Announcement

Collapse
No announcement yet.

Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    Originally posted by Pmak View Post
    Jatkeetas yksikseen.

    Eli auto pelannut tuon keväisen episodin jälkeen hienosti. Kulutus ja kulku molemmat OK. Mikälie vanhusta silloin vaivannut :think

    Mutta muutama viikko sitten alkoi harvakseen nykiä pitemmän moottorijarrun jälkeen. Aluksin todella harvoin, kerran tai ei kertaakaan päivässä. Ihmttelin aikani, kunnes oireet alkoivat tihentyä. INPA:lla tsekkasin koodit ja sytysongelmaa ykköspytyssä. Vaihdoin tulpat ja puolat ykkös ja kakkospyttyjen välillä ja oireet hävisivät pariksiviikoksi, kunnes alkovat eilen illalla uudelleen.

    Katsoin aamulla vikakoodit, muttei löytynyt mitään(!?). Vaihdan vielä tulpat tänään ja nollaan adaptioarvot. Kokeillaan auttaako

    Imuvuodolta kuulostaa, mutten tuon keväisen tarinan perusteella jaksa oikein uskoa. Muutenkin moottori toimii hienosti, moottorijarru vetää nollaan, jne.. Jossakin jo aikasemmin kyselin, mutta aiheuttaakos kampi- tai nokka-akselinasentotunnistin mitään tälläistä? Hajoaako niitä edes M52:sista? Startissa ei mitään outoa, joskus saattaa sahuuttaa sekunnin tai kaksi sen "heti" startin sijaan.

    Hyviä arvauksia ja veikkauksia toivotaan
    Omassa M52B28TU:ssa oli ajoittain nykimistä, varsinkin satunnaisesti moottorijarrutuksen jälkeen.
    Pari viikkoa sitten, auton rullatessa, nykäisy ja sammui eikä enää lähtenyt käyntiin ennen bensapumpun uusimista. Oireili satunnaisesti ääntäen ja vinkuen kun autoon laittoi virrat päälle.

    Comment

    • Pmak
      Bimmer Rookie
      • Nov 2006
      • 178
      • Lahti

      Originally posted by mijuko View Post
      Omassa M52B28TU:ssa oli ajoittain nykimistä, varsinkin satunnaisesti moottorijarrutuksen jälkeen.
      Pari viikkoa sitten, auton rullatessa, nykäisy ja sammui eikä enää lähtenyt käyntiin ennen bensapumpun uusimista. Oireili satunnaisesti ääntäen ja vinkuen kun autoon laittoi virrat päälle.

      Hmm.. Kuulostaa ihan loogiselta ja itsekkin tuota bensapumppua mietin. Suodattimen sinne jo vaihdoin. Ajattelin vaan, että pumppu leviää kerrasta, muttamutta.. Ei ole auton papereissa tietoa, että ois vaihdettu pumppua. Paljonkohan nuo kestää ajaa? Nyt rullattu 270tkm

      Pitääpä kuulostella pumpun pitämää mekkalaa, kun seuraavan kerran ajelen.

      Kiitos vinkistä. Palaan asiaan, kun jättää tielle

      Comment

      • mijuko
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2010
        • 951
        • ۩□□۩

        Originally posted by Pmak View Post
        Hmm.. Kuulostaa ihan loogiselta ja itsekkin tuota bensapumppua mietin. Suodattimen sinne jo vaihdoin. Ajattelin vaan, että pumppu leviää kerrasta, muttamutta.. Ei ole auton papereissa tietoa, että ois vaihdettu pumppua. Paljonkohan nuo kestää ajaa? Nyt rullattu 270tkm

        Pitääpä kuulostella pumpun pitämää mekkalaa, kun seuraavan kerran ajelen.

        Kiitos vinkistä. Palaan asiaan, kun jättää tielle
        Mulla se kesti 170tkm

        Comment

        • bimmerjones
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2010
          • 1006
          • Nurmoo

          Täytynee tarinoida tänne kun tuntuu että järki lähtee m50b20 kanssa autoa pitää sahata käyntiin 4-5 sek. Ja sit käy suht normaalisti mutta pikkase täristää ja ku nopsaa antaa kaasua nii tuntuu ihan pikkuse tukehtuvan ja käydessään haisee bensalle ja käryää siihen mallin että kaikki ei pala. Tein pikku testin ku auto oli kylmä ja suihkin pakosarjat märiksi ja löin auton käyntiin, edestä katsottuna neljännen sylinterin kohdalla pakosarja oli märkä pisimpään eli sielä tuntui jotain häikkää olevan. Vaihdoin sille kohtaa puolan ja käynti tasaantui hieman.
          Tehdyt toimenpiteet:
          Ventiilikopan ja tulpanreikien tivisteet
          Kampiakselin ja nokan asentotunnistimet
          Lambda
          Tulpat
          Kaikki puolat tsekattu silmämääräisesti ehjiksi
          Varmaankin vuoden verran tuo on tossa röpötelly ja muistelisin että kun nykiminen alkoi niin vikaa auttoi puolien ja johtimien irrotus toisistaan ja kontaktisprayllä käsittelin kaikki liitokset, samalla meni tulpat uusiksi.
          No sitten ajeltiin tovi kunnes taas röpötti, puolat irti ja... kolot oli parin pytyn kohdalla tulpan valkoisen osan juureen asti öljyssä. Sitten tuli vaihdettua tuo ventiilikopantiiviste yms mutta vika ei häipyny. Sitten vaihtelin lambdaa ja asentotunnistimia yms. Onko todennäköistä että puolan johdin osat olisi hajonneet kun koloissa oli öljyä? Vai olisko niiltä kohdin puolatkin sitten hajonneet ainakin vähän koska käy kuitenkin kaikilla.
          Pesut&kiillotukset + valtuutettu nanolex asennuspiste! jkautokiilto.fi puh:0442019970
          E39 523i köyrinki
          _____________________________________________
          Ex: e30x2 e36x3 e34x4 e32x2 e39x6 e60x2 e28x1 e46x2 e38x1 e53x1 e91x1

          Comment

          • erä-koira
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2011
            • 542
            • peräkylässä

            mitkä anturit antaa tietoa laatikolle? kun ilmamassa mittari on johto kiini laatikko miettii vain ja irti nii lähtee liikkeelle niinkun pitää miettinyt että oisko sit se mennyt
            NO FOODS NO FARMS

            Onneks ostin bmw kun opelit kuulema hajoaa vesi sateessa
            e39 523i vm:97

            Comment

            • deemu79
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2011
              • 453
              • Helsinki

              Originally posted by bimmerjones View Post
              Täytynee tarinoida tänne kun tuntuu että järki lähtee m50b20 kanssa autoa pitää sahata käyntiin 4-5 sek. Ja sit käy suht normaalisti mutta pikkase täristää ja ku nopsaa antaa kaasua nii tuntuu ihan pikkuse tukehtuvan ja käydessään haisee bensalle ja käryää siihen mallin että kaikki ei pala. Tein pikku testin ku auto oli kylmä ja suihkin pakosarjat märiksi ja löin auton käyntiin, edestä katsottuna neljännen sylinterin kohdalla pakosarja oli märkä pisimpään eli sielä tuntui jotain häikkää olevan. Vaihdoin sille kohtaa puolan ja käynti tasaantui hieman.
              Tehdyt toimenpiteet:
              Ventiilikopan ja tulpanreikien tivisteet
              Kampiakselin ja nokan asentotunnistimet
              Lambda
              Tulpat
              Kaikki puolat tsekattu silmämääräisesti ehjiksi
              Varmaankin vuoden verran tuo on tossa röpötelly ja muistelisin että kun nykiminen alkoi niin vikaa auttoi puolien ja johtimien irrotus toisistaan ja kontaktisprayllä käsittelin kaikki liitokset, samalla meni tulpat uusiksi.
              No sitten ajeltiin tovi kunnes taas röpötti, puolat irti ja... kolot oli parin pytyn kohdalla tulpan valkoisen osan juureen asti öljyssä. Sitten tuli vaihdettua tuo ventiilikopantiiviste yms mutta vika ei häipyny. Sitten vaihtelin lambdaa ja asentotunnistimia yms. Onko todennäköistä että puolan johdin osat olisi hajonneet kun koloissa oli öljyä? Vai olisko niiltä kohdin puolatkin sitten hajonneet ainakin vähän koska käy kuitenkin kaikilla.
              Nuo johdinosat mitkä tulee puolan ja tulpan väliin, kuluu ihan samalla tavalla kuin tulpanjohdot yleensä ja on näin ollen kulutustavaraa.
              sigpic
              328i Coupe M-Sport -95

              Comment

              • COOL
                Bimmer Rookie
                • May 2006
                • 99
                • Kajaani / Vaala

                Mistä löytyy vuoden 95 328:iin sopivat lambda-anturit..en oo ihan varma onko tuossa 95 mallissa m50 vai 52...vanoksen koppa on alumiinia...

