Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50/S52/M52/M50-moottori E30:iin

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make H.
    BTCF Member
    • Jul 2006
    • 1278
    • Kokkola

    Originally posted by Bemssi View Post
    m50 tuli käynnistys vaiheeseen... Mutta ongelmahan tuli, että autoon ei tule bensaa eikä kipinää.. Mahtaiskohan johtua asentotunnistimista? startissa on yksi johto ilman paikkaa, koska m20 ei ole sille paikkaa.

    Johdot kytketty, tuolla ohjeella mikä on "haw to swap m50"
    Jos e30 korinjohtosarjan johto nro. 11 on kytketty e34(m50) moottorinjohtosarjan johtoon nro 7 niin kokeile näpätä se irti, itellä oli tuo vikana vaikka se jossain kytkiksissä käsketäänkin kytkeä. Starttas mutta ei syttyny. Asentotunnistimet voi mitata yleismittarilla (muistaakseni reunimmaisista navoista). NV koneessa kampuran anturi n. 550ohm(+/-50ohm) ja nokan anturia en nyt tarkkaan muista oisko ollu jotain 1500ohm:think? Toimiihan bensapumppu? Kun laittaa virrat päälle niin sen pitäs sekunnin-pari pyörähtää (tarkasta bensalinjasta) vaikka kampuran anturi oiskin paskana.

    Originally posted by Jasuuu View Post
    Kertokaapa mikä mättää kytkimessä?

    Kun lähtee köröttelemään niin kytkin toimii hyvin, joskin on aika jäykkä. Kun on ajellut vähän enemmän ja vetänyt pari täyskaasukiihdytystä tai ajellut keskustassa luistattaen kytkintä, kytkin ei enään irroita kunnolla. Pyrkii menemään eteepäin hissukseen kokoajan, eikä valoissa saa vaihdetta sisään jos erehtyy laittamaan vapaalle.

    Kertokaa?:(

    Eli setuppina on m50 zf-lootalla ja ilmeisesti m20 vauhtiksella, kytkimestä ei enempää tietoa kuin että sasch taisi lukea.
    Kytkimen pää- tai työsylinteri vuotaa? Tai sitten levy ja/tai asetelma loppu?

    Originally posted by Rocla View Post
    Sitten seuraava ongelma.

    Autossani on m50 moottori, getrag 250 vaihteisto ja m20 vauhtipyörä. Startti on luultavasti m50 moottorista, koska siinä on sellainen ohjuriholkin paikka, jota m20 startissa ei ole.

    Oletus on että bendix on vaihdettu m20 malliseen vauhtipyörän vaihtumisen takia.

    Vaihdoin vaihteiston toiseen samanlaiseen ja nyt startti vinkaisee pahasti käynnistettäessä, pyörittää moottoria kyllä ja käynnistyy joka kerta.

    Mikäs sellaisen vinkaisun aiheuttaa? Ääntä ei kuulunut ennen vaihteiston vaihtoa.

    Itsellä on 2 epäilystä, joko hammaskosektus on väärä ja bendix menee "liian tiukasti" hammaskehää vasten tai sitten bendix menee liian pitkälle ja "pohjaa" hammakehää vasten.

    Onko muita teorioita?

    Ei varmaankaan tuollaista ääntä pitäisi jos stratti olisi huonosti kiinni ja bendix ei yltäisi?

    Mitään spacereita tai prikkoja en muista startin ja vaihteiston välissä olleen, minkäänlaista rakoa ei näy laatikon ja startin välissä.

    Onko noissa rakennelmissa ollut tapana laittaa prikkoja tuohon väliin tai tehdä jotai muuta kepulia?

    Ääni on vähentynyt kun on startaillut, ilmeisesti osat syövät tilaa siellä itselleen.
    Ilmeisesti hammaskosketusväärä jonka takia bendix menee liian tiukasti hammaskehää vasten tms. ei pääse sieltä heti vapautuun moottorin käynnistyessä ja ottaa vähä vauhtia siinä ennen vapautumista/palautumista ja vinkasee. Tää vaan oma veikkaus mutu ...

