Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.
Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....
esim. M50B25 E34 ja E36 ei vaan ilmaannu tällä tavalla, muuten kyllä erittäin kaunis ajatus, niinkuin myös maailmanrauhakin
Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.
Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....
No nyt näytetään puhuvan kokemuksen syvällä rintaäänellä, Hyvä.
Kokeiltu myös ilmata kone kylmänä, mutta ei vaikutusta, lämmöt nousee tällähetkellä n.1/4 osaan kun ajelee enemmin, muttakun auto on täysin kylmä ja lähtee ajamaan niin 5km ajon jälkeen lämmöt n. ½ ja 25km ajon jälkeen lämmöt laskee siihen 1/4 eikä siitä enään nouse, mihis tämä oikein viittaa?
Löytyiskö keltään osaavalta kaverilta ilmaus apua tässä pk-seudulla, itsellä muutenkin vähän hankala ilmata, kun auto ei mahdu talliin, kun on niin pieni.
Mulla irtos remppaa tehdessä yks letku ja se laski sellasen max. desin sitä nestettä niin pitääkö järjestelmä ilmata?
Nii ja siis auto on 316 Compact E36
Ei tarvitse, kaikki nestejäähdytykset ovat itsestäänilmaavia eli kunhan moottorissa on nestettä sen verran että vesipumppu lähtee sitä nostamaan systeemi ilmaa itsensä. Alle litran nestehävikki ilmaantuu varmasti itsestään, muistaa vain sen verran lisätä systeemiin nestettä jossain vaiheessa.
Ensimmäisenä pistää silmään aivan tolkuton käyttely, älkää ikinä missään nimessä ilmatko niin että moottorin lämmöt nousevat puoleenväliin, se pitää saada ilmattua kunnolla ennenkuin lämmöt alkavat nousta yhtään mihinkään, se on kuitenkin paineistettu järjestelmä ja jos sitä yritetään ilmata lämmöt normaalissa systeemi keittää sisäisesti eikä varmasti ilmaaminen onnistu.
Eli nesteet sisään ilmaruuvi auki ja kone käyntiin, vähän jenkaa ja syyläri täyteen ja ilmaruuvi ja korkki kiinni, käytetään lämpimäksi ja koneen jäähdyttyä tarkistetaan nestepinta, ei se Bemariinkaan yleensä sen vaikeampi operaatio ole....
Elikkä auto e34 m50b25 padalla. Autossa oli sellainen ongelma, ettei se tahtonut lämmetä kunnolla, mittarin mukaan moottorin lämmöt juurikin puolessavälissä, niinkuin kuuluukin, joskus kuitenkin koneen lämpötila saattoi tipahtaa kun ajeli vähän enemmin hissukseen.
Päätin vaihtaa termarin 92asteiseen, vanha oli 87asteinen (auto ranskan tuonti) Termarin laitoin oikein, nuoli ylöspäin auto kasaan ja ilmaus tuolla pullomenetelmällä, koneen lämmöt ilmauksen aikana sinisen yläosan ja 1/4 ja 1/2 välissä, eli ei noussut missään vaiheessa koneen lämmöt ilmatessa puoleenväliin asti. Autoa ilmattiin 2 tuntia ensimmäisellä kerralla käyttämällä konetta korotetuilla kierroksilla, lämppärit täysillä kuumalla, ja välillä jopa flekti pysäytettynä, alavesiletkua paineltiin niin että on sormet jo maitohapoilla. Myös keulaa oli nostettu ylöspäin.
No illalla sitten ajelulle "ilmatulla autolla" n.5km ajelun jälkeen koneen lämmöt viisarinverran alle puolenvälin jossa pysyivätkin moottoritie ajossa, pienemmälle tielle tultaessa ja pienemmillä kierroksilla ajettaessa moottorin lämpö tipahti äkkiä sinisen ylärajaan, kokeilin sitten ajella pienemmällä vaihteella että kierrokset kovemmat, niin lämpötila nousi taas n.puolenvälin tuntumaan, ajattelin että siellä on oltava ilmaa vielä.
Tänään koitimme uudestaan ilmata ja antaa koneelle enemmän jenkaa, jotta termari kunnolla avautuisi, koneen lämmöt ilmatessa 1/4 ja 1/2 välissä. ja muutoin sama homma kuin eilen, mutta auto rupesi jo keittämään, äkkiä lisää nestettä ja ilmausta lisää. Tämä minua ihmetti kovasti että miten auto keittää, kun moottorin lämmöt ei lähellekkään puoltaväliä vielä? Auton sisälle puhaltaa haalean lämmintä ilmaa, vaikka pitäisi kuumaa tulla?
Pitäisikö taakse keskikonsolin päästä puhaltaa myös lämmintä jos järjestelmässä ei ole ilmaa? Minulla puhaltaa vain kylmää, vai onko se keskikonsolin räppänä vain perjaatteessa kesäksi tarkoitettu, että saa ulkoilmaa puhaltamaan taakse?
Viimeisimmän ilmauksen jälkeen koneen lämmöt pysyy ajossa karvan verran alle 1/4 eli aivan liian kylmänä, kun pitäisi puolivälissä olla.
Lämmöt nousee juuri 1/4 ajossa, kun lämppärintuulettimen pistää kiinni.
Oisko jollakin käytännön kokemusta ja halua kenties auttaa tuon ongleman kanssa tässä pk-seudulla, itseltä ei tahdo enään usko riittää.
Luulen että järjestelmässä on vielä ilmaa, mitä muutakaan?
Mulla irtos remppaa tehdessä yks letku ja se laski sellasen max. desin sitä nestettä niin pitääkö järjestelmä ilmata?
Nii ja siis auto on 316 Compact E36
Mulla irtos remppaa tehdessä yks letku ja se laski sellasen max. desin sitä nestettä niin pitääkö järjestelmä ilmata?
Nii ja siis auto on 316 Compact E36
Ilmattu Hemin ohjeita käyttäen. 3 päivää meni niin alkoi lämpöjä nostamaan, 3/4 nousee, en tiedä nousisko ylemmäksikin.
Vaihdettuja osia, termari, vesipumppu.
Eli vetääkö nyt sit jostain välistä ilmaa vai voiko johtua huonosta viskosta?
Visko on totaalisen paskana ja lapoja puuttuu puolet et johtuuko siitä että rupeaa nostamaan?
Lämmöt saa olla pitkään puolessa välin ja kaupungilla pillurallia ajaessa sit rupeaa nostamaan mutta heti jos laittaa puhaltimen 1 asentoon ja lämmintä puhaltamaan niin laskee normaaliin. :think
Kyllä mä olettaisin et sellanen visko kannattas hommata misä on ne lavat tallella, niin pitäs ruveta pysyyn lämmöt normaalissa - jos ei mitään isompaa ole.
Ilmattu Hemin ohjeita käyttäen. 3 päivää meni niin alkoi lämpöjä nostamaan, 3/4 nousee, en tiedä nousisko ylemmäksikin.
Vaihdettuja osia, termari, vesipumppu.
Eli vetääkö nyt sit jostain välistä ilmaa vai voiko johtua huonosta viskosta?
Visko on totaalisen paskana ja lapoja puuttuu puolet et johtuuko siitä että rupeaa nostamaan?
Lämmöt saa olla pitkään puolessa välin ja kaupungilla pillurallia ajaessa sit rupeaa nostamaan mutta heti jos laittaa puhaltimen 1 asentoon ja lämmintä puhaltamaan niin laskee normaaliin. :think
Siltä se vaikuttaapi . Toisaalta ihmettelen sitä, että lämmöt eivät ole nousseet hirvenä, paitsi toissa päivänä meni lähes punaiselle asti, muuten ollut normaalisti puolessa välissä eikä vedet ja öljytkään ole sekaisin. Mutta itse uskon,että toi kansi on halki niistä syistä mitä aikasemmin kerroin.
Leave a comment: