itte ilmannu silleen et kaajan nestettä paisarin täyteen ja otan ilmaruuvin irti ja puhallan paisariin...lisään nestettä ja puhallan paisariin...sammaa nii kauan et ruppee tulleen ilmausreiästä nestettä.sitte samalla ku puhaltaa nii ilmaruuvi kii.sen jälkeen oon käyny ajjaan ja antanu jäähtyä ja lisänny sitte nestettä jos tarvis.ei oo tarvinnu teipata mittään v**un limupulloja syyläriin.
Nonni, kertokaas mikä helvetti tota bemaria vaivaa. Siitä lähtien mitä ny oon omistanu ton ~5kk ni aina välillä sai lisäillä jäähdytysnestettä, ku paisari vähä vuosi mutten si jaksanu vaihtaakkaa kun oli niin pientä vuotoa. Tossa muutama päivä si lähin ajaan ja sehä ny sitte laukes lopullisesti ja vuosi niin saatanasti nestettä -> Paisari/syyläri vaihtoon ja ilmaus olikin si yhtä helvettiä mutta sain si ilmattua, ainakin uskoakseni. Ajoin päivän ja mitään ongelmia ei ollu lämpöjen kaa ja puhalsi kylmää etc..
Eilen si ajoin taas kotipihaan ja valitteli jäähdytinesteen vähyyttä mutta ei näkyny mitään vuotoja olevan -> no lisäsin vähän nestettä ja unohdin si paisarin korkin auki ku ajelin eikä mitään onkelmaa.. Tänään lähin si töihin ja laitoin paisarin korkin kii ennen ajoo niin noin ~5km päästä lämmöt alko nouseen niin helvetisti taas kerran ja oli lyöny paisarin korkista läpi nesteitä, sekä alavesiletku ja ylävesiletku oli kylmänä, eli nesteet ei kierrä..
Töistä lähtiessäni si avasin paisarinkorkin ja lämmöt ei taaskaan noussu ylipuolen välin mutta ei kyllä letkutkaan ollu lämpimiä, oliskohan termari menny vai olisko ny ilmalukko tuolla vieläkin?
Jos korjaamo sanoo, että alipainelaitteella ilmatessa ei kikkoja tarvita, vaan homma onnistuu niin kuin missä tahansa muussakin autossa, niin voiko tähän luottaa? Auto E36 328.
No ei se ilmaus onnistu alipainelaitteellakaan ellei hahmota mistä kautta ilma poistetaan. Eli jos imetään alipaine paisarin korkin kautta ja samasta reiästä lisätään neste niin järjestelmään jää ilmaa, toki vähemmän kuin päin persettä ilman alipainetta ilmaamalla mutta kaikkea ilmaa ei saa pois muuten kuin ilmaruuvin kautta. Eli alipaineilmauksessa pitää imeä ilmaruuvin reiästä eikä paisarin korkista.
Mutta turhaa hommaa, ilmaus onnistuu aina helposti kun sen vain tekee oikein, katsoo vaikka BMW service manualista ohjeet jotka eivät todellakaan sisällä mitään erikoisempia kikkoja.
Mutta eikös jannut puhuneet että kone käynnissä ruuvi auki? Sitä juuri ajoin takaa että käynnissä ilmatessa ruuvi kiinni ja letkua rutistelemaan.
Letkun rutistelu on kyllä ihan turhaa hommaa, oli aikanaan tarpeellista moottoreissa joissa ilmaus tapahtui ylävesiletkun termarin pikku ilmareiän kautta, noissa bemarin koneissa ilma pääsee ihan vapaasti moottorista pois joten mitään tarvetta lypsämiselle ei jää.
Järjestelmä kun on paineistettu niin ilmaruuvia raottamalla tulee sieltä vielä mahdollisesti oleva ilma pois, paljon tarkemmin kuin ilman painetta ilmatessa.
Miks se ilmaruuvi edes täytyy aukaista? Ilmaantuu kyllä lypsämällä ihan ruuviin koskemattakin...
No ei muuten ilmaannu. Ilma on vettä kevyempää ja em. jäähdytysjärjestelmässä neste kiertää jäähdyttimen paisarista itse jäähdyttimeen alakautta ja ilma pääsee pois vain sen ilmaruuvin kautta. Ilman ilmaruuvin avausta moottoriin ei mene yhtään vettä luonnostaa, letkuja puristelemalla voi tiukalla tuskailulla saada sen verran nestettä sisään että jäähdytys toimii jotenkuten, kaikkea ilmaa järjestelmästä ei kuitenkaan pois saa.
Ja tyhjää systeemiä käytettäessä se ilmaruuvi pitää ottaa kokonaan pois, pelkkä raottaminen ei yleensä auta mitään, veden korkeus-ero em. syylärissä on noin 5cm eli painetta ei juuri ole ja ilman pitää päästä ihan vapaasti pois jotta järjestelmä ilmaantuu omalla painollaan. Nesteen lähtiessä valumaan korkeus-ero kyllä kasvaa reilusti eli täyttämällä paisari ja poistamalla ilmaruuvi puoli syylärillistä nestettä valahtaa yleensä samantien koneeseen.
Leave a comment:
Guest replied
Ilmaus edelleen ja edelleen..
Moi, eikö auta yhtään mitään jos täyttäisi lämmityslaitteen etukäteen, eli kannulla lientä sisään vaikka paluuletkusta (syöttöletkut irti) ja katsoo ettei tule enään kuplia?
Vai painaako vesipumppu moottori käynnissä lämppärin heti taas täyteen vesi/ilmaa? :think
Jos korjaamo sanoo, että alipainelaitteella ilmatessa ei kikkoja tarvita, vaan homma onnistuu niin kuin missä tahansa muussakin autossa, niin voiko tähän luottaa? Auto E36 328.
Voi. Kokemus on tosin osoittanut että BMW:nkin moottorit ilmautuu kun nostaa keulan ylös, jopa ilman limppapullon kanssa sohlaamista. Mut toi tyhjiön imaiseminen ja täyttö on idioottivarma konsti mihin tahansa autoon. Kunhan löytyy sopiva liitos paisarin päälle että saa sen alipaineen.
En ymmärrä mitä hankalaa tässä on. Itse ajoin tuumasen lankun päälle keulan ja auto EI ollut käynnissä, niin ilmausruuvi auki, nestettä sisään niin pitkään kun tulee pelkkää vettä. Sit ruuvi kiinni, spritepullo syyläriin, auto käyntiin ja puhaltaa kuumaa ja muutama painallus alavesiletkusta. Ryntäytys 2 kertaa 4500rpm ja eikun testilenkille. Testilenkin jälkeen 1dl lisäys nestettä ja aikaa ei mennyt varmaan 5min pidempään.
Jos korjaamo sanoo, että alipainelaitteella ilmatessa ei kikkoja tarvita, vaan homma onnistuu niin kuin missä tahansa muussakin autossa, niin voiko tähän luottaa? Auto E36 328.
Jos korjaamo sanoo, että alipainelaitteella ilmatessa ei kikkoja tarvita, vaan homma onnistuu niin kuin missä tahansa muussakin autossa, niin voiko tähän luottaa? Auto E36 328.
Leave a comment: