Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 kysymyksiä ja vastauksia III -kts. post #1 !

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Eroaako M3 alatukivarsi mitoiltaan kansalaismallin vastaavasta? Vai onko ainoa ero materiaalissa?
    Onko M3 tukivarteen pallonivelet vaihdettavissa?
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • T3
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 8530
      • Karhe

      Originally posted by petrolhead View Post
      Eroaako M3 alatukivarsi mitoiltaan kansalaismallin vastaavasta? Vai onko ainoa ero materiaalissa?
      Onko M3 tukivarteen pallonivelet vaihdettavissa?
      Ei eroa mitenkään, edes materiaalin suhteen. Molemmissa on ollut myös alumiinisia. Onhan noita niveliä kuuleman mukaan vaihdeltu (en itse).
      .

      Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

      Comment

      • petrolhead
        Moderator
        • Feb 2004
        • 13793
        • Hyvinkää

        Enpä tiennyt että kansalaismallissa on ollut köykämiinistä tukivartta..
        Katoin uusien alumiinisten hintaa (Lemförder), tuntui vähän kalliilta löyhälle.

        Jos jotakuta muuten kiinnostaa.. Mittailin tuossa E30 ja E36 alatukivarsia. Mun mittauksen mukaan mitta pallon keskeltä keskelle on sama, mutta L-kulma on erilainen. E36 tukivarrella pyörä siirtyisi ehkä sentin edemmäs. Jos joku muu on mitannut ja saanut eri tuloksen ni kertokaa toki.
        2015 VW Crafter
        1984 BMW 316
        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

        Comment

        • T3
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 8530
          • Karhe

          Originally posted by petrolhead View Post
          Enpä tiennyt että kansalaismallissa on ollut köykämiinistä tukivartta..
          Katoin uusien alumiinisten hintaa (Lemförder), tuntui vähän kalliilta löyhälle.
          Ainakin uusimmissa touringeissa on ollut alumiinisia.

          Jos jotakuta muuten kiinnostaa.. Mittailin tuossa E30 ja E36 alatukivarsia. Mun mittauksen mukaan mitta pallon keskeltä keskelle on sama, mutta L-kulma on erilainen. E36 tukivarrella pyörä siirtyisi ehkä sentin edemmäs. Jos joku muu on mitannut ja saanut eri tuloksen ni kertokaa toki
          Mä taas muistelisin, että kolmikutosen tukivarrella pyörä jää taaemmas. Paitsi M3 3,2:n tukivarrella, jolla se menee edemmäs, kuin E30:n varrella. Helpoiten sitä rengasta saa eteenpäin E30M3:n epäkeskeisellä takapuslalla.
          .

          Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

          Comment

          • petrolhead
            Moderator
            • Feb 2004
            • 13793
            • Hyvinkää

            Originally posted by T3 View Post
            Ainakin uusimmissa touringeissa on ollut alumiinisia.


            Mä taas muistelisin, että kolmikutosen tukivarrella pyörä jää taaemmas. Paitsi M3 3,2:n tukivarrella, jolla se menee edemmäs, kuin E30:n varrella. Helpoiten sitä rengasta saa eteenpäin E30M3:n epäkeskeisellä takapuslalla.
            Toki ajattelin laittaa epäkeskot helat, piruuttani jaoin tämänkin informaation. Kolmekutosen tukivarressa on muuten ulomman pallonivelen reikä isompi eli se nivel on ainakin erilainen. Enpä tullut mitanneeksi onko nivelen kartiossa tai tapin pituudessa eroa, että sopiiko se edes.
            Olen kyllä kohtuullisen varma tuosta tukivarren kulmasta, melko huolellisesti suoritin mittauksen ja mallasin pyödällä päällekkäin niitä.
            2015 VW Crafter
            1984 BMW 316
            2009 Kawasaki Ninja 250RRR
            petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
            "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              Originally posted by petrolhead View Post
              Enpä tullut mitanneeksi onko nivelen kartiossa tai tapin pituudessa eroa, että sopiiko se edes.
              Varmuudella tiedän, että yksi tuttavani raiskasi E30:n laittamalla sinne E36 M3-3,2:n tukivarret ja meni ne ainakin paikalleen, joten eiköhän se kartio/tapin pituus ole kohdallaan
              Olen kyllä kohtuullisen varma tuosta tukivarren kulmasta, melko huolellisesti suoritin mittauksen ja mallasin pyödällä päällekkäin niitä.
              Siksi kirjoitinkin aiemmin, että "muistelisin" asian olevan niin. Oli mullakin kerran eräässä E30:ssä apukuskin rengas paljon taaempana. Tukivarressa oli selkeä ero uuteen alkuperäiseen E30-varteen. Mistähän lie se väärä sitten oli? Kaveri kuitenkin tokaisi siihen "Sulla on kolmikutosen tukivarsi, jos rengas jää taaemmas"
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16465
                • Asikkala

                Ja minun tutkimuksien mukaan tukivarren kulma on sama No, tutkin kohta uudestaan.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Ja minun tutkimuksien mukaan tukivarren kulma on sama No, tutkin kohta uudestaan.
                  Pitää kuikuilla uudestaan ja ottaa vaikka kuvia.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • tikkku
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2006
                    • 146
                    • Pieksämäki

                    Originally posted by smpovers View Post
                    En tiedä mitä tällä tarkoitat, mutta ota laturi yläkautta käteen ja vaihda hiilet.

                    Onko muuten mittaristo toimiva? Kuulin joskus semmosta jos mittaristo on irti niin e30 ei lataa.. En tiedä oliko vaan huhu puhetta..
                    heräte menee mittariston kautta (latausmerkkivalo)

                    Comment

                    • Tsouns
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2010
                      • 50
                      • Rovaniemi

                      E30 325 alko öljynpainevalo vilkuttamaan, öljyä on ihan riittävästi joten seuraavaksi pitäs ostaa uus ö-paineanturi. kysymys että mistähän kohtaa paikannan nykyisen mittarin ja jonkunäkösiä ohjeita irroittamiseen tarvisin. Pakkasta tuommoset 20C nii olis kiva tietää miettimättä että mitä tehdä.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        Originally posted by Tsouns View Post
                        E30 325 alko öljynpainevalo vilkuttamaan, öljyä on ihan riittävästi joten seuraavaksi pitäs ostaa uus ö-paineanturi. kysymys että mistähän kohtaa paikannan nykyisen mittarin ja jonkunäkösiä ohjeita irroittamiseen tarvisin. Pakkasta tuommoset 20C nii olis kiva tietää miettimättä että mitä tehdä.
                        Pakosarjan puolella lohkossa, öljynsuodattimen alapuolella. Kannattaa mitata ne paineet, voi olla että anturissa ei ole vikaa.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          Originally posted by jr66 View Post
                          Ja minun tutkimuksien mukaan tukivarren kulma on sama No, tutkin kohta uudestaan.
                          Katoin uudestaan, en jaksanu ottaa kuvia. E36 tukivarrella fillari on sentin tai karvan alle, edempänä. Vertaillut tukivarret oli BMW:n alkuperäisiä.
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Toki ajattelin laittaa epäkeskot helat, piruuttani jaoin tämänkin informaation. Kolmekutosen tukivarressa on muuten ulomman pallonivelen reikä isompi eli se nivel on ainakin erilainen. Enpä tullut mitanneeksi onko nivelen kartiossa tai tapin pituudessa eroa, että sopiiko se edes.
                            Olen kyllä kohtuullisen varma tuosta tukivarren kulmasta, melko huolellisesti suoritin mittauksen ja mallasin pyödällä päällekkäin niitä.
                            e36:sen tukivarressahan se uloin nivel on sellanen pellenivel, eikä rautanivel kuten e30:ssä. Ainoat "rautanivelel" e36 tukivarret löytyy M3 malleista. Niissäkin 3,2l tuo etufillaria sen n. 15mm eteenpäin. 3,0 on taas sama e30 tukivarren kanssa. Näin olen maailmalta lukenut ja itsekkin todennut kun e36:seen asensin e30 tukivarret.
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • Jasuuu
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2011
                              • 773
                              • Oulu



                              Mitäs tohon tulee?

                              Comment

                              • T3
                                BTCF Member
                                • Oct 2003
                                • 8530
                                • Karhe

                                Originally posted by Jasuuu View Post
                                No sieltä on tarkoitus ottaa erilaisille sähkökäyttöisille lisävarusteille virtasia. Alkuperäinen radion johtosarjan liitin tökätään tonne, samoin ajotietokoneen töpseli ja kaikkea muuta kivaa.
                                .

                                Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