Originally posted by Jonsku
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
M50 moottori E30:iin
Eli ajattelin nyt laittaa semmosen topikin mihin kerätään kaikki tieto mikä liittyy E30 M50 tekniikanvaihtoon.Eikä turhia höpinöitä.
Kaikki kysymykset ja vastaukset voi laittaa tänne ja ainoastaan faktatietoa vastauksiin.
Stickynäkin vois olla ihan hyvä.
E30 M50 Tekniikanvaihtoon tarvittavat osat
1. E30 325i syyläri,myös E36 syyläri käy alemmat kiinnikkeet tarvii korottaa.
2. E30 325i paisuntasäiliö
3. E28 M5 moottorin kannakekumit **tähän on sitten monta variaatiota mitä käyttää**
4. E30 kaasuvaijeri
5. E21 Jarrutehostaja,Tappia joutuu lyhentämään että käy 325IX tehostaja käy myös,02 tehostajalla eniten tilaa
6. E32 7srj jarrupääsylinteri E21 tehostajalla(jarrutuntuma paranee tolla sylinterin vaihdolla koska tehostaja on pienempi)
7. E30 325i kardaani,E36 ZF vaihteistoa käyttäessä kardaanin etuosan laippa täytyy vaihtaa ja mitta tarkistaa. E36 Getrac käy suoraan ilman muokkausta E30 325i kardaanilla. ilmeisesti 325E malleissa ja 324td malleissa tuo isompi laippa on vakiona.
8. E30 perä M50 laatikossa 5vaihde suora,E30 laatikossa 4suora joten perävälitys olisi fiksua vaihtaa M50 laatikkoa käyttäessä.
9. E30 318 ECU boksin kiinnikkeet että saa DME boksin paikoilleen hanskalokeroon
10. E34 öljypohja ja öljynimuputki. E36 koneessa öljypohjan pahka "väärässä" päässä konetta ja ei mahdu E30:iin.
Loiskelevy pitää myös poistaa E36 koneesta,E34 öljypohja toimii loiskelevynä.
11. M50 Jäähdyttimen letkut
Sähköjen kytkentä C101(e30) liittimen vaihto x20(e36) tilalle on monimutkaisempi juttu, Ei niin että väri väriin ja loput maihin.
Jokainen vuosimalli saattaa erota toisistaan ja tämän vuoksi tähän ei ole semmosta tee näin ohjetta tarjolla,ETM:ät kouraan ja johtosarja viereen niin kyllä se siitä alkaa selviämään pikkuhiljaa.
Tähän topikkiin voi postailla sitten omia konversioita tekniikanvaihdosta ja ongelmista.
Ennenkuin alat vaihtamaan autoosi M50 moottoria kannattaa lukea tämä topikki ja sitten vielä täältä yksi
Nämä kun lukee huolella niin ei pitäisi ihan ylitsepääsemättömiä ongelmia tulla.Last edited by Osku; 01-01-2009, 12:49.E30 24V 5D "Vakio"
Originally posted by ///Make1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.
Comment
-
-
Originally posted by modekter View Postnostetaa nyt tämäki..
tossa korissa mihi tulee siis m20->m50 swap on ilmastointi.
onko minkälaine hommalaittaa toimimaa?
tietysti kaikki m50 koneen kompurat tarvii mut mitenkäs sähköjen kanssa?
tässä topicissa ei oo ainakaa puhuttu asiasta ollenkaa...- E34 M5 Diamantschwarz restoration project-
ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
ex. Alpina D10 Touring #33/94
... and many more
Comment
-
-
Originally posted by Jonsku View PostLuulisi olevan varsin helppo homma. E30 rojut muuten poislukien se M50 kompura. Putkia / letkuja voi joutua teettämään ja sähköpuoli selviää helpoiten FAQ-osion kytkentäkaavioista
Ainakin itse tässä välissä koittaisin saada uudemmille kaasuille modattua.Olli.
Comment
-
-
Originally posted by modekter View Postnostetaa nyt tämäki..
tossa korissa mihi tulee siis m20->m50 swap on ilmastointi.
onko minkälaine hommalaittaa toimimaa?
tietysti kaikki m50 koneen kompurat tarvii mut mitenkäs sähköjen kanssa?
tässä topicissa ei oo ainakaa puhuttu asiasta ollenkaa...
Sitten vaan m20 kammenpäästä se apulaite hihnapyörä sinne m50 keulalle.
Näin ilmastointi säilyy ehyenä.
Itse tein kaverin swappiin sellaisen levyn ja toimi täydellisesti.
Eculle tieto siitä että kylmäkone on kytketty löytyy molemmista joten jos sen haluat toimiin niin kytkee tarkista etm:stä tarvittavat pinnit.Last edited by zJark; 06-08-2010, 22:50.MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
+Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet
Comment
-
-
Originally posted by zJark View PostTeet sellasen adapteri levyn mihin käy kiinni m20 kompuran jalka, sekä kiinnitys reiät(urat) m50 lohkoon eli siinä levyssä on "syvyys" suunnassa säätöä että saa hihnan kohilleen.
Sitten vaan m20 kammenpäästä se apulaite hihnapyörä sinne m50 keulalle.
Näin ilmastointi säilyy ehyenä.
Itse tein kaverin swappiin sellaisen levyn ja toimi täydellisesti.
Eculle tieto siitä että kylmäkone on kytketty löytyy molemmista joten jos sen haluat toimiin niin kytkee tarkista etm:stä tarvittavat pinnit.Nissan Skyline Gts-T R33
Comment
-
-
Originally posted by pablo View PostEikö kellään tosiaankaan tietoa:thinkE30 325i Touring -89
E30 325i touring -88 m50tbo
G20 330e M-Sport -20
Comment
-
-
Jatketaan taas vähän. Tiedä vaikka apuja tulis ideoihin? Ihan ekana kuinka alhaalla teillä on öljypohjan patti verrattuna etupalkkiin ja toinen kysymys perään et onko laatikoissa koko eroa E36 M3 zf vs perus 325 onko se sit nyt getrag.
Eli koneen korvina on nyt mulla pakosarjan puolella m51tds 325:sta ja kuskin puolella m50 E36korva. Kumityynyt laitoin ensin m50 E36:sta molemmin puolin, mut kone jäi niin ylös et öljykorkki otti kiinni konepeltiin. Laitoin pakosarjan puolelle m20 325:sen oman tyynyn joka on ~2cm matalampi niin kone on nyt silleen et öljypohjan alareuna on palkin tasalla, konepelti menee kiinni, mut laatikkoa ei saa kyl koneeseen kiinni. Jää noin sentti ylhäältä rakoa.
Eli jotain pitäs tehdä. Koitan laittaa kuskin puolellekkin m20 kumin jos saa vaan reiät sopimaan? Onkohan olemassa vielä matalampia kumeja bemuissa (~30mm) et sais hitusen konetta vielä alemmas jos toi edellä mainittu ei auta/onnistu? Äärettömiä ei pysty konetta laskemaankaan tietty enää:think
Sitäkään en ymmärrä et miten voi porukalla olla e36 kumit+20mm koroketta= ~80mm ja sopii konepelti kiinni ja laatikonki saa vielä paikalleen? Ei toi m51tds korva nyt älyttömyyksiä kallista sentään
Comment
-
-
Ite rakensin viime talvena e30 + m50b25 + ZF paketin (joka tuli siis 525i -92) niin, että otin tuosta e34 m50 kumityynyt (n. 65mm), niistä ohjuri tappi pois ja väärinpäin molemmin puolin etupalkin ohjuritapin reikiin. Istu hyvin eikä kanittanu mitenkään. Varmuuden vuoksi molemmille puolille kumityynyjen alle 3mm prikat, eli olisko kokonaiskorkeus molemmilla puolilla noin 68mm tällä hetkellä.
Imusarja on se harvampiripaisempi ja e21 jarrutehostajalla jäi tilaa imusarjan ja tehostajan väliin n. 1cm. Ylempi lämppärin letku ottaa kiinni imusarjaan, mutta on ainakin tähän asti (10tkm) toiminut moitteetta.
Autossa edessä ja takana KW:n -60mm alustasarja, joka jo 5-10mm lyssähtäny niistä mitoista millä se on joskus 9 vuotta sitten muutoskatsastettu (siis mitta pyörän keskeltä kaaren ylimpään kohtaan). Renkaat/vanteet 215/35-18".
Öljypohjasta maahan n. 10cm, alimmasta kohdasta noin 9,5cm. Tulee muistaakseni suunnilleen 10-20mm etupalkin alapuolelle. Kytkinkopan ja kardaanitunnelin pehmusteen väliin mahtu yläpuolelle just sormet menee, eli olisko sielä 10mm tilaa vielä.
Kone ei ota peltiin kiinni ja istuu muutenki niin takana ku vaan voi tuolla kokoonpanolla (ei mahdu enää lähemmäs tulipeltiä jos ei sitten poista lämppärin puhaltimen kopan veenpoisto"putkea"). Viskoflekti ei mahtunu syylärin ja koneen väliin, joten etupuolella imevä sähköflekti ja bilteman 92 asteinen anturi alavesiletkus, hyvin pitää lämmöt helteilläki.
Tuossa nyt yks toimiva konstruktio mikäli siitä jollekki ois hyötyä. Näky johonki vähä raapasseen öljypohjan etukulma kun on "jäähdytysrivoista" lähteny 2mm tavaraa pois, mutta muuten aivan ehyt, eli onnistuu ajelu tälläki kokoonpanolla vaivatta, et ei tarvi pelätä et ois öljypohja heti hajalla, toki sitä järkee saa käyttää mut mikään yltiövarovainen ei tartte olla .Last edited by Make H.; 08-09-2010, 16:16.
Comment
-
-
Joo tossa vähä kaavailin et jos konetta tiputtas sen ~20mm niin sopis varmaan vielä öp:n puolesta oleen ja laatikon vois saada mahtuu:think
Näkyy se sit toi m51td korva sen verran muuttavan ettei tarvi ~65mm kumeja paljo haaveilla
EDIITTIÄ: Laitetaas oikein kuva korkeudesta.
Last edited by pablo; 08-09-2010, 18:20.
Comment
-
-
Ei kait niitä koneen kannakkeita ja tukikumeja tarvii sen enempää miettiä, kun laittaa e36 m50 koneen kannakkeet ja siihen jatkoksi e28 535i/m5 tukikumit.
Sit kun sen koneen ootte laatikkoineen saanu paikalleen, alkaa toi laatikon tukikumien ja kardaanin arpominen.KuukiFix palvelee...
sigpic
NYT: A1 8X, T3, 190e
EX: S5 8T coupe, S4 B5 avant, S3 8L, E46 330dA Touring, E36 318tds Compact airride, E36 325i coupe, E36 320iA coupe, E30 320i & 316
Comment
-
-
Originally posted by KuuKi View PostEi kait niitä koneen kannakkeita ja tukikumeja tarvii sen enempää miettiä, kun laittaa e36 m50 koneen kannakkeet ja siihen jatkoksi e28 535i/m5 tukikumit.
Sit kun sen koneen ootte laatikkoineen saanu paikalleen, alkaa toi laatikon tukikumien ja kardaanin arpominen.
Comment
-
Comment