                Comment

                • Haju69
                  Administrator
                  • Nov 2005
                  • 16355
                  • Leppävirta

                  Originally posted by COOL View Post
                  Mistä löytyy vuoden 95 328:iin sopivat lambda-anturit..en oo ihan varma onko tuossa 95 mallissa m50 vai 52...vanoksen koppa on alumiinia...
                  Merkkiliikkeestä/KL-varaosat esim... Kunhan ei tarvikelaatua laita. M52 se on kun ei 328 ole M50 koneella.
                  LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                  E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                  B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                  Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                  Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                  Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                  Comment

                  • COOL
                    Bimmer Rookie
                    • May 2006
                    • 99
                    • Kajaani / Vaala

                    Originally posted by Haju69 View Post
                    Merkkiliikkeestä/KL-varaosat esim... Kunhan ei tarvikelaatua laita. M52 se on kun ei 328 ole M50 koneella.
                    OK ja kiitos tiedosta en tiennyt tuota että 328 on vain M52..helpottaa osien etsinnässä

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16445
                      • Asikkala

                      Originally posted by COOL View Post
                      OK ja kiitos tiedosta en tiennyt tuota että 328 on vain M52..helpottaa osien etsinnässä
                      Öljykorkki venakopan takapäässä = m50 ja etupäässä = m52.

                      Comment

                      • COOL
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 99
                        • Kajaani / Vaala

                        Tuli hylky katsastuksessa...auto siis 328 vuodelta 95..
                        co 0,67 yli 2000krs 0,83
                        Hc183 yli 2000krs 60
                        Lambda 0,99
                        Co2 14,30 yli 2000krs 14,10
                        O2 0,73 yli2000krs 0,45
                        Kattina on uusi catcon 3" keraamimen..
                        Kysymys kuuluukin että vaikuttaaki lambda vialta..? Tulpat hommaan heti huomenna ja imuvuotoja en ole löytänyt paitsi parissa tulpan kolossa oli hieman öljyä.

                        Comment

                        • Playpig
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2006
                          • 888
                          • Iisalmi

                          Originally posted by COOL View Post
                          Tuli hylky katsastuksessa...auto siis 328 vuodelta 95..
                          co 0,67 yli 2000krs 0,83
                          Hc183 yli 2000krs 60
                          Lambda 0,99
                          Co2 14,30 yli 2000krs 14,10
                          O2 0,73 yli2000krs 0,45
                          Kattina on uusi catcon 3" keraamimen..
                          Kysymys kuuluukin että vaikuttaaki lambda vialta..? Tulpat hommaan heti huomenna ja imuvuotoja en ole löytänyt paitsi parissa tulpan kolossa oli hieman öljyä.
                          Äkkiä tulkittuna putki vuotaa hieman jolloin voisi vääristää lambda-arvoa. Mutta jos vuoto on lambdojen jälkeen niin silloinhan sen ei pitäisi vaikuttaa...
                          Vaihda ainakin se venttiilikopan tiiviste ja kumitutit mutterien alle, jos tulpankoloissa ollut öljyä. Livedata lamboilta kertoisi lisää.
                          Nyt: E39 530DA Touring -98

                          ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                          Comment

                          • COOL
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 99
                            • Kajaani / Vaala

                            Originally posted by Playpig View Post
                            Äkkiä tulkittuna putki vuotaa hieman jolloin voisi vääristää lambda-arvoa. Mutta jos vuoto on lambdojen jälkeen niin silloinhan sen ei pitäisi vaikuttaa...
                            Vaihda ainakin se venttiilikopan tiiviste ja kumitutit mutterien alle, jos tulpankoloissa ollut öljyä. Livedata lamboilta kertoisi lisää.
                            OK..Osien ostoon tänään..katsoo sitten miten muuttuu päästöt.

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              Originally posted by COOL View Post
                              OK..Osien ostoon tänään..katsoo sitten miten muuttuu päästöt.
                              Kannattaa tarkastaa pakosarjat halkeamien varalta ja uusia "tulpanjohdot", eli ne kumiset johtimet puolien ja tulppien väliltä, jos iäkkäät/paljon ajetut.
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • öpel
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 253
                                • ??????

                                Kuinka suuri merkitys noilla imuvuodoilla oikeasti on M52 käynnille? Täällä imuvuotoja mainostetaan suurella äänellä todennäköisimmäksi ongelmien aiheuttajaksi, mutta omakohtainen kokemus opetti että pieni imuvuoto ei tee yhtään mitään koneelle. Ei ainakaan aiheuta esim. päästöjen takia katsastuksessa hylkyä.
                                Siis kaverin M52 oli jo hyvän aikaa lähtenyt välillä huonosti käyntiin , tyhjäkäynti ollut välillä yskivää ja ajon aikanakin nykimistä. Ihmettelin asiaa, kun auto oli mennyt juuri läpi katsastuksesta hyvillä päästöillä.
                                Muistin netistä lukeneeni, että näissä on imuvuotoja ja kurkkasin Bemun konetilaan. Kumihaitarissa oli todella iso repeämä, joten ajattelin että tämä oli tässä ja ruuvattiin uusi kumi tilalle. Mikään ei kuitenkaan muuttunut. Sama ajoittainen nykiminen ja jatkui.
                                Kampiakselin sensori paljastui lopulta syntipukiksi.
                                BMW 523i E39 MY1999

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