Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    Niin eli paljon mahtaa 18" vanne liikkua ylhältä ulospäin kun camberia säädetään yhden asteen verran (1º'00)?
    Oletetaan että nyt on 2º00' takacamber vasemmassa takapyörässä ja se säädetään 1º00':aan niin miten montako millimetriä 18" vanne siirtyy kohti lokarin kaarta?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • Ville460
      Bimmer Rookie
      • Nov 2009
      • 39
      • tompere

      Kirjoittelin tässä parisen viikkoa 2003 330d Touring M-Sportin järjettömästä vetelystä urissa.Alla oli jotkut Michelinin 225 50 17 renkaat.
      Tilasin rangasonlinesta Barum Bravuris 2 renkaat koossa 205 50 17.
      Loistava valinta ! Täydellisen äänettömät, käyttäytyvät johdonmukaisesti ja rauhallisesti ja vetely on poissa. Tyypillistä hyvälle tuotteelle on, että sen olemassaoloa et muista etkä huomaa ja tässä on nyt sellainen tapaus.Maksoivat kotiovelle tuotuna 340 euroa.
      .
      2003 330d Touring M-sport 228 hv/525 Nm

      Comment

      • Messier
        BTCF Member
        • Jan 2010
        • 628
        • Savo

        Originally posted by Dani View Post
        Niin eli paljon mahtaa 18" vanne liikkua ylhältä ulospäin kun camberia säädetään yhden asteen verran (1º'00)?
        Oletetaan että nyt on 2º00' takacamber vasemmassa takapyörässä ja se säädetään 1º00':aan niin miten montako millimetriä 18" vanne siirtyy kohti lokarin kaarta?
        8mm tai oikeastaan alle sen koska alareuna menee sisemmäksi.

        Edit: 255/35/18 kumin nurkka liikkuu about 10mm.
        Last edited by Messier; 02-06-2011, 12:16.
        G05 X5 45e
        KM9 ///M1000XR

        Ex:
        F10 ///M5
        K49 S1000XR
        E90 ///M3
        E46 ///M3

        Comment

        • Dani
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2007
          • 3847
          • Espoo

          Kiitos, joutuu luultavasti sipasemaan spacerista siivu pois tai bokata kaaria hitusen enemmän.
          sigpic
          Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

          Comment

          • Proppu
            Bimmer Rookie
            • Dec 2006
            • 176
            • Järvenpää

            Originally posted by Hemi View Post
            Se NS2:kin toimii kyllä vesikeleilläkin tavallisessa ajossa ihan riittävän hyvin kunhan renkaat eivät kulje pelkästään 1/3 renkaan sisäkanttien varassa, vaan oikeasti koko kulutuspinta asfaltissa kiinni.
            Juu tiedossa on. Kaivelin viimeisimmän suuntauslapun ja muistelinkin että takacamberit jäivät viimeksi päin peetä (-1º47') kun vasemmalta puolelta loppu säätövara kesken (alatukivarsi näemmä ottanut osumaa), oikea olisi mennyt vaikka 0º00' kun on kaikki uutta palikkaa siellä kulmassa.
            Pitäisi vielä vaihtaa tuo vasen alatukivarsi, säätää camberit kuntoon ja testata auttaako vetelyyn Champiroitten suhteen.. Jos ei niin NS-2 tilaukseen.
            e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

            Comment

            • Ronsuu
              Bimmer Rookie
              • Nov 2010
              • 75
              • Helsinki

              C

              Eli oikee etu camber säätö loppuu -0.38asteeseen viilauksen ja mutterin vaihdon jälkeen. Vasemmalla olisi saanu -0.00asteeseen.

              Mistä voisi johtua ettei oikeelle saanu pystympään?
              evo12 renkaina ja vänkää kyllä aika ärsyttävästi vielä urissa.
              Onko toi -0.38 vielä liikaa kallellaan vai onko tässä nyt jotain muuta

              Tässä vielä tän hetkinen suuntaus

              taka
              camber V-1.20 O-1.20
              auraus V 0.03 O 0.04

              Etu
              camber V-0.38 O-0.37
              auraus V 0.06 O 0.08

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by Ronsuu View Post
                Eli oikee etu camber säätö loppuu -0.38asteeseen viilauksen ja mutterin vaihdon jälkeen. Vasemmalla olisi saanu -0.00asteeseen.

