Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 316bemi
    replied
    Onko vinkkejä antaa miks M52b25 koneinen bemari huono lähtee paikaltaan tyhjäkäynniltä,mut muutoin vetää liikkeelle päästyä puhtaasti? 2500-3000rpm välillä taas lievää empimistä ja sit vetää rajottimelle kuten pitää. Kierrokset ei humppaile missään tilanteessa.

    Vaihdettu nokan ja kammenanturit aiemmin orkkiksiin kun oireilivat,vanostiivisteet(käy rempan jälkeen täydellisesti tyhjäkäyntiä ja reagoi kaasuun hyvin. Ei naputa enää). Bensansuodatin,tulpat,venakopan tiivisteet,huohotin kunnossa,massamittarin haitariletku uusi. Päästöt hyvät ja kulutus pieni,mut kai tuossa jotain korjattavaa vielä ois?

    Leave a comment:


  • ssamuu
    replied
    .....
    Last edited by ssamuu; 11-08-2015, 08:14.

    Leave a comment:


  • Arttu.M
    replied
    Originally posted by Arttu.M View Post
    e36 320i vm92. päästöt pielessä. hc 1500 ja lambda arvo pilessä. uusittu alkuperäinen lambda, puolat, imuletkut, tulpat(Bosch FGR7DQP) ja ilmansuodatin.
    vikakoodeja ei ole luettu lambdan vaihdon jälkeen. voiko pelkästään lambda vika aiheuttaa noin korkean hc?
    Nyt on vikakoodit luettu. lambdaa herjaa. yleismittarilla mitattu, ei anna akkujännitettä moottorinohjauksen päästä. kokeiltu kahdella boksilla ja kumpikaan ei toimi. Siemensin(5wk9 002) moottorin ohjaus.

    voisiko joku varmistaa että mittaan oikein lambdan päästä.
    Ruskea= akkujännite (näyttää 0V)
    Musta= 5V
    keltainen= 0,2-5V
    Vihreä= 0V

    Leave a comment:


  • jou jou
    replied
    Originally posted by sarvijärvi View Post
    mulla on ruvennu e36 320ia m52 sammuileen/puutuun. eli 1kk sisällä alavääntö hävinnyt aivan olemattomiin tosin välillä saattaa vääntää vähän paremmin. pensan/öljynkulutus noussut huomattavasti eikä vuoda kyllä mistään. nyt sammunut kolme kertaa, kaks kertaa lämpöisellä koneella valoihin pysähdyttäessä ja kerran laiskan kiihdytyksen aikana. lähtee joka kerta heti käymään kun vääntää avaimesta. vauhdissa kun sammui ja automaatissa oli vaihde päällä, kiekkamittari näytti kokoajan lukemaa pysähtymiseen asti. omasta mielestä käyntiääni ei muutu miksikään kun imm piuhan ottaa irti? täytyy vissiin käydä lukeen koodit ja kuntoon tarttis saada kun on myynnissäkin, ei viitti rikkinäistä kaupitella
    Nuo nokka/kampiakseli anturi viat oireillu melkeimpä aina erilailla tuossa omassa m52b23 olevassa kipossa.
    Ekan nokka-anturin oireilut oli puuttuva alavääntö ja suuttimet alkoi naputtamaan niinkuin olis tyhjät nostimet. Tästä ei vikakoodeja tullut.
    Seuraavana meni kampiakselin asento tunnistin, oireina oli satunnainen nykäisy kiihdyttäessä. Kierrosluku mittarissa en huomannut silloin mitään poikkeavaa. Nykimiset tulivat kesähelteillä joten ajelin ilman korjaamisia talven yli. Seuraavana kesänä tulikin nykiminen taas ja vikakoodit kampianturasta joten sen siihen vaihdoin. Motonetistä laatu tavaraa tottakai ku ei siihen hätään muualta saanut ja joku tärkeä reissu oli edessä. Auto toimi kuin kuuluukin n.vuoden kunnes.
    seuraavana kesänä oireet oli täysi tehottomuus/rötääminen/kiekkamittari ajosta nollaan. Sitten tuli schmiedmanilta alkuperäistä vastaava kampianturi. Kaikki toistaiseksi hyvin.
    Siinä nuo omat mietteet sekavasti ja pitkästi. Mutta pointti oli se ettei noista tunnistimista ikinä tiedä.
    Last edited by jou jou; 03-06-2015, 17:01.

