E36 kysymyksiä ja vastauksia XIII

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Danukos
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    monessa e36:ssa sama ominaisuus, kukaan ei tietääkseni ole keksinyt mistä johtuu. Ex 318is oli selvempi kuin ex 325i mutta mol. oli tuo sama.
    Originally posted by JJT View Post
    Tämä, taitaa esiintyä lähinnä m42&m50 moottoreissa.
    Sormet ei käsissä riitä laskemaan kuinka monta eri e36 mulla tai meidän perheeessä on ollut omistuksessa. Koskaan tämä "ominaisuus" ei ole sattunut omalle kohdalle :think

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    Kiitti vinkistä.

    Tsekkasin, Ei tunnu katalysaattori kilisevän.

    Vaihdoin tänään tulpat ja puhdistin IMM:n ja tyhjäkäyntiventtiilin. Tarkistin myös imuletkut varmuuden vuoksi imuvuotojen varalta, mutta ehjältä näyttää.

    Voisiko oikutteleva lambda aiheuttaa nämä ongelmat?

    Oireet ovat nyt aika selvät: vika tulee päälle kahdessa tilanteessa: kun auto on puolilämmin, siis kun viisari nousee pois siniseltä. Tämä tapahtuu aina. Kun pääsee siitä ohi, niin auto toimii yleensä hyvän aikaa mainiosti. Sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun lähestyy marssivauhdista risteystä tai liikenneympyrää ja kierrokset tippuu tyhjäkäynnin tuntumaan, niin auto on uudelleen kiihdytettäessä ihan voimaton. Jos kaasun painaa pohjaan niin sitten rynnätään, mutta puolikaasulla puolikierroksilla on ihan kuollut. Kun auton käynnistää uudelleen niin vika usein häviää ja auto toimii taas tovi hyvin. Auto tuntuu tykkäävän myös pitkästä marssista mutta ei pysähdyksissä käymisestä.

    Olikos se niin että lambdaohjaus ei ole käytössä kylmänä, tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa? Niissä tilanteissa auto tuntuu aina toimivan ...
    Tämä selvisi, lambdahan siellä oli tullut tiensä päähän.

    Samalla tuli vaihdettua autoon öljyt. Edellisen kerran ne olikin vaihdettu alkuvuodesta 2012, joten ehkä se oli jo aikakin

    Kun pakoputkikin on uusi, niin tämä urbaani latolöytö kehrää taas siten kuin bemarin kuuluukin, seitsemän vuoden tauon jälkeen.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tapahtuuko tämä oireiden poistuminen n. puolessa välissä lämpömittarin sinistä aluetta ? Jos, niin monessa e36:ssa sama ominaisuus, kukaan ei tietääkseni ole keksinyt mistä johtuu. Ex 318is oli selvempi kuin ex 325i mutta mol. oli tuo sama. Oire isommalle rempalle ? Vettä ja öljyä kun on koneessa niin ei se mitään remppaa tarvi.
    Tämä, taitaa esiintyä lähinnä m42&m50 moottoreissa.

    Leave a comment:


  • Suru
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Tapahtuuko tämä oireiden poistuminen n. puolessa välissä lämpömittarin sinistä aluetta ? Jos, niin monessa e36:ssa sama ominaisuus, kukaan ei tietääkseni ole keksinyt mistä johtuu. Ex 318is oli selvempi kuin ex 325i mutta mol. oli tuo sama. Oire isommalle rempalle ? Vettä ja öljyä kun on koneessa niin ei se mitään remppaa tarvi.
    Pitääpä tarkemmin katsoa kunhan ensikerralla käyn ajamassa, mutta uskoisin kyllä että juurikin tuossa kohtaa tapahtuu, koska siinä 1-2 kilometrin ajon jälkeen oireet poistuu. Lohduttava tietää että ihan yleinen ominaisuus, ei siis tarvitse huolehtia sen enempää, kiitos!

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Originally posted by Suru View Post
    Itsellä mielenkiintoinen ongelma johon en ole pitkällä googletuksella löytänyt vastausta. Kyseessä siis vm. -91 320i m50b20 moottorilla.

    Auto siis tuntuu siltä että tehoja ei ole läheskään normaalin verran kylmänä käynnistyksen jälkeen, muutaman minuutin ajon jälkeen auto kiihdyttää hiukan itsekseen vaikka kaasupoljinta pitää samassa asennossa ja tehot palautuvat.

    Ongelmahan tämä ei sinänsä ole, koska auto toimii ihan normaalisti. Pelkään vain että tämä on jotain ennakko-oiretta jollekin isommale rempalle, niin syy olisi mukava löytää.
    Tapahtuuko tämä oireiden poistuminen n. puolessa välissä lämpömittarin sinistä aluetta ? Jos, niin monessa e36:ssa sama ominaisuus, kukaan ei tietääkseni ole keksinyt mistä johtuu. Ex 318is oli selvempi kuin ex 325i mutta mol. oli tuo sama. Oire isommalle rempalle ? Vettä ja öljyä kun on koneessa niin ei se mitään remppaa tarvi.

    Leave a comment:


  • Suru
    replied
    Itsellä mielenkiintoinen ongelma johon en ole pitkällä googletuksella löytänyt vastausta. Kyseessä siis vm. -91 320i m50b20 moottorilla.

    Auto siis tuntuu siltä että tehoja ei ole läheskään normaalin verran kylmänä käynnistyksen jälkeen, muutaman minuutin ajon jälkeen auto kiihdyttää hiukan itsekseen vaikka kaasupoljinta pitää samassa asennossa ja tehot palautuvat.

    Ongelmahan tämä ei sinänsä ole, koska auto toimii ihan normaalisti. Pelkään vain että tämä on jotain ennakko-oiretta jollekin isommale rempalle, niin syy olisi mukava löytää.

    Leave a comment:


  • jani73
    replied
    Originally posted by _ville View Post
    Olikos näissä muoveissa mahdollisuuttaa säätää hammastangon välystä? Omassa tangossa tuntuu pieni välys kun pyörästä heiluttaa. Raidetangon päitä ei tarvitse ehdottaa ne ovat kunnossa.

    Leave a comment:


  • _ville
    replied
    Olikos näissä muoveissa mahdollisuuttaa säätää hammastangon välystä? Omassa tangossa tuntuu pieni välys kun pyörästä heiluttaa. Raidetangon päitä ei tarvitse ehdottaa ne ovat kunnossa.

    Leave a comment:


  • ippeex
    replied
    e36 m52b28 hävitti tehot duunimatkalla, 120 jakso kaasupohjassa mennä ja kulutusmittarin neula nousee max.20 litran paikkeille.
    Anturi kaupoille vai pari kk vanha tarvikekatti tukossa?
    edit: eikä inpalla löytynyt vikakoodeja
    Last edited by ippeex; 01-09-2021, 17:18.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Ens kerralla valitse euromalli osaluettelosta, niin ei tule noita ylimääräsiä lambdoja tms. näkösälle osalistaan.

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0189

    Lamdojen liittimet on tosiaan suuntinkiskon muovin alla, ellei niitä joku jossain vaiheessa ole jättänyt laittamatta sinne (esim. koska afermarket pakosarjat tai laiskuus)
    Thanks. Ehkäpä pelaan varman päälle ja käyn viikonloppuna tsekkaamassa autosta mitä siitä löytyy ennen kuin tilaan mitään.

    Edit: no, kävin kuitenkin tänään tutkimassa tilanteen. Pakosarjoissa ei ollut yhtään anturia, juuri ennen katalysaattoria lyhytjohtoinen anturi (ilmeisesti tuo 11781433071j ja sen jälkeen taas pitempijohtoinen.

    Btw, Onko näissä kutoskoneisissa rosterinen pakoputki? Pisti silmään tuolla auton alla mönkiessä ettei putkessa ole edelleenkään yhtään ruostetta. Tämä kiinnitti huomion, kun on tullut möngittyä tuon 316i sedanin alla koko kesä, ja siinä putki on ihan ruosteessa vaikka se on 80tkm vähemmän ajettu (180tkm yhteensä). Vai johtuuko tuo ero vain siitä ettei avolla ole koskaan ajettu talvella?
    Last edited by bmw323it; 25-08-2021, 18:48.

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Originally posted by bmw323it View Post
    E36 323i Cabrio antaa vikakoodia katalysaattoria ennen olevasta lambda-anturista.

    En pääse juuri nyt tarkistamaan autosta millainen lambda siinä on ja missä se sijaitsee, joten tutkin asiaa realoem:sta.

    Realoem näyttää kaksi -884 lambdaa pakosarjoissa 990mm johdolla:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_6071

    ja taas pakoputkistossa *ennen* katalysaattoria
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0189
    näyttäisi tämän mukaan olevan kuvassa yksi -884 lambda 990mm johdolla, ja listassa on toinen -071 -numeroinen lambda, jossa 410mm johto.

    Montako katalysaattoria edeltävää lambdaa autossa nyt mahtanee olla .. 1, 2 vai 3? Ei kai neljää sentään..

    Realoemin mukaan katalysaattorin jälkeen ei ole enää lambda-anturia.

