Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Alusta-asiaa

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Throttle
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 793
    • -

    Originally posted by Dark angel View Post
    Saatavuus?
    Löytyy niitä käytettynä, ostoilmoitusta tekemään.

    Comment

    • Rumilus
      BTCF Member
      • Jan 2010
      • 366
      • Tuusula

      Originally posted by SanMiguel View Post
      Irrallinen "hattu" tulee yläpuolelle. eli painetaan alapuolelta paikoilleen.
      Näin ne sinne laitoinki, ihmetytti vaan kun tukivarren pultti/mutteri ottaa kiinni puslaan. Tarvii pikkasen höylätä puslasta pois tavaraa.

      Ilmeisesti se yläpuolen kuppiprikka kuuluu laittaa noitten puslien kanssa? Kaikilla sitä ei oo paikallaan, mutta mun järjen mukaan se sinne tulis? Jos sen jättää pois, niin eihän mikään pidä sitä yläpuolen irtopalaa paikallaan.
      Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

      Comment

      • Daa Daa
        BTCF Member
        • Aug 2004
        • 903
        • Jyväskylä

        Originally posted by Rumilus View Post
        Ilmeisesti se yläpuolen kuppiprikka kuuluu laittaa noitten puslien kanssa?
        Ei kuulu, uretaanipuslien kanssa kuuluu käyttää kansanmallien tasaista prikkaa.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          Originally posted by Rumilus View Post
          Näin ne sinne laitoinki, ihmetytti vaan kun tukivarren pultti/mutteri ottaa kiinni puslaan. Tarvii pikkasen höylätä puslasta pois tavaraa.

          Ilmeisesti se yläpuolen kuppiprikka kuuluu laittaa noitten puslien kanssa? Kaikilla sitä ei oo paikallaan, mutta mun järjen mukaan se sinne tulis? Jos sen jättää pois, niin eihän mikään pidä sitä yläpuolen irtopalaa paikallaan.
          Siitä yläpuolen hatusta saa, varsinkin jos on korvakoissa säädöt, ajaa siivun pois. Hatun päälle litteä aluslevy kuten jo kerrottiinkin.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by Dark angel View Post
            Miettinyt vähän touhuilla alustan kanssa nyt ennen kun lumet sulaa.
            Miettinyt paksumpia vakaajia H&R cupkitin kaveriksi. Nyt normaalit 325 vakaajat edessä ja takana ja tuppaa kallistelemaan hitusen liikaa omaan makuun jos kurvailee pikkusen isommalla vauhilla kurveja.
            Mitä porukka on mieltä näistä kahestä vakaaja paketista?

            UUC


            H&R


            Hinnoiltaa molemmat aika saman tasoa. Tuo toiseen tulee nyt pikkasen kalliimaksi kun tulee rapakon takaa, mutta pikkasen kovempi pakettikin olisi.
            Muuttuuku tämmösellä modilla paljonki kallistelu vai kannattaako panostaa johonkin muuhun että ajofiilis saataisiin kohdilleen? Ihan suoranaista rata-ajoa ei autolla tulla ajamaan...
            En tiedä fiiliksestä mutta mun mielestä ensimmäinen modi E30:n alustaan olisi vaihtaa kovemmat takakelkan helat ja murikan kannen kiinnitys jäykemmäksi. Kolmeen autoon kokeiltu ja kolme niistä tuli paremmaksi. Kaikki näistä oli keskenään erilaisilla alustoilla.. Parantaa ennalta-arvattavuutta ja tuntumaa takapäähän.
            Siitä seuraava olis kulmien mittaus ja säätö. Sitte niin hyvät iskarit alle kuin budjetti sallii, sitte miettis jousia ja viimesenä vakaajia. my 2 cents.

