E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ippeex
    replied
    e36 m52b28 hävitti tehot duunimatkalla, 120 jakso kaasupohjassa mennä ja kulutusmittarin neula nousee max.20 litran paikkeille.
    Anturi kaupoille vai pari kk vanha tarvikekatti tukossa?
    edit: eikä inpalla löytynyt vikakoodeja
    Last edited by ippeex; 01-09-2021, 17:18.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ens kerralla valitse euromalli osaluettelosta, niin ei tule noita ylimääräsiä lambdoja tms. näkösälle osalistaan.



    Lamdojen liittimet on tosiaan suuntinkiskon muovin alla, ellei niitä joku jossain vaiheessa ole jättänyt laittamatta sinne (esim. koska afermarket pakosarjat tai laiskuus)
    Thanks. Ehkäpä pelaan varman päälle ja käyn viikonloppuna tsekkaamassa autosta mitä siitä löytyy ennen kuin tilaan mitään.

    Edit: no, kävin kuitenkin tänään tutkimassa tilanteen. Pakosarjoissa ei ollut yhtään anturia, juuri ennen katalysaattoria lyhytjohtoinen anturi (ilmeisesti tuo 11781433071j ja sen jälkeen taas pitempijohtoinen.

    Btw, Onko näissä kutoskoneisissa rosterinen pakoputki? Pisti silmään tuolla auton alla mönkiessä ettei putkessa ole edelleenkään yhtään ruostetta. Tämä kiinnitti huomion, kun on tullut möngittyä tuon 316i sedanin alla koko kesä, ja siinä putki on ihan ruosteessa vaikka se on 80tkm vähemmän ajettu (180tkm yhteensä). Vai johtuuko tuo ero vain siitä ettei avolla ole koskaan ajettu talvella?
    Last edited by bmw323it; 25-08-2021, 18:48.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    E36 323i Cabrio antaa vikakoodia katalysaattoria ennen olevasta lambda-anturista.

    En pääse juuri nyt tarkistamaan autosta millainen lambda siinä on ja missä se sijaitsee, joten tutkin asiaa realoem:sta.

    Realoem näyttää kaksi -884 lambdaa pakosarjoissa 990mm johdolla:


    ja taas pakoputkistossa *ennen* katalysaattoria

    näyttäisi tämän mukaan olevan kuvassa yksi -884 lambda 990mm johdolla, ja listassa on toinen -071 -numeroinen lambda, jossa 410mm johto.

    Montako katalysaattoria edeltävää lambdaa autossa nyt mahtanee olla .. 1, 2 vai 3? Ei kai neljää sentään..

    Realoemin mukaan katalysaattorin jälkeen ei ole enää lambda-anturia.

    Youtube-videoissa kun vaihtelevat lambdoja M52:een, niin lambdojen liittimet näyttävät olevan koneen päällä kourussa suutinkiskon vieressä. Kun asensin autoon aikanaan etanolikonversion, niin olen 100% ettei siinä suutinkiskon vieressä mitään lambdojen liittimiä ollut.

    Autossa on tuplaulostulot läpällä, mutta keskellä autoa pakokaasut kulkevat yhdessä putkessa. Siis tällainen takapää: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0297
    Ens kerralla valitse euromalli osaluettelosta, niin ei tule noita ylimääräsiä lambdoja tms. näkösälle osalistaan.



    Lamdojen liittimet on tosiaan suuntinkiskon muovin alla, ellei niitä joku jossain vaiheessa ole jättänyt laittamatta sinne (esim. koska afermarket pakosarjat tai laiskuus)

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    2 lambdaa siellä on, molemmissa pakosarjoissa.
    Jos siis euro-mallista kyse.
    Liittimet pitäisi kyllä olla bensakiskoon kiinnitettynä.
    Last edited by JJT; 24-08-2021, 15:40.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    E36 323i Cabrion lambda-anturit ...

    E36 323i Cabrio antaa vikakoodia katalysaattoria ennen olevasta lambda-anturista.

    En pääse juuri nyt tarkistamaan autosta millainen lambda siinä on ja missä se sijaitsee, joten tutkin asiaa realoem:sta.

    Realoem näyttää kaksi -884 lambdaa pakosarjoissa 990mm johdolla:


    ja taas pakoputkistossa *ennen* katalysaattoria

    näyttäisi tämän mukaan olevan kuvassa yksi -884 lambda 990mm johdolla, ja listassa on toinen -071 -numeroinen lambda, jossa 410mm johto.

