Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 Kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pave407
    Bimmer Rookie
    • Mar 2017
    • 84
    • Helsinki

    Hola, täällä taas (perkele).

    Nyt on semmonen tilanne, että e46 touringista 2002vm alkoi kuulumaan vinkumista tms.

    Ääni tulee selkeästi auton takaosasta pyörät/taka-akseli.

    Ääni voimistuu kiihdyttäessä ja niin ikään kevenee hidastaessa eikä reagoi esim. kierroksiin tyhjäkäynnillä.

    Kaikki tuntuisi pelaavan vielä jees mutta ääni on selkeä ja voimakas.

    Onko takaosassa jotkin laakerit tms, mitkä tällaista voisi aiheuttaa? En osaa itte roplata mutta vähän jotain osviittaa jos osaisi huoltonaiselle sanoa.

    Comment

    • jluoma
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2015
      • 685
      • Lappeenranta

      Glykoli myös hillitsee materiaalien korroosiota, tosin väliaikaisesti vettä käytettäessä tuskin saadaan mitään näkyviä eroja aikaan.

      Talvella käytin hätäpäissäni tuulilasinpesunestettä korvikkeena, kun sitä sattui olemaan mukana ja kotiin piti päästä valtatien varresta, vaikkei vedet tahtonu pysyä sisällä.
      Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

      325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

      Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10949
        • Joensuu

        Originally posted by QUASIMODO View Post
        E46 sedanin luukku ei aukea kuin avaimella..

        Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
        Takaluukun johtosarjan tarkistamisesta kannattaa aloittaa.

        Originally posted by Pave407 View Post
        Hola, täällä taas (perkele).

        Nyt on semmonen tilanne, että e46 touringista 2002vm alkoi kuulumaan vinkumista tms.

        Ääni tulee selkeästi auton takaosasta pyörät/taka-akseli.

        Ääni voimistuu kiihdyttäessä ja niin ikään kevenee hidastaessa eikä reagoi esim. kierroksiin tyhjäkäynnillä.

        Kaikki tuntuisi pelaavan vielä jees mutta ääni on selkeä ja voimakas.

        Onko takaosassa jotkin laakerit tms, mitkä tällaista voisi aiheuttaa? En osaa itte roplata mutta vähän jotain osviittaa jos osaisi huoltonaiselle sanoa.
        Pyöränlaakerit ja peränlaakerit tulee ensimmäisenä mieleen. Nosturillahan tuo selviää äkkiä.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Pave407
          Bimmer Rookie
          • Mar 2017
          • 84
          • Helsinki

          Originally posted by HTK12 View Post


          Pyöränlaakerit ja peränlaakerit tulee ensimmäisenä mieleen. Nosturillahan tuo selviää äkkiä.
          Onko tommosten vaihdatuttaminen mittava operaatio? Osien hinta/saatavuus?

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10949
            • Joensuu

            Originally posted by Pave407 View Post
            Onko tommosten vaihdatuttaminen mittava operaatio? Osien hinta/saatavuus?
            No ensin pitää selvittää mitä siellä on rikki. Ei sinne nyt kannata alkaa arpomaan osia ennen kuin vika on selvillä. Eli vie autokorjaamolle vianhakuun.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Pave407
              Bimmer Rookie
              • Mar 2017
              • 84
              • Helsinki

              Originally posted by HTK12 View Post
              No ensin pitää selvittää mitä siellä on rikki. Ei sinne nyt kannata alkaa arpomaan osia ennen kuin vika on selvillä. Eli vie autokorjaamolle vianhakuun.
              Juu, torstaina on menossa. Pohdin vaan sitä, että miksiköhän ääni on kaikkein voimakkaimmillaan n. 60km/h vauhdissa eikä ainakaan tunnu merkittävästi voimistuvan, kun ajetaan vielä lujempaa? Voisiko tällainen viitata vian olevan tasauspyörästössä? Ei ainakaan vaikuttaisi siltä, että siellä olisi joku kivi jarrukengässä jumissa tms.

