memebuy23buy

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by mikkokivia View Post
    Mistä päätellen vesipumppu paskana? Nesteen häviämisestäkö?
    Se ja lämpöjen nousu jos enemmän polkee.. Vesipumpussa on muovinen siipi joka irtoaa/hajoaa. Monesti pyörii kyllä pienillä kierroksilla mutta isoilla kierroksilla veden virtausvastus kasvaa sen verran että siipi alkaa luistamaan akselin päällä -> vesi ei virtaa tarpeeksi = lämmöt ylös.

    Leave a comment:


  • mikkokivia
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Sulla on vesipumppu paskana. Alavesiletku on nimensä mukaan se joka on alempana (1)

    Mistä päätellen vesipumppu paskana? Nesteen häviämisestäkö?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by mikkokivia View Post
    Tuli avuton tunne kun olin tänään ilmaamassa bemaria tolla Hemin tavalla, oli kaikki viimesenpäälle laitettu valmiiks kunnes aloin miettimään että mistä letkusta alan oikeen lypsäämään? Ala-vesiletkua on kai tarkoitus puristella mutta mikä sen näistä oikeen on? (1, 2, 3):





    Nii ja autossa on ongelmana se että syö nesteitä (2dl/50km) ja lämmöt nousee jos menee moottoritielle. Normaali ajossa lämmöt pysyy alhaalla.
    Autona toimii Bmw 325 -94 (m50 kone)
    Sulla on vesipumppu paskana. Alavesiletku on nimensä mukaan se joka on alempana (1)

    Leave a comment:


  • mikkokivia
    replied
    Ilmaus

    Tuli avuton tunne kun olin tänään ilmaamassa bemaria tolla Hemin tavalla, oli kaikki viimesenpäälle laitettu valmiiks kunnes aloin miettimään että mistä letkusta alan oikeen lypsäämään? Ala-vesiletkua on kai tarkoitus puristella mutta mikä sen näistä oikeen on? (1, 2, 3):





    Nii ja autossa on ongelmana se että syö nesteitä (2dl/50km) ja lämmöt nousee jos menee moottoritielle. Normaali ajossa lämmöt pysyy alhaalla.
    Autona toimii Bmw 325 -94 (m50 kone)
    Last edited by mikkokivia; 02-05-2014, 15:16.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    .....
    Last edited by peto2; 30-04-2014, 00:31.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by blueorange View Post
    Kyllä päästin siitä muovisesta ristipääkannalla olevasta myös.Haynesin kirja sanoo että myös lohkon proppu auki ilmattaessa jos kone on ollut auki.
    No nyt olet katsonut jonkun väärän koneen ilmausohjeita. M52TU:ssa ja muissa uudemmissa bemarin koneissa on vesikierto kannesta lohkoon ja lohkon propun aukaisu ilmattaessa auttaa jos lohko on kuiva(useimmissa on sähköinen kiertovesipumppu minkä ansiosta lohkon proppuun ei yleensä tarvitse koskea) mutta M40/M52/M50 on normaalilla kierrolla lohkosta kanteen ja mitään tarvetta availla lohkon vesiproppua nesteitä lisätessä ei ole, ilma tulee lohkosta kannentiivisteessä olevista rei-istä helposti pois lukuunottamatta sitä teoreettista tilannetta että kannentiivisteen reiät on paskoittuneet tukkoon.

    Ja tosiaan se lohkon proppu auki et kyllä onnistu ilmauksessa, tarkoitus on saada nestettä sinne lohkon pohjalle samalla päästäen ylös nouseva ilma pois siitä koneen nestekierron korkeimmassa kohdassa sijaitsevasta ilmaruuvista pois.

    Ja jos joku moottori on vaikea ilmattava niin ei siihen silti tarvitse tunteja aikaa uhrata vaan ne ilmat voi päästää pois termarin kotelosta/lämppärin letkusta mistä vain sopivasta paikasta. M20/M40/M50/M52 ja mitkä nyt tuota samaa jäähdytysnestekiertoa käyttävätkään eivät tarvii ikinä mitään kikkailuja, jos niihin ei saa nesteitä menemään suosiolla niin tekee jotain väärin ja kannattaa pyytää apua joltain joka asian osaa ennenkuin polttaa kannentiivisteen tms.

    Ja ylivoimaisesti paras ilmausohje on e30 tehtaan workshop manualissa tuohon kun se on tiedotus samalla tuosta muutetusta jäähdytysnestekierrosta eli on selitetty miksi ilmaruuvi pitää aukaista nesteitä laitettaessa ja miten systeemi ilmaa itsensä loppuun, uudemmissa manuskoissa on vain ilmausohje joka sisältää sen yhden kuvan ja pari lausetta ja joka on selvästi liian yksinkertainen toimintaohje että sitä uskallettaisiin käyttää.
    Last edited by naukkis; 29-04-2014, 23:43.

