Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Soiled
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 3217
    • Mystinen Kuopio

    Originally posted by Gonzalez View Post
    Tällaiset johdot löysin imusarjan alta käyttämättöminä/irtonaisina.:think

    Mitkä ovat nämä johdot? Näyttävät olevan identtiset, päissä kolminapaiset liittimet joista molempiin tulee kaksi johtoa, läpinäkyvä ja musta.


    Kuvat liitteenä...
    Olisko nakutusantureiden piuhat :think Onkohan siellä lohkossa sellaiset 2 x mustaa palloa n. 15cm välillä toisistaan joista tulee piuhat liittimineen? Osa nro.14

    Last edited by Soiled; 19-04-2011, 20:00.
    Mystinen.Fi @ FB
    IG @tarmohanninen
    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

    Comment

    • Gonzalez
      BTCF Member
      • Jun 2003
      • 2632
      • Seinäjoki

      Ei näkynyt tuollaisia ollenkaan! Mitä helvettiä... Hmm, onkos ne pakolliset eli onko sellaiset oltava? Siinä tapauksessa pitää jostain hommata jos ne siellä tarvitaan...

      Mulla oli koko imusarjakin pois äsken ja ehdin lyödä jo kasaankin. Tsekkasin kaikki letkut, putsasin tyhjäkäyntimoottorin jarrusprayllä jne. Ei vaurioita tai vuotopaikkoja ja kaikki kumiosat vielä nuoria ja notkeita.
      Olisiko hieman parantunut tyhjäkäynnin osuus että vähän useammin jää käymään tyhjäkäyntiä kun kaasulla hiljaa saattaa, mutta normaalisti jos kaasun nostaa ja painaa kytkimen pohjaan niin aina sammuu. Muilta osin vedot yhtä hukassa kun ennenkin.
      530d GT F07 2010
      325i E30 Cabriolet 1987

      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        Syynäsitkö jo sen tyhjäkäyntisäätimen/-moottorin?

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          Juu, jarrusprayn kanssa liottelin ja putsasin, kyllä sieltä vähän likaa tuli mutta ei paljoa. Putsauksen jälkeen kun sitä kädessä ravistelin niin kyllä se liikkuu hyvinkin ja joku jousi sen keskittää. Miten helposti sen tulisi liikkua kun kädessä heiluttelee ja miten uusi tuollainen käyttäytyy?
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Make H.
            BTCF Member
            • Jul 2006
            • 1278
            • Kokkola

            Bensanpaineethan vois olla hyvä tietysti mitata varmuuden vuoks, eli mittari kabiiniin tai silleen että näkee mitä se tekee sillon ku rupee vikoon. Eikö tuon kuitenki pitäs pysyä suht tasasena tällases kierroksista tms. riippumatta?

            Tai paras jos sais jostain ehjästä autosta kokeilla osia. Toisaalta kun tuo on tollanen "viritys" (m50 sähköt jne.) niin lähtisin kyllä siitä että repisin helvettiin nuo "väärät" sähköt tuosta ja laittasin sen m52 johtosarjan siihen vaikka sinne sitte pitääki se ajonestojohtosarjaki laittaa .

            Comment

            • Gonzalez
              BTCF Member
              • Jun 2003
              • 2632
              • Seinäjoki

              No sehän tässä just on, että kuinka pitkälle lähtee ja mitä kautta. Taidan kuitenkin pitäytyä noissa nykyisissä sähköissä toistaseks.

              Onko sulla tietoa tuosta tyhjäkäyntimoottorista, mistä sen tietää kun se on irrallaan kädessä että onko se ehjä vai ei? Jos nyt ajatellaan että jumissa ei ole ja "kara" liikkuu...
              (melkein jo tilasin eBaystä senkin uuden prkl!)
              530d GT F07 2010
              325i E30 Cabriolet 1987

              Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

              Comment

              • Haju69
                Administrator
                • Nov 2005
                • 16328
                • Leppävirta

                Originally posted by Gonzalez View Post
                Juu, jarrusprayn kanssa liottelin ja putsasin, kyllä sieltä vähän likaa tuli mutta ei paljoa. Putsauksen jälkeen kun sitä kädessä ravistelin niin kyllä se liikkuu hyvinkin ja joku jousi sen keskittää. Miten helposti sen tulisi liikkua kun kädessä heiluttelee ja miten uusi tuollainen käyttäytyy?
                Ymmärtääkseni kun sitä ravistelee kädessä niin pitäisi kuulua "klik klak" kun sitä suuntaan ja toiseen ravistaa. Just se veljen auton vanha teki tuota mutta todella vaivalloisesti liikkui ennen puhdistusta, kun sen puhdisti niin sisältä tuli metallin murusia, tämän jälkeen herkistyi ja ääni oli ikäänkuin "holoholo".. Ei mitään kilkatusta. Ei edes sovitettu paikalleen vaan vaihtolaite tilalle. Joka siis piti tuon klik klak äänen ja liikkui jouhevasti putsauksen jälkeen.
                LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                Comment

                • Gonzalez
                  BTCF Member
                  • Jun 2003
                  • 2632
                  • Seinäjoki

                  Ok, kiitokset. Mun moottori on juuri tuollainen "klik-klak" äärilaidasta toiseen ja liikkuu helposti ilman takerteluja. Eli voi sen suhteen nyt ilmeisesti lähteä siitä että se olisi kunnossa.

                  Eikös nuo nakutusanturit vaikuta sytytyksen ennakkoon? Onkohan tuo boksi jonkinlaisella vikaohjelmalla nyt kaiken aikaa kun niitä ei sielä ole ollenkaan? En ymmärrä millä järjellä ne sieltä pois on jätetty kun johdotkin on laitettu... Noo, hommaan purkuosana jostain ja heitän paikalleen.

                  Mutta tuon käynnin suhteen pitäis jatkaa johonkin suuntaan. Lähtisköhän sitä bensapuolen kimppuun, alkasko metsästää puolavikaa vai voiskohan nokan asentoanturi tehdä tällaista? Se taitaisi olla noista halvin uusittava. Bensanpainemittaria mulla ei ole, eli samalla rahalla kun lähtee johonkin mittauttamaan niin tilaa ja vaihtaa jo melkein uuden pumpun. Bensanpaineensäätimessä vika ei siis ainakaan ole, olen koittanut myös toisella jakotukilla ja suodatinkin on uusi...
                  530d GT F07 2010
                  325i E30 Cabriolet 1987

                  Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                  Comment

                  • Soiled
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 3217
                    • Mystinen Kuopio

                    Originally posted by Gonzalez View Post
                    Ok, kiitokset. Mun moottori on juuri tuollainen "klik-klak" äärilaidasta toiseen ja liikkuu helposti ilman takerteluja. Eli voi sen suhteen nyt ilmeisesti lähteä siitä että se olisi kunnossa.

                    Eikös nuo nakutusanturit vaikuta sytytyksen ennakkoon? Onkohan tuo boksi jonkinlaisella vikaohjelmalla nyt kaiken aikaa kun niitä ei sielä ole ollenkaan? En ymmärrä millä järjellä ne sieltä pois on jätetty kun johdotkin on laitettu... Noo, hommaan purkuosana jostain ja heitän paikalleen.

                    Mutta tuon käynnin suhteen pitäis jatkaa johonkin suuntaan. Lähtisköhän sitä bensapuolen kimppuun, alkasko metsästää puolavikaa vai voiskohan nokan asentoanturi tehdä tällaista? Se taitaisi olla noista halvin uusittava. Bensanpainemittaria mulla ei ole, eli samalla rahalla kun lähtee johonkin mittauttamaan niin tilaa ja vaihtaa jo melkein uuden pumpun. Bensanpaineensäätimessä vika ei siis ainakaan ole, olen koittanut myös toisella jakotukilla ja suodatinkin on uusi...
                    Noiden nakutusantureiden muovinenkuori menee erittäin haperoksi vanhetessaan ja tod.näk tässäkin on niitä otettu irti ja kopat haljenneet palasiksi. Noissa on sitten tarkka momentti mihin anturit kiritään jotta ne toimivat oikein, en muista momenttia, mutta löytynee googlella nopeasti. Ja noiden tarkkaa toimintaa en itse ole tutkinut, että miten paljon vaikuttaa jos niitä ei ole ollenkaan kytketty, kannattaa sitäkin tutkia googlen kautta ennen kuin ostaa, mutta ei niitä turhaan sinne tietty ole laitettu.