    Leave a comment:


  • Arttu.M
    replied
    e36 320i vm92. päästöt pielessä. hc 1500 ja lambda arvo pilessä. uusittu alkuperäinen lambda, puolat, imuletkut, tulpat(Bosch FGR7DQP) ja ilmansuodatin.
    vikakoodeja ei ole luettu lambdan vaihdon jälkeen. voiko pelkästään lambda vika aiheuttaa noin korkean hc?
    Last edited by Arttu.M; 03-06-2015, 16:15.

    Leave a comment:


  • sarvijärvi
    replied
    mulla on ruvennu e36 320ia m52 sammuileen/puutuun. eli 1kk sisällä alavääntö hävinnyt aivan olemattomiin tosin välillä saattaa vääntää vähän paremmin. pensan/öljynkulutus noussut huomattavasti eikä vuoda kyllä mistään. nyt sammunut kolme kertaa, kaks kertaa lämpöisellä koneella valoihin pysähdyttäessä ja kerran laiskan kiihdytyksen aikana. lähtee joka kerta heti käymään kun vääntää avaimesta. vauhdissa kun sammui ja automaatissa oli vaihde päällä, kiekkamittari näytti kokoajan lukemaa pysähtymiseen asti. omasta mielestä käyntiääni ei muutu miksikään kun imm piuhan ottaa irti? täytyy vissiin käydä lukeen koodit ja kuntoon tarttis saada kun on myynnissäkin, ei viitti rikkinäistä kaupitella

    Leave a comment:


  • Tatu S.
    replied
    Originally posted by Axum View Post
    Lambda
    Ennen kuin menen lambdaa vaihtamaan niin onko mahdollista että jokin hajottaisi sen pian uudestaan? Paikallaan siellä näyttäisi kyllä olevan tarvikeanturi... sen luotettavuuteen en siis uskokaan.

    Leave a comment:


  • Axum
    replied
    Originally posted by Tatu S. View Post
    Oisko täällä porukalla antaa neuvoja tai tietoa mistä johtuu, kun tasakaasulla ajaessa alkaa kulutusmittari ensin seilata pientä liikettä edestakaisin, josta parin minuutin jälkeen auto alkaa nykimään ja röpeltämään perkeleesti. Jos tasakaasulla ajamista yrittää jatkaa, ei vika poistu vaan nykiminen ja röpeltäminen jatkuu. Jos painaa lusikan pohjaan ja kiihdyttää kunnolla pari kolme kertaa vika loppuu kuin seinään, aina. Jos nykimis ja röpeltämiskohtauksen aikana pysähtyy, tyhjäkäynti seilaa "0"-1200 rpm välillä. Kampuran asentotunnistin on vaihdettu juuri uuteen ja maffi tarkistettu toimivaksi ja imuvuodot pitäisi olla poissuljettu vaihtoehto. Lukisin vikakoodit OBD töpselistä, muttakun ei tule pistokkeeseen virtaa virtaliittimestä niin ei pysty edes vikakoodeja lukemaan. Any advice?
    Lambda

    Leave a comment:


  • Tatu S.
    replied
    Oisko täällä porukalla antaa neuvoja tai tietoa mistä johtuu, kun tasakaasulla ajaessa alkaa kulutusmittari ensin seilata pientä liikettä edestakaisin, josta parin minuutin jälkeen auto alkaa nykimään ja röpeltämään perkeleesti. Jos tasakaasulla ajamista yrittää jatkaa, ei vika poistu vaan nykiminen ja röpeltäminen jatkuu. Jos painaa lusikan pohjaan ja kiihdyttää kunnolla pari kolme kertaa vika loppuu kuin seinään, aina. Jos nykimis ja röpeltämiskohtauksen aikana pysähtyy, tyhjäkäynti seilaa "0"-1200 rpm välillä. Kampuran asentotunnistin on vaihdettu juuri uuteen ja maffi tarkistettu toimivaksi ja imuvuodot pitäisi olla poissuljettu vaihtoehto. Lukisin vikakoodit OBD töpselistä, muttakun ei tule pistokkeeseen virtaa virtaliittimestä niin ei pysty edes vikakoodeja lukemaan. Any advice?