    Montako katalysaattoria edeltävää lambdaa autossa nyt mahtanee olla .. 1, 2 vai 3? Ei kai neljää sentään..

    Realoemin mukaan katalysaattorin jälkeen ei ole enää lambda-anturia.

    Youtube-videoissa kun vaihtelevat lambdoja M52:een, niin lambdojen liittimet näyttävät olevan koneen päällä kourussa suutinkiskon vieressä. Kun asensin autoon aikanaan etanolikonversion, niin olen 100% ettei siinä suutinkiskon vieressä mitään lambdojen liittimiä ollut.

    Autossa on tuplaulostulot läpällä, mutta keskellä autoa pakokaasut kulkevat yhdessä putkessa. Siis tällainen takapää: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0297
    Last edited by bmw323it; 24-08-2021, 13:18.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Koputtele katalysaattoria. Heliseekö? Vaikuttaisi osaltaan samanlaiselle vaivalle kuin yhdessä compactissa taannoin jonka vikaa selvittelin. Lopulta selvisi että katalysaattori oli tukossa.
    Kiitti vinkistä.

    Tsekkasin, Ei tunnu katalysaattori kilisevän.

    Vaihdoin tänään tulpat ja puhdistin IMM:n ja tyhjäkäyntiventtiilin. Tarkistin myös imuletkut varmuuden vuoksi imuvuotojen varalta, mutta ehjältä näyttää.

    Voisiko oikutteleva lambda aiheuttaa nämä ongelmat?

    Oireet ovat nyt aika selvät: vika tulee päälle kahdessa tilanteessa: kun auto on puolilämmin, siis kun viisari nousee pois siniseltä. Tämä tapahtuu aina. Kun pääsee siitä ohi, niin auto toimii yleensä hyvän aikaa mainiosti. Sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun lähestyy marssivauhdista risteystä tai liikenneympyrää ja kierrokset tippuu tyhjäkäynnin tuntumaan, niin auto on uudelleen kiihdytettäessä ihan voimaton. Jos kaasun painaa pohjaan niin sitten rynnätään, mutta puolikaasulla puolikierroksilla on ihan kuollut. Kun auton käynnistää uudelleen niin vika usein häviää ja auto toimii taas tovi hyvin. Auto tuntuu tykkäävän myös pitkästä marssista mutta ei pysähdyksissä käymisestä.

    Olikos se niin että lambdaohjaus ei ole käytössä kylmänä, tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa? Niissä tilanteissa auto tuntuu aina toimivan ...

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Koputtele katalysaattoria. Heliseekö? Vaikuttaisi osaltaan samanlaiselle vaivalle kuin yhdessä compactissa taannoin jonka vikaa selvittelin. Lopulta selvisi että katalysaattori oli tukossa.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Tyttären urbaanin latolöydön kunnostaminen on päässyt siihen vaiheeseen, että päästiin ajamaan sillä lenkki. Hyvin pelaa, mutta satunnainen käyntihäiriö pilaa tunnelmaa.

    Ensinnäkin, käynti menee totaalisesti sekaisin siinä kohtaa kun lämmöt alkaa nousta asteikolle. Käy tyhjäkäyntiä mutta ei jaksa vetää yhtään, rytkyttää. Kun saa kierrokset huijattua korkealle niin pääsee jotenkin pumppaamalla eteen päin. Tämä vaihe kestää vain hetken kunnes auto alkaa taas toimimaan, ja sitten toimii niin kuin ei mitään. Kylmänä auto käy hyvin. Tekee tämän aina, kun kone lämpenee.

    Toisekseen, kun autolla oli ajettu puolisen tuntia eli noin 30km sekalaista ajoa, niin käynti meni taas samalla tavalla sekaisin. Ihan kuollut keskikierroksilla ja paukutti putkeen. Aikansa kiukuteltuaan vika taas hävisi. Ja tuli taas jonkinajan kuluttua takaisin.

    Kun vika on päällä, auto on ihan hengetön keskikierroksilla. Tyhjäkäyntiä yleensä käy, ja samoin kun saa kierrokset herkuteltua korkealle, niin pääsee eteenpäin. Mutta 2500-3500rpm meinaa kuolla niille sijoilleen.

    Mikähän tuossa on? Omalla inpalla en pääse kiinni autoon kun ei ole sopivaa kaapelia.

