Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia III -kts. post #1 !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samee
    BTCF Member
    • Mar 2006
    • 888
    • Valkeakoski

    #46
    Originally posted by Bemarituristi
    Todellakin voi olla!! Mistäs ton tehostimen öljyt saadaan valutettua ulos? Ja miten se pitää ilmata?
    Etupyörät ilmaan, ota pumpusta toinen letku irti, astia alle ja pyörittelet autosammuksissa rattia niinkauan kuin nestettä tulee.

    Letkut kiinni, uudet synteettiset atf:fät säiliöön, pyörittele taas rattia ääripäästä ääripäähän hitaasti. Kun tuntuu että isoimmat ilmat on hävinnyt ja enää ei mene tavaraa säiliöön niin lyö auto tulille ja jatkat ratin pyörittelyä hitaasti puolelta toiselle. Sillä tavalla tuo ilmaantuu. Itsellä ainakin on auton käynnistämisen jälkeen säiliöön tullut hiukan vaahtoakin, mutta laskeutuu kyllä hetkessä.

    En minä tiedä onko tuo ihan virallinen vaihto-ohje, mutta tuolla tavalla olen itse useampaankin autoon vaihtanut.

    Jossakin merkkiliikkeessä noita vaihdeltiin niin, että imettiin vain säiliöstä kurat pois ja uutta tilalle ..omasta mielestä silloin jää kyllä liikaa vanhaa kiertoon.
    E30 325i Cabriolet M-Tech2 ´91 M52 projekti
    E30 316 4d '89
    E36 M3 Coupe '93
    F30 318d '13

    Ex e21:316´81 e30:325´89, 316i´88, 316i´89, 318i´89, 320i´86 e34:M5´90 e36:328i Touring M-Sport ´96 e38:740iA ´94 E39 530da Touring '00 e91: 320d ´06 M-Sport

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16465
      • Asikkala

      #47
      Originally posted by Bemarituristi
      Moi!

      Joku funktiohan tolla on, kun nuissa tuulilasin alla olevissa ilmanottoaukoissa on reiät, ilmeisesti veden menoa varten? Mitä jos nuo reiät tukkii, mitä haittaa siitä voisi olla? Kokeeksi vedin yhden ylimääräisen nurkissapyörineen ilmanottoaukon, ja ihan hyvin sen saaa mustalla silikonilla vedettyä umpeen.

      Ajattelin näin PIKAKORJAUKSENA että tukkisin se ilmanottoaukot, jotta vettä ei pääse niistä, koska mulla vuotaa sisälle kuskin lattialle vettä. Ja ei tarvitse nipottaa paskasta korjaustavasta, TIEDÄN, tämä vain siksi koska pitäisi jotain tehdä , kun tallipaikkaa ei vielä ole, mutta lattia lainehtii.
      Niin, ne on nimenomaan ilmanottoaukot lämppärin puhallinta varten. Jos tukit ne niin lämppärin puhallusteho heikkenee paljon, mistään muualta se puhallin ei saa tuloilmaa.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16362
        • Leppävirta

        #48
        Originally posted by Bemarituristi

        Onko joku tasoitellut noita lattioita jollain, kun on ihan epätasaiset nuo lattiapellit, molemmin puolin?
        Miksi ne suoraksi pitäisi saada?
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #49
          Originally posted by Bemarituristi
          Moi!

          Joku funktiohan tolla on, kun nuissa tuulilasin alla olevissa ilmanottoaukoissa on reiät, ilmeisesti veden menoa varten? Mitä jos nuo reiät tukkii, mitä haittaa siitä voisi olla? Kokeeksi vedin yhden ylimääräisen nurkissapyörineen ilmanottoaukon, ja ihan hyvin sen saaa mustalla silikonilla vedettyä umpeen.

          Ajattelin näin PIKAKORJAUKSENA että tukkisin se ilmanottoaukot, jotta vettä ei pääse niistä, koska mulla vuotaa sisälle kuskin lattialle vettä. Ja ei tarvitse nipottaa paskasta korjaustavasta, TIEDÄN, tämä vain siksi koska pitäisi jotain tehdä , kun tallipaikkaa ei vielä ole, mutta lattia lainehtii.
          Mistähän rei'istä me nyt oikein puhutaan?
          EDIT: Näistä vissiin joissa on ritilät, tuulilasin helmassa. No, se ei ole ainoa reitti vedelle päästä sinne vesikaukaloon. Eli tuskin auttaa mitään.

          Originally posted by Bemarituristi
          Selvä, kiitos vastauksesta!
          Varmaan kuitenkin toistaiseksi paras ratkaisu, kun ei ole paikkaa tai muutakaan alkaa kunnolla purkamaan ja duunaamaan.. Paska hätäkeinohan tuo on, mutta, mitäs muutakaan?

          Onko joku tasoitellut noita lattioita jollain, kun on ihan epätasaiset nuo lattiapellit, molemmin puolin?
          Millälailla epätasainen? Ajettu kiinni ja siksi lommolla, vai mitä tarkoitat.
          Last edited by petrolhead; 03-09-2012, 19:47.
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            #50
            Originally posted by Bemarituristi
            Niin, lattia ilmeisesti jo tehtaalta lähtien vähän epätasainen, ja vanha matto niin huomaa hyvin.

            Irroitin nytten termarin, ja tarvisisin apua jos joku osaisi sanoa noiden 2 kuvan perusteella onko termostaatti AUKI, vai KIINNI?

            Laitoin termarin kiehuvaan veteen, mutta mitään muutosta missään ei ole havaittavissa.




            E: sitten jos jollain on hyviä vinkkejä ilmaamiseen, minkä varmaan ylihuomenna teen, kun haen tod.näk. uuden termarin. Alavesiletkua puristelee, ja säiliön korkki kiinni vai auki? auto käynnissä vai ei?
            Kun termarin haen , niin kannattaisikohan sitten samalla uusia jotain antureita myös, ?
            Kumpis on nyt se todellinen ongelma: Lämpömittarin neula ei nouse, vai, että moottorin lämpötila ei oikeasti nouse? Ja muuten, musta tuntuu että tehtaan jäljiltä epätasaiseksi jäänyt lattia ei ole se ensimmäinen murhe tossa.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • Guest's Avatar

              #51
              Löytyykös mistään pikkutolpaiseen e30 säädettävää aslustaa? Jommilla yms. hän nuo aina isoon tolppaa???

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                #52
                Originally posted by Bemarituristi
                Lämpömittarin neula ei nouse. Voisihan se myös olla tossa termarikotelossa oleva lämpötila-anturikin myös. Mutta onko tuo termari auki, vai kiinni asennossa?
                Kun ei mitään vaikutusta vaikka kiehuvaan veteen laittaa.
                Tai johto poikki, tai mittaristossa vikaa.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #53
                  Originally posted by Bemarituristi
                  Kun termarin laitoin kiehuvaan veteen, ei tapahtunut mitään muutosta, mikä viittaisi siihen että termostaatti olisi jumissa.
                  Ruuvaa nyt se uusi termostaatti paikalleen, huudattelet lämpimäksi kun olet saanut ilmaantumaan. Ihmettelet sitte lisää jos ei neula vieläkään nouse sen paremmin.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16362
                    • Leppävirta

                    #54
                    Originally posted by Bemarituristi

                    Vinkkejä ilmaukseen?
                    vissiinkin m20. Keula ilmaan, ilmaruuvi auki, kaada nestettä sisään kunnes sitä alkaa tulla ilmausruuvista, ruuvi kiinni. Auto käyntiin, huomioi ettei tule ilmaa ja käytä lämpimäksi ja kokeile kun puhaltaa lämmintä niin homma on milteipä siinä. Todella helppoa m20:n kanssa.
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • magilainen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2007
                      • 1023
                      • Iisalmi

                      #55
                      Originally posted by Bemarituristi
                      Näin teen! Mutta osaako joku kertoa noiden edellisellä sivulla olevan kahden kuvan perusteelli onko termari auki vai kiinni? Haluaisi ihan oppimismieles tietää.

                      Vinkkejä ilmaukseen?
                      Siitä termostaatista kyllä huomaat kun tarkastelet kädessäsi ja mietit aukauseeko se tuota vesi kanavaa ollenkaan vai onko sen jousi painotteisen laitasen ja rungon välissä rako

                      Ilmauksessa voi olla montakin hyvää konstia. Pyri alkuun täyttämään järjestelmä niin täyteen kuin saat, (itse joskus ajanut/nostanut keulan korkeammalle) voit vaikka irroittaa ylävesiletkun ja täyttää siitä.

                      Koita etsiä mahdollinen "ilmausruuvi" aukaise se ja täytä lisää järjestelmää,kun ilmantulo ruuvin alta lakkaa ja nestettä tulee yli voit sulkea ruuvin.

                      Lopuksi kun olet mielestäsi saanut järjestelmän mahdollisimman täyteen laita auto käyntiin,lämmönsäätö vipu KUUMALLE, pyöritä autoa aluksi ilman syylärin/paisarin korkkia.
                      Varaudu että järjestelmä "hörppää" vettä kun termostaatti aukeaa ja ole valmiina lisäämään.

                      Kun nestettä ei mene enempää ja paisarin taso on normaalissa sulje korkit ja tarkkaile puhaltimista tuleeko lämmintä, jos ei ilmaa on vielä.
                      Tuo mainitsemasi letkujen puristelu auttaa myös.

                      Näillä pääset varmasti alkuun

                      E:Haju ehdit eka prkl
                      Last edited by magilainen; 03-09-2012, 22:04. Reason: .
                      Bmw e91 330xd -06 msport
                      Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                      Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                      Freude am Fahren

                      Comment

                      • magilainen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1023
                        • Iisalmi

                        #56
                        Originally posted by Bemarituristi

                        Ja sitten tuo vaihdekepin väljyys, taitaa joutua mekanismin irrottelemaan alapuolelta, eli nosturille?
                        Onnistuu ihan tunkin kanssa myös. Helpottaa aina jos kardaani ei paikallaan,mutta lähtöö pois muutenkin.
                        Myöskin jos mahdollista laita tunkki tai vastaava laatikon alle ja irroita laatikon kannatin pultteja (2xm8 mutteri) niin saat tilaa laskemalla laatikkoa alemmas jos on hankalaa.
                        Bmw e91 330xd -06 msport
                        Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                        Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                        Freude am Fahren

                        Comment

                        • Bimmerniko
                          Bimmer Rookie
                          • May 2012
                          • 107
                          • Lappeenranta

                          #57
                          Nokat

                          onko noilla e30 m40 ja e36 m40 nokilla mitään eroja? oma b18 tarvis uutta settii ja kattelin että e36 on setti mutta e30 ei. joten meneekö päikseen?
                          NYT
                          f31 320d - 15.
                          e30 325 M-look m50 - 83.

                          EX
                          e36 325i - 93.
                          e30 318i - 89.
                          e39 525d - 98.

                          Comment

                          • Kape30
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2008
                            • 509
                            • Nokia

                            #58
                            Originally posted by Bimmerniko View Post
                            onko noilla e30 m40 ja e36 m40 nokilla mitään eroja? oma b18 tarvis uutta settii ja kattelin että e36 on setti mutta e30 ei. joten meneekö päikseen?
                            Tuolta katselemaan: http://bmwfans.info/parts/catalog/11311709580/
                            E30 M50b28 -90 Cirrusblau
                            E39 520d Touring -00 Sienarot II
                            MB Sprinter
                            Lynx Rave Re 600 -15
                            Suzuki GSX-R1100 -95

                            Comment

                            • magilainen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2007
                              • 1023
                              • Iisalmi

                              #59
                              Originally posted by Bimmerniko View Post
                              onko noilla e30 m40 ja e36 m40 nokilla mitään eroja? oma b18 tarvis uutta settii ja kattelin että e36 on setti mutta e30 ei. joten meneekö päikseen?
                              Varaosanumeroiden mukaan pitäisi käydä ristiin.
                              M43 on sitten jo eri numerolla :think
                              Bmw e91 330xd -06 msport
                              Bmw e30 316 -88 m20t 2D Sedan
                              Bmw e30 318i -93 Cabriolet design edition


                              Freude am Fahren

                              Comment

                              • Harri G
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 9041
                                • Iisalmi

                                #60
                                Originally posted by Bemarituristi
                                Kiitos vastauksista! Ilmeisesti tuo termari on jumittunut kiinni asentoon. Pitää käydä merteililtä , marmorilta , tai motonetistä hakemassa huomenissa uusi.

                                Miten tuo ilmamäärämittari voidaan tarkistaa että se on säädetty oikein? Kaveri jotain vinkkasi että voisi vaikuttaa siihen kun auto kuluttaa aika paljon.

                                Ja sitten tuo vaihdekepin väljyys, taitaa joutua mekanismin irrottelemaan alapuolelta, eli nosturille?
                                Öh. Siis sulla ei lämmöt nouse niin silloin termari on jumittunut auki ts. vesi kiertää koko ajan. Jos olisi kiinni, lämmöt nousisivat kyllä

                                Kannattanee ottaa kardaania tieltä pois, takapäästään vaan vivusto irti ja etupäässä molemmat tangot ovat pienillä sokilla kiinni. Tämähän on sulla tuttua jos olet z:n kepin laittanut?
                                E39 ja E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