Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ringali
    BTCF Member
    • Feb 2007
    • 91
    • Oulu

    Itellä on e36 m52b25 98/8 161tkm ja käynnistyksessä sekä kylmänä että lämpimänä starttaa pitkään ja lähtee hieman yskähtäen lopulta käymään. Kylmemmällä tilanne on vielä vaikeampi. Foorumia oon selaillut ja inpalla lukasin vikakoodit ja kampiakselin asentotunnistinta herjas. Paikallaan oli Hellan osa, ja tilalle ostin VDO:n tunnistimen eikä tilanne muuttunu miksikään.

    IMM kunnossa, haitariputki ok. Hieman kyllä rohisevaa ääntä kuultavissa kun kone käy ja nostaa öljytikkua eli ilmeisesti huohottimen voisi uusia.

    Mutta voiko tuohon kampiakselin asentotunnistin herjaan olla muuta mikä sen aiheuttaa vai onko niin paska säkä ettei uus tunnistin toimi? Antaa siis samaa vikakoodia uudellakin osalla. Kokeilin huvikseni varmuudella ehjää nokka-akselintunnistintakin vaihtaa mutta ei vaikuttanu mitään joten vaihdoin alkuperäsen paikolleen. Imusarjan alla olevaan liittimeen tulee kampiakselinasentotunnistimen liitin mutta mihin kaapeli siitä jatkaa matkaa? Moottorinohjaukselle? Voikohan sillä välillä olla häikkää?

    Muuten käy ja kukkuu vimpan päälle. Ei aaltoile kierrokset ja vedotkin tuntuu olevan perstuntumalla ainaki sillä tasolla mitä kuuluukin.
    F10 520d ja e36 328i turbo

    Comment

    • lepi
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 31
      • kankaanpää

      Mikähän toho omaan vehkeeseen tuli... eli tossa viikonloppuna sunnuntaina toimi normaalisti ajettiin noin 3 km ja sammutettiin pihaan. Seuraavana aamuna piti siirtää autoa muutama metri ja ei vieläkää mitään ongelmia. Illalla kun oli tarkoitus lähteä kotiin auto lähti käyntiin mutta sammui heti eikä millään käyntiin. Bensapumppu ainakin tuntuisi pyörivän. Tulpat oli märät... pari päivää se siinä sai seistä ja tänään kävin koittamassa uudestaan eikä vieläkään mitään. Tuntuisi että kone pyörii jotenkin turhan kevyesti ja tuli koitettua puristukset ja niitähän oli alle 3 baaria. Mitattu 1,3,6 sylintereistä lisäksi 5 tulpanreiässä huomattava määrä öljyä.. auto siis e39 523 ja vuosimallia -97. Tulikohan mahdollisimman epäselvästi. Niin ja tosiaan jos tällä on merkitystä niin muutama kuukausi sitten oli vähän vaikeuksia saada päästöjä leimalle...
      E39 523ia
      E30 316 2.7
      E30 316 2.0
      Corolla -87

      Ex
      E36 318is
      E34 520i
      E30 318i
      E36 323i
      Plus muunmerkkiset

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        Pyöritä vaan pitkään vaikka apuvirralla, lähtee kyllä. Nostimet päässeet ylitäyttymään ja venttiilit jää kantamaan.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • lepi
          Bimmer Rookie
          • Nov 2009
          • 31
          • kankaanpää

          Hmm... pitää siis koittaa vielä ennenku alkaa pistään konetta palasiksi....:think
          E39 523ia
          E30 316 2.7
          E30 316 2.0
          Corolla -87

          Ex
          E36 318is
          E34 520i
          E30 318i
          E36 323i
          Plus muunmerkkiset

          Comment

          • Pmak
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 178
            • Lahti

            Terve!

            Olisin tekemässä seisonnassa olevaan M52B25seen ns. talvihuolto. Olisinkin tiedustellut asiaan vihkiytyneiltä, että mitä imupuolen letkuja sieltä useimmiten menee. Mitään oireita ei siis ole/ollut syksyllä, mutta ajattelin vaihtaa ennakkoon. Muuten voisin itsekkin katsoa samalla kun purkaa, mutta auto on sen verta kaukana

            Menee separaattori vaihtoon ainakin, niin samalla voisin katsoa muutakin.

            Kiitoksia jo ennakkoon!

            Comment

            • Pazi88
              Moderator
              • Jan 2007
              • 11102
              • Oulu

              Katso tämän topikin kolmas postaus.