    Auto on ’94 316i, M43. Seisonut puolisen tusinaa vuotta taivasalla, katsastettu viimeksi 2014, käynnistetty viimeksi 2015. Vai onko tämä vain seisonnasta syntynyttä yskää?

    Autosta on vaihdettu akku ja laitettu tuoreet bensat, korjattu on lähinnä ruostevaurioita, sekä imuvuotoja, jotka aiheuttivat samantyylisiä käyntihäiriöitä kuin nytkin, mutta jatkuvasti. Imuvuotojen korjauksen jälkeen auto alkoi tallissa käymään asiallisesti, mitä nyt tosiaan kiukutteli tämänpäiväisellä neitsytmatkalla. Uusia imuvuotoja en ole löytänyt, ja luulisi että vika olisi päällä kokoajan jos imuvuoto olisi edelleen syynä, vai?
    Last edited by bmw323it; 08-08-2021, 14:39.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by m.luukkonen View Post
    Cabrioletin katto ei jaksa nousta kun nappia painaa, aukeaa kyllä ku avittaa takareunaa. Joku remmi löystynyt? :think
    Ns tension strap’it finaalissa. Vaivaa lähes kaikkia e36 cabrioita.

    Leave a comment:


  • m.luukkonen
    replied
    Cabrioletin katto ei jaksa nousta kun nappia painaa, aukeaa kyllä ku avittaa takareunaa. Joku remmi löystynyt? :think

    Leave a comment:


  • TNT
    replied
    Originally posted by Leinoo View Post
    Castrol Limited slip 75w-140 ja 1.7L on öljytilavuus.


    Mutta eipä se taida siitä juuri öljyillä muuttua, toki ne vaihtaa voi ja varmasti kannattaakin, ainakin jos ei ole aikomusta perää avata.
    Kiitti vielä tästä!
    Tänään vaihtui Castrollit perään ja on kyllä hyvä öljy.
    Liqui Molyn jälkeen alkoi perä heti "rutisemaan" kääntyessä. Tämä korjattiin jollain lisäaineella X, en tiedä millä.
    Tälläisenä ajelin sitten muutaman kesän ajot.

    Nyt Castrollit perässä, ei mitään ylimääräistä ohjelmaa

    Jatkossa KAIKKI öljyt Castrollia ilman mitään poikkeuksia

    Leave a comment:


  • atn
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Melkein tuolla voi sanoa että ei ole mekaaninen vika jos on puristusta ja jos kipinäkin löytyy niin eihän sieltä voi puuttua kuin polttoainetta.
    toista ecua testattu ja sillä on täysin sama tilanne. Hetken käynnistyksen jälkeen käy ok ja sitten menee 5 pytty pimeäksi.

    jos kampuran tunnistin on rikki niin tuleeko siitä mitään vikakoodia ja voiko se tuommoisen ongelman aiheuttaa?

    Viimeisimmän ajon jälkeen on vain lamdan lämmityksestä vikokoodit ei muuta.

    onko sitten vaan 5:en suuttimelle menevä johtosarja rikki. Alkaa olla aika epätoivoinen olo jo tämän kanssa.

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Mikä se ongelma on ?
    Satulat on niin rajussa kunnossa ja ilmausnippakin katkesi toisesta sisään, niin ajattelin hakea uudet. Ei ollutkaan vaan niin simppeli juttu tähän compactiin löytää uutta satulaa. 325 satuloita kun löytyy joka nurkalta niin siksi se olisi helppo valinta.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Norkin View Post
    Mutta vompatin carrierilla voisi sopia 325 satula? Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen. Nuo tuli siis auton romukasan mukana niin en osaa sanoa varmaksi kumman ne on.
    "Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen"

    Mikä se ongelma on ?

    Leave a comment:


  • Norkin
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ei sovi. Satula on periaatteessa sama, jos ei ota huomioon mahdollisesti erikokoisia mäntiä. Mutta carrieri on eri offsetilla normi e36:ssa ja vompatissa.
    Mutta vompatin carrierilla voisi sopia 325 satula? Sopivat carrierit löytyy ja nuo nykyiset satulat saattaa peräti olla 325:sen satulat ja istuu täydellisesti paikalleen. Nuo tuli siis auton romukasan mukana niin en osaa sanoa varmaksi kumman ne on.

    Leave a comment:

Working...
X