Pakoputkisto e30 m50
Millaisia putkistoja olette käyttäneet m50 e30 swapeissa ?
Mulla on nyt alla varsin mielenkiintoinen viritelmä:
Pakosarjat m50, joihin on hitsattu kiinni e30 325i:n pakosarjan laipat ja siitä taaksepäin e30 325i katillinen pakoputkisto. Katista taaksepäin "omavalmiste" 2 x 2,5". Auto on vähäpäästöinen Euro2. Tehtaalta lähtenyt aikoinaan ilman katteja, mutta katitettu Saksassa jälkikäteen
Nyt olen saanut soviteltua konehuoneeseen e36m3 3.0 peltisarjat, joiden kanssa tulee näköjään vähän lisää jumppaa . Kallistuksen vakaaja pitää asentaa viimeiseksi paikoilleen, koska pakosarjoja/putkea ei ole muuten toivettakaan sovitella paikoilleen. Tulipeltiäkin piti moukaroida hiukan sisäänpäin, koska taaemman sarjan 6-pytyn putki olisi ottanut muuten kiinni tulipeltiin.
Etummainen sarja ottaa kiinni etuakselipalkkiin ja näköjään lohkoonkin. Joutuu laittamaan pakosarjoihin noin 5mm:n korotuslaipat, että saa pakosarjan ulommas kannesta ja lohkosta. Tästä seuraa se, että moottoria on kallistettava vähän lisää pystyyn, koska etummaisen pakosarjan kollektori ottaa kiinni etuakselipalkkiin.
Nyt on vakavasti harkinnassa luopua tuosta e30 325i katalysaattorista ja korvata katti kahdella erillisellä jälkiasennuskatilla omiin sekundääriputkiiin tulevilla kateilla. Putkikoko on siis 51mm ja pitäisi löytää kaksi pienikokoista kattia (tarvikemallia) joissa on mielellään valmiina paikat lambda-antureille. toiseen putkeen on tulossa alkuun orkkislambda ja siihen toiseen laajakaistalambda alkuun vain seosmittarille. Ehdotuksia kateiksi olemassa ?
Yksi isompi katti ei oikein tule kyseeseen, koska haluan viedä sekundääripuket 1-3 ja 4-6 ominaan taaemmas ja käyttää ne yhdessä vasta juuri ennen pakoputkiston taaemman osan laippaa. Väittävät näin saavan lisää tehoa ja vääntöä.
Onkos joku muu saanut asennettua nuo e36m3 3.0 orkkispeltisarjat e30 m50 swappiin ja millaisilla muutoksilla tuo onnistunut ? Mikään bolt-on asennus tuo ei näytä olevan.
K.P
Millaisia putkistoja olette käyttäneet m50 e30 swapeissa ?
Mulla on nyt alla varsin mielenkiintoinen viritelmä:
Pakosarjat m50, joihin on hitsattu kiinni e30 325i:n pakosarjan laipat ja siitä taaksepäin e30 325i katillinen pakoputkisto. Katista taaksepäin "omavalmiste" 2 x 2,5". Auto on vähäpäästöinen Euro2. Tehtaalta lähtenyt aikoinaan ilman katteja, mutta katitettu Saksassa jälkikäteen
Nyt olen saanut soviteltua konehuoneeseen e36m3 3.0 peltisarjat, joiden kanssa tulee näköjään vähän lisää jumppaa . Kallistuksen vakaaja pitää asentaa viimeiseksi paikoilleen, koska pakosarjoja/putkea ei ole muuten toivettakaan sovitella paikoilleen. Tulipeltiäkin piti moukaroida hiukan sisäänpäin, koska taaemman sarjan 6-pytyn putki olisi ottanut muuten kiinni tulipeltiin.
Etummainen sarja ottaa kiinni etuakselipalkkiin ja näköjään lohkoonkin. Joutuu laittamaan pakosarjoihin noin 5mm:n korotuslaipat, että saa pakosarjan ulommas kannesta ja lohkosta. Tästä seuraa se, että moottoria on kallistettava vähän lisää pystyyn, koska etummaisen pakosarjan kollektori ottaa kiinni etuakselipalkkiin.
Nyt on vakavasti harkinnassa luopua tuosta e30 325i katalysaattorista ja korvata katti kahdella erillisellä jälkiasennuskatilla omiin sekundääriputkiiin tulevilla kateilla. Putkikoko on siis 51mm ja pitäisi löytää kaksi pienikokoista kattia (tarvikemallia) joissa on mielellään valmiina paikat lambda-antureille. toiseen putkeen on tulossa alkuun orkkislambda ja siihen toiseen laajakaistalambda alkuun vain seosmittarille. Ehdotuksia kateiksi olemassa ?
Yksi isompi katti ei oikein tule kyseeseen, koska haluan viedä sekundääripuket 1-3 ja 4-6 ominaan taaemmas ja käyttää ne yhdessä vasta juuri ennen pakoputkiston taaemman osan laippaa. Väittävät näin saavan lisää tehoa ja vääntöä.
Onkos joku muu saanut asennettua nuo e36m3 3.0 orkkispeltisarjat e30 m50 swappiin ja millaisilla muutoksilla tuo onnistunut ? Mikään bolt-on asennus tuo ei näytä olevan.
K.P
Comment