                    Tuon tyhjäkäyntimoottorin toimintaa voi testata perinteisesti akun avulla. Napojen liitäntä vain pitää tarkastaa, että mihin tulee jatkuva virta ja sitten kahta napaa maadoitella. Yleisesti bemareiden 3-napaisissa moottoreissa keskimmäinen napa on +12v, yksi jatkuvamaa ja sitten boksilta tulee pwm yhteen napaan. Eli voit maadoittamalla kuunnella ja katsoa tapahtuuko moottorissa mitään.
                    Jos vanoksen säätö ei toimi niin silloin imunokan ajoitus heittelee jatkuvasti niin se voisi viitata tuohon tehojen puuttumiseen ym. vikoihin. Jos koneesta ei saa luettua livedataa niin vaikea sanoa toimiiko vanos oikein. Tietty jos kokeilee pyörittää konetta niin, että vanoksen liitin on irti voisi jotain eroa huomata. Voi olla myös niin, että vanoksenohjain ei välttämättä toimi oikein tuolla m50 johtosarjalla, paha sanoa tuotakaan suoraan.

                    Oliko tuossa koneessa nyt kaksi lämpötila-anturia tuossa kannessa vai vain yksi? Jos m52 kansi niin siinä muistaakseni on vain yksi anturi, kun m50 koneessa on 2 :think

                    Perkule, kun siinä voi olla periaatteessa taas mitä vain Ensimmäiseksi tuli mieleen imuvuoto, mutta jos se on jo pois suljettu niin paha paha näkemättä sanoa
                    Mystinen.Fi @ FB
                    IG @tarmohanninen
                    http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
                    Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
                    Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
                    Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

                    Comment

                    • Gonzalez
                      BTCF Member
                      • Jun 2003
                      • 2632
                      • Seinäjoki

                      Originally posted by Soiled View Post
                      Perkule, kun siinä voi olla periaatteessa taas mitä vain Ensimmäiseksi tuli mieleen imuvuoto, mutta jos se on jo pois suljettu niin paha paha näkemättä sanoa
                      Älä muuta sano, vaikka mitä kautta koittaa ajatella niin ajatukset vaan pyörii noidankehää ja palaa aina alkuun. Pari iltaa tässä jo päänuppi pyörinyt illalla sängyssä samaa ympyrää.

                      Antureita on koneessa eculle yksi, ja tarvikemallin lämpömittarille yksi joka on ihan erillään muista sähköistä. Alunperinhän niitä on tosiaan M50:ssä kaksi kappaletta, mittaristolle ja eculle omansa. Tuo ecun anturi on oikea ja M50-koneen anturi, olen sen osanumerosta tsekannut.

                      Tuli juuri mieleen että voisko jarrutehostin päästää ilmaa imupuolelle, tehostin tuntuu kyllä ajossa pelaavan ihan ok. Jos ajatellaan että tehostimessa olisi tuollainen vuoto niin olisko silloin jarrut kokonaan kateissa? Tuohan on helposti kokeiltu kun tulppaan letkun ja käyn turvallisesti koeajolenkin ilman tehostajaa...
                      530d GT F07 2010
                      325i E30 Cabriolet 1987

                      Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                      Comment

                      • Make H.
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1278
                        • Kokkola

                        Originally posted by Gonzalez View Post
                        Tuli juuri mieleen että voisko jarrutehostin päästää ilmaa imupuolelle, tehostin tuntuu kyllä ajossa pelaavan ihan ok. Jos ajatellaan että tehostimessa olisi tuollainen vuoto niin olisko silloin jarrut kokonaan kateissa? Tuohan on helposti kokeiltu kun tulppaan letkun ja käyn turvallisesti koeajolenkin ilman tehostajaa...
                        No tuntus kyllä että se alipaineletku sais olla melkeen poikki että sitä tehostimes huomais . Mulla tuos vanhemmas talviautos (vm. -73) on siitä jarrutehostajasta se letkun kumitiiviste haurastunu ja halkeillu niin että vuotaa sen verran että alipaineet karkaa heti "tuhauksen" kera ku sammuttaa moottorin ja silti ei mitään eroa tyhjäkäyntiin, ajettu 2 eri moottorilla eikä kumpaankaan vaikutusta.

                        Btw. eihän se bensanpainemittari, muutama liitin ja T-haara maksa hydrauliikkaliikkees ku 20-30e

                        Comment

                        • Gonzalez
                          BTCF Member
                          • Jun 2003
                          • 2632
                          • Seinäjoki

                          Joo ei ollu vika tehostimessa, eikä kaasuläpän asentotunnistimessa (kokeilin toisella).

                          Kun "tekemällä tein" imupuolelle vuodon ottamalla tuon tehostimen letkun irti niin käynti alkoi aaltoilla, juuri samanlailla kun yleisimmin imuvuodon ja lambdavian kanssa tekee sellaista "vum,vum,vum,vum...". Tässä mun tapauksessa yksi "vum" saattaa kestää 2-3 sekuntia eenenkö kierrokset tulee takas alas, eli kone siis ihan käy välissä ja sitten taas takertelee saman ajan sammumisen rajalla.

                          Luulen myös korvat hörölläni tehneeni sellaisen havainnon, että aina kun aalto alkaa ja loppuu kuuluu koneen päältä kevyt "tik", eli "tik- vroooooooommmm" "tik-vroooooooooommm"
                          Tuo "tik" ei kai mistään muualta voi kuulua kuin suuttimista? Voisko olla että suutin naksahtaa aina kun bensanpaine laskee/löpö ei riitä?? (juu tiedetään, mitata pitäis mutta tälläsinä pyhinä mistään mitään saa niin arvotaan nyt ajan kuluksi...)

                          Löysin muuten autosta kaksi bensapumppua (kuvat alla), tsekkasin asian ja realoem:kin ilmoittaa että jos 1987 vuoden 325i:ssä ei ole kattia tällöin on tankissa ensiöpumppu "pre-supply pump" (16141179415) ja kuskinpuolella renkaan edessä toinen pumppu (16141179232).

                          Voiskohan oireet johtua siitä että toinen pumpuista ei pelaa, jolloin paineet ei toisella pumpulla aivan riitä kun vika on päällä? Voisko tää selittää miksi oireet ei 100% vastaa bensapumppuvikaa verrattuna siihen kun järjestelmä on vain yhdellä pumpulla?

                          Mitenkä helposti tällaisen kahden pumpun systeemin päivittää yhdelle pumpulle, jos laittaa samantien hieman jytkymmän ja varmasti jatkossakin riittävän pumpun eli esim.tankin sisäisen Walbron? Tai mikä sitten olisi fiksuinta jos pumpun joutuu uusimaan, näiden bensapumppujen sielunelämään kun ei ole joutunut koskaan enemmälti perehtymään.


                          Tällaisia iltamietelmiä tällä erää...
                          Attached Files
                          Last edited by Gonzalez; 21-04-2011, 20:30.
                          530d GT F07 2010
                          325i E30 Cabriolet 1987

                          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6693
                            • .......

                            e: luki häriö
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • agisma
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2007
                              • 104
                              • Oulu

                              Kardaani asiaa

                              Ilmeisesti kardaaniksi käy suht suoraan 324td(1483mm), 325e,e30 m3.

                              iso vetolaippa löytyy myös e36:sista esim 325td, 328i, 323i farmari ym. ja näiden pituus on 1492mm osa nro. 26111227283

                              Meniskö tuo e36 kardaani paikalleen e30 tukilaakerilla?

                              -Aki-
                              *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
                              M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
                              - Bmw E92 335D -07

                              Comment

                              • ^Tonix^
                                BTCF Member
                                • Sep 2005
                                • 641
                                • Vaasa

                                Originally posted by agisma View Post
                                Ilmeisesti kardaaniksi käy suht suoraan 324td(1483mm), 325e,e30 m3.

                                iso vetolaippa löytyy myös e36:sista esim 325td, 328i, 323i farmari ym. ja näiden pituus on 1492mm osa nro. 26111227283

                                Meniskö tuo e36 kardaani paikalleen e30 tukilaakerilla?

                                -Aki-
                                Itsellä on e36 328 kardaani e30 tukilaakerilla ja hyvin sopii.
                                e30 325 M-Tech2 2d M50 turbo
                                E30 318is
                                E36 M3 Coupe

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