              Comment

              • JiiVee92
                BTCF Member
                • Mar 2017
                • 923
                • Kouvola/Myllykoski

                Kyllä se pyöränlaakerikin voi möykätä vain tietyssä nopeudessa, kuten itsellä e36:sessa 60-80km/h nopeudessa, yli ja alle tuon ei kuulunut mitään. Ja jos vetävän pyörän laakeri, niin vaihto ilman prässiä on ihan v**usta oleva homma.(ai mistäkö tiedän :think)
                EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                NYT: E61 530xd -08 käyttis
                Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10949
                  • Joensuu

                  Originally posted by JiiVee92 View Post
                  Kyllä se pyöränlaakerikin voi möykätä vain tietyssä nopeudessa, kuten itsellä e36:sessa 60-80km/h nopeudessa, yli ja alle tuon ei kuulunut mitään. Ja jos vetävän pyörän laakeri, niin vaihto ilman prässiä on ihan v**usta oleva homma.(ai mistäkö tiedän :think)
                  Ei tuossa hommassa kyllä prässillä tee mitään, jos ei halua vaan harrastamisen vuoksi purkaa. Tuota varten on ulosvetäjät, joilla se laakeri lähtee todella helposti pois. Ihan turha purkaa koko napaa irti autosta. Mainitaan esimerkiksi tuollaisesta hub grappler.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • >bemari<
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2011
                    • 239
                    • P-karjala

                    e46 ois jossai välis käyttikseks hakusessa moottorilla 2.5-3l ja manu, jotenka, onko nämä yhtä herkkiä kansien ja lohkojen kuten m52 alulohkonen? lähinnä jos päässyt lämpeämään ym. ? Ja tuohon liittyen oston jälkeen varmaan hyvä olis vaihtaa v.pumppu, termari ja syylärin korkki ainakin? Mitäs muuta huomioitavaa / tyyppivikoja (alatukivarret ilmeisesti kun eivät ole vaihdettavilla nivelillä)? e36:sia ollut useampi kyllä joten eroaako alusta ja voimansiirto paljoakin?
                    Last edited by >bemari<; 04-07-2017, 20:11.

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by >bemari< View Post
                      e46 ois jossai välis käyttikseks hakusessa moottorilla 2.5-3l ja manu, jotenka, onko nämä yhtä herkkiä kansien ja lohkojen kuten m52 alulohkonen? lähinnä jos päässyt lämpeämään ym. ? Ja tuohon liittyen oston jälkeen varmaan hyvä olis vaihtaa v.pumppu, termari ja syylärin korkki ainakin? Mitäs muuta huomioitavaa / tyyppivikoja (alatukivarret ilmeisesti kun eivät ole vaihdettavilla nivelillä)? e36:sia ollut useampi kyllä joten eroaako alusta ja voimansiirto paljoakin?
                      Ei nämäkään kestä lämmöt punaisella ajella. Eihän se nyt tietenkään heti mene, mutta osa jatkaa ajamista, jos auto vain kulkee.. Alkupään autoissa oli perän repeämistä korista.

                      Jäähdytysjärjestelmän kaikki muoviosat on hajoamis alttiita, joten sitä pitää tarkastella kokonaisuutena ja sitten katsoa mikä tarvitsee vaihtamista. Jos lämmöt pysyy asoissa, nestettä ei katoa, eikä vesipumpussa ole väljää, niin en menisi välttämättä mitään vaihtamaan.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • >bemari<
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 239
                        • P-karjala

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Ei nämäkään kestä lämmöt punaisella ajella. Eihän se nyt tietenkään heti mene, mutta osa jatkaa ajamista, jos auto vain kulkee.. Alkupään autoissa oli perän repeämistä korista.

                        Jäähdytysjärjestelmän kaikki muoviosat on hajoamis alttiita, joten sitä pitää tarkastella kokonaisuutena ja sitten katsoa mikä tarvitsee vaihtamista. Jos lämmöt pysyy asoissa, nestettä ei katoa, eikä vesipumpussa ole väljää, niin en menisi välttämättä mitään vaihtamaan.
                        onkos näissäkin vielä muoviset vesipumpun siivet? mites tuo m54 muuten onko käytännössä sama kun m52 mutta tuplavanoksella, ja vieläkö näissä niitä separaattori vikoja ilmenee?

