Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaikkone
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2010
    • 933
    • Villähde

    Originally posted by kaikkone View Post
    Jahas. Autoon iskettiin uudet etuiskarit ja raidetanko ja vakaajan koiranluut eteen. Säädettiin..
    Kesänakit alle 235/35 19", ohjaus on aika jämäkkä mutta vetelee urissa pahemman kerran.
    Renkaat on jotkut yokohamat
    Mistähän kannattaisi vikaa lähteä metsästämään.
    Rengaspaineiden alentaminen 2.75bar (renkaan kyljessä) ei auttanut urautumiseen..

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by kaikkone View Post
      Rengaspaineiden alentaminen 2.75bar (renkaan kyljessä) ei auttanut urautumiseen..
      Ei auta. Mitään Yokohamaa ei 19" kokoluokassa vain saa e46:ssa urille tunteettomaksi vaikka tekisit mitä.
      Itse asiassa kulutuspinnan loppupuolella ne on 19" kokoluokissa Suomessa jopa oikeasti hengenvaaralliset.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by bmw330ci View Post
        Juurikin näin lapussa lukee kuin Dani sanoo. Autoa kyllä saa ajaa uraisella teillä ihan erilailla kun 17" nastarenkailla sai ja varsinkin ohitustilanteessa rattia saa puristaa kunnolla.
        Renkaina jokanurkassa 225/40/18 kumho ku31.
        Sori kun tuli "vähä" pieni kuva.
        Ok, eli näin tosiaan arvot väärin, eli ongelma ei siis ole takapään cambereissa, mutta etupää on viturallaan. Eli tapit pois ja viila kouraan+kaulukseton mutteri uloimmaksi.
        Näillä takacambereilla vastaavat edessä pitäisi olla 0.10-0.15´-astetta jotta ensinnäkin tuo vaatimus asteen erosta etupään ja takapään välillä täyttyisi.
        Jos sen etupään saat tähän tasoon ja varsinkin tuo ohittaessa tapauhtuva "nuljuaminen" ei lopu, on katseet käännetävä alustan kuntoon ja erityisesti siellä takakelkan/tuentojen kuntoon.

        Comment

        • hoikkas
          BTCF Member
          • Oct 2005
          • 1579
          • TURKU

          vetelee urissa, camberit?

          Moi,

          itsellä viime vuodelta (sen jälkeen etupää pudonnut -10mm takapää +5mm, koiranluut vaihdettu) tällaiset:
          etu camber
          vasen -1.30 astetta
          oikea -1.12 astetta
          taka camber
          vasen -2.12 astetta
          oikea -2.24

          Vetelee urissa kyllä aika lailla. Renkaina 60% ajetut Kumhot ja rengaskoko on 225/35/19 ja 255/30/19.

          Mitä teillä tulee mieleen noista cambereista ja mikä paikka Turussa nämä hommat tekee oikein tai lähiseudulla (noin 100km Turusta)?
          BMW i4M50

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            Edessä ja takana noin asteen verran liikaa camberia. Edessä sinne -0,20-0,30° ja takana -1,10-1,30° paikkeille kun pitäisi päästä. Tuossa juurikin sun postin yläpuolella oli Hemillä juttua noista kulmista, kannattaa oikeasti tutustua miehen kirjoituksiin tässä ketjussa.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Warra
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2005
              • 483

              Originally posted by Dani View Post
              Nimittäin pyysin ja jätin lapun itse säätäjälle:
              Etupää:
              Auraus: 0.03º
              Camber: -0.20º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)

              Takapää:
              Auraus: 0.05º
              Camber: -1.25º (jos ei päästä tähän, niin pystyyn kun saa + symmetrisyys)
              Onko nämä Danin toive Camberit ja auraukset myös hyvät 16" kokoluokkaan? Ensi viikon maanantaina vien auton suuntaukseen, ja jos toivetta ei esitä niin sieltähän pamahtaa säädöt vain raja-arvojen sisältä, yleensä camber on kuitenkin liikaa. Vai haittaako E46 Touringissa 205/55r16 kokoluokassa jos säädöt ovat "vain" arvojen sisällä?
              E46 320i Facelift Touring M54b22
              exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

              Comment

              • kaikkone
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 933
                • Villähde

                Jasså, meni sit vanteiden hankkimiseks..
                Oli vanne halki. ei ihme jos falskas vähä..