    Comment

    • Rocla
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 7692
      • Kajaani

      Originally posted by Make H. View Post
      Ilmeisesti hammaskosketusväärä jonka takia bendix menee liian tiukasti hammaskehää vasten tms. ei pääse sieltä heti vapautuun moottorin käynnistyessä ja ottaa vähä vauhtia siinä ennen vapautumista/palautumista ja vinkasee. Tää vaan oma veikkaus mutu ...
      Pitäsiköhän lyödä kohdistintappi pois ja pakottaa starttia ulos päin kun kiristää startin vai mikähän tuohon helpottaisi.
      Olli.

      Comment

      • Make H.
        BTCF Member
        • Jul 2006
        • 1278
        • Kokkola

        Originally posted by Rocla View Post
        Pitäsiköhän lyödä kohdistintappi pois ja pakottaa starttia ulos päin kun kiristää startin vai mikähän tuohon helpottaisi.
        Voihan sitä koittaa jos se niin rujo ääni on että haittaa eikä tunnu siitä tasoittuvan. Voi kai sitä ratasta koittaa varovasti voidellakin?

        Comment

        • Rocla
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 7692
          • Kajaani

          Originally posted by Make H. View Post
          Voihan sitä koittaa jos se niin rujo ääni on että haittaa eikä tunnu siitä tasoittuvan. Voi kai sitä ratasta koittaa varovasti voidellakin?
          Kyllähän tuo sen verta rikkinäiseltä kuulostaa että pakko sille on jotain tehdä.

          Seurataan nyt viikko mitä se tekee ja jos ei hiljene niin pitää ottaa käteen.
          Olli.

          Comment

          • Bemssi
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2010
            • 872
            • Kerkkoo

            Originally posted by Rocla View Post
            Kyllähän tuo sen verta rikkinäiseltä kuulostaa että pakko sille on jotain tehdä.

            Seurataan nyt viikko mitä se tekee ja jos ei hiljene niin pitää ottaa käteen.
            Itsellä kans piti ihan hirveää ääntä tuo startti kun pääsin swappia tarttaamaan, mutta muutaman starttauksen loppu kuin seinään : o itellä 260gt,m20 vauhtis ja startti.

            Bensapumppu ei puhu mitään kun laittaa virrat päälle, mutta kun syöttää suoraan +12 niin toimii ja työntää bensaa. Täytyy mitata nuo anturit huomenna ja kokeilla poikkasta tuo kyseinen johto. :think

            Comment

            • Jasuuu
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2011
              • 773
              • Oulu

              Originally posted by Make H. View Post

              Kytkimen pää- tai työsylinteri vuotaa? Tai sitten levy ja/tai asetelma loppu?
              Eikö jos jompikumpi vuotaisi niin irrottaisi kokoajan huonosti, eikä kiihdytyksen jälkeen?

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11131
                • Oulu

                Originally posted by Jasuuu View Post
                Eikö jos jompikumpi vuotaisi niin irrottaisi kokoajan huonosti, eikä kiihdytyksen jälkeen?
                Mulla ainakin hajosi muovissa työsylinteri siten, että kun kunnolla anto kenkää, niin meni poljin kevyemmäksi ja ei aina irrottanu kunnolla. Monesti rusahti laatikko kun vaihto vaihdetta. Normiajolla toimi kuitenkin kuten pitää. Lopulta sitten rupes vuotamaan nestettä kytkinkopan sisään.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • Jasuuu
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2011
                  • 773
                  • Oulu

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Mulla ainakin hajosi muovissa työsylinteri siten, että kun kunnolla anto kenkää, niin meni poljin kevyemmäksi ja ei aina irrottanu kunnolla. Monesti rusahti laatikko kun vaihto vaihdetta. Normiajolla toimi kuitenkin kuten pitää. Lopulta sitten rupes vuotamaan nestettä kytkinkopan sisään.
                  Jaha, käännän katseen siis pääsylkkään koska työsylkkä on tuliterä.

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11131
                    • Oulu

                    Originally posted by Jasuuu View Post
                    Jaha, käännän katseen siis pääsylkkään koska työsylkkä on tuliterä.
                    Tarvike? Ainakin se tarvikeosa mitä minä hypistelin vaikutti niin lelulta, että en viittiny edes kokeilla sen toimivuutta.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      Sachsin työsylinteri taas vaikutti todella hyvältä.
                      Olli.

