Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarQu
    Moderator
    • Mar 2006
    • 5519
    • Vaasa

    Originally posted by kukkakeppi View Post
    En tiedä tuota nesteen hukkausta varmaksi kun nyt viimeisimmän immauksen jälkeen vasta yksi koelenkki keretty tekemään. Miten se pahvi tässä olisi porsinut, aikaisemmin näitä lämpöongelmia ei ollut, päin vastoin ironisesti syy miksi toiminpiteisiin ruvettiin oli kylmä/hitaasti lämpenevä kone
    Ja btw, tämähän on neloskoneellinen (voiko ilmauksessa kutoskoneeseen nähden olla jotain olennaista eroa?)

    Ja joo, pidetään tuo ruuvi kiinni ja täytetään pinta käyden sitten taas ajamassa pintaa seuraten
    Voisko siinä olla käyny niin että uusi termari olisi porsinut heti? Aika vähiin alkaa nuo vaihtoehdot käydä.
    sigpic

    Comment

    • airovaurio
      Bimmer Rookie
      • Oct 2012
      • 37
      • Kuopio

      Morjesta.
      Mitkä on vahvimmat vetoakselit typ 188 perään 328 autoon?
      Vakiot (328 vai 325?) tai kestääkö tarvikkeet myös (joku hyväksi todettu merkki?)

      Comment

      • MarQu
        Moderator
        • Mar 2006
        • 5519
        • Vaasa

        Originally posted by airovaurio View Post
        Morjesta.
        Mitkä on vahvimmat vetoakselit typ 188 perään 328 autoon?
        Vakiot (328 vai 325?) tai kestääkö tarvikkeet myös (joku hyväksi todettu merkki?)


        323 ja 328 sekä 325td/s on samat akselit.
        sigpic

        Comment

        • Pazi88
          Moderator
          • Jan 2007
          • 11112
          • Oulu

          Kaikissa yllämainituissa on käytännössä samat vetarit. Nivelet on samat, mutta 328 jne. on vetarin putki paksumpi. Toki boorit on silti samat kuin 325 esim. ja millon vetarit on keskeltä menny poikki Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.

          Instagram, YouTube kanava
          ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

          Comment

          • Jaska T
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 215
            • Pyhäsalmi

            Originally posted by Pazi88 View Post
            Käytetty orggis kestää yleensä paremmin mitä uusi tarvike.
            Allekirjoitan tämän. Tuli itsekkin joskus leikittyä uusien tarvikevetareiden kanssa, nivelessä kuulien häkki antautui aina.

            Comment

            • ErikFinn
              Bimmer Rookie
              • Nov 2019
              • 83
              • Finland

              Originally posted by MarQu View Post
              Voisko siinä olla käyny niin että uusi termari olisi porsinut heti? Aika vähiin alkaa nuo vaihtoehdot käydä.
              Testaus ilman termostaattia, kuumeneeko vieläkin liikaa, eikös noin voi termarikysymyksen selvittää?
              E36 325i Sedan
              Alpina B3 3.0 Coupé Edition 30

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16453
                • Asikkala

                Originally posted by ErikFinn View Post
                Testaus ilman termostaattia, kuumeneeko vieläkin liikaa, eikös noin voi termarikysymyksen selvittää?
                Post #814 "Kokeilin ottaa termarin pois (jos uusi olisikin ollut jumissa), mutta vesi ei kiertänyt vieläkään"

                Comment

                • kukkakeppi
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2020
                  • 38
                  • Joensuu

                  Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.

                  Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.


                  Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.

                  Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?

                  Comment

                  • Pazi88
                    Moderator
                    • Jan 2007
                    • 11112
                    • Oulu

                    Originally posted by kukkakeppi View Post
                    Noniin, nyt on taas auton kanssa päästy taistelemaan. Otin vielä varmuuden vuoksi termarin pois ja laitoin vanhan tyhjän kotelon paikalleen termarivikojen poissulkemiseksi (pitää se uusikin kyllä keittää ja katsoa aukeaako). Ilmasin järjestelmän taas vaihteeksi, ja annoin koneen lämmetä käyntilämpötilaansa tyhjäkäynnillä. Nyt oli vielä kaikki kunnossa, alavesiletkukin lämpesi ja kaikki vaikutti olevan kunnossa. Kävin heittämässä pienen lenkin (n.10 km), lämmöt olivat vieläkin normaalit. Pysähdyin hetkeksi ja lähdin taas ajamaan, tällöin lähtivät lämmötkin jälleen nousemaan. Pysähdyin ja kurkkasin konehuoneeseen. Alavesiletku oli viileä (n. 20°C, ei sentään tyystin kylmä) ja ylävesiletku kuuma (siitä ihan tyvestä n.95°C). Syyläri oli vain yläosastaan lämmin, alhaalta viileä.

                    Termarikotelon ja alavesiletkun liitoksessa huomasin mielenkiintoisen ilmiön, termarikotelo itsessään oli kuuma (90°C) mutta välittömästi alavesiletkun alkaessa lämpötila olikin vain enää tuon reilu 20°C.