              Instagram, YouTube kanava
              ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Kertokaas, että onko nämä Motonetin VDO:n valmistamat nokantunnistimet jotain kakkoslaatua? Kuullut joskus, että "merkki" osien valmistajilla tulee noita osia joskus, jotka eivät läpäise testiä, niin nämä myydään sitten joillekkin varaosa ketjuille edullisemmin.:think
                Itsellähän on tollanen motonetin vdo, mutta mielestäni suuttimet nakuttaa normaalia enämpi, joten olisiko syytä käydä ostamassa "Aito" marmorilta?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • kaol
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2003
                  • 5007
                  • Ilmajoki

                  Originally posted by janke View Post
                  Itsellähän on tollanen motonetin vdo, mutta mielestäni suuttimet nakuttaa normaalia enämpi, joten olisiko syytä käydä ostamassa "Aito" marmorilta?
                  Suuttimien nakutus voi johtua monesta muustakin asiasta, kuin virheellisestä nokan asentotiedosta.
                  Jos live-datassa nokan asento näkyy oikein (vanos epäaktiivisena = @ n.20° ja vanos aktiivisena = @ n.40°), niin voisin väittää anturin olevan kunnossa.
                  Kokeilemalla se selviää...

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3667
                    • seinäjoki

                    Originally posted by kaol View Post
                    Suuttimien nakutus voi johtua monesta muustakin asiasta, kuin virheellisestä nokan asentotiedosta.
                    Jos live-datassa nokan asento näkyy oikein (vanos epäaktiivisena = @ n.20° ja vanos aktiivisena = @ n.40°), niin voisin väittää anturin olevan kunnossa.
                    Kyl normaalisti toimii livetietojen mukaan tuo, mutta epäillyttää että toimiiko 100%:think Mitkäs muut vaikuttaa nakutukseen? Kuluneet suuttimet?
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2855
                      • Tampere

                      E46 323i 6/99, m52. Venttiilikopan tiiviste vuotaa selvästi, tyhjäkäynnillä pätkii välillä, misfirejä sylintereistä 1,2,3,5,6, koodeja kuitenkin ilmeisesti nollailtu vähän väliä. Vika-alttiit letkut on jo vaihdettu.
                      1. Eikö tämä nyt ole ilmeinen imuvuoto?
                      2. Kuvassa 1 dataa lambdoilta, onko tuo tyypillinen kuvio imuvuodolle vai voiko joku muukin aiheuttaa vastaavaa? Logattu tyhjäkäynnillä.

                      Tuplavanoksen imupuolelta dataa kuvassa 2. Pyynti kyllä vaihtelee tuossa pätkässä noin 112-117 mutta toteutunut on tuota yhtä pientä piikkiä (109) lukuunottamatta aika tarkkaan 111,5. Ilmeisesti käytin oikeita jobeja lukemiseen? Vanos ei tämän perusteella ilmeisesti toimi ainakaan imupuolellta. Huippukierrokset noin 3000, tyhjäkäynti noin 700.

                      Auto kävi pihassa muista syistä, lukaisin vain nämä nopeasti kun omistaja kertoi imuvuodosta ja epäili että vanoksessa olis jotain vikaa. En ole moottoreiden sielunelämään sen syvällisemmin tutustunut. Pitäiskö jatkossa tuon lambdalukeman rinnalle ottaa kierrosluku?

                      Tuossa paremmat kuvat:
                      Attached Files
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1995
                        • Tampere

                        Originally posted by böntti View Post
                        E46 323i 6/99, m52. Venttiilikopan tiiviste vuotaa selvästi, tyhjäkäynnillä pätkii välillä, misfirejä sylintereistä 1,2,3,5,6, koodeja kuitenkin ilmeisesti nollailtu vähän väliä. Vika-alttiit letkut on jo vaihdettu.
                        1. Eikö tämä nyt ole ilmeinen imuvuoto?
                        2. Kuvassa 1 dataa lambdoilta, onko tuo tyypillinen kuvio imuvuodolle vai voiko joku muukin aiheuttaa vastaavaa? Logattu tyhjäkäynnillä.
                        [/url]
                        Jos haluat hieman nopeammin dataa, niin tsekkaa ecut joiden perässä lukee (serial). Esim. MS43 (Serial) - tuo ei käytä ediabasta vaan kirjoittaa/lukee suoraan sarjaporttiin. Yhdessä vastauksessa tulee monta arvoa ja toimii näin oleellisesti nopeammin kuin jobit yksi kerrallaan. Siellä tein muistaakseni jobit myös vanokselle.

                        Näyttäisi tosiaan, ettei vanos tosiaan toimi ollenkaan.

                        2. Vaikea sanoa varmasti mistä johtuu, ecu säätää adaptaatiot aika nopeasti kohdalleen jotta lambda-arvo olisi optimissa. Itse tekisin ehkä niin, että resetoisin adaptaatiot auto sammutettuna ja sitten laittaisin loggaukseen lambdaintegraattorit ja auto käyntiin. Integraattorihan kertoo paljonko ecu säätää ruiskutusta tietyllä ajanhetkellä. Näistä arvoista voi päätellä jo jotain bank1 ja bank2 kohdalla. Esim. Jos ecu lisää ruiskutusaikaa bank1:ssa, on mielestäni aika varmasti imuvuoto kysymyksessä siellä.

                        Itse etsin imuvuotoja niin, että laittaa tuon lambdan tai integraattorin näytölle ja brake cleaneria imupuolelle. Normaalisti integraattori menee ylös-alas sen mukaan mitä lambda näyttää. Jos integraattori menee miinukselle, eli ecu vähentää ruiskutusaikaa niin siinä kohtaa varma vuoto.

                        Comment

                        • böntti
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2011
                          • 2855
                          • Tampere

                          Originally posted by pheno View Post
                          Jos haluat hieman nopeammin dataa, niin tsekkaa ecut joiden perässä lukee (serial). Esim. MS43 (Serial) - tuo ei käytä ediabasta vaan kirjoittaa/lukee suoraan sarjaporttiin. Yhdessä vastauksessa tulee monta arvoa ja toimii näin oleellisesti nopeammin kuin jobit yksi kerrallaan. Siellä tein muistaakseni jobit myös vanokselle.

                          Näyttäisi tosiaan, ettei vanos tosiaan toimi ollenkaan.

                          2. Vaikea sanoa varmasti mistä johtuu, ecu säätää adaptaatiot aika nopeasti kohdalleen jotta lambda-arvo olisi optimissa. Itse tekisin ehkä niin, että resetoisin adaptaatiot auto sammutettuna ja sitten laittaisin loggaukseen lambdaintegraattorit ja auto käyntiin. Integraattorihan kertoo paljonko ecu säätää ruiskutusta tietyllä ajanhetkellä. Näistä arvoista voi päätellä jo jotain bank1 ja bank2 kohdalla. Esim. Jos ecu lisää ruiskutusaikaa bank1:ssa, on mielestäni aika varmasti imuvuoto kysymyksessä siellä.

                          Itse etsin imuvuotoja niin, että laittaa tuon lambdan tai integraattorin näytölle ja brake cleaneria imupuolelle. Normaalisti integraattori menee ylös-alas sen mukaan mitä lambda näyttää. Jos integraattori menee miinukselle, eli ecu vähentää ruiskutusaikaa niin siinä kohtaa varma vuoto.
                          Kiitos tiedoista, täytyy kokeilla kun tulee seuraavan kerran vastaan. Jäi serial testaamatta kun oli väärä virtuaali-com-portin numero ja en jaksanut vaihtaa windowsin asetuksista. Voiko testosta vaihtaa portin numeroa?
                          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                          Comment

                          • pheno
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2006
                            • 1995
                            • Tampere

                            Originally posted by böntti View Post
                            Kiitos tiedoista, täytyy kokeilla kun tulee seuraavan kerran vastaan. Jäi serial testaamatta kun oli väärä virtuaali-com-portin numero ja en jaksanut vaihtaa windowsin asetuksista. Voiko testosta vaihtaa portin numeroa?
                            Kyllä. Eli testo.ini:stä

                            Comment

                            • vilu36
                              Newbiemmer
                              • Feb 2013
                              • 18
                              • pyhäjoki

                              Elikkäs autona e36 m50b25 non vanos.
                              Elikkäs ongelmat alko muutama päivä sitten seuraavalla tavalla:
                              Noin 80km/h vauhtia ja katos vedot kokonaan elikkäs auto yritti sammua vaan muutama sekunti ja jälleen taas heräsi henkiin. Ongelma toistui muutaman kerran ja aina "haalealla" moottorilla (lämpöviisari sinisen yläreunassa).
                              Nythän se sitten alko tekemään sitä useammin, ja lämpöviisarilla ei enää merkitystä ja jos pääsee sammumaan kokonaan niin parikymmentä sekuntia ja käynnistää uudelleen ja auto toimii hetken taas kuin kello. Nyt ei enää uskalla ajella ja jostain vikaa pitäisi lähteä etsimään. Oisko kellään ollu samanlaisia oireita? Niin ja päästöt mitattu 3viikkoo sitte ja ne oli hyvät.
                              Mistä lähteä vikaa etsimään
                              Bensapumppu?
                              Kampiakselin asentotunnistin?
                              Imm?
                              Imuvuoto?

                              Kiitoksia avusta jo näin etukäteen!

                              Comment

                              • Pazi88
                                Moderator
                                • Jan 2007
                                • 11102
                                • Oulu

                                Kampuran asentotunnistimelta pikkasen kuulostais.

                                Mutta vikakoodit? Ja niiden luku sitten jollain nimenomaan BMW:hen tarkoitetulla vehkeellä, eikä millään yleismallisella kapulalla.

                                Instagram, YouTube kanava
                                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