Originally posted by kukkakeppi
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E36 kysymyksiä ja vastauksia XII
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by airovaurio View PostMorjesta.
Mitkä on vahvimmat vetoakselit typ 188 perään 328 autoon?
Vakiot (328 vai 325?) tai kestääkö tarvikkeet myös (joku hyväksi todettu merkki?)
323 ja 328 sekä 325td/s on samat akselit.sigpic
Comment
-
-
Kaikissa yllämainituissa on käytännössä samat vetarit. Nivelet on samat, mutta 328 jne. on vetarin putki paksumpi. Toki boorit on silti samat kuin 325 esim. ja millon vetarit on keskeltä menny poikki Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by MarQu View PostVoisko siinä olla käyny niin että uusi termari olisi porsinut heti? Aika vähiin alkaa nuo vaihtoehdot käydä.E36 325i Sedan
Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30
Comment
-
-
Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.
Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.
Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.
Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
Comment
-
-
Originally posted by kukkakeppi View PostNoniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.
Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.
Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.
Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Comment
-
-
Originally posted by Pazi88 View PostKuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.
Comment
-
-
Originally posted by kukkakeppi View PostEli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10
Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
Comment
-
-
Originally posted by kukkakeppi View PostEli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.
Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.
Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)
Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.
Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.
Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.Nyt:
BMW 530e (g30)
BMW 335i (e90)
BMW 323iC (e36)
BMW 850i (e31)
Golf GTE
ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
Comment
-
-
Originally posted by bmw323it View PostJäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.
Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.
Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.
Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)
Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.
Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.
Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
Comment
-
-
Originally posted by kukkakeppi View PostAivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään
Comment
-
Comment