                Mistä voisi johtua ettei oikeelle saanu pystympään?
                evo12 renkaina ja vänkää kyllä aika ärsyttävästi vielä urissa.
                Onko toi -0.38 vielä liikaa kallellaan vai onko tässä nyt jotain muuta

                Tässä vielä tän hetkinen suuntaus

                taka
                camber V-1.20 O-1.20
                auraus V 0.03 O 0.04

                Etu
                camber V-0.38 O-0.37
                auraus V 0.06 O 0.08
                Edessä selvästi liikaa camberia ja takana aurausta liian vähän.

                Comment

                • rounders
                  Bimmer Rookie
                  • Dec 2005
                  • 113
                  • helsinki

                  pyöränsuuntaus

                  tere

                  oon huomen viemässä suuntaukseen autoo , kun tuli uus alusta alle.
                  jos joku ois osannu kertoo sopivii arvoja mihin pyrkiä edessä ja takana.

                  alustana toimii eibachin pro-system -40/-20.
                  ja rengastuksena eessä 225/45 17. takana 245/40.

                  ja siis sigun auto
                  ex: 323i -99
                  ex: 535i -91
                  ex: 525i -89
                  ex: 316i -88

                  Comment

                  • Pred
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 442
                    • E-Pohjanmaa

                    Osaako kukaan sanoa paljonko vaikuttaa etupään kulmiin jos tolppia säätää 1mm ulospäin?
                    Tesla Model 3 Performance
                    EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
                    EX: VW Touran 2.0 TDI
                    EX: VW R6 Polo GTI
                    EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
                    EX: BMW E91 325dA M-sport
                    EX: BMW E46 320d touring M-sport
                    EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
                    EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
                    EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
                    EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

                    Comment

                    • ///Jone
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2009
                      • 1281
                      • HKI

                      Mitäs mieltä olette, onko tarvetta cambereitten säädöille kun coiloverit alla ja auto laskenut? Kulkee niin pirun suoraan ja ei vetele. Toki pitää seurata alkaako syömään renkaiden laitoja.
                      Last edited by ///Jone; 02-07-2011, 18:26.
                      ______________________
                      Nykyinen:
                      Model 3

                      BMW:t vuodesta 2009:
                      i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 924
                        • Sotkamo--Oulu

                        Voisko joku tehdä vaikka tuonne FAQ osioon E46:n kohdalle semmosen taulukon, josta näkis millaisiin pyöränkulmiin eri vannekokojen yhteydessä kannattaa pyrkiä. Esim. 15- 16" vanteet, 17- 18 " vanteet ja 19" + voisi olla sopiva jaottelu.

                        Samaan osioon vois tehdä myös kuvallisen opastuksen esim. tolpan säätöihin edessä.

                        Toki ne jossain tässäkin keskustelussa lukee, mutta menee työlääksi etsiä, kun ehdotuksia on aika paljon erilaisia
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • TiC
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2002
                          • 99
                          • Kanta-Häme

                          Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään omaan e46 touringiin ratkaisua tohon uraherkkyyteen. Auto on suorastaan vaarallinen ja tuntuu kuin sillä olisi oma tahto mennä mihin sattuu. Faktat ovat seuraavat:

                          Auto:
                          320d touring -03

                          Alusta:
                          Alkuperäinen M-sport

                          Renkaat:
                          Fulda Carat Extremo 225/45ZR17

                          Aurauskulmat säädetty kuukausi sitten seuraaviin arvoihin:
                          Taka-akseli
                          Camber V -1.36 O -1.38
                          Auraus V 0.08 O 0.10

                          Etuakseli
                          Camber V -0.25 O -0.44
                          Auraus V 0.09 O 0.09

                          Autoon on muutama vuosi sitten vaihdettu jotain puslia alustaa, tarkempaa tietoa ei ole että mitä... Onko tuo etuakselin camber ero liian suuri? Näyttää silmään aika rajulta...