    Youtube-videoissa kun vaihtelevat lambdoja M52:een, niin lambdojen liittimet näyttävät olevan koneen päällä kourussa suutinkiskon vieressä. Kun asensin autoon aikanaan etanolikonversion, niin olen 100% ettei siinä suutinkiskon vieressä mitään lambdojen liittimiä ollut.

    Autossa on tuplaulostulot läpällä, mutta keskellä autoa pakokaasut kulkevat yhdessä putkessa. Siis tällainen takapää: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0297
    Ens kerralla valitse euromalli osaluettelosta, niin ei tule noita ylimääräsiä lambdoja tms. näkösälle osalistaan.

    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0189

    Lamdojen liittimet on tosiaan suuntinkiskon muovin alla, ellei niitä joku jossain vaiheessa ole jättänyt laittamatta sinne (esim. koska afermarket pakosarjat tai laiskuus)

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    2 lambdaa siellä on, molemmissa pakosarjoissa.
    Jos siis euro-mallista kyse.
    Liittimet pitäisi kyllä olla bensakiskoon kiinnitettynä.
    Last edited by JJT; 24-08-2021, 15:40.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    E36 323i Cabrion lambda-anturit ...

    E36 323i Cabrio antaa vikakoodia katalysaattoria ennen olevasta lambda-anturista.

    En pääse juuri nyt tarkistamaan autosta millainen lambda siinä on ja missä se sijaitsee, joten tutkin asiaa realoem:sta.

    Realoem näyttää kaksi -884 lambdaa pakosarjoissa 990mm johdolla:
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_6071

    ja taas pakoputkistossa *ennen* katalysaattoria
    https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0189
    näyttäisi tämän mukaan olevan kuvassa yksi -884 lambda 990mm johdolla, ja listassa on toinen -071 -numeroinen lambda, jossa 410mm johto.

    Montako katalysaattoria edeltävää lambdaa autossa nyt mahtanee olla .. 1, 2 vai 3? Ei kai neljää sentään..

    Realoemin mukaan katalysaattorin jälkeen ei ole enää lambda-anturia.

    Youtube-videoissa kun vaihtelevat lambdoja M52:een, niin lambdojen liittimet näyttävät olevan koneen päällä kourussa suutinkiskon vieressä. Kun asensin autoon aikanaan etanolikonversion, niin olen 100% ettei siinä suutinkiskon vieressä mitään lambdojen liittimiä ollut.

    Autossa on tuplaulostulot läpällä, mutta keskellä autoa pakokaasut kulkevat yhdessä putkessa. Siis tällainen takapää: https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=18_0297
    Last edited by bmw323it; 24-08-2021, 13:18.

    Leave a comment:


  • bmw323it
    replied
    Originally posted by Haju69 View Post
    Koputtele katalysaattoria. Heliseekö? Vaikuttaisi osaltaan samanlaiselle vaivalle kuin yhdessä compactissa taannoin jonka vikaa selvittelin. Lopulta selvisi että katalysaattori oli tukossa.
    Kiitti vinkistä.

    Tsekkasin, Ei tunnu katalysaattori kilisevän.

    Vaihdoin tänään tulpat ja puhdistin IMM:n ja tyhjäkäyntiventtiilin. Tarkistin myös imuletkut varmuuden vuoksi imuvuotojen varalta, mutta ehjältä näyttää.

    Voisiko oikutteleva lambda aiheuttaa nämä ongelmat?

    Oireet ovat nyt aika selvät: vika tulee päälle kahdessa tilanteessa: kun auto on puolilämmin, siis kun viisari nousee pois siniseltä. Tämä tapahtuu aina. Kun pääsee siitä ohi, niin auto toimii yleensä hyvän aikaa mainiosti. Sitten kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun lähestyy marssivauhdista risteystä tai liikenneympyrää ja kierrokset tippuu tyhjäkäynnin tuntumaan, niin auto on uudelleen kiihdytettäessä ihan voimaton. Jos kaasun painaa pohjaan niin sitten rynnätään, mutta puolikaasulla puolikierroksilla on ihan kuollut. Kun auton käynnistää uudelleen niin vika usein häviää ja auto toimii taas tovi hyvin. Auto tuntuu tykkäävän myös pitkästä marssista mutta ei pysähdyksissä käymisestä.

    Olikos se niin että lambdaohjaus ei ole käytössä kylmänä, tyhjäkäynnillä eikä kaasu pohjassa? Niissä tilanteissa auto tuntuu aina toimivan ...

    Leave a comment:


  • Haju69
    replied
    Koputtele katalysaattoria. Heliseekö? Vaikuttaisi osaltaan samanlaiselle vaivalle kuin yhdessä compactissa taannoin jonka vikaa selvittelin. Lopulta selvisi että katalysaattori oli tukossa.

    Leave a comment:

Working...
X