                    Letkut vaikuttivat olevan muutenkin melko kovia, ja jäähdytysnestettä tippui pisaroina paisarin pohjasta, siitä suuresta muovimutterista (keskellä oisko 12 tai 14mm kuuskolo hahlo). Paine vaikutti olevan siis melko kova.

                    Kansipahviinhan tämä vähän viittaisi, mutta muuten se ei oireile mitenkään. Ei tupruttele lämpimänä savua, ja ei haise jäähdytysneste siinä lainkaan. Ja johtuuko tuo paisuntasäiliön vuoto siitä, että se on välttämättä hajalla vai onko niissä jokin ylivuoto tms? Eikös korkin pitäisi älytä laskea ylimääräinen paine pois, vai voiko sekin hajota niin ettei ylipaine pääse enää poistumaan?
                    Kuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.

                    Instagram, YouTube kanava
                    ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                    Comment

                    • kukkakeppi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2020
                      • 38
                      • Joensuu

                      Originally posted by Pazi88 View Post
                      Kuulostaa muuten täysin normaalilta, mutta paisari vuotaa, mikä on näissä aika tyypillistä.
                      Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16355
                        • Leppävirta

                        Originally posted by kukkakeppi View Post
                        Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
                        Paisari ja sen korkki vaihtoon. Korkiksi alkuperäinen.
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1827
                          • N/A

                          Originally posted by kukkakeppi View Post
                          Eli laskisiko se sitten tuosta vuotavasta paisarista ilmaa kiertoon? Eli näistä vaikeuksista voisi selvitä vaihtamalla paisarin (toki samalla sitten ylä/alavesiletkut,korkit ja ilmaruuvin yms)
                          Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.

                          Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.

                          Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.

                          Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)

                          Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.

                          Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.

                          Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
                          Nyt:
                          BMW 530e (g30)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • kukkakeppi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2020
                            • 38
                            • Joensuu

                            Originally posted by bmw323it View Post
                            Jäähdytysjärjestelmä on suunniteltu toimimaan paineistettuna. Ylipaineessa jäähdytysnesteen kiehumispiste kun on korkeampi kuin ns normaali ilmanpaineessa, aivan kuten vedellä.

                            Ylipaine jäähdytysjärjestelmään taas syntyy siitä, että pieni määrä jäähdytysnestettä höyrystyy moottorilohkon kuumimmissa osissa => paine nousee => höyrystyminen lakkaa kunhan neste kiertää. Syntyy tasapainotila.

                            Yltiöpäisen paineennousun purkamiseksi järjestelmässä on ylipaineventtiili, usein korkissa. Ylipainetilanne voi syntyä esim. jos jäähdytysjärjestelmän täyttää liian täyteen.

                            Jos paineistumista ei pääse tapahtumaan, eli jos järjestelmä vuotaa jostain kohtaa, niin lohkon syövereissä syntyvä höyry työntää edellään nestettä ulos vuotokohdasta. Tämä näkyy usein juurikin paikallaan käydessä, kun neste ei jäähdy yhtä tehokkaasti kuin ajaessa, ja korostuu jos flekti ei toimi kunnolla (onko visko kunnossa?)

                            Eli ensin kannattaa korjata vuodot ja ilmata se oikealla tavalla, jonka ohjeet jr66 sinulle varmaankin lähetti.

                            Eli ongelmana ei ole, että paisarin halkeamasta järjestelmään pääsisi ilmaa, vaan päinvastoin, halkeaman vuoksi järjestelmä ei pääse paineistumaan.

                            Ps. ei sinne järjestelmään mitään nesteenkiertoa estäviä ilmataskuja tai -lukkoja synny, varsinkaan kun järjestelmässä on aktiivinen pumppu. Ilma hakeutuu järjestelmässä korkeimpaan kohtaan, johon sijoitetun ilmausruuvin avulla se on helppo päästää pois. Jos järjestelmässä joku paikallinen kanavanmutka onkin, johon ns ilmatasku pääsee hetkellisesti syntymään, niin pumpun kierrättämä neste työntää sen kyllä siitä eteenpäin. Jäähdytysjärjestelmä ei koskaan ole täysin ilmaton/kaasuton, eikä sen sitä tarvitsekaan olla. Ilmaaminen on kuitenkin tärkeää, jotta varmistetaan että järjestelmässä on riittävästi nestettä; muuten moottorin ylimmille osille ei ole jatkuvaa jäähdytystä tai pumppu ei kierrätä nestettä.
                            Aivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16453
                              • Asikkala

                              Originally posted by kukkakeppi View Post
                              Aivan. Kai se visko jotenkin toimii, potkuri pyörii ainakin, ongelma tuskin siinä kun kuumeneminen jatkuu nopeudesta riippumatta. Täytyy se tuo paisari korkkeineen sitten vaihtaa ja toivoa että homma alkaisi selviämään
                              Tarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen.

                              Comment

                              • kukkakeppi
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2020
                                • 38
                                • Joensuu

                                Originally posted by jr66 View Post
                                Tarkkana sen alatiivisteen kanssa sitten, vedenkestävää tai edes jotain rasvaa niin menee paisari helpommin paikalleen.
                                Joo, kiitoksia vinkistä

                                Raportoin taas tuloksista kunhan osat saksanmaalta saapuvat ja aikaa liikenee niiden asentamiseen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