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 924
                            • Sotkamo--Oulu

                            No ei tuossa vielä kauheaa eroa noilla etucambereilla ole. Toki vähän pienempi toi ero sais olla ja mielellään varmaan silleen vois säätää, että tuota oikeaa etupyörää pystympään.
                            Luultavasti se kuitenkin on nyt niin pystyssä kuin ovat saaneet, koska eroa tosiaan on toiseen nähden tuon verran. Sinne yläpään säätöreikiin saa helpolla vielä 2mm lisää säätövaraa, jolloin varmaan pääsee hyvin lähelle tuon vasemman etupyörän arvoa.

                            Itsellä tällä hetkellä madallettu keulaa tuohon m-sport korkeuteen ja etucamberit oli ennen tuota madallusta noin -20 minuuttia ( 1/3 aste siis) molemmin puolin. laitoin yläpäät samaan kohtaan ( vasen puoli niin pystyssä kuin saa) takaisin tuossa jousten vaihdon yhteydessä ja mittailin sen jälkeen vatupassilla ja mitalla noita cambereita. Madalluksen jälkeen camberia on noin -50 minuuttia.
                            Renkaina 205/55R16 BMW alkuperäisillä aluilla ja ei ole uraherkkä mittavassa määrin.

                            sen olen huomannut, että ne alatukivarsien takahelat pehmeäksi mennessään tekee tuosta äkkiä todellisen urahaukan
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by TiC View Post
                              Mistäköhän kannattaisi lähteä etsimään omaan e46 touringiin ratkaisua tohon uraherkkyyteen. Auto on suorastaan vaarallinen ja tuntuu kuin sillä olisi oma tahto mennä mihin sattuu. Faktat ovat seuraavat:

                              Auto:
                              320d touring -03

                              Alusta:
                              Alkuperäinen M-sport

                              Renkaat:
                              Fulda Carat Extremo 225/45ZR17

                              Aurauskulmat säädetty kuukausi sitten seuraaviin arvoihin:
                              Taka-akseli
                              Camber V -1.36 O -1.38
                              Auraus V 0.08 O 0.10

                              Etuakseli
                              Camber V -0.25 O -0.44
                              Auraus V 0.09 O 0.09

                              Autoon on muutama vuosi sitten vaihdettu jotain puslia alustaa, tarkempaa tietoa ei ole että mitä... Onko tuo etuakselin camber ero liian suuri? Näyttää silmään aika rajulta...
                              Etucamber:ia on tosiaan liikaa varsinkin oikealla. Onko stopparit poistettu? Lisäsäätö vingutettu?
                              Tosin täysin uriin tuntemattomaksi et sitä saa ko.Fuldalla, joten jo pelkkä renkaiden vaihto poistaa 80% ongelmasta.

                              Comment

                              • Juppe
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 4541
                                • TURKU

                                Oman kokemuksen mukaan ne etucamberien säätövarat saa kääntää tappiin ihan vakio alustallakin. Silloin pysyy arvot nippa nappa vihreällä. M-sportilla menee varmasti jo punaiselle. Samoin madallusjousilla. Se on vaan helvetin tarkka tuosta camberista. Ehkä ne on uutena toimineet, mutta sen alustan ei tartte painua paskaakaan kasaan ja johan on jo liikaa camberia. Kulmat ja camberit kohdalleen ja menee e46 suht mukavasti. Kyllä se silti jossain määrin uraherkkä on vaikka tekis mitä.

                                Hassu homma, että W203 mersu taas ei tunnu piittaavan paskaakaan kulmista. Mulla oli auraukset edessä ja takana metsässä ja camberiakin liikaa. Silti meni moottoritien urissakin suoraan. Säädettiin arvot kohdalleen ja edelleenkään ei persiissä tuntenut mitään eroa. Samat renkaatikin ollu alla jo 10tkm.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