                      Comment

                      • SanMiguel
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2007
                        • 1035
                        • Kirkkonummi

                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Sulla voi olla tyhjäkäyntiventtiili jumissa. Kylmänähän sen ainakin pitäs nostaa kierroksia, eli venttiili on aika varmasti juminu perusasentoon. Crc:tä sisään ja koittaa saada sen luistimen sisällä liikkumaan kevyesti.
                        Originally posted by Kontsa View Post
                        Kannattaa tarkistaa tämä, ja että koko laitos on yleensä kytketty. Omalla kohdalla oli tuo tyhjäkäyntimoottori jäänyt kytkemättä, niin ei meinannut ottaa kierroksia lainkaan, ja kävi normaalia matalammalla ja huonommin tyhjää.
                        Eipä ollut putsailulla vaikutusta, eikä ollut myöskään liitin irti. Herkästi liikkui laidasta laitaan luisti ja putsauksen ja voitelun jälkeen ehkä aavistuksen herkemminkin. Vaikka luisti olisi missä asennossa tahansa, virrat laittaa päälle niin luisti liikahtaa ja jättää puolet kanavasta auki. Samalla kävin letkujakin läpi mahdollisten alipainevuotojen varalta mutta turhaan.

                        Tänään vein suuttimet tarkistukseen/huoltoon joten saa nähdä olisikos niissä sitten jotain heittoja havaittavissa :think

                        Comment

                        • Bemssi
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 872
                          • Kerkkoo

                          Originally posted by Bemssi View Post
                          m50 tuli käynnistys vaiheeseen... Mutta ongelmahan tuli, että autoon ei tule bensaa eikä kipinää.. Mahtaiskohan johtua asentotunnistimista? startissa on yksi johto ilman paikkaa, koska m20 ei ole sille paikkaa.

                          Johdot kytketty, tuolla ohjeella mikä on "haw to swap m50"
                          Kampuran asentotunnistimen vaihdoin ja ei siltikään mitään.. Bensapumppu ei inahdakkaan, kun virrat laitaa päälle. Eikä tule kipinääkään. Johdotukset tehty tällä: http://garagistic.com/index.php?page...50-swap-wiring

                          Auto on -90 325i ja moottori on e36 non vanos. Alkaa mennä jo hermo, kampuran ja nokan tunnistimet ei ole ollut minulla irti, joten pitäis olla oikeilla paikoilla.. ideoita kellään?

                          Comment

                          • Lähtis
                            BTCF Member
                            • Dec 2010
                            • 269
                            • Toijala

                            Originally posted by Bemssi View Post
                            Kampuran asentotunnistimen vaihdoin ja ei siltikään mitään.. Bensapumppu ei inahdakkaan, kun virrat laitaa päälle. Eikä tule kipinääkään. Johdotukset tehty tällä: http://garagistic.com/index.php?page...50-swap-wiring

                            Auto on -90 325i ja moottori on e36 non vanos. Alkaa mennä jo hermo, kampuran ja nokan tunnistimet ei ole ollut minulla irti, joten pitäis olla oikeilla paikoilla.. ideoita kellään?
                            Ootko toisella moottorinohjausboksilla koittanut?
                            BMW e30 320i m50b25+holset -86
                            Volvo 242 b254tic -83 updating-->m50bxx+holset
                            Volvo 740 b230 -90 (herraskainen)

                            Comment

                            • RiZ3*
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 353
                              • Helsinki

                              e30 m50 swappia teen ja tänään kun piti vaihdelaatikko (getrag 260 e30) naittaa m50iin niin ei mene pultin reijät yhteen lohkon ja laatikon kanssa. Ainoastaan ne isommat pultit menee mutta pienet eivät. Kuuluuko sen muka olla näin?
                              The will to do - the soul to dare

                              E93 M3

                              Comment

                              • -Jarno-
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 1140
                                • Salo

                                Originally posted by RiZ3* View Post
                                e30 m50 swappia teen ja tänään kun piti vaihdelaatikko (getrag 260 e30) naittaa m50iin niin ei mene pultin reijät yhteen lohkon ja laatikon kanssa. Ainoastaan ne isommat pultit menee mutta pienet eivät. Kuuluuko sen muka olla näin?
                                Mulla ainakin jäi alhaalta muistaakseni ne kolme pienintä pois kun ei sopinut paikalleen.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