Originally posted by Will_E39
					
						
						
							
							
							
							
								
								
								
								
								
									View Post
								
							
						
					
				
				
			
		e36 ilmaus
				
					Collapse
				
			
		
	X
- 
	
	
	
	
 Originally posted by marko83 View PostItellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?
 
 Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
 Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.
 
 Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.
 
 Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.
 keulaa vain ylemmäs  
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Itellä semmonen ongelma, että oon yrittäny ilmata tuota kotteroa tuolla pullo patentilla, joka ei ota onnistuakseen. Eli kuplia kyllä tulee, mutta nestettä ei mene koneeseen. Aikansa, ku ilmailee niin kuplien tuloki loppuu ja näyttäs, että ilmaus ois onnistunu, mutta ku ei nii ei. Eli missä vika?
 
 Tuossa syksyllä vaihoin termarikotelon joka vuoti, ilmaus pullo patentilla, kaikki toimi hyvin muutaman kuukauden, jonka jälkeen lämmöt ei kovilla pakkasilla noussu kunnolla. Salavalikko näytti max. 87 astetta.
 Epäilin termaria. Ajelin meneen, ku oli niin kylmä eikä viittiny alkaa korjaan. No pakkasilla alko sitte myös syyläri tippaseen vähän.
 
 Pari viikkoa sitten vaihoin termarin ja syylärin, jonka jälkeen ilmaus ei oikeen ota onnistuakseen vaikka kuin yrittäs. Eli nostelee lämpöjä tuonne 100 asteeseen ja puskee nesteitä korkista pihalle.
 
 Mitenhän tuon sais ilmattua, ku kokeiltu jo monta kertaa noilla hemin ohjeilla. Aikasemmin oon kyllä noilla ohjeilla saanu ilmattua.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Tuli tänään vaihdettua termostaatti kaverin kanssa omaan m40 mottiseen e36seen.
 
 Aloittelin ilmauksen Hemin neuvoilla ja lopuksi vielä avasin ilmaruuvin josta tuli ilmaa ulos. Tuntui että homma onnistui koska lämmöt pysyy siinä puolivälissä ja sisälle puskee taas lämmintä ilmaa 
 
 Tein lenkin ja seurailin lämpöjä sekä ajoin lopuksi vielä jyrkkään mäkeen auton ja lypsin alavesiletkua ja ilmausruuvista ei tullut kuin nestettä enää.
 
 Ennen oli 88 asteinen termari ja nyt 92 asteinen,liekö tuolla suurta merkitystä :think
 
 Ihmettelen vain kun kone tuntuu pitävän lämmöt tosi pitkään.
 Auto seisoi tuolla parkissa about 45 min ja pikku pakkastakin on vielä,niin lämmöt oli hädin tuskin tippunut yhtä viivaväliä alemmas.
 
 Silti se ei ajossa nosta lämpöjä liian korkealle vaan pysyy jämptisti puolessa välissä ja antaa lämmintä ilmaa.
 
 Ja lämpöanturissa taikka mittarissa tuskin vikaa koska ennen termarin vaihtoa näytti mittari reilusti alle puoltaväliä ja lämmöt seilas,ja ilmauksen alussa nousi lämmöt vähän yli puolen välin,ja nyt ilmattuna ja homma hoidettuna pysyy mittari siinä missä pitääkin.
 
 Liekö tuo vika että jäähtyy parkissa hitaasti,ennen termarin vaihtoa ne valahti tosi nopeasti alas,mutta eihän tuo silloin kunnolla lämmennytkään.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Jep, ilmeisesti se on näin koska kuskinpuoleinen letku alkaa heti lämmitä koneen mukana, eikä vasta kun termari aukeaa...Originally posted by naukkis View PostTermari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Niin varmasti saa, useamman tunnin tuollä ja nostamalla auto pystyyn.... Ilma ja vesi käyttäytyy niin että vesi ilmaa painavampana on pohjalla ja nostaa astiassa ilman ylöspäin. Pistä lasi veteen suupuoli alaspäin ja ihmettele lasin pohjalle jäävää ilmataskua.Originally posted by Perlenbacher View PostUseammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.
 
 Sama tilanne on jäähdytysjärjestelmässä, eli tuo syyyläriin integroidun paisarin vesikanava menee syylärin pohjalle ja järjestelmään ei vain mene vettä ellei ilmaa päästetä pois, sitä varten siitä syylärin päältä järjestelmän korkeimmasta kohdasta löytyy se ilmaruuvi. Aukaisemalla mokoma ja kaatamalla sen jälkeen nestettä niin pitkään kuin ilmaa tulee ulos järjestelmä on ilmattu eikä todellakaan mene tunteja aikaa eikä letkuja tarvitse lypsää.
 
