En tiedä pääsinkö m54b25 moottorin kanssa jotenki liian helpolla tai sitten se jäi huonosti ilmatuksi. Tämä kiinni siis e46 korimallissa ja se paisari syylärin kupeessa kiinni. Ilmaus piti tehdä termostaattikotelon vaihdon jälkeen.
Homma tapahtui niin että ensin syyläriin nestettä ja auto käyntiin. Auto alkaa lämmetä noin 1/4 merkkiin muttei puhalla yhtään lämmintä, vehkeet seis. Senjälkeen syyläri aivan piripintaan ja ilmausruuvi auki ja puristelemaan letkuja. Ilmaa tuli jonkinverran ja nestettä sai taas lisätä uusiksi piripintaan. Ilmausruuvi kiinni kun tuli pelkkää nestettä ja auto käyntiin. -> Puhaltaa lämmintä. Sitten vielä tarkastin aamulla nestepinnan ja lisäsin kylmän merkkiin.
Ei siis ollut pulloja, eikä nostettu keulaa.
Nyt on pari päivää autolla ajeltu ja lämpöä piisaa, viisari juuri keskellä.
e36 ilmaus
Collapse
X
-
Originally posted by Haju69 View PostEn ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.
Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
Lisämausteensa ilmaamiselle toi jälkiasennus-webasto jonka letkut kulkevat tuosta koneen ylitse (=ylin kohta).
Nyt tosin taas tuntuu siltä että autoa ei saunaksi saa näillä pakkasilla :think Liippailemassa kun on niin sillon alkaa puskemaan kunnolla kuumaa, eli kun kierrokset nousee jonnekkin 2,5-3k...Puuttuuko tuolta jokin kiertovesipumppu vai onko vesiventtiileissä esim jotain vikaa? Ilmaa nyt en usko että järjestelmässä enää on koska kuplien tuleminen loppui ja pinta ei enää vajonnut.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View PostNo ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.
Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.
Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.
Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....
Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.
Toki se ilmaus voi onnistiua ihan vain vettä koneeseen kaatamalla mikäli lohko ei ole päässyt lainkaan tyhjenemään, mutta auta armias jos lohkon takapää on haukannut ilmaa, et tasan varmasti saa sitä sinun "metodillasi" ilmattua.
Ongelmahan tässä on se että se voi hyvällä tuurilla ilmaantua 95%:sti, mutta lohkon takapäähän jää muutaman desin ilmatasku jota se "lutkuttaa" edes takaisin vaikka maailman tappiin ja nesteitä saa lisäillä jatkuvasti hieman ja oikein kunnolla lämmintä ei tahdo kapiiniin asti tulla.
Tässä kohtaa useimmiten tehdään sitten se täysin turha kansiremontti.
Ja....KYLLÄ, useimpien muiden moottorien kanssa ei ilmaus todellakaan ole kuin läpihuutojuttu, mutta näin ei todellakaan ole e36/m50-m52 yhdestelmän kanssa, joten kokeileppa ensin joskus ja jaa vasta sitten neuvojasi m50 koneen ilmaamisesta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Haju69 View PostEn ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.
Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jukkae View PostMiten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla.Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.
Uuet on hieman lutteroita muutenki ja hieman väljiä siihen paisariin,
mutta vanhanmalliset on just hyviä ja on tiiviitä iliman suurempia teippauksia.
Leave a comment:
-
-
En ole vielä tarvinnut ainakaan M52 moottorien kanssa pulloa käyttää ja ilmaaminen on onnistunut. Eikä toimenpide ole kestänyt 1,5h.
Kyseessä olleet autot on olleet E36 328 Sekä E39 528. Kummastakaan en ole myöskään keuloja nostellut. Liekö käynyt tuuria vai onko se tuo M52 sitten helpompi kuin M50? Tiedä tuota. Mutta ei ole hermot vielä palaneet.
Leave a comment:
-
-
Tietty jos on paineilmaa käytössä, niin voi laittaa tratin paisariin ja paineilmaa perään. Noin minä olen ilmannut. Kait se noinkin toimii?
Leave a comment:
-
-
Itsellä pysyy tiiviinä niin, että jatkaa sitä kaulusta teipillä taaksepäin niin, että se tulee tiiviiksi siihen paisarin reikään, painaa pulloa samalla hiukan kun pyörittelee teipit kiinni, jesaria vaan tiukalle paisarin ja pullon väliin, kyllä pysyy!
Leave a comment:
-
-
Miten helkutissa saatte tiivisti sen pullon siihen paisariin? Oon kolme m50(m52) sarjan moottoria ilmannut tuolla tavalla, muuten hyvä mutta aina hirvee siivo tallissa ja konepellin alla.Leikkaatteko sen "kauluksen" pois siitä vai miten helkutissa? Jeesusteippiä ja kaikkea kokeiltu.
Leave a comment:
-
-
Jepjep, Naukkikselle vois löytyä hommia merkkihuollosta, kun suorittaa tuommoisen parin tunnin ilmaamisen 15minuutissa, hyvä!
Kokeillaan joulunpyhinä, josko auton saisi halliin, ja nostettua keulaa kunnolla ylös, jos alkaisi pikkuhiljaa ilmaantumaan!
Leave a comment:
-
-
Jep, 6-7 litraa saa helposti sisään ilmausruuvia avaamatta ilman että on kone käynnissä kunhan on pullo vaan korkin tilalla kiinni ja puristelee kunnolla.
Meikäläisen vehjettä ilmasivat merkkihuollossa toista tuntia. Pitäskö naukkiksen mennä opettaan niille miten se tehdään. Ilmeisesti maailman ensimmäinen auto jossa ei mene nesteet sisään alipaineella.
Ja nimenomaan se on vain pari moottorityyppiä jotka eivät suostu ilmaantumaan helposti. Ottaen huomioon että BMW on tehnyt kymmeniä erilaisia koneita ei oikein voida puhua yleistäen että "BMW ilmaus on vaikeaa/helppoa" Tätä vissiin Peltsii haki.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View PostNo ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.
Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.
Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.
Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....
Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.
Kyllähän se "ilmaantuu" ihan ilman nokan nostoja ja suppiloita, mutta sitten hetken päästä tulee taas näitä "kansivikasia" jotka keittää, ei puhalla lämpöä jne. Eli sinne jää takuuvarmasti ilmatasku(ja) jos ei suorita kunnolla loppuun asti ilmausta.
Etkä voi selittää asiaa niin, että "BMW tapauksessa", koska kaikki koneet ei tosiaan ole tämmöisiä. Oikeastaan vain nämä vanhemmat 6 sylinteriset, jossa paisuntasäiliö on syylärin kyljessä kiinni.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by naukkis View PostBMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.
Voi olla, että pään välissä pitäminen ei riitä, mutta silti.. :think
Leave a comment:
-
-
No ikinä ei ole ollut ilmaaminen vaikeaa mihinkään laitteeseen, BMW:n tapauksessakin ainoa asia mikä pitää huomata on että koska ala ja ylävesiletkut lähtevät syylärin yläpuolelta moottorista ei pääse ilma yhtään mihinkään ennenkuin termari aukeaa eikä sitämyöten vettä moottoriin. Sen takia siinä on alavesiletkussa/syylärin alavesipuolella ilmaruuvi jonka avaamalla ilma pääsee alavesiletkusta pihalle ja vesi sitä kautta syylärin alavesipuolelle/moottoriin.
Eli kun itse olen vedet pistänyt Bemariin sisään niin siinä on mennyt sen muutaman minuutin, syyläri täyteen, ilmaruuvi auki jolloin vesi lähtee valumaan moottoriin ja syylärin täyttöä niin pitkään kunnes tulee täyteen. Jos ei ilmaruuvia aukaise tuossa täyttövaiheessa niin todellakaan sinne moottorin puolelle ei yhtään mistään pääsee vettä menemään.
Ja kun se ilmaruuvi on alavesiletkussa ja siis vesipumpun imupuolella niin aukaisemalla se moottorin käydessä vesipumppu pääsee imemään suoraan ilmaa moottoriin, eli em. ilmaruuvi on tarkoitettu vain moottorin täyttämiseen ei käynninaikaiseen ilmaamiseen, sen jälkeen kun moottoriin on saanut niin paljon vettä että termari aukeaa ilma tulee ylävesiletkun kautta pois aivan varmasti, mikään ei sitä estä, eli alun jälkeen ilmaaminen hoituu loppuun sillä vain että tarkistaa että nestepinta ei syylärissä laske liian alas, vesihän loppuu syyläristä lähes kokonaan ennenkuin vesipumppu pääsee moottoriin uudestaan ilmaa imemään ellei se ilmaruuvi ole auki.
Tuossa aloitusviestin ohjeessakin on tosiaan jätetty tuon ilmaruuvin aukaisu kokonaan väliin ja ilman sitä tosiaan tarvitaan kyllä poppamies saamaan nesteet ilmalukon läpi moottoriin.....
Ja alavesiletkun puristelukin toimii moottorissa jossa on perinteinen kierto eli alavesiletku lähtee syylärin alapäästä ja ilmaus on termarissa olevan ilmareiän kautta ylävesiletkun kautta. Bemarissa voi puristella letkuja niin kauan kuin haluaa mutta ilmaukseen se ei auta yhtään mitään koska ilmalle ei ole muuta keinoa päästä moottorista pois kuin alavesiletkun kautta ennen termarin aukeamista.Last edited by naukkis; 22-12-2010, 05:47.
Leave a comment:
-
-
Juuh, vanhan 328i:n ilmaaminen oli ehkä vi..umaisin operaatio ikinä.
Vaikka Hemin ohjeiden mukaan sitä tein ja nokka oli nostettuna ei meinannut onnata. Lopulta lukuisten kiroilujen / ihmetysten jälkeen nokkaa nostettuani vielä aavistuksen korkeammalle homma rokkasi. Auton tarvii olla melkoisessa kulmassa, että imee nesteet sisäänsä.
Onneksi homma on muissa vehkeissä kuten Hondat ja 330d paljon helpompaa.
Leave a comment:
-
Leave a comment: