Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kansipahvi
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 92
    • Porvoo

    Pakoputkisto e30 m50

    Millaisia putkistoja olette käyttäneet m50 e30 swapeissa ?
    Mulla on nyt alla varsin mielenkiintoinen viritelmä:

    Pakosarjat m50, joihin on hitsattu kiinni e30 325i:n pakosarjan laipat ja siitä taaksepäin e30 325i katillinen pakoputkisto. Katista taaksepäin "omavalmiste" 2 x 2,5". Auto on vähäpäästöinen Euro2. Tehtaalta lähtenyt aikoinaan ilman katteja, mutta katitettu Saksassa jälkikäteen

    Nyt olen saanut soviteltua konehuoneeseen e36m3 3.0 peltisarjat, joiden kanssa tulee näköjään vähän lisää jumppaa . Kallistuksen vakaaja pitää asentaa viimeiseksi paikoilleen, koska pakosarjoja/putkea ei ole muuten toivettakaan sovitella paikoilleen. Tulipeltiäkin piti moukaroida hiukan sisäänpäin, koska taaemman sarjan 6-pytyn putki olisi ottanut muuten kiinni tulipeltiin.

    Etummainen sarja ottaa kiinni etuakselipalkkiin ja näköjään lohkoonkin. Joutuu laittamaan pakosarjoihin noin 5mm:n korotuslaipat, että saa pakosarjan ulommas kannesta ja lohkosta. Tästä seuraa se, että moottoria on kallistettava vähän lisää pystyyn, koska etummaisen pakosarjan kollektori ottaa kiinni etuakselipalkkiin.

    Nyt on vakavasti harkinnassa luopua tuosta e30 325i katalysaattorista ja korvata katti kahdella erillisellä jälkiasennuskatilla omiin sekundääriputkiiin tulevilla kateilla. Putkikoko on siis 51mm ja pitäisi löytää kaksi pienikokoista kattia (tarvikemallia) joissa on mielellään valmiina paikat lambda-antureille. toiseen putkeen on tulossa alkuun orkkislambda ja siihen toiseen laajakaistalambda alkuun vain seosmittarille. Ehdotuksia kateiksi olemassa ?

    Yksi isompi katti ei oikein tule kyseeseen, koska haluan viedä sekundääripuket 1-3 ja 4-6 ominaan taaemmas ja käyttää ne yhdessä vasta juuri ennen pakoputkiston taaemman osan laippaa. Väittävät näin saavan lisää tehoa ja vääntöä.

    Onkos joku muu saanut asennettua nuo e36m3 3.0 orkkispeltisarjat e30 m50 swappiin ja millaisilla muutoksilla tuo onnistunut ? Mikään bolt-on asennus tuo ei näytä olevan.

    K.P

    Comment

    • Mörökölli
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2005
      • 1735
      • Turku

      Tontonilla oli S50 pakohuutajat mutta se tais näyttää lentävää ja miggiä niille.. .
      www.nenifab.com

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        Originally posted by kansipahvi View Post
        Millaisia putkistoja olette käyttäneet m50 e30 swapeissa ?
        Mulla on nyt alla varsin mielenkiintoinen viritelmä:

        Pakosarjat m50, joihin on hitsattu kiinni e30 325i:n pakosarjan laipat ja siitä taaksepäin e30 325i katillinen pakoputkisto. Katista taaksepäin "omavalmiste" 2 x 2,5". Auto on vähäpäästöinen Euro2. Tehtaalta lähtenyt aikoinaan ilman katteja, mutta katitettu Saksassa jälkikäteen

        Nyt olen saanut soviteltua konehuoneeseen e36m3 3.0 peltisarjat, joiden kanssa tulee näköjään vähän lisää jumppaa . Kallistuksen vakaaja pitää asentaa viimeiseksi paikoilleen, koska pakosarjoja/putkea ei ole muuten toivettakaan sovitella paikoilleen. Tulipeltiäkin piti moukaroida hiukan sisäänpäin, koska taaemman sarjan 6-pytyn putki olisi ottanut muuten kiinni tulipeltiin.

        Etummainen sarja ottaa kiinni etuakselipalkkiin ja näköjään lohkoonkin. Joutuu laittamaan pakosarjoihin noin 5mm:n korotuslaipat, että saa pakosarjan ulommas kannesta ja lohkosta. Tästä seuraa se, että moottoria on kallistettava vähän lisää pystyyn, koska etummaisen pakosarjan kollektori ottaa kiinni etuakselipalkkiin.

        Nyt on vakavasti harkinnassa luopua tuosta e30 325i katalysaattorista ja korvata katti kahdella erillisellä jälkiasennuskatilla omiin sekundääriputkiiin tulevilla kateilla. Putkikoko on siis 51mm ja pitäisi löytää kaksi pienikokoista kattia (tarvikemallia) joissa on mielellään valmiina paikat lambda-antureille. toiseen putkeen on tulossa alkuun orkkislambda ja siihen toiseen laajakaistalambda alkuun vain seosmittarille. Ehdotuksia kateiksi olemassa ?

        Yksi isompi katti ei oikein tule kyseeseen, koska haluan viedä sekundääripuket 1-3 ja 4-6 ominaan taaemmas ja käyttää ne yhdessä vasta juuri ennen pakoputkiston taaemman osan laippaa. Väittävät näin saavan lisää tehoa ja vääntöä.

        Onkos joku muu saanut asennettua nuo e36m3 3.0 orkkispeltisarjat e30 m50 swappiin ja millaisilla muutoksilla tuo onnistunut ? Mikään bolt-on asennus tuo ei näytä olevan.

        K.P
        Omassa käytin m50e36 vakiovalupakosarjoja ja e36 320i mallista muokkasin tuon etuputken sopimaan e30 325i martelius putkiston kollektoriin. Lievästi ahasta tuo putken kiinnitys etummaiseen pakosarjaan ku ehkä 5cm matkaa etupalkkiin, mutta nätisti se sinne sopi ku laitto sopimaan. Tuossa marteliuksen putkessahan nuo etuputket yhistyy kollektoriin siinä kohti mihin vaihelaatikko loppuu, siitä sit ekaan vaimentajaan yhtenä putkena, josta lähtee perälle asti 2 rööriä.

        Comment

        • Dark angel
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 358
          • Tornio

          Itse käytän e36 m50 omaa pakosarjaa ja putkistoa kokonaisuudessan.
          e30 m50b25 -86

          Toyota Carina E -95

          Comment

          • Tonton
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 9101
            • Raisio

            jep eipä sinne oikeen sovi mikään muu "helposti" kuin m50 ja m52 pakosarjat sitten oma valmiste väliin ja loppu e30:stä

            s50 sai leikkaa liimaa operaation ja kesän jälkeen leppäkeihästä niissä on sellainen ongelma että vakaajan ja tulipellin välissä on tilaa noin 75-80mm pysty suunnassa (koneen kulmasta riippuen) ja nuo s50 putket on 55mm ja niiden väliinkin tarvitsisi jäädä tilaa. kyllähän ne sinne saa mutta vaatii isompia muutoksia jo alkupäyriin niin onko se sitten enää "s50 sarja"
            nyt siellä on schmiedmannin 4 osainen sarja siinä perässä e30: <-87 alkuputket ja keskipönttö, loppupäässä eisenmannin catback
            Last edited by Tonton; 17-12-2010, 16:42.
            sigpic
            M-B Vito -22
            Transit Custom -18
            Yamaha vx ho cruiser -22
            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
            [email protected]

            Comment

            • Daa Daa
              BTCF Member
              • Aug 2004
              • 908
              • Jyväskylä

              Omaani laitoin pakosarjoiksi e36 m50 supersprint replicat, meni todella nätisti paikoilleen kiinalaisiksi, eivät ota kiinni minnekkään ja kestäneet koko kesän ilman ongelmia. Välivaimentajaksi marteliuksen 2x2">2.5" pönttö, sen jälkeen välikappale ja loppupää e36 m3 orkkis putkistosta. Luulisi olevan tarpeeksi virtaava putki näin hengettömään moottoriin.
              Äänet sopivat hieman varttuneempaan makuun, eli sisälle ei kuulu mitään pörinöitä.

              Comment

              • agisma
                Bimmer Rookie
                • Nov 2007
                • 104
                • Oulu

                jarrutehostaja

                Minkä e21 mallin ja vuosimallin tehostaja passaa parhaiten. e30 -> m50 viritelmään.

                Vai onko ne kaikki samanlaisia?

                Ainakin eri osanumeroita löytyy tehostajista.

                -Aki-
                *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
                M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
                - Bmw E92 335D -07

                Comment

                • Make H.
                  BTCF Member
                  • Jul 2006
                  • 1278
                  • Kokkola

                  Originally posted by agisma View Post
                  Minkä e21 mallin ja vuosimallin tehostaja passaa parhaiten. e30 -> m50 viritelmään.

                  Vai onko ne kaikki samanlaisia?

                  Ainakin eri osanumeroita löytyy tehostajista.

                  -Aki-
                  Niitä on tietääkseni kahen kokosia, oisko vanhemmat pienempiä? Ei kyl mitään hajuu vuosimalleista tai malleista. Kyl kai se sillä suuremmallaki passaa nippanappa, mut pienemmällä paremmin. Itellä en tiä kumpi on mutta imusarjan ja tehostajan väliin jää tilaa jotain 10mm.

                  Comment

                  • agisma
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2007
                    • 104
                    • Oulu

                    Originally posted by agisma View Post
                    Minkä e21 mallin ja vuosimallin tehostaja passaa parhaiten. e30 -> m50 viritelmään.

                    Vai onko ne kaikki samanlaisia?

                    Ainakin eri osanumeroita löytyy tehostajista.

                    -Aki-
                    Miten sitten on tuon ix:än tehostajan kanssa.

                    Niitäkin on vissiin kahta erinlaista.

                    On vissiin parempi kuin e21 tehostaja? Jos olen oikein ymmärtänyt :think

                    -Aki-
                    *Bmw e30 316i Bavaria vm.-91*
                    M50B25TU "Pommikone" -R.I.P.-
                    - Bmw E92 335D -07

                    Comment

                    • magilainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1023
                      • Iisalmi

                      Tuossa juttua läpilueskellessa tuli oma tapaus mieleen, ja kysytäämpä viisaammilta miten eroaa noiden sähköjen kanssa, kun itsellä on 318is sähköillä auto, niin pitäisikö olla kutosen piuhat vai onnistuneeko noilla?

                      Sekä tuo vaihdelaatikko myöskin että onko millainen sopivuus m50 koneeseen eri laatikoilla? Mitä siis siihen perään ilman muokkailuja saa naitettua? is:n laatikko ei taida tähän ryhmään kuulua..ilmeisesti se m20 tai ZF? :think

                      Näistä olisi jo hyötyä tulevaa setuppia varten
                      Bmw e91 330xd -06 msport
                      Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                      Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • Rockford
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 8028
                        • Pinsiö

                        Originally posted by magilainen View Post
                        Tuossa juttua läpilueskellessa tuli oma tapaus mieleen, ja kysytäämpä viisaammilta miten eroaa noiden sähköjen kanssa, kun itsellä on 318is sähköillä auto, niin pitäisikö olla kutosen piuhat vai onnistuneeko noilla?

                        Sekä tuo vaihdelaatikko myöskin että onko millainen sopivuus m50 koneeseen eri laatikoilla? Mitä siis siihen perään ilman muokkailuja saa naitettua? is:n laatikko ei taida tähän ryhmään kuulua..ilmeisesti se m20 tai ZF? :think

                        Näistä olisi jo hyötyä tulevaa setuppia varten
                        M50:n moottorin johtosarja naitetaan omaasi. Laatikot käy käytännössä nakkaamalla M20:istä ja luonnollisesti M50:stä.
                        -Dodge Charger -73
                        -Mercedes-Benz GLK
                        -VW Transporter

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by Rockford View Post
                          M50:n moottorin johtosarja naitetaan omaasi. Laatikot käy käytännössä nakkaamalla M20:istä ja luonnollisesti M50:stä.
                          laitetaan nyt sen verran että zf:ssä ja 260:ssä getragissa joka on joko m50:n, etan tai diiselinperästä niin niissä on iso laippa

                          muissa on pienempi joka löytyy sinun nykyisestäkin kardaanista

                          sähköissä ei taida muuta ongelmaa olla kuin kiekkamittari ei toimi tai pidä paikkaansa 4syl->6syl
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Daa Daa
                            BTCF Member
                            • Aug 2004
                            • 908
                            • Jyväskylä

                            Myös 318is moottorin perässä ollut getragin laatikko sopii m50 moottoriin..

                            Comment

                            • Kapanos
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1394
                              • Kirkkonummen Westend

                              Originally posted by agisma View Post
                              Miten sitten on tuon ix:än tehostajan kanssa.

                              Niitäkin on vissiin kahta erinlaista.

                              On vissiin parempi kuin e21 tehostaja? Jos olen oikein ymmärtänyt :think

                              -Aki-
                              Ix tehostaja on kaksikalvoinen ja näin ollen tehokkaampi.


                              Täältä löytyis jollekkin IX:än tehostaja ilman pääsylinteriä..

                              Omaani laitoin juuri IX:än tehostajan
                              E30 M50tic -90
                              E34 M5 -90
                              E91 325d M-sport -07
                              Ford F100 -53 LS edition

                              Comment

                              • Osku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2005
                                • 3324
                                • Kouvola,Pilkanmaa

                                Originally posted by Rockford View Post
                                M50:n moottorin johtosarja naitetaan omaasi. Laatikot käy käytännössä nakkaamalla M20:istä ja luonnollisesti M50:stä.
                                Juurikin näin, Moottorin alkuperänen johtosarja liitetään korin johtosarjaan. muistaakseni 4piuhaa pitää kytkeä että koneen saa käyntiin,PA pumppu,sytytysvirta,startinaikanen sytytysvirta ja ohjainboksin virrat..

                                Loput on sitten anturien tietoja ja muita "turhia" piuhoja

                                Originally posted by Tonton View Post
                                laitetaan nyt sen verran että zf:ssä ja 260:ssä getragissa joka on joko m50:n, etan tai diiselinperästä niin niissä on iso laippa
                                muissa on pienempi joka löytyy sinun nykyisestäkin kardaanista

                                sähköissä ei taida muuta ongelmaa olla kuin kiekkamittari ei toimi tai pidä paikkaansa 4syl->6syl
                                M50 ZF askia jos käyttää jossa on se isompi vetolaippa niin kardaani pitää ettiä jostain E30 M3,325E tai 324TD alta,itellä M3 etupää ja alkup takapää.
                                Myös E36 coupen kardaani käy kun vaihtaa tukilaakerin orkkiskardaanista. mittailemalla ja sovittelemalla selviää

                                Mittariston näyttämä korjaantuu kun vaihtaa mittarissa olevan koodipalikan 6sylinterisestä

                                ihan jonninjoutava vastaus mutta kirjottelin kuitenki
                                E30 24V 5D "Vakio"

                                Originally posted by ///Make
                                1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