 Tokihan se ilmaus pitää tarkistaa ja päästää viimeiset ilmat pois, eli kun on käyttänyt järjestelmään vähän painetta raottaa ilmaruuvia, silloin kun ulos tulee pelkkää vettä on systeemi täysin ilmattu.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Kylläpäs on siisti ja asiallinen tapa ilmata moottori, tokihan sinne ei paljoa ilmaa jää jos vedetään 0,1:een paineet, mutta käytä järjestelmään paineet ja avaa ilmaruuvia niin sieltä pihahtaa ilmaa pihalle. Ja ei järjestelmään tietenkään tarvitse mitään lisätä jos ei ilmaa sieltä pois päästä, onhan se ilmaamaton järjestelmäkin paisarista täysi vaikka moottorissa ei nestettä olekaan.Originally posted by petrolhead View PostJaa. Tähän asti jok'ikisestä autosta on tullut imaisemalla paisarinkorkista niin ilmat kuin nesteetkin ulos koik yhes koos. Eikä tunnu vaikuttavan lämppärin vesiventtiilin asentokaan. Sen jälkeen letkut on kasassa ja systeemissä jotain ehkä alle 0,1 kehää painetta. Täytön jälkeen ei ole tarvinnut yhtään lisäillä. Onko sulla päinvastaisia kokemuksia?
 
 Ja melkoinen ilmausinsinööri joka vetää älyttömät alipaineet jäähdytysjärjestelmään, rakenteita ei ole tehty kestämään kovia alipaineita.....
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Termari on siinä apparinpuoleisen letkun lähdössä, eli äkkiseltään tulee vaikutelma että ko. kone käyttää käänteistä kiertoa mutta onhan tietysti mahdollista että neste kiertää luonnollisesti ja termostaatti on pistetty ohjaamaan kylmän nesteen paluuta koneeseen.Originally posted by Perlenbacher View PostVähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Jäähdytysjärjestelmän täyttölaite on siitä kätevä että siinä ei tarvitaOriginally posted by Will_E39 View Postnaukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muilla 
 
 tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...
 -kylmää konetta
 -tuntia aikaa
 -kavereita avuksi lypsämään letkuja
 -teippaamista
 -leikeltyä limupulloa
 -lämpömittarin vahtaamista
   
 
 Johan sen nimim. Velho totesi vuonna 2006 ekalla sivulla
 Originally posted by Velho View PostMelko varmasti käyttävät BMW huollossa jäähdytysjärjestelmän alipaine täyttäjää sillä menee meinaan nesteet nätisti sisään Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 01:01. Last edited by petrolhead; 28-12-2010, 01:01.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 naukkis onnistunut niin kätevästi ilmaamaan et nestekkin kiertää eripäin ku muillaOriginally posted by Perlenbacher View PostUseammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.
 
 Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?
 
 P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema. 
 
 tota bilteman värkkiä tekis mieli ihan mielenkiinnosta kokeilla...
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Useammin kyllä laitan ihan ilmausruuvi auki ne vedet sisälle, menee helpommin tietysti, mutta tarkoitus oli osoittaa että kyllä sinne litkut saa avaamattakin sitä.Originally posted by naukkis View PostSyylärin korkin vieressä, siihen tulee alavesiletku kiinni, ylävesiletku eli termarilta tuleva letku menee syylärin toiselle puolelle noin puoleen väliin, aavistus suunniteltukin jäähdytysjärjestelmää eli koko syylärin jäähdytyspinta-ala on käytössä vasta termarin ollessa reilusti auki.
 
 Vähän hämää, eli sanot että vesi kiertää koneelta syylarille sitä apparinpuoleista letkua ja ilmausruuvin vierestä lähtevästä letkusta koneelle? Miten sitten ylemmäksi syylariin kiinnittyvä letku (sanotaan yleensä ylävesiletkuksi) on kuuma ja alemmaksi kiinnittyvä kylmä? Kun kone on käyntilämmöissään?
 
 P.S. tuolla bilteman laitteella voi testata myös pitävyyden, senkun antaa olla alipaineet sisällä hetken ja katsoo onko vähentynyt lukema.Last edited by Perlenbacher; 28-12-2010, 00:31.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 miksen mä löydä biltemasta noita vehkeitä:thinkOriginally posted by petrolhead View Posthttp://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg
 
 Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei 
 Mac tools teki noita ainakin joskus.
 
 edit,löyty se sittenki ku otti silmät käteen...kellään tietoa tekeekö tollasella mitään?Last edited by Will_E39; 27-12-2010, 22:31.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Ebayssä näky olevan 89 euroa hintaa tuolla Kamasan värkillä.Originally posted by petrolhead View Posthttp://www.youtube.com/watch?v=t_4x65-BqDg
 
 Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei 
 Mac tools teki noita ainakin joskus.
 Leave a comment:
- 
	
	
	
	
 Originally posted by Nafta_lefa View Post
 
 Biltemassa oli 65€. Laadusta en tiedä. No , se vuotaa tai ei 
 Mac tools teki noita ainakin joskus.
 Leave a comment:
 
	 
	
Leave a comment: