Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • truibeli
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 188
    • btcf

    Onko e36 herkkä vetelemään vähänkään leveimmillä renkailla? :think Tuo oma e36 318ti compacti tuntuu kyllä niin levottomalta ajettavalta,vaikka joka ikinen pusla alustaan vaihettu strongflexin keltasiin,pyöränsuuntaus tehty,katastettu iliman huomautuksia..Alla jomin sääjettävä,vanteina Rondellin 8 tuumaset,225/47/17" renkailla..
    Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1824
      • N/A

      Originally posted by truibeli View Post
      Onko e36 herkkä vetelemään vähänkään leveimmillä renkailla? :think Tuo oma e36 318ti compacti tuntuu kyllä niin levottomalta ajettavalta,vaikka joka ikinen pusla alustaan vaihettu strongflexin keltasiin,pyöränsuuntaus tehty,katastettu iliman huomautuksia..Alla jomin sääjettävä,vanteina Rondellin 8 tuumaset,225/47/17" renkailla..
      Oman autoni (323i avo) vetelyt ja tärinät kyllä käytännössä loppuivat kokonaan, kun vaihdoin kesällä uudet jouset (H&R), iskarit (Bilstein B4), jarrut, pallonivelet, sekä säädätytin pyöränkulmat. Siis about vakiosettiä, ei mitään teinilinttaa tai kivirekeä haettu, päinvastoin.

      Rengastus on kuluneet GY Eagle F1 Asymmetric2 225/45-17 edessä, 245/40-17 takana, BMW:n alkuperäisvanteilla. (olisiko ollut 7.5" edessä, 8.5" takana? jotain semmoista)

      Ennen remonttia sai Lahden moottoritielläkin pitää kaksi käsin ratista.

      Takapään ripustukset taitaa olla Compactissa erilaiset kuin avossa, liekö sillä merkitystä, mutta muuten veikkaisin, että jossain on vielä väljää tai säädön tarvetta, jos kovasti vetelee. Entä raideleveys, onko lähellä alkuperäistä?
      Nyt:
      BMW 530e (g30)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11099
        • Oulu

        Se että katsastus on menny läpi ei tarkoita että alusta on tip top kunnossa. Vain sitä että se ei ole tieliikenteeseen vaarallinen Kun alusta on kunnossa ja kulmat järkevät, niin ei e36 vetele juurikaan. Ja pistämällä pehmeäsivuiset renkaat (nankang, nexen jne.) loppuu sekin vähä.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • truibeli
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 188
          • btcf

          Originally posted by bmw323it View Post
          Oman autoni (323i avo) vetelyt ja tärinät kyllä käytännössä loppuivat kokonaan, kun vaihdoin kesällä uudet jouset (H&R), iskarit (Bilstein B4), jarrut, pallonivelet, sekä säädätytin pyöränkulmat. Siis about vakiosettiä, ei mitään teinilinttaa tai kivirekeä haettu, päinvastoin.

          Rengastus on kuluneet GY Eagle F1 Asymmetric2 225/45-17 edessä, 245/40-17 takana, BMW:n alkuperäisvanteilla. (olisiko ollut 7.5" edessä, 8.5" takana? jotain semmoista)

          Ennen remonttia sai Lahden moottoritielläkin pitää kaksi käsin ratista.

          Takapään ripustukset taitaa olla Compactissa erilaiset kuin avossa, liekö sillä merkitystä, mutta muuten veikkaisin, että jossain on vielä väljää tai säädön tarvetta, jos kovasti vetelee. Entä raideleveys, onko lähellä alkuperäistä?
          Originally posted by Pazi88 View Post
          Se että katsastus on menny läpi ei tarkoita että alusta on tip top kunnossa. Vain sitä että se ei ole tieliikenteeseen vaarallinen Kun alusta on kunnossa ja kulmat järkevät, niin ei e36 vetele juurikaan. Ja pistämällä pehmeäsivuiset renkaat (nankang, nexen jne.) loppuu sekin vähä.
          Originally posted by bmw323it View Post
          Oman autoni (323i avo) vetelyt ja tärinät kyllä käytännössä loppuivat kokonaan, kun vaihdoin kesällä uudet jouset (H&R), iskarit (Bilstein B4), jarrut, pallonivelet, sekä säädätytin pyöränkulmat. Siis about vakiosettiä, ei mitään teinilinttaa tai kivirekeä haettu, päinvastoin.

