memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • naukkis
    replied
    Originally posted by Perlenbacher View Post
    Kyllä ainakin M50 ja M52 menee alavesiletku vinossa ylöspäin syylarilta termarikotelolle. Termostaatissakaan ei ole ilmareikiä, jokuhan suositteli että sellainen kannattaisi porata.

    Mutta naukkis: sitä ilmaa jää sinne kannen takaosaan sellaiseen kohtaan, ettei se poistu sieltä normaalin kierron mukana. Ei kai tässä muuten mitään ongelma olisikaan?
    Siis alavesiletku(kuskinpuoleinen) nousee termarikotelolta suorassa linjassa ylös syylärille, ainakin tuossa 323TI:ssä. Ja termarilta lähtevä ylävesiletku menee syylärissä alemmas, noin puoleen väliin.

    Ja tuo ilmaa käytännössä ihan itsestään, muutakuin ilmaruuvi auki ja syylärin nestettä niin kauan kuin menee, ilmalla on aivan vapaa reitti pois koneesta kunhan vain ilmaruuvi on auki. Lämmityslaite ei ilmaannu ennenkuin moottori on käynnissä, mutta ei siinäkään ole sen suurempaa ongelmaa, pitää vain päästää ilmat pois ainakin sen kahteen kertaan.

    En muista miten M50:ssä oli tuo nestekierto.

    Ja kannen takaosaan ei jää ilmaa, kunhan nesteen saa kiertämään ja systeemin paineistettua(eli se syylärin korkki kiinni kun aletaan käyttämään lämpöiseksi) ilma poistuu, jos ei poistuisi ei koko jäähdytysjärjestelmä voisi toimia ikinä kunnolla.

    Kaikki ongelmat mitä itsellä on tullut kavereiden ilmaamisessa vastaan on liittynyt siihen että ilmataan aivan väärin, syyläri vain täyteen ja käyttämään autoa jolloin moottorissa ei ole yhtään vettä eikä sinne ikinä menekään, se vähä mikä menee keittää ja tulee höyrynä pois, ei tänkään aloituspostauksessa ole mitään vihjettä ilmojen laskemisesta pois, sen sijaan nostetaan keulaa ja puristellaan nestettä väkisin sisään, kyllähän sitä hirmu pumppaamisella ja hikoilulla saa sen millilitra kerrallaan menemään.....

    Leave a comment:


  • Perlenbacher
    replied
    Kyllä ainakin M50 ja M52 menee alavesiletku vinossa ylöspäin syylarilta termarikotelolle. Termostaatissakaan ei ole ilmareikiä, jokuhan suositteli että sellainen kannattaisi porata.

    Mutta naukkis: sitä ilmaa jää sinne kannen takaosaan sellaiseen kohtaan, ettei se poistu sieltä normaalin kierron mukana. Ei kai tässä muuten mitään ongelma olisikaan?

    Leave a comment:


  • Hemu__
    replied
    Jotkut osaa, jotkut ei...

    Yksi kaveri jolla on tuollainen oma korjauspulju ja perehtynyt bmw:n tekniikkaan myös aika hyvin (bmw harrastaja) sanoo m50:n ilmauksen olevan todella hankala, itse sanoi käyttävänsä juurikin tuota limukkapullo ilmausmenetelmää, sanoi myös, että pahimmissa tapauksissa jopa pari limupulloa on sulanut ennenkuin kone on saatu ilmattua täysin.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    Niin useimmat moottorit ilmaantuu kyllä melkein itsestään.
    Kait niillä korjaamoilla ja jopa merkkiliikkeissäkin on vääränlaiset ilmaustyylit kun m50:n ei meinaa mennä nesteet, edes alipaineilmauslaitteella.
    No todellakin on, ei mulla ole ollut ikinä mitään ongelmia ilmata noita, eikä ole tarvinnut muuta kuin nestettä ja ruuvimeisselin.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Niin useimmat moottorit ilmaantuu kyllä melkein itsestään.
    Kait niillä korjaamoilla ja jopa merkkiliikkeissäkin on vääränlaiset ilmaustyylit kun m50:n ei meinaa mennä nesteet, edes alipaineilmauslaitteella.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by JJT View Post
    No melkein joka bemarissa se alavesiletku menee alalaitaan eikä useimmissa ole ilmausruuvia termarikotelossa. Nyt tuollaista ei saa ilmattua kuin alavesiletkua löysäämällä? Edellisessä post. m50 ilmauksen piti onnistua helposti pelkän ilmausruuvin kautta?
    No aika monessa menee noin syylärin puoliväliin eli alavesiletku vaakasuorasti termarikotelolta syylärille. Ilmaus ei ole mitään rakettitiedettä, eli ilman pitää moottorista jotain kautta päästä pois jotta sinne voisi vettä mennä tilalle. Ja siihen on kolme vaihtoehtoa, ylävesiletkun kautta, alavesiletkun kautta tai erillisen kanteen menevän ilmaruuvin kautta, viimeistä ei nykyautoissa juuri näy. Ylävesiletkun kautta ilmaus taas vaatii että termostaatti ei ole tiivis, eli siinä pitää olla ilmareikä. Jos kumpaakaan ei ole moottorin ilmaus pitää tehdä alavesiletkun kautta ja jos em. letku menee moottorilta alaspäin syylärille on ilmaus tosiaan hiukan vaikeaa, paineellakaan työntämällä ei vesi alakautta moottoria täytä ellei ilma pääse jostain pois.

