juuri tuosta että siinä on lambdat ennen ja jälkeen kattia. Meneeköhän se johonki vikatilaan/varakartalle jos sen jättää kylmästi pois kun suunnitelmissa olisi laittaa kiinan rosteria nykyisen kat pakosarjan tilalle.

                3. Kone on alunperin automaatista ja muuten varmaan saa helposti riisuttu automaatin sähköt pois mutta aivopoksilta toiselle kulkee 3 piuhaa enkä ole löytänyt mitään sähkökaaviota mitä voisi katsella.

                4. Käynnistyksen esto näyttää yhtäkkiselttään samalta kun e36 sinkku vanos koneellisista mutta ei yhtäkkiseltään värit ja johtojen määrät täsmää

                Ps. olisko tietoa keneltä voisi edes kysellä tällaisiä juttuja?
                ps2. tai onko tietoa kuka tekee ohjelmointia kyseiseen koneeseen? en tiedä haluanko tietää edes hintaa

                Comment

                • Skarpa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2007
                  • 3409
                  • Kotka

                  Originally posted by nikko1122 View Post
                  Onko kellään tarkempaa tietoa tuon m52b28tu koneen sielu elämästä tai lähinnä sähköistä. Suunnitelmissa olis laittaa sellainen 320i e30 vm93. Kone on peräisin E39 vm 2000. Suurimmat kysymykset tulee siinä kun:

                  1.Ajattelin vaihtaa m50b25 koneen imusarjan niin mitäs tämä kone tuumaa ku otetaan Luistonesto pois tai oletan yhden piuhanipun ainakin tulevan Luistonestolle kaasuläppään?

                  2.kakki swap ryhmän jutut luettuani (n.150 sivua) näin että olitte puhuneet jossain 62 sivun paikkeilla juuri tuosta että siinä on lambdat ennen ja jälkeen kattia. Meneeköhän se johonki vikatilaan/varakartalle jos sen jättää kylmästi pois kun suunnitelmissa olisi laittaa kiinan rosteria nykyisen kat pakosarjan tilalle.

                  3. Kone on alunperin automaatista ja muuten varmaan saa helposti riisuttu automaatin sähköt pois mutta aivopoksilta toiselle kulkee 3 piuhaa enkä ole löytänyt mitään sähkökaaviota mitä voisi katsella.

                  4. Käynnistyksen esto näyttää yhtäkkiselttään samalta kun e36 sinkku vanos koneellisista mutta ei yhtäkkiseltään värit ja johtojen määrät täsmää

                  Ps. olisko tietoa keneltä voisi edes kysellä tällaisiä juttuja?
                  ps2. tai onko tietoa kuka tekee ohjelmointia kyseiseen koneeseen? en tiedä haluanko tietää edes hintaa
                  Kaikkeen ei ole vastausta, mutta muutama pointti: M50 imusarjan kanavien muoto ei täsmää tu-koneeseen. M54B30-imusarjaa on käytetty virityksenä noissa koneissa. Sillä kone vetää ylemmäs ilman kummempaa alaväännön häviötä.

                  Käsittääkseni luistoneston deletointi ei vaikuta moottorinohjaukseen, mutta johtaa ABS ja ASC -erroreihin. E30 swapissa niillä ei tietty pitäis olla merkitystä. Sen varmaankin saa koodattua pois. Jotain vastuskikkojakin on olemassa, ei henkilökohtaista kokemusta:

                  Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                  Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


                  Edit: nää linkit koskeekin vaan sinkkuvanoskonetta, jossa on erillinen luistoneston kaasuläppä)
                  Last edited by Skarpa; 11-09-2016, 22:48.
                  BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                  E30 Armo "330i"

                  Comment

                  • nikko1122
                    BTCF Member
                    • Nov 2012
                    • 36
                    • Fin

                    Joo tuota imusarjaa kerkesinkin jo kiroilla tässä että eipä mennytkään niinkuin elokuvissa tämäkään. Millähän imusarjalla tämä olisisi kaikkein näppärin, helpoin ja mukavin toteuttaa? Päätavoite ei olisi virittäminen vaan mahdollisimman yksinkertainen ja lutettava ratkaisu. Kaikissa vastaavissa imusarjoissa taitaa olla rasitteena nuo luistoneston läpät ja hieman monimuotoisemmat koneen huohotukset jne.

                    Comment

                    • Skarpa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2007
                      • 3409
                      • Kotka

                      Originally posted by nikko1122 View Post
                      Joo tuota imusarjaa kerkesinkin jo kiroilla tässä että eipä mennytkään niinkuin elokuvissa tämäkään. Millähän imusarjalla tämä olisisi kaikkein näppärin, helpoin ja mukavin toteuttaa? Päätavoite ei olisi virittäminen vaan mahdollisimman yksinkertainen ja lutettava ratkaisu. Kaikissa vastaavissa imusarjoissa taitaa olla rasitteena nuo luistoneston läpät ja hieman monimuotoisemmat koneen huohotukset jne.
                      No siinä tapauksessa pitäisin alkuperäisen imusarjan (tai vaihtaisin sen M54 imusarjan) ja huohotukset sun muut systeemit ja koodauttaisin vaan ajoneston ja luistoneston pois. Muuuttuvapituuksinen imusarja tuplavanoksen ohella on niitä asioita, mitkä tekee tu-koneen vääntökäyrästä sinkkuvanoksellisen vastaavaa paremman. Koodaus on tehtävissä, kun etsii koodaajaan. Tälläkin foorumilla on monia koodaustaitosia. Kannattaa lukasta topiccia Siemens MS41 säätäminen. Mun käsittääkseni kakkoslambdojen pois jättäminen ei aiheuta muuta kuin virhekoodeja kattien kunnosta, mutta tästä en ole absoluuttisen varma. Tiedän, että niihin saa ostaa jotain lambdasignaalia simuloivaa palikkaa. M52tu kone on hyvin lähellä M54-konetta muutamilla eroilla (esim. sähkönen kaasupoljin). Tossa yksi topicci M54:ään liittyen:

                      Last edited by Skarpa; 12-09-2016, 17:50.
                      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                      E30 Armo "330i"

                      Comment

                      • nikko1122
                        BTCF Member
                        • Nov 2012
                        • 36
                        • Fin

                        Originally posted by Skarpa View Post
                        No siinä tapauksessa pitäisin alkuperäisen imusarjan (tai vaihtaisin sen M54 imusarjan) ja huohotukset sun muut systeemit ja koodauttaisin vaan ajoneston ja luistoneston pois. Muuuttuvapituuksinen imusarja tuplavanoksen ohella on niitä asioita, mitkä tekee tu-koneen vääntökäyrästä sinkkuvanoksellisen vastaavaa paremman. Koodaus on tehtävissä, kun etsii koodaajaan. Tälläkin foorumilla on monia koodaustaitosia. Kannattaa lukasta topiccia Siemens MS43 säätäminen. Mun käsittääkseni kakkoslambdojen pois jättäminen ei aiheuta muuta kuin virhekoodeja kattien kunnosta, mutta tästä en ole absoluuttisen varma. Tiedän, että niihin saa ostaa jotain lambdasignaalia simuloivaa palikkaa. M52tu kone on hyvin lähellä M54-konetta muutamilla eroilla (esim. sähkönen kaasupoljin). Tossa yksi topicci M54:ään liittyen:

                        http://www.r3vlimited.com/board/showthread.php?t=383897
                        Jees... Näillä päästäänkin jo taas hetkeksi jatkamaan suunnitelmia. Varmasti tulee paljonkin lisää kysymyksiä ja jos jollain on heittää lisää jotain vinkkejä aiheeseen niin ne on terve tulleita. Tallista löytyis kyllä kaksi m50b25 konettakin josta toinen sinkkuvanoksella mutta hieman kyllä kiehtois tämä tupla vanos kone. Onko se vaan tämän vaivan arvoinen?

                        Comment

                        • Julle
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2002
                          • 659
                          • Oulu

                          Onko porukalla minkälaisia kokemuksia tarvike ilmamäärämittaireista M50B25 moottoriin? Boschilainen on aika tyyris.

                          Comment

                          • Skarpa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2007
                            • 3409
                            • Kotka

                            Originally posted by nikko1122 View Post
                            Jees... Näillä päästäänkin jo taas hetkeksi jatkamaan suunnitelmia. Varmasti tulee paljonkin lisää kysymyksiä ja jos jollain on heittää lisää jotain vinkkejä aiheeseen niin ne on terve tulleita. Tallista löytyis kyllä kaksi m50b25 konettakin josta toinen sinkkuvanoksella mutta hieman kyllä kiehtois tämä tupla vanos kone. Onko se vaan tämän vaivan arvoinen?
                            Onhan se alulohko ainakin useamman kymmentä kiloa kevyempi. Omakohtaista kokemusta ei ole molemmilla ajamisesta, mutta väittävät, että tuplavanoksen muhkeampi vääntö tuntuu ajossa ihan selvästi. Vaivan arvo on ihan puhtaasti henkilökohtanen juttu ja riippuu omasta näkökulmasta harrastamiseen. Olispahan ainakin vähän erilainen swappi kuin perus M50. Ei Suomessa vielä vissiin mahdottoman montaa tuplavanosswappia ole tehty, vaikkei se mitään rakettitiedettä sinkkuvanokseen verrattuna ole. Itelläkin oli mielessä, mutta päädyin sitten sinkkuvanokseen, kun tuli sen verran edukkaasti tekniikka vastaan.
                            BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                            E30 Armo "330i"

                            Comment

                            • laurimikola
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2013
                              • 388
                              • Finland, Turku

                              Mittaristo

                              Mikä mahtaa olla vikana, kun ei kierroslukumittari toimi e30 m50 setupissa. Vanha kone oli m20b20 ja nykyään m50b25. Vikavalot toimii, sekä bensamittari ja nopeusmittari. Nopeusmittari pompsahtelee kiihdytyksestä riippuen, sekä lämpötilamittari on pimeänä. Myöskin mittariston valot ovat pimeät. Searchilla olen löytänyt, että mittariston akut saattavat olla tiensä päässä ja kannattaa vaihtaa nopeusmittarin rattaat? Lämpötilamittarin mutteria kannattaa myöskin ilmeisesti kiristää. Onko kierroslukumittari, jotenkin kytköksissä mittariston akkuihin? Mittaristo on vanhanmallinen motometer.

                              - Lauri
                              E30 M50B25 Alpinweiss - Mtech 1
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=278300

                              Comment

                              • Skarpa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2007
                                • 3409
                                • Kotka

                                Kuinka pitkälle booreilleen E36 328i kardaani tulee M50/M52+ZF yhdistelmällä E30 korissa? onko säätövaran jommassa kummassa päässä vai keskivaiheilla?
                                BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                                E30 Armo "330i"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