            Originally posted by Throttle View Post
            Mites M-technic vakaajat, 20/14,5mm?
            Toi takavakaaja auttaa muttei ihmeitä. Se 14,5:kin on aika lerppu vielä+ koiranluiden ja pantojen helat joustaa sielä aika pitkälle ennenkun vakaaja joutuu edes töihin.
            Originally posted by Dark angel View Post
            Saatavuus?
            Lähimmästä BMW-liikkeestäsi. Schmiedmann tarjoo hinnaksi 182€ takakepille ja 124 etuselle.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Rumilus
              BTCF Member
              • Jan 2010
              • 366
              • Tuusula

              Originally posted by Daa Daa View Post
              Ei kuulu, uretaanipuslien kanssa kuuluu käyttää kansanmallien tasaista prikkaa.
              Oikeassa sitten olin, turhaa epäilin itteäni.

              Originally posted by petrolhead View Post
              Siitä yläpuolen hatusta saa, varsinkin jos on korvakoissa säädöt, ajaa siivun pois. Hatun päälle litteä aluslevy kuten jo kerrottiinkin.

              Jep, säädöt tehty ja nippanappa mahtuu nyt olemaan. Ajattelin sen siivun silti sipasta pois, onpa ainaki mukavampi löysätä ja kiristää se tukivarren mutteri.
              Ikinä ei ole aikaa tehdä mitään kerralla kunnolla, mutta aina on aikaa tehdä kahteen kertaan.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Tossa on muuten insinöörilatinaa kolmossarjalaisten alustarakenteista jos ketä kiinnostaa: http://www.rtsauto.com/3-series-susp...2-e30-e36-e46/
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • Daa Daa
                  BTCF Member
                  • Aug 2004
                  • 903
                  • Jyväskylä

                  Petrooli toi linkki oli aivan mahtava!

                  Taisi juuri selvitä syy miksi tuo mun katiska on ollut e36 ämmän osilla hieman erikoinen käytökseltään.

                  Comment

                  • SanMiguel
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 1033
                    • Kirkkonummi

                    Pitäis BC Racing BR päivittää lyhyemmillä jousilla ja kysymys kuuluukin että mitä kaikkia muuttujia pitää ottaa huomioon uusien jousien jäykkyyksiä valittaessa? Riittääkö että lasken pituus millimetreinä kertaa nykyinen jäykkyys ja tulevissa jousissa samalla laskukaavalla? ja kun saatu lukema on liki sama lyhyemmissä jousissä niin jäykkyys pitäisi vastata nykyistä?

                    Jäykkyyttä en juurikaan tarvitse enempää vaan lähinnä lyhyemmät jouset pitäisi päivittää, jotta korkeuden säädölle sais lisää pelivaraa.

                    Onkos kukaan käyttänyt takana suoria jousia vai onko se välttämätöntä olla tynnyrimallinen? Tynnyri mallisissa jäykkyyksiä on valittavissa hyvin rajoitetusti kun taas suorissa malleissa pystyisi puljailemaan reilummin :think

                    Comment

                    • Coooper
                      BTCF Member
                      • Apr 2007
                      • 1623
                      • Lahti

                      Originally posted by SanMiguel View Post
                      Pitäis BC Racing BR päivittää lyhyemmillä jousilla ja kysymys kuuluukin että mitä kaikkia muuttujia pitää ottaa huomioon uusien jousien jäykkyyksiä valittaessa? Riittääkö että lasken pituus millimetreinä kertaa nykyinen jäykkyys ja tulevissa jousissa samalla laskukaavalla? ja kun saatu lukema on liki sama lyhyemmissä jousissä niin jäykkyys pitäisi vastata nykyistä?

                      Jäykkyyttä en juurikaan tarvitse enempää vaan lähinnä lyhyemmät jouset pitäisi päivittää, jotta korkeuden säädölle sais lisää pelivaraa.

                      Onkos kukaan käyttänyt takana suoria jousia vai onko se välttämätöntä olla tynnyrimallinen? Tynnyri mallisissa jäykkyyksiä on valittavissa hyvin rajoitetusti kun taas suorissa malleissa pystyisi puljailemaan reilummin :think
                      Mulla ainakin on takana suorat jouset. Pitäis nykyset vaan vaihtaa vähän jäykempiin.
                      E61 525DA - 09
                      EX: E90 325IA -06
                      EX: E46 328i 4d -00
                      Ex: E30 318i 2d -89


                      ~M20 STROKER CLUB LAHTI~

                      Comment

                      • Miku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2003
                        • 2624
                        • Kajaani

                        E30 ja bc:n extreme drop. Minkälaisen jousen esijännityksen määrän porukka on todennut hyväksi keulassa?

                        Sen verran vain että jousi ei heilu irtaalleen vai minkä verran ootte laittanut? Toki itse sen sitten säätelen mieleiseksi mutta pääsis ees suurinpiirtein kartalle jo asentaessa
                        TEAM "Peli Menetetty"
                        Nyt:
                        E30 325i bagged m20b28 stroker cabriolet
                        E30 320i 2d m20b27 tic project
                        E38 728ia
                        E46 316i sedan
                        Ex:
                        3xE39 4xE36 1xE34 3xE30 4xE21

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by Miku View Post
                          E30 ja bc:n extreme drop. Minkälaisen jousen esijännityksen määrän porukka on todennut hyväksi keulassa?

                          Sen verran vain että jousi ei heilu irtaalleen vai minkä verran ootte laittanut? Toki itse sen sitten säätelen mieleiseksi mutta pääsis ees suurinpiirtein kartalle jo asentaessa
                          Mulla on 10kg jousi ja n.1-2cm esijännitystä mutta on varmaan 50kg painavampi keulakin

                          Olettaen että laitat sen vajaa venttiilisen tekniikan
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 10989
                            • Oulu

                            Originally posted by Miku View Post
                            E30 ja bc:n extreme drop. Minkälaisen jousen esijännityksen määrän porukka on todennut hyväksi keulassa?

                            Sen verran vain että jousi ei heilu irtaalleen vai minkä verran ootte laittanut? Toki itse sen sitten säätelen mieleiseksi mutta pääsis ees suurinpiirtein kartalle jo asentaessa
                            Mulla on ollu sen verran just, että ei jousi ole ihan irti. Muutenkin aika jäykät nuo extreme dropin jouset jo, niin tuskin hirveitä esijännityksiä tarvitsee.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Onko noi beeseereisingin sarjat hyviä vai hommaako porukka niitä vaan siksi että saa kenttään?
                              Onko niissä säätöjä pampuissa, onko iskarit hyvät?
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 10989
                                • Oulu

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Onko noi beeseereisingin sarjat hyviä vai hommaako porukka niitä vaan siksi että saa kenttään?
                                Onko niissä säätöjä pampuissa, onko iskarit hyvät?
                                Eipä noissa ole ainakaan itellä ollu moitittavaa. Laadukkaan oloisia ja kestäneet hyvin käyttöä. Iskareissa on yhdistetty sisään ja ulosvaimennuksen säätö, joka tuntuu toimivan kuten pitää. Parasta noissa on kuitenkin, että korkeuden säätö ei vaikuta vaimennusominaisuuksiin, ulos/sisäänjoustoon jne. koska itse iskari jousineen liikkuu koko pakettina. Ei siis kuten perus halpiksissa tai ihan laadukkaissakin (kw, bilstein) jousen alalautasta liikuttamalla. Jousen alalautanen on toki myös säädettävä, mutta sillä voi vaikuttaa esijännitykseen ja kulmapainoihin sen jälkeen, kun itse korkeus on saatu kohdilleen. BR seteistä ja kalliimmista löytyy camber säädettävät yläpäät.

                                Minusta ainakin parasta, mitä tuolla rahalla saa ja vaikka esim. D2 on aika vastaava, niin vaikuttaa se huonolaatuisemmalta.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