    Jos se ilmaus on pirun vaikeaa niin melko varmasti ilmaustapa on väärä.

    Ja esimerkiksi itellä on M52B25 koneinen vompatti ja ainakin siinä alavesiletku menee syylärin ylälaitaan ja ylävesiletku noin syylärin puoleenväliin, eli letkut ovat vähän käänteisesti mutta ilmaamisen kannalta todella hyvin, siis ilmaruuvin kautta tehtynä, tuollainen nestekierto on luonnollista kiertoa vastaan ts. jos moottoria ei saa ilmattua niin paljon että vesipumppu alkaa vettä kierrättämään ei vesi lähde lämmön voimastakaan kiertämään.
    Last edited by naukkis; 24-12-2010, 10:25.

    Leave a comment:


  • JJT
    replied
    Originally posted by naukkis View Post

    Niin ja jos autossa on syyläri jossa alavesiletku menee syylärin alalaitaan eikä termarissa ilmareikää moottorissa pitäisi olla ilmaruuvi termostaattikotelossa josta päästää ilmat pois, muistaakseni jossain bemarissakin oli näin, siis ilmaruuvit syylärissä ja termostaattikotelossa. Tuollaisessa sitten ilmataan ensin syyläri ja sitten moottori siiä termarikotelon ilmaruuvista, ja jos on sekapaketti jossa em. syyläri eikä ilmaruuvia termarikotelossa vehjettä ei saa ilmattua kuin löysäämällä sitä alavesiletkua ja päästämällä ilmat pois letkuliitoksesta.
    No melkein joka bemarissa se alavesiletku menee alalaitaan eikä useimmissa ole ilmausruuvia termarikotelossa. Nyt tuollaista ei saa ilmattua kuin alavesiletkua löysäämällä? Edellisessä post. m50 ilmauksen piti onnistua helposti pelkän ilmausruuvin kautta?

    Leave a comment:


  • piritek2
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Miten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla. Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.
    Itse käytin tällasta suppiloa. Menee tiukasti kiinni paisariin, eikä tarvi saksien ja teippien kans värkkäillä limupulloja.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

    Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

    Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

    Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
    Noin se ilmaus menee, tietysti tuossakin alkuunsa tuli se virhe että syyläri täyttämisen jälkeen ilmaruuvi auki ja nestettä lisää niin kauan kuin menee. Sitten kone käyntiin ja moottorin vesipumppu työntää todennäköisesti vielä ilmaa pois moottorista ainakin jos käyttää kierrokset jossain 4:ssä tonnissa vähän aikaa. Sitten ilmaruuvi ja syylärin korkki kiinni ja käytetään tyhjäkäynnillä niin kauan että lämpiää sen verran että termari aukeaa jolloin loppuilma poistuu moottorista viimeistään kierroksia vähän nostamalla, poistaa kertaalleen vielä ilmat ilmaruuvista ja täyttää paisarin, moottorissa ei ole yhtään ilmaa kierrossa sen jälkeen, jos on niin jossain on vikaa.

    Niin ja jos autossa on syyläri jossa alavesiletku menee syylärin alalaitaan eikä termarissa ilmareikää moottorissa pitäisi olla ilmaruuvi termostaattikotelossa josta päästää ilmat pois, muistaakseni jossain bemarissakin oli näin, siis ilmaruuvit syylärissä ja termostaattikotelossa. Tuollaisessa sitten ilmataan ensin syyläri ja sitten moottori siiä termarikotelon ilmaruuvista, ja jos on sekapaketti jossa em. syyläri eikä ilmaruuvia termarikotelossa vehjettä ei saa ilmattua kuin löysäämällä sitä alavesiletkua ja päästämällä ilmat pois letkuliitoksesta.
    Last edited by naukkis; 24-12-2010, 09:37.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ja....KYLLÄ, useimpien muiden moottorien kanssa ei ilmaus todellakaan ole kuin läpihuutojuttu, mutta näin ei todellakaan ole e36/m50-m52 yhdestelmän kanssa, joten kokeileppa ensin joskus ja jaa vasta sitten neuvojasi m50 koneen ilmaamisesta.
    No on tähän ikään ehtinyt jokusen M50/M52:n ilmata, kavereilla on ollut ongelmia ilmauksen kanssa mutta ne on liittynyt juuri siihen että ei ymmärretä että ilma ei pääse muuta kautta kuin alavesiletkun kautta moottorista pois. Eli kun syyläriin on kaadettu nestettä ja käytetty ei ole tajuttu päästää ilmoja ilmaruuvista pois ja moottorissa ei oikeastaan ole yhtään vettä jolloin termari ei ikinä aukea eikä ilma moottorista pääse ikinä pois.

    Pieni ilmatasku moottorissa ei haittaa yhtään mitään, jos termari aukeaa ilma poistuu moottorista ihan väkisin vesipumpun pyörittämän paineistetun veden mukana, ilmauksen tarkoitus joka moottorissa on saada aluksi vettä moottoriin niin paljon että normaali kierto saadaan aikaiseksi.

    Ja ikinä ei ole mennyt montaa minuuttia kauempaa minkään moottorin ilmaukseen, jos vaikka tarvike alavesiletku tekee alamutkan moottorissa joka on tarkoitus ilmata alavesiletkun kautta kannattaa asia huomata ennen ilmausta ja ilmata pata vaikka letkunvälistä eikä alkaa etsimään poppakonsteja.

    Eli normaali alavesiletkun reitti on BMW:n alakautta ilmattavissa moottoreissa vesipumpun yläpuolelta vaakasuoraan syylärille, siinä ei saa olla mutkaa alaspäin tai ilma ei sitäkautta pääse pois, normaalisti tuosta ilmaamalla ei pitäisi olla minkäänlaisia ongelmia saada moottoriin riittävästi vettä jotta normaali kierto lähtee toimimaan.

    Ja jos ilmaaminen on olevinaan tuhottoman vaikeaa niin voi siihen termariin tehdä sen ilmanpoistoreiän mikä aika monessa vehkeessä on vielä nykyisinkin, ilman sitä vain moottorin lämpiäminen on hiukan nopeampaa kun termari ei vuoda yhtään kiinni ollessaan.

    Leave a comment:


  • teho_
    replied
    mites e39 528 97v ilmataan kun vehkeessä on alkuperäinen webasto? varmaan kannattaa pepsi pullo lyödä paisuntasäiliön jatkeeks ja ruveta puristelemaan letkuja. mutta aiheuttaako webasto jotain lisä hupia vai ilmaantuuko siinä samalla?

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    Mielenkiintoista, löytyykö tästä vesipumpusta jostain kuvia tai vastaavaa? En kyllä ole moista toiminnallisuutta huomannut.

    Kuvia tutkittuani, pakko vetää sanat takaisin;



    ...tuossahan se möllöttää, mutta kuvahan on 39:stä.
    Jostain syystä 46:sessa ei ole tuota näköjään, oikeassa olet.

    Siltikin, helpompi ilmattava on kuin vanhemmat.
    Pahoittelen väärää tietoa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

    Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

    Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

    Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
    e46 on jo täysin eri juttu ja siinähän ei erillistä ilmaamista tarvita enään lainkaan. Sen kun täyttää systeemin, vähän käyttelee ja thats it.

    Leave a comment:


  • Antti O
    replied
    Originally posted by Risto113 View Post
    m52TU-koneet ja eteenpäin, kuskinpuolella syylärin alareunan kohdilla iso sähköinen vesipumppu, jonka avulla ilmaa itsensä jos virrat vaan päällä...

    Ongelmia ei siis sulla pitänytkään olla, vaan vanhemmilla m50 ja m52 koneisilla!
    Mielenkiintoista, löytyykö tästä vesipumpusta jostain kuvia tai vastaavaa? En kyllä ole moista toiminnallisuutta huomannut.

    Leave a comment:


  • Risto113
    replied
    Originally posted by Antti O View Post
    En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.

    Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.

    Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.

    Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
    m52TU-koneet ja eteenpäin, kuskinpuolella syylärin alareunan kohdilla iso sähköinen vesipumppu, jonka avulla ilmaa itsensä jos virrat vaan päällä...

    Ongelmia ei siis sulla pitänytkään olla, vaan vanhemmilla m50 ja m52 koneisilla!

    Leave a comment:

Working...
X