    Leave a comment:


  • Boomster
    replied
    pakko kertoa tännekkin päin että niitä venttiilikopan tiivisteen kumirenkaita (15kpl) SAA nykyään motonetistä. Kaverille aikoinaan asiasta manailin, oli varaosapäälikkönä motonetissä ja itsekkin bemariharrastaja.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Jaahas, siis mittarissa oli häiriöitä jo muutenkin..? Ok.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by deemu79 View Post
    Perän nopeusanturin pistoke/johdot..?:think
    Ei koska nop. mittari toimii aina paitsi kun mittaristo pimenee totaalisesti mutta se ei vaikuta mitään mihinkään toimintoon kun tuo tapahtuu.
    Originally posted by JJT View Post
    Jos nopeusmittari toimii niin anturi ja johdot lienee ehjät.
    Mittaristolta taitaa nopeustieto mennä eculle.
    Näin.
    Kyllä, ja pyyhkijöiden boksille koska sateella kun mittaristo pimenee niin pyyhkijöiden 1. as. menee mykäksi, se kun siirtyy tihkulle auton pysähtyessä eli luulee em. tapauksessa että auto ei liiku.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Jos nopeusmittari toimii niin anturi ja johdot lienee ehjät.
    Mittaristolta taitaa nopeustieto mennä eculle.

    Leave a comment:


  • deemu79
    replied
    Perän nopeusanturin pistoke/johdot..?:think

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Miksi tyhjäk. humppaa kun auto liikkuu, heti kun pysähtyy tyhjäk. on ok ?

    M50b25 vanos 11/93 eli näissä on kuulemma systeemi joka pitää tyhjäk. normaalia korkeammalla kun auto liikkuu, siis vapaalla, pitääkö paikkansa ? Onko vika jossakin nopeussignaalin puolella jos ko. systeemi nyt yleensä on olemassa ? Imuvuodot voinee sulkea pois koska parkissa kaikki on ok vaikka painaa kaasua paljon, vähän tai ei yhtään. Myös alamäessä kokeiltu että parkissa ok, kun auto lähtee vapaalla rullaamaan (myös pakilla) humppaus saattaa (huom. saattaa) alkaa eli tätä humppausta ei esiinny joka kerta kun kierrokset laskee tyhjäkäynnille, toki jokapäivä näin tapahtuu. Pakokaasupäästöt co 0,00x ja hc 12, lähes samat tyhjäk. ja yli 2000 rpm. Toisella eculla jossa oli jokin eurochip teki samaa ja em. päästöt ko. lastullisell a eculla.
    Vai sittenkin imuvuoto/tyhjäk. moottori tai molemmat ? Ja jos imuvuoto niin miksi ei esiinny aina, jokin letku sopivasti hapertunut että joskus jopa tiivis ? Asiaan liittyvät tiivisteet l. imusarja ja kaasuläppäkotelo, o-renkaat, tyhjäk. moottorin molemmat letkut ja imm. paksu kurkkutorvi uusittu syksyllä -12, silloin myös tyhjäk. moottori tark. ja liikkui herkästi heti irroitettaessa. Samalla viikolla pesetetty ja tarkistettu suuttimet (orimattilan autohuolto) jolloin myös niihin uudet o-renkaat. Venakopan tiiv. ja tulpat uusittu reilu vuosi sitten.
    Imusarja irti ja homma uusiksi ?
    Koneessa tallella vedot ja päästöt ok. kuten todettu, vakiokoonpano ilmanputsarista takapönttöön.

    Leave a comment:

Working...
X