                        Comment

                        • eljas
                          BTCF Member
                          • Apr 2017
                          • 309
                          • Vantaa

                          E46 drl

                          2002 330xd, ei ajovaloautomatiikkaa (valokatkaisijassa ei A-kohtaa).

                          Kun valokatkaisija on 0-asennossa, sain NCS Expertillä koodattua päiväajovalot (DRL) eteen niin, että pitkät valot palavat himmeästi. Onko mahdollista saada myös takavaloja palamaan? En ole lukuisista etsinnöistä huolimatta löytänyt oikeaa parametriä.
                          N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                          Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                          Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                          Comment

                          • jluoma
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2015
                            • 685
                            • Lappeenranta

                            Originally posted by >bemari< View Post
                            onkos näissäkin vielä muoviset vesipumpun siivet? mites tuo m54 muuten onko käytännössä sama kun m52 mutta tuplavanoksella, ja vieläkö näissä niitä separaattori vikoja ilmenee?
                            Vesipumpun siivet voi olla metallia tai muovia, molemmat mahdollisia.
                            Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                            325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                            Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                            Comment

                            • Esal
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1344
                              • Lempäälä

                              Originally posted by eljas View Post
                              2002 330xd, ei ajovaloautomatiikkaa (valokatkaisijassa ei A-kohtaa).

                              Kun valokatkaisija on 0-asennossa, sain NCS Expertillä koodattua päiväajovalot (DRL) eteen niin, että pitkät valot palavat himmeästi. Onko mahdollista saada myös takavaloja palamaan? En ole lukuisista etsinnöistä huolimatta löytänyt oikeaa parametriä.
                              Tuo pitkät himmeänä on jenkki asetus päivävaloille, Suomessa ei hyväksytty.

                              Niin se A-kohta tarkoitaa että valot palaa pimeässä ja hämärässä tunnistimen ohjaamana, mutta tällähän ei Suomessa ole käyttöä, ellei sitten laita erillisiä päivävaloja eteen.

                              Ajovaloautomatiikalla tarkoitetaan yleensä sitä että virrat kytkettynä valot palaa ja sammuu kun virrat pois. Tämän saa kyllä päälle kaikkiin e46, e39 ja uudempiin. Toimii vaan eripäin kun yleensä muissa, eli valokatkaisin jätetään valot päällä asentoon ja valot sytyy ja sammuu sitten kuitenkin virtojen mukaan.
                              *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                              Comment

                              • eljas
                                BTCF Member
                                • Apr 2017
                                • 309
                                • Vantaa

                                Originally posted by Esal View Post
                                Tuo pitkät himmeänä on jenkki asetus päivävaloille, Suomessa ei hyväksytty.

                                Niin se A-kohta tarkoitaa että valot palaa pimeässä ja hämärässä tunnistimen ohjaamana, mutta tällähän ei Suomessa ole käyttöä, ellei sitten laita erillisiä päivävaloja eteen.

                                Ajovaloautomatiikalla tarkoitetaan yleensä sitä että virrat kytkettynä valot palaa ja sammuu kun virrat pois. Tämän saa kyllä päälle kaikkiin e46, e39 ja uudempiin. Toimii vaan eripäin kun yleensä muissa, eli valokatkaisin jätetään valot päällä asentoon ja valot sytyy ja sammuu sitten kuitenkin virtojen mukaan.
                                Tämähän olikin uutta ja hyvää informaatiota

                                Kun hankin auton, niin kokeilin tuota että jätän valokatkaisijan valot päällä asentoon, mutta ne eivät kuitenkaan sammuneet vaikka otti virrat pois (eli piti kääntää 0-asentoon). Toki tuo saattaisi nyt toimia, kun olen koodaillut noita päiväajovaloja ja muuttanut useita parametrejä. Mikäköhän olisi oikea parametri tuolle ajovaloautomatiikalle?
                                N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                                Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                                Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