Kyllä, olet oikeassa. Jos ihan pilkun tarkkaan puhutaan, niin kun vuotokohdasta menee polttoainetta, lambda alkaa näyttämään rikasta, (lambda ei itsessään säädä mitään, vaan ecu), ja rikkaaseen seokseen ecu reagoi vähentämällä ruiskutusaikaa
No mahtu se näköjään näinkin yksinkertaiseen asiaan lapsus eli rikkaalle toki
-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Nyt on painittu päästöjenkaa oikee urakalla
Perkele kaikki letkut on vaihdettu eli ei ole imuvuoto.
Alkuperäis osana vaihdettu imm sekä lampda.
Vanoksen mäntäkin katottu ettei ole jumissa.
Ja 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olis päästöt kohallaa mutta tyhjäkäynnin hc 200 ja kierroksilla 114 niin eikai vain vika vain nyt ole noissa kateissa koska autohan pelaa siis niinkuin pitääkin.
Kone siis m50b25vanos
Nyt on painittu päästöjen kanssa oikein urakalla. Perkele, kaikki letkut on vaihdettu, eli kyseessä ei ole imuvuoto. Alkuperäisosana vaihdettu imm sekä lambda. Vanoksen mäntäkin katsottu, ettei ole jumissa ja asennettu 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olisi päästöt kohdallaan, mutta koska tyhjäkäynnin hc on 200 ja kierroksilla 114, niin ei kai vika vain nyt ole noissa kateissa? Autohan pelaa niin, kuin pitääkin.
Kone on siis M50B25 vanos
Mulla oli joskus M50B20 vanos moottorisessa HC samaa luokkaa. Imuvuotoja ei ollut ja lambda oli kunnossa. Loppujen lopuksi vian aiheuttajaksi selvisi kolme osittain tukkeutunutta suutinta, jolloin niiden suihku ei ollut enää hienoa sumua. Ultraäänipesussa suuttimien suihku korjaantui ja auto meni päästöistäkin läpi.
Mutta onko sulla siis autossasi kaksi katalysaattoria?
Nyt on painittu päästöjenkaa oikee urakalla
Perkele kaikki letkut on vaihdettu eli ei ole imuvuoto.
Alkuperäis osana vaihdettu imm sekä lampda.
Vanoksen mäntäkin katottu ettei ole jumissa.
Ja 2kpl paremmin virtaavia katteja.
Eli muuten olis päästöt kohallaa mutta tyhjäkäynnin hc 200 ja kierroksilla 114 niin eikai vain vika vain nyt ole noissa kateissa koska autohan pelaa siis niinkuin pitääkin.
Kone siis m50b25vanos
Luultavasti turha kysyä, mutta kysynpä silti. Eli onhan katit olleet lämpimät mitataessa? Eli reipasta huudatusta kovemmilla kierroksilla joskus vaatineet ainakin muutamissa omissa juuri ennen mittausta (varsinkin jos katalysaattori/t tarvike-mallit), eli ei riitä vaikka on auto normilämpöinen suoraan ajosta. Nimittäin juuri tuon suuntaisia hc-arvoja vähän huonosti lämpeävillä/lämmenneillä kateilla ollut. Pienen huudatuksen jälkeen tyhjäkäynnilläkin oikein hyvät arvot.
Kyllä olen käynnyt aina ennen mittausta kunnolla happea antamassa niin on kyllä katit lämmenneet kunnolla.
2 kattiahan siellä on kun on kahdella putkella.
Eilen kävin mittailees taas päästöi ja oli edellee kohol. Sit kokeiltii avaa öljyn täyttö korkki nii hc laski sallittuihin. Viittaako johkuu huohotuksen tukkeeseen vai mites?
Eilen kävin mittailees taas päästöi ja oli edellee kohol. Sit kokeiltii avaa öljyn täyttö korkki nii hc laski sallittuihin. Viittaako johkuu huohotuksen tukkeeseen vai mites?
Eli normaalitilanteessa moottori saa liikaa bensaa suhteessa ilmamäärään. Vuotavat suuttimet sopisi vian aiheuttajaksi...
kylmänä nykii todella terävästi pää tuulilasiin tyylillä, joskus halealla koneella vakea saada käyntiin, ja sillon tällöin saattaa yhtäkkiä hyytyä ja sammua vauhdista. toisinaan auto toimii taas moitteetta..
vikakoodeja ei ollu
vaihdettu
-kampiakselin asentotunnistin
-bensapumppu
-tulpat
-IMM johto käytetty irti nyki silloinkin
-tyhjäkäyntimoottori siivottu
Oma M52B28 on alkanut humppaamaan tyhjäkäynnillä ja haisee hieman rikkaalta. Antaa vikakoodit 202 lambda bank 1 ja 203 lambda bank 2. Molempien lambdojen jännitteet pysyy 4.8V eikä heittele kuten niiden kuuluisi.
Ideoita? Imuvuodot on katsottu läpi irrottamalla kaikki imusarjaa lukuunottamatta.
Vaihtelin tuossa keväämmällä kesävehkeeseen separaattorin sekä imuputkia aikamoisen kasan. Samallakertaa meni vaihtoon myös tulpat ja ne tulppien hatut. Separaattorissa reikä ja samoin yhdessä putkessa.
Tästä seurasi mielestäni mielenkiintoinen ongelma. Kulutus nousi reilun tankillisen ajaksi vajaaseen 9litraan nätissä maantie ajossa. Ennen remonttia kuitenkin kulutus vastaavassa ajossa ollut siinä 7l hujakoilla. Myöskin vääntö tuntui karanneen. Purin välillä kaikki pois ja tarkastin mahdolliset imuvuodot, muttei mitään löytynyt.