    Leave a comment:


  • blueorange
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.
    Kyllä päästin siitä muovisesta ristipääkannalla olevasta myös.Haynesin kirja sanoo että myös lohkon proppu auki ilmattaessa jos kone on ollut auki.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by blueorange View Post
    Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin
    No niin ja nyt tuli sitten mieleen kun tuosta lohkon proppua availit että kait siis osasit päästää ilmat ilmaruuvista pois joka on siis se muovinen ruuvi syylärissä ylävesiletkun lähdössä? Se lohkon proppu on nesteiden pois laskua ei ilmausta varten.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by jukkae View Post
    Mutta harvinaista näissä kumminkin. Pitää todellakin käyttää ihan kuivana. 95% näihin tehdyistä kansirempoista on ns turhia.
    No ei oo pari kertaa on tullut autettua kaveria ilmausongelmissa vähän liian myöhään... Tuon syylärirakenteen ei pitäisi sylkäistä vettä suuremmin ulos muutenkuin täyttämällä paisari ilman että päästää ilmoja ilmaruuvista pihalle. Se ylimmäinen ~litra pääsee painovoimasesti moottoriin ja vaikka koko systeemi olisi aivan täynnä niin kovin montaa tippaa ei lämpiämisvaiheessa pihalle kuitenkaan tule.

    Leave a comment:


  • jukkae
    replied
    Mutta harvinaista näissä kumminkin. Pitää todellakin käyttää ihan kuivana. 95% näihin tehdyistä kansirempoista on ns turhia.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Jaszka View Post
    Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?
    No valitettavasti alukantinen suora kutonen on aika arka sille että sitä ei käytetä ilman jäähdytinnesteitä, kuivillaan käyttäminen aiheuttaa sen verran reilua lämpölaajenemista että kannentiivisteen pettäminen/kannen halkeaminen on enemmän kuin todennäköistä.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by blueorange View Post
    Naukkiksella on aina hyvät neuvot!Joka foorumilla!Mulla oli kone auki ja sen jälkeen nesteitä laittaessa lohkon roppu auki.sieltä tuli nesteet.proppu kiinni ja hissukseen kaatelemaan lisää niin n.7 litraa sinne meni.Paisari piripinnassa ja ruuvit ynnä korkit kiinni.koneet käymään ja laskihan se puoleen väliin.Sit heitin lenkin niin pinta ei laske mihinkään.Kierroksia annoin ym.Ei tule lämmintä tyhjäkäynnillä!Muistaakseni 9,5 litraa sanoo Haynesin kirja nestetilavuudesta.Keula ylös ja se pullopatentti paisariin sain vielä vajaan 2 litraa lisää kunnes reilun puolen tunnin lypsämisen jälkeen sormet oli ihan muussina ja lopetin siihen.
    No kaikki ei aina välttämättä mene kaikilla putkeen. Eli nesteitä sisään laittaesa sinne jäi syystä tai toisesta niin paljon ilmaa että tuo syyläristä koneeseen ilman termarin aukeamista menevä nestemäärä ei riittänyt vaan nestepinta jäi niin alas että termari ei enää aukea. Toki kun nestemäärä näin alhaiseksi pääsi niin uusi täyttö ja ilmojen päästäminen ilmaruuvista olisi myös auttanut mutta ei kai sitä kannata kokeilla kun aina voi letkuja puristella sormet ruvella tuntikausia.

    Miksi sinne jäi niin paljon ilmaa on sitten toinen kysymys, epäilisin reiluhkoa paskakerääntymää kannentiivisteen seutuvilla jonka takia osa lohkosta jäi täyttymättä ekalla täyttökerralla, vanhoissa koneissa on aina vikamahdollisuutensa.

    Ja tuo sun ilmaus ei sentään mennyt ihan totaaliperseelleen vaan moottoriin sentään meni nestettä. Yleisin tilanne kuitenkin on että sitä yritetään epätoivoisesti ilmailla ilmaruuvia aukomatta tai nesteen pinnan liian alas jättämällä tilanteessa jossa koneessa ei ole yhtään vettä.....
    Last edited by naukkis; 28-04-2014, 21:01.

    Leave a comment:


  • tmpzk
    replied
    Ilmaaminen sujui todella hyvin pullo systeemillä puoli vuotta sitten. Tässä lyhyt videokooste.

    Leave a comment:


  • Jaszka
    replied
    Noniin nyt laiton lisää nestettä koneen ollessa sammuksissa, kunnes ilmausruuvista tuli nestettä. Ruuvi ja korkki kiini ja kone pääle. Nestetaso ei kylläkään asettunut kalt viivan kohdalle vaan nousi täyteen kunnes korkin välistä alko virtaamaan. Misä vika?

    Leave a comment:


  • blueorange
    replied
    Ja sitten miksi on alusyyläri niin alkup. pullahti paskaksi kun sylinteripaineet pääsi jäähdytysjärjestelmään ja kansiremontin jälkeen motonetistä ostettu tarvike vuoti heti uutena sieltä paisarin juuresta jo ennen paineistusta.Paska kauppaan takasin ja saman hintainen ISO hitsatuilla päädyillä oleva tilalle.Vähän joutu tekeen toitä että sai paikalleen.Aluhitsaus taitoa ym.

    Tossa videon rata-ajossa meinaa siltikin lämmöt nousta kun on imevä n.1/3 syylärin kokonen flekti.Nykyään on kesällä myös 3/4 kokonen puhaltava eikä erikoiskoetta ajettaessa nouse liikaa.


    Edit:Vaihdelaatikko oli myös niin kuuma että vieläkin on muisto käsivarressa

    Ja vielä: Saahan tohon bolt-on alysyyläriäkin omalla paisarilla niinkuin originaalissa mutta hinta on yli 400€ kalliimpi kun toi griffinin perus
    Last edited by blueorange; 27-04-2014, 17:08.

    Leave a comment:

Working...
X