          Rengastus on kuluneet GY Eagle F1 Asymmetric2 225/45-17 edessä, 245/40-17 takana, BMW:n alkuperäisvanteilla. (olisiko ollut 7.5" edessä, 8.5" takana? jotain semmoista)

          Ennen remonttia sai Lahden moottoritielläkin pitää kaksi käsin ratista.

          Takapään ripustukset taitaa olla Compactissa erilaiset kuin avossa, liekö sillä merkitystä, mutta muuten veikkaisin, että jossain on vielä väljää tai säädön tarvetta, jos kovasti vetelee. Entä raideleveys, onko lähellä alkuperäistä?
          Sehän se,että väljää ei pitäs olla,kaikki on strongflexiä,alatukivarsissa meylen vahvistetut pallonivelet..Raidelevveys tietenki vähän leviämpi nuilla,mitä vakiovanteilla..

          Originally posted by Pazi88 View Post
          Se että katsastus on menny läpi ei tarkoita että alusta on tip top kunnossa. Vain sitä että se ei ole tieliikenteeseen vaarallinen Kun alusta on kunnossa ja kulmat järkevät, niin ei e36 vetele juurikaan. Ja pistämällä pehmeäsivuiset renkaat (nankang, nexen jne.) loppuu sekin vähä.
          Miten sen alustan sitte saa kuntoon? Onko tuo jomin alusta sitte niin paska että joutaa nakata rommuun ja laittaa vaikka vakioalusta tilalle..
          Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

          Comment

          • Pazi88
            Moderator
            • Jan 2007
            • 11099
            • Oulu

            Originally posted by truibeli View Post
            Miten sen alustan sitte saa kuntoon? Onko tuo jomin alusta sitte niin paska että joutaa nakata rommuun ja laittaa vaikka vakioalusta tilalle..
            Et halua ehkä kuulla tätä, mutta ne stronglfexit kannattaa vaihtaa sieltä orggiksiin. Ainakin ne takatukivarsien puslat.

            Instagram, YouTube kanava
            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

            Comment

            • truibeli
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 188
              • btcf

              Originally posted by Pazi88 View Post
              Et halua ehkä kuulla tätä, mutta ne stronglfexit kannattaa vaihtaa sieltä orggiksiin. Ainakin ne takatukivarsien puslat.
              No en välttis tuota ois halunnu kuulla.. Ite olin siinä ajatuksessa,kun viime kesänä puotin taka-akselin poisa,että laitetaan jäykät ni ei ainakaan sen takia vetele,että sieltä antas periksi..
              Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14394
                • Oulu

                Originally posted by truibeli View Post
                No en välttis tuota ois halunnu kuulla.. Ite olin siinä ajatuksessa,kun viime kesänä puotin taka-akselin poisa,että laitetaan jäykät ni ei ainakaan sen takia vetele,että sieltä antas periksi..
                Tulee se junanraide efekti kun kaikki on jäykkää eikä jousta. Pahentaa urissa vetelyä... Siihenku vielä jotku makiat vetelevät kumit alle.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1824
                  • N/A

                  Originally posted by truibeli View Post
                  Raidelevveys tietenki vähän leviämpi nuilla,mitä vakiovanteilla..
                  Kuis niin tietenkin? Offsetistahan se riippuu, ja mahdollisista spacereista. Paljonkos niiden vanteiden ET on? Orggis-vanteissa ET taitaa olla 41mm.

                  Alustan geometria on suunniteltu kokonaisuutena, ja jos raideleveys muuttuu paljon, esim. poikkeavan offsetin tai spacereiden myötä, niin myös ajo-ominaisuudet muuttuvat.
                  Nyt:
                  BMW 530e (g30)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • Boomster
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2011
                    • 571
                    • Lohja

                    Noilla powerflexin puslilla joo kyllä huomaa epätasaisuudet tiessä aika herkästi. Sanoisin että tiedostettu ominaisuus ainakin itsellä. Leveillä vanteilla ja kumeilla vaan korostuu. Ittellä kaikki mitä alustaan sai niin powerflexiä ja onhan se uraisella tiellä aika käärmeen tuntuinen mutta ei ole itseäni häirinnyt niin paljoa. Jos et kestä sitä vetelyä niin tee kuin pazi sanoi. Etupään isot taaemmat puslat vakioksi ja sama takakynkänetupuslalle.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16438
                      • Asikkala

                      Originally posted by truibeli View Post
                      Onko e36 herkkä vetelemään vähänkään leveimmillä renkailla? :think Tuo oma e36 318ti compacti tuntuu kyllä niin levottomalta ajettavalta,vaikka joka ikinen pusla alustaan vaihettu strongflexin keltasiin,pyöränsuuntaus tehty,katastettu iliman huomautuksia..Alla jomin sääjettävä,vanteina Rondellin 8 tuumaset,225/47/17" renkailla..
                      Camberit paljonko miinuksella ? Vaikka on leimattu niin suuntauslapun vihreä sallii camberia normialustalla -40' +-30' jolloin max. neg camber on 1 ast 10' ja sporttiialustalla -58' +-30' jolloin ollaan 1,5 astetta miinuksella ja arvot vihreällä edelleen.
                      Suuntauslappu näkyville ?

                      Kyseessä siis etupää.
                      Last edited by jr66; 04-10-2017, 15:12.

                      Comment

                      • truibeli
                        BTCF Member
                        • Feb 2014
                        • 188
                        • btcf

                        Originally posted by zener View Post
                        Tulee se junanraide efekti kun kaikki on jäykkää eikä jousta. Pahentaa urissa vetelyä... Siihenku vielä jotku makiat vetelevät kumit alle.
                        Juuri näin ,pittää varsin koittaa vakiorattailla että mihin suuntaan sitä sitte mennään..


                        Originally posted by bmw323it View Post
                        Kuis niin tietenkin? Offsetistahan se riippuu, ja mahdollisista spacereista. Paljonkos niiden vanteiden ET on? Orggis-vanteissa ET taitaa olla 41mm.

                        Alustan geometria on suunniteltu kokonaisuutena, ja jos raideleveys muuttuu paljon, esim. poikkeavan offsetin tai spacereiden myötä, niin myös ajo-ominaisuudet muuttuvat.
                        Ymmärrän kyllä tämän,vanteitten et mahtaa olla nuissa 35 jos en nyt ihan väärin muista :think

                        Originally posted by Boomster View Post
                        Noilla powerflexin puslilla joo kyllä huomaa epätasaisuudet tiessä aika herkästi. Sanoisin että tiedostettu ominaisuus ainakin itsellä. Leveillä vanteilla ja kumeilla vaan korostuu. Ittellä kaikki mitä alustaan sai niin powerflexiä ja onhan se uraisella tiellä aika käärmeen tuntuinen mutta ei ole itseäni häirinnyt niin paljoa. Jos et kestä sitä vetelyä niin tee kuin pazi sanoi. Etupään isot taaemmat puslat vakioksi ja sama takakynkänetupuslalle.
                        Näin se mahtaa olla,aikanaan kun tuohon puslaremonttiin alkoin,arvoin että laitetaanko vakiot vai jäykät.Enempi tuli ehdotuksia nuihin jäykkiin,niin päädyin sitte niihin..Noo,aina sitä oppii uutta..
                        Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                        Comment

                        • Pazi88
                          Moderator
                          • Jan 2007
                          • 11099
                          • Oulu

                          Originally posted by Boomster View Post
                          Jos et kestä sitä vetelyä niin tee kuin pazi sanoi. Etupään isot taaemmat puslat vakioksi ja sama takakynkänetupuslalle.
                          Tässä oli kyse vompatista jossa on se e30:n linkku taka-akseli. Se ei varsinkaan tykkää jos kynkkien puslat on uretaaniset. Jos pitää kulmia saada korjattua, niin niitä orggiksia saa epäkeskeisinäkin.

                          Normi e36:sta saa vielä vetelemättömän jos nuo mainitsemasi puslat on uretaanisia. Itse tykkään että varsinkin ne takakynkän etupuslat on uretaaniset, koska orggis kumisilla takapäästä katoaa kaikki tarkkuus. Sama juttu etupään taaempien puslien kanssa. Sinne toki on oem vaihtoehtona saatavana myös umpikuminen. Taakse ei. Mutta muita taka-akselin puslia en vaihtaisi uretaanisiin. Olen kokeillut ja palaan takaisin kumisiin. Ne uretaaniset ei vaan toimi muualla taka-akselistossa. Jos ei muuta niin ainakin meteli kasvaa, vaikkei muuta tapahdu.

                          Instagram, YouTube kanava
                          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                          Comment

                          • Boomster
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2011
                            • 571
                            • Lohja

                            Itsellä tais olla -1.3 hujakoilla camper edessä, takana jossain -1 hujakoilla. Enempää ei löydy varoja säädöt tapissaan.

                            Asiasta kolmanteen, onko tuossa kolmikutosessa jotain obvius paikkoja vesivuotoihin? kuskin jalkatilaan kerää jostain ja en ole kirveelläkään saanut paikallistettua. Siihen polkimien alle kerää, ei tule penkin kohdalta vettä, sieltä kuiva.

                            Comment

                            • Boomster
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2011
                              • 571
                              • Lohja

                              Hyvä kun muistutit tuon takakynkän, kysehän oli compatcista.... prkl...

                              Comment

                              • truibeli
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 188
                                • btcf

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Camberit paljonko miinuksella ? Vaikka on leimattu niin suuntauslapun vihreä sallii camberia normialustalla -40' +-30' jolloin max. neg camber on 1 ast 10' ja sporttiialustalla -58' +-30' jolloin ollaan 1,5 astetta miinuksella ja arvot vihreällä edelleen.
                                Suuntauslappu näkyville ?

                                Kyseessä siis etupää.
                                Camberit eessä:
                                Vasen -1.29
                                Oikea - 1.21

                                Muutenkin kaikki arvot oli vihreällä,ratti tosin oli suuntauksen jälkeen vieläkin vinossa.. Hyppäytin sitte vaan suosiolla ratin booreista suoraksi..Leimalla setä oli mielissään,kun oli tosiaan arvot vihreällä,muuten ei ois kuulemma kelvannu, samalla kun tuli tuo jomin pomppukeppialusta siihen muutoskatastettua..

                                Originally posted by Pazi88 View Post
                                Tässä oli kyse vompatista jossa on se e30:n linkku taka-akseli. Se ei varsinkaan tykkää jos kynkkien puslat on uretaaniset. Jos pitää kulmia saada korjattua, niin niitä orggiksia saa epäkeskeisinäkin.

                                Normi e36:sta saa vielä vetelemättömän jos nuo mainitsemasi puslat on uretaanisia. Itse tykkään että varsinkin ne takakynkän etupuslat on uretaaniset, koska orggis kumisilla takapäästä katoaa kaikki tarkkuus. Sama juttu etupään taaempien puslien kanssa. Sinne toki on oem vaihtoehtona saatavana myös umpikuminen. Taakse ei. Mutta muita taka-akselin puslia en vaihtaisi uretaanisiin. Olen kokeillut ja palaan takaisin kumisiin. Ne uretaaniset ei vaan toimi muualla taka-akselistossa. Jos ei muuta niin ainakin meteli kasvaa, vaikkei muuta tapahdu.
                                Joo,meteli kyllä kasvoi..Mutta kyllä se nyt on vaan uskottava,ettei nuo tuolla oo hyvät,kerta pitkän ajan harrastajakin näin kertoo.. Hieman ehkä v"tuttaa,mutta ajellaan nyt talvi ainaki nuilla,sillonpa sitä mennään muutenki enempi poikittain ku suoraan..
                                Pojat on poikia mutta tytöistä tulee mummoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