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Warra View Post
                  Onko nämä Danin toive Camberit ja auraukset myös hyvät 16" kokoluokkaan? Ensi viikon maanantaina vien auton suuntaukseen, ja jos toivetta ei esitä niin sieltähän pamahtaa säädöt vain raja-arvojen sisältä, yleensä camber on kuitenkin liikaa. Vai haittaako E46 Touringissa 205/55r16 kokoluokassa jos säädöt ovat "vain" arvojen sisällä?
                  Riittää periaatteessa ihan kunhan on toleranssialueen sisällä.
                  Toki jos alla on korkeamman nopeusluokan sporttisellat eurooppalaiset "premiumrenkaat", pitäisi mm.camberarvoja hakea tuolta pystymmältä puolelta, eli mielummin vähemmän negatiivista camberia kuin ohjelman keskiarvo(takana siis alle 2.00`-stetta ja edessä reilusti alle aste.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by kaikkone View Post
                    Jasså, meni sit vanteiden hankkimiseks..
                    Oli vanne halki. ei ihme jos falskas vähä..
                    Ei vaikuta vetelyyn kuitenkaan.
                    Miksi ko.vannetta ei voi korjata?

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by hoikkas View Post
                      Moi,

                      itsellä viime vuodelta (sen jälkeen etupää pudonnut -10mm takapää +5mm, koiranluut vaihdettu) tällaiset:
                      etu camber
                      vasen -1.30 astetta
                      oikea -1.12 astetta
                      taka camber
                      vasen -2.12 astetta
                      oikea -2.24

                      Vetelee urissa kyllä aika lailla. Renkaina 60% ajetut Kumhot ja rengaskoko on 225/35/19 ja 255/30/19.

                      Mitä teillä tulee mieleen noista cambereista ja mikä paikka Turussa nämä hommat tekee oikein tai lähiseudulla (noin 100km Turusta)?
                      Nokileka jo asian totesikin, mutta nyt ollaan kyllä 15"-16" vannekokojen alustakulma-arvoissa, ei todellakaan 19" kokoluokan(symmetria ja etu+takapään erotus toki ihan ok).
                      Eli kannattaa aika äkkiä toimia säätöjen kanssa, koska näillä arvoilla ko.renkaiden sisäkantit on loppu ennen kuin talvirengaskausi koittaa jos vähänkään tulee kilometrejä.
                      Lisäksi, jos ne nyt jo ehtii kulumaan "lintaan", niin vetely ei ainakaan ihan täysin enään poistu, vaikka kulmat 19" vannekoolle asetettaisiinkin.

                      Comment

                      • kaikkone
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 933
                        • Villähde

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Ei vaikuta vetelyyn kuitenkaan.
                        Miksi ko.vannetta ei voi korjata?
                        Reklamoin myynyttä liikettä, saavat korjata tai hankkia uudet.
                        Katsotaan mitä sanovat. :P

                        Comment

                        • Tommy T
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 268

                          Päteekö nämä täällä kerrotut ihannekulmat myös nelivetoiseen?
                          ix---xi

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tommy T View Post
                            Päteekö nämä täällä kerrotut ihannekulmat myös nelivetoiseen?
                            Ihannekulmat? Riippuu tietenkin käytetystä vannekoosta, mutta neliveto sinällään ei eroa perusmallista.

                            Comment

                            • hoikkas
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 1579
                              • TURKU

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Nokileka jo asian totesikin, mutta nyt ollaan kyllä 15"-16" vannekokojen alustakulma-arvoissa, ei todellakaan 19" kokoluokan(symmetria ja etu+takapään erotus toki ihan ok).
                              Eli kannattaa aika äkkiä toimia säätöjen kanssa, koska näillä arvoilla ko.renkaiden sisäkantit on loppu ennen kuin talvirengaskausi koittaa jos vähänkään tulee kilometrejä.
                              Lisäksi, jos ne nyt jo ehtii kulumaan "lintaan", niin vetely ei ainakaan ihan täysin enään poistu, vaikka kulmat 19" vannekoolle asetettaisiinkin.
                              Olen kyllä lukenut Hemin(kin) kirjoituksia tässä vuosien saatossa ja asiaa puhuu!

                              Voisitko Hemi (tai joku muukin voi jeesiä) auttaa noiden oikeiden arvojen kanssa. Olisi hyvä jos minulla olisi arvot mihin pyydän sitten säädöt tekemään. Ja vanteina tosiaan 19" kesällä ja talvella 18". Kesärenkaat takana ihan "simona", ei kestä kunnolla kuin 1.5 kesäkautta. Pitännee vaihtaa Kumhot johonkin toiseen merkkiin...

                              Tässä vielä kertauksena nykyiset:
                              ETU
                              Caster vas. 6.06
                              oik. 6.06
                              Camber vas. -1.30
                              oik. -1.12
                              Haritus vas. 0.6
                              oik. 0.6
                              TAKA
                              Camber vas. -2.12
                              oik. -2.24
                              Haritus vas. 0.6
                              oik. 0.6
                              Kulkukulma 0.00
                              BMW i4M50

                              Comment

                              • Tommy T
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2004
                                • 268

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Ihannekulmat? Riippuu tietenkin käytetystä vannekoosta, mutta neliveto sinällään ei eroa perusmallista.
                                No tuota juuri hain takaa. Kiitti.
                                ix---xi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