Reilun 1000km jälkeen kuitenkin kulutus tasaantui, kulutusmittarin heiluminenkin rauhoittui ja vääntöä tuli takasin. Viime tankilla kulutus siis tuossa 7l pinnassa.
Liekkö siellä kuitenkin joku piilevä imuvuoto, vai jotkin mystiset adaptioarvot hakevat paikkaansa?
Livedatan mukaan lamdat vaihtelee normaalisti, mutta mites sitä vanosta voi testata`? Eikös Inpalla voi jotenkin pakko-ohjata sitä?
Oma M52B28 on alkanut humppaamaan tyhjäkäynnillä ja haisee hieman rikkaalta. Antaa vikakoodit 202 lambda bank 1 ja 203 lambda bank 2. Molempien lambdojen jännitteet pysyy 4.8V eikä heittele kuten niiden kuuluisi.
Ideoita? Imuvuodot on katsottu läpi irrottamalla kaikki imusarjaa lukuunottamatta.
Kyllä kuulostaa vahvasti imuvuodolta. Ne nyt on maailman helpoin testata päkäsemällä vaikka pyörän sisuskumista venttiilin kohdalta n. 10cm pätkä, joka vielä halkastaan, että sulla on semmonen levy jossa venttiili keskellä. Sitten nykäsee maffin irti ilmanputsearista ja klemmarilla ko. kuminpala maffin putkeen. Sit ilmaa sisään joku 0,5 -1 bar ja katotaan katoaako paineet. n. minuutin verran pitäs ainakin pysyä painetta imusarjassa jos ei pysy, niin imuvuoto. Sitä voi sit tässä vaiheessa vaikka saippuavettä ruiskimalla ruveta ettimään, jos ei kuule ja katella mistä kuplii.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Joo imuvuoto se tietenkin oli. Separaattorista kalvo rikki. Huomasi kun teki helvetinmoisen imun öljykorkkiin. En vaan osannut epäillä sitä kun avasin ja putsasin separaattorin juuri talvella.
M50b25 ilman vanosta, kylmänä käy kaikilla tyhjäkäyntiä mutta kun yrittää lähteä ajamaan niin rupeaa käymään vajailla, ja lämpösenä ei käy tyhjää edes kaikilla,. Puolat vaihdettu ja kampuran asentotunnistin uusittu, ei imuvuotoja, icv putsattu, uudet tulpat. Kylmällä koneella kun ottaa ecun lämpötila anturan irti niin tyhjäkäynti tippuu ja lämpösellä ei mitään vaikutusta, voiko se aiheuttaa vajailla käynnin?
Vaihtelin tuossa keväämmällä kesävehkeeseen separaattorin sekä imuputkia aikamoisen kasan. Samallakertaa meni vaihtoon myös tulpat ja ne tulppien hatut. Separaattorissa reikä ja samoin yhdessä putkessa.
Tästä seurasi mielestäni mielenkiintoinen ongelma. Kulutus nousi reilun tankillisen ajaksi vajaaseen 9litraan nätissä maantie ajossa. Ennen remonttia kuitenkin kulutus vastaavassa ajossa ollut siinä 7l hujakoilla. Myöskin vääntö tuntui karanneen. Purin välillä kaikki pois ja tarkastin mahdolliset imuvuodot, muttei mitään löytynyt.
Reilun 1000km jälkeen kuitenkin kulutus tasaantui, kulutusmittarin heiluminenkin rauhoittui ja vääntöä tuli takasin. Viime tankilla kulutus siis tuossa 7l pinnassa.
Liekkö siellä kuitenkin joku piilevä imuvuoto, vai jotkin mystiset adaptioarvot hakevat paikkaansa?
Livedatan mukaan lamdat vaihtelee normaalisti, mutta mites sitä vanosta voi testata`? Eikös Inpalla voi jotenkin pakko-ohjata sitä?
Jatkeetas yksikseen.
Eli auto pelannut tuon keväisen episodin jälkeen hienosti. Kulutus ja kulku molemmat OK. Mikälie vanhusta silloin vaivannut :think
Mutta muutama viikko sitten alkoi harvakseen nykiä pitemmän moottorijarrun jälkeen. Aluksin todella harvoin, kerran tai ei kertaakaan päivässä. Ihmttelin aikani, kunnes oireet alkoivat tihentyä. INPA:lla tsekkasin koodit ja sytysongelmaa ykköspytyssä. Vaihdoin tulpat ja puolat ykkös ja kakkospyttyjen välillä ja oireet hävisivät pariksiviikoksi, kunnes alkovat eilen illalla uudelleen.
Katsoin aamulla vikakoodit, muttei löytynyt mitään(!?). Vaihdan vielä tulpat tänään ja nollaan adaptioarvot. Kokeillaan auttaako
Imuvuodolta kuulostaa, mutten tuon keväisen tarinan perusteella jaksa oikein uskoa. Muutenkin moottori toimii hienosti, moottorijarru vetää nollaan, jne.. Jossakin jo aikasemmin kyselin, mutta aiheuttaakos kampi- tai nokka-akselinasentotunnistin mitään tälläistä? Hajoaako niitä edes M52:sista? Startissa ei mitään outoa, joskus saattaa sahuuttaa sekunnin tai kaksi sen "heti" startin sijaan.
Comment