E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • bmw323it
    replied
    Tyttären urbaanin latolöydön kunnostaminen on päässyt siihen vaiheeseen, että päästiin ajamaan sillä lenkki. Hyvin pelaa, mutta satunnainen käyntihäiriö pilaa tunnelmaa.

    Ensinnäkin, käynti menee totaalisesti sekaisin siinä kohtaa kun lämmöt alkaa nousta asteikolle. Käy tyhjäkäyntiä mutta ei jaksa vetää yhtään, rytkyttää. Kun saa kierrokset huijattua korkealle niin pääsee jotenkin pumppaamalla eteen päin. Tämä vaihe kestää vain hetken kunnes auto alkaa taas toimimaan, ja sitten toimii niin kuin ei mitään. Kylmänä auto käy hyvin. Tekee tämän aina, kun kone lämpenee.

    Toisekseen, kun autolla oli ajettu puolisen tuntia eli noin 30km sekalaista ajoa, niin käynti meni taas samalla tavalla sekaisin. Ihan kuollut keskikierroksilla ja paukutti putkeen. Aikansa kiukuteltuaan vika taas hävisi. Ja tuli taas jonkinajan kuluttua takaisin.

    Kun vika on päällä, auto on ihan hengetön keskikierroksilla. Tyhjäkäyntiä yleensä käy, ja samoin kun saa kierrokset herkuteltua korkealle, niin pääsee eteenpäin. Mutta 2500-3500rpm meinaa kuolla niille sijoilleen.

    Mikähän tuossa on? Omalla inpalla en pääse kiinni autoon kun ei ole sopivaa kaapelia.

    Auto on ’94 316i, M43. Seisonut puolisen tusinaa vuotta taivasalla, katsastettu viimeksi 2014, käynnistetty viimeksi 2015. Vai onko tämä vain seisonnasta syntynyttä yskää?

    Autosta on vaihdettu akku ja laitettu tuoreet bensat, korjattu on lähinnä ruostevaurioita, sekä imuvuotoja, jotka aiheuttivat samantyylisiä käyntihäiriöitä kuin nytkin, mutta jatkuvasti. Imuvuotojen korjauksen jälkeen auto alkoi tallissa käymään asiallisesti, mitä nyt tosiaan kiukutteli tämänpäiväisellä neitsytmatkalla. Uusia imuvuotoja en ole löytänyt, ja luulisi että vika olisi päällä kokoajan jos imuvuoto olisi edelleen syynä, vai?
    Last edited by bmw323it; 08-08-2021, 14:39.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by m.luukkonen View Post
    Cabrioletin katto ei jaksa nousta kun nappia painaa, aukeaa kyllä ku avittaa takareunaa. Joku remmi löystynyt? :think
    Ns tension strap’it finaalissa. Vaivaa lähes kaikkia e36 cabrioita.

    Leave a comment:


  • m.luukkonen
    replied
    Cabrioletin katto ei jaksa nousta kun nappia painaa, aukeaa kyllä ku avittaa takareunaa. Joku remmi löystynyt? :think

    Leave a comment:


  • TNT
    replied
    Originally posted by Leinoo View Post
    Castrol Limited slip 75w-140 ja 1.7L on öljytilavuus.


    Mutta eipä se taida siitä juuri öljyillä muuttua, toki ne vaihtaa voi ja varmasti kannattaakin, ainakin jos ei ole aikomusta perää avata.
    Kiitti vielä tästä!
    Tänään vaihtui Castrollit perään ja on kyllä hyvä öljy.
    Liqui Molyn jälkeen alkoi perä heti "rutisemaan" kääntyessä. Tämä korjattiin jollain lisäaineella X, en tiedä millä.
    Tälläisenä ajelin sitten muutaman kesän ajot.

    Nyt Castrollit perässä, ei mitään ylimääräistä ohjelmaa

    Jatkossa KAIKKI öljyt Castrollia ilman mitään poikkeuksia

    Leave a comment:


  • atn
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Melkein tuolla voi sanoa että ei ole mekaaninen vika jos on puristusta ja jos kipinäkin löytyy niin eihän sieltä voi puuttua kuin polttoainetta.
    toista ecua testattu ja sillä on täysin sama tilanne. Hetken käynnistyksen jälkeen käy ok ja sitten menee 5 pytty pimeäksi.

    jos kampuran tunnistin on rikki niin tuleeko siitä mitään vikakoodia ja voiko se tuommoisen ongelman aiheuttaa?

    Viimeisimmän ajon jälkeen on vain lamdan lämmityksestä vikokoodit ei muuta.

    onko sitten vaan 5:en suuttimelle menevä johtosarja rikki. Alkaa olla aika epätoivoinen olo jo tämän kanssa.

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä se ongelma on ?
    Satulat on niin rajussa kunnossa ja ilmausnippakin katkesi toisesta sisään, niin ajattelin hakea uudet. Ei ollutkaan vaan niin simppeli juttu tähän compactiin löytää uutta satulaa. 325 satuloita kun löytyy joka nurkalta niin siksi se olisi helppo valinta.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Mutta vompatin carrierilla voisi sopia 325 satula? Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen. Nuo tuli siis auton romukasan mukana niin en osaa sanoa varmaksi kumman ne on.
    "Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen"

    Mikä se ongelma on ?

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei sovi. Satula on periaatteessa sama, jos ei ota huomioon mahdollisesti erikokoisia mäntiä. Mutta carrieri on eri offsetilla normi e36:ssa ja vompatissa.
    Mutta vompatin carrierilla voisi sopia 325 satula? Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen. Nuo tuli siis auton romukasan mukana niin en osaa sanoa varmaksi kumman ne on.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Okei joo. Heti perään toinen kysymys - onko tietoa että sopiiko e36 325i jarrusatula compactin(318ti/323ti) levylle? 325:ssa on ilmeisesti 280mm levy kun vompatissa 272mm. Jarrupalat tosin näyttää olevan samat. Ei näytä oikein löytyvän compactin omaa satulaa niin 325 näyttäisi olevan aika lähellä. Tai olisiko esim 318is sopiva satula? Compactin satulat on ainoana omalla osanumerolla. Tällä asialla on vähän hoppu niin olisi upeaa jos joku osaisi suorilta kertoa
    Ei sovi. Satula on periaatteessa sama, jos ei ota huomioon mahdollisesti erikokoisia mäntiä. Mutta carrieri on eri offsetilla normi e36:ssa ja vompatissa.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Okei joo. Heti perään toinen kysymys - onko tietoa että sopiiko e36 325i jarrusatula compactin(318ti/323ti) levylle? 325:ssa on ilmeisesti 280mm levy kun vompatissa 272mm. Jarrupalat tosin näyttää olevan samat. Ei näytä oikein löytyvän compactin omaa satulaa niin 325 näyttäisi olevan aika lähellä. Tai olisiko esim 318is sopiva satula? Compactin satulat on ainoana omalla osanumerolla. Tällä asialla on vähän hoppu niin olisi upeaa jos joku osaisi suorilta kertoa
    Tarkoitat takajarruja ?

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Okei joo. Heti perään toinen kysymys - onko tietoa että sopiiko e36 325i jarrusatula compactin(318ti/323ti) levylle? 325:ssa on ilmeisesti 280mm levy kun vompatissa 272mm. Jarrupalat tosin näyttää olevan samat. Ei näytä oikein löytyvän compactin omaa satulaa niin 325 näyttäisi olevan aika lähellä. Tai olisiko esim 318is sopiva satula? Compactin satulat on ainoana omalla osanumerolla. Tällä asialla on vähän hoppu niin olisi upeaa jos joku osaisi suorilta kertoa

    Leave a comment:


  • aaape
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Onko joku kokeillut katsastaa etanolivehjettä tyhjällä katilla? Tarvisi tuo sigun vompatti käydä vihdoin leimaamassa ja ajatuksena olisi laittaa vain katin kuoret paikalleen, mutta mitenköhän päästöt🤔

    Tai vaihtoehtoisesti onko kokemuksia, että onko jollain tuollaisella 100€ 200cpi ”race”-katilla huonontunut virtaukset merkittävästi?
    Itse katsastin oman turbo vehkeen tällä enkä kyllä oo huomannu mitään eroa onko katti paikoillaan vai ei

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Onko joku kokeillut katsastaa etanolivehjettä tyhjällä katilla? Tarvisi tuo sigun vompatti käydä vihdoin leimaamassa ja ajatuksena olisi laittaa vain katin kuoret paikalleen, mutta mitenköhän päästöt🤔

    Tai vaihtoehtoisesti onko kokemuksia, että onko jollain tuollaisella 100€ 200cpi ”race”-katilla huonontunut virtaukset merkittävästi?

    Leave a comment:


  • TNT
    replied
    Originally posted by Leinoo View Post
    Castrol Limited slip 75w-140 ja 1.7L on öljytilavuus.


    Mutta eipä se taida siitä juuri öljyillä muuttua, toki ne vaihtaa voi ja varmasti kannattaakin, ainakin jos ei ole aikomusta perää avata.
    Kiitti

    Nyt näyttäisi olevan Liqui Molyn vastaava tuote.

    Leave a comment:


  • Leinoo
    replied
    Originally posted by TNT View Post
    Mikä olisi hyvä öljy E36 328i lukkoperään ja kuinka paljon sitä pitäisi olla?
    Perä on käsittääkseni muokattu 25% -> n. 40%.

    Nykyisellään ulisee tasakaasulla ajaessa, voiko uusilla öljyillä tuota enää mitenkään saada paremmaksi? Mitään burniksia yms ei ole tullut harrastettua enkä jatkossakaan uskalla koska nämä autot osaavat hajota kyllä ilman yrittämistäkin.

    Todella ärsyttävä ominaisuus muuten ihan kivassa autossa.

    Castrol Limited slip 75w-140 ja 1.7L on öljytilavuus.


    Mutta eipä se taida siitä juuri öljyillä muuttua, toki ne vaihtaa voi ja varmasti kannattaakin, ainakin jos ei ole aikomusta perää avata.

    Leave a comment:

Working...
X