Announcement

Collapse
No announcement yet.

Uraherkkyys ja rengasvalinta (E46)

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antti O
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6937
    • N/A

    Silti veikkaus ettei pyörät ole vieläkään kunnolla painotettu tai pystyheittoa/soikeita vanteita. Kokeileppa vaihtaa joku toinen rengassarja testiin alle..
    Kun ostin viime heinäkuussa uudet goodyearin 17" renkaat niin niitä piti kolmesti painottaa ennenkun löytyi tekijä kuka osasi painottaa ne ettei täristä tippaakaan.
    Onhan vanteet varmasti e46 keskireijällä?
    Last edited by Antti O; 23-06-2015, 20:30.

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      Jos olis merkittävää pystyheittoa, tuskin tärinä esiintyisi vain tietyllä nopeusalueella kuten yllä mainittiin? :think

      Myös kuluneet renkaat voi aiheuttaa tärinää ja/tai vemputusta jarruttaessa.

      Toisella rengassarjalla voisi, kuten todettiin, sulkea pois renkaista ja vanteista johtuvat ongelmat.

      Comment

      • Antti O
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6937
        • N/A

        No omakohtaista kokemusta, nykyinen rengassarja mikä on alla omasi uutena pystyheittoa ja tuo tärinä oli ainoastaan 80-90kmh kohdalla mikä tuntui pieni vapina ratissa. Kun pätevä asentaja sai tuon kuriin kaikki tärinät hävisivät.

        Comment

        • Harasoo
          Newbiemmer
          • Jun 2015
          • 10
          • Tampere

          Kokeilin toisella rengassarjalla, mikä on identtinen kooltaan. Sama ongelma. Vanteista en ole varma, mutta epäilen että ovat tarvikevanteet. Ilmanpaineitakin olen koittanut vaihdella, mutta ei ole ollut tärinään vaikutusta. Vetelee ehkä hiukan enemmän matalilla paineilla, mutta se ei tässä nyt ollut se pääongelma. Sen verran olen autoa nuuhkinut, että oikealta puolelta on Perssonin yläpään säätöpallukka poistettu, vasemmalta ei. Sen verran käytin muttereita auki että tsekkasin missä kohtaa säätö on ja aikaslailla keskellä näytti olevan. Mitään lisäsäätömahdollisuuksia ei ollut viilailtu vaan ihan tehtaan reiät näytti olevan pikkusäädöllä. Tasaisella alustalla kun ihan silmällä katsoo pylriä niin näyttäis että pyörä on melki pystyssä ja vasemmassa on ihan silmälläkin havaittavaa camberia. Lisäksi totesin että lokasuoja vasemmalla on vaihdettu joskus. Tolpissa tai muissa en nähnyt minkään asteisia korjausjälkiä että,jos on joku mällännyt joskus niin on hyvin korjattu. Auto on siis Saksasta uitettu ja historiaa on paha selvitellä. Auto pääsee tiistaina nosturille, jos sitten selviäis lisää.

          Comment

          • jonsered92
            BTCF Member
            • Jun 2012
            • 470
            • JKL

            Mikä voisi olla ongelma silloin jos tutina ratissa alkaa pienesti jo 60kmh? 100 ja ylös päin tärinä alkaa suorastaa vituttaa.
            Edessä on kyllä ihan kuluneet renkaat ja vanteet on lenson cl5 18". Takana melkein uudet nankang 255/35. Eteen tilasin uudet kumit mut epäilen ettei ongelma poistu koska talvirenkaatkin tekee samaa tärinää vaikka pintaa on. Talvirenkaat on muistaakseni kumhot 225/55/16. Niin ja näissä on soviterenkaat toisinkuin kesävanteissa.

            Jossei tärinä nyt poistu uusilla etukumeilla ja saan pois suljettua pystyheiton, mikä on vaihdoin tarpeessa?
            Nyt:e60 530xda herkuilla
            ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

            Comment

            • Järppä
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 1108
              • Stadi, ladon takana.

              Originally posted by jonsered92 View Post
              Mikä voisi olla ongelma silloin jos tutina ratissa alkaa pienesti jo 60kmh? 100 ja ylös päin tärinä alkaa suorastaa vituttaa.
              Edessä on kyllä ihan kuluneet renkaat ja vanteet on lenson cl5 18". Takana melkein uudet nankang 255/35. Eteen tilasin uudet kumit mut epäilen ettei ongelma poistu koska talvirenkaatkin tekee samaa tärinää vaikka pintaa on. Talvirenkaat on muistaakseni kumhot 225/55/16. Niin ja näissä on soviterenkaat toisinkuin kesävanteissa.

              Jossei tärinä nyt poistu uusilla etukumeilla ja saan pois suljettua pystyheiton, mikä on vaihdoin tarpeessa?
              Onko spacerit käytössä?
              Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
              Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
              Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
              If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
              Top Gear review

              Comment

              • jonsered92
                BTCF Member
                • Jun 2012
                • 470
                • JKL

                Originally posted by huTsu View Post
                Onko spacerit käytössä?
                Ei. Nii ja unohtu mainita että kaikki muut osat on lähiaikoina vaihdettu eteen paitsi tukivarret ja sen hela(pusla)
                Last edited by jonsered92; 06-07-2015, 19:00.
                Nyt:e60 530xda herkuilla
                ex e61 530d e46 328i -99 e39 523i -96, e34 520i 24v

                Comment

                • Harasoo
                  Newbiemmer
                  • Jun 2015
                  • 10
                  • Tampere

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Silti veikkaus ettei pyörät ole vieläkään kunnolla painotettu tai pystyheittoa/soikeita vanteita. Kokeileppa vaihtaa joku toinen rengassarja testiin alle..
                  Kun ostin viime heinäkuussa uudet goodyearin 17" renkaat niin niitä piti kolmesti painottaa ennenkun löytyi tekijä kuka osasi painottaa ne ettei täristä tippaakaan.
                  Onhan vanteet varmasti e46 keskireijällä?
                  Tänään käytiin pukilla, ja toteamuksina oli että puslat on ok. Etuvetarissa vähän väljää, pyöränkulmia eivät olleet tsekannut. Totesivat myös että ei ole orkkis vanteet ja keskitysreikä on vääränkokoinen ja vanteiden ET (35) ois myös väärä. No, rengasliikkeestä kyselin sitten sovitepaloja vanteisiin, löytynyt hyllystä mutta tilaamalla tulis torstaiksi. No laitoin osat sitten tiluuseen ja etuvetari vaihto katottas sitten kun nämä täristys mahdollisuudet on blokattu pois. No nyt sitten tässä välissä sain yhden rengastesti setin lisää, mutta koossa 205/50 17 ja vanteissa ET:tä 40. Kapeamman renkaan johdosta nämä kuitenkin tulee silmämääräisestikin sisemmäksi. Rengasliikkeessä sanoivat että tuo keskitysreiän vääryys voi hyvinkin aiheuttaa tuinan/tärinän...ja ET:llä ei tähän kuulemma ois vaikutusta. No anyway kotiin sitten renkaan vaihtoon ja mittailin noita keskityksiä...ja ylläri ylläri, ne oli kyllä 72,6 mm sekä vanteessa että navassa, ja mun mielestä just oikeet. No sitten uudet testipyörät alle ja avot. Tutinat poistui. Lisäksi auto tuntui suuntavakaammalta. Eli asiat mitkä oikeasti muuttui oli rengas/vannekoko, ET muuttui 5 mm, mutta mun mielestä tämä rengas on selkeästi sisempänä ja merkki rintamalla oli nyt Continentalin kitkat. Ota tästä nyt selvää...mielenkiintoista mennä nyt torstaina rengasliikkeeseen ja katsoa mihin väliin ne sovittaa niitä soviterenkaita tää alkaa nyt näyttää siltä että jotain vanne ja rengaskauppaa tässä joutuu alkaa hieromaan.
                  Last edited by Harasoo; 09-07-2015, 17:43.

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6937
                    • N/A

                    Oikea vanteen keskireikä poistaa tutinan mikäli on väärä ollut ja kitkarengas vähentää vetelyä koska runko on niin löysä vrt. kesäpyörään.

                    Comment

                    • Harasoo
                      Newbiemmer
                      • Jun 2015
                      • 10
                      • Tampere

                      Nyt aletaan olemaan lähellä totuutta, eli ensimmäisen rengasliikkeen työ oli jätetty puolitiehen. Renkaat oli tasapainossa, mutta kolmessa pyörässä pystyheittoa, joista yksi oli todella huono. Uusi tasapainotus varmuuden vuoksi ja pystyheittojen tarkistus. Huonoimmat meni taakse ja paremmat eteen. Huonoin rengas laitettiin vasemmalle taakse ja kas kummaa tärinä löytyikin nyt sieltä.

                      Huoltoliikkeeltä saamani tuomio väärästä keskireiästä ja ET:stä ei kanssa osunut kohdilleen. Keskitysreikä oli just oikean kokoinen ja ET oli tehtaan orggisvanteista poikkeava, mutta niin on vannekokokin. Nyt alla olevat 8,5 leveät vanteet tarvitsevatkin kuulemma pienemmän ET:n, jotta vanne/pyörä mahtuu pyörimään.

                      On noissa liikkeissä näköjään vain eroja, jotkut paneutuvat oikeasti asiakkaiden ongelmiin, eikä keskity pelkkään kassakoneen vinguttamiseen.

                      Nyt vain sitten uutta rengassatsia hankkimaan
                      Last edited by Harasoo; 09-07-2015, 17:45.

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6937
                        • N/A

                        Oem vanne ja rengaskoko toimii ainakin yleensä melko hyvin..

                        Comment

                        • Harasoo
                          Newbiemmer
                          • Jun 2015
                          • 10
                          • Tampere

                          Originally posted by Antti O View Post
                          Oem vanne ja rengaskoko toimii ainakin yleensä melko hyvin..
                          Nyt toimii hyvin, ei täristä, vatkaa, eikä vetele. Aeolukset lähti vaihtoon ja alle meni samankokoiset Hankook 12 Evot. Vanteet on samat mitkä olikin. Niistä tarkistettiin vielä pystyheitto ilman rengasta. Kolme oli virheetöntä ja yhdessä oli juur ja juur havaittavaa pystyheittoa, ko. vanne meni sitten taka-akselille. Asentajan mukaan ei aiheuta ongelmaa, ja jos aiheuttaa niin vanne vain sitten oikaisijalle...mutta eipä ole tarvetta aianakaan toistaiseksi tälle toimenpiteelle.

                          Kiitos Antti vinkeistä

                          Kyllähän se varmaan näin on asiassa kuin asiassa, että valmistajan spekseissä pysyminen on varmin polku

                          Comment

                          • Jygga
                            BTCF Member
                            • May 2013
                            • 197
                            • Oulu / Kainuu

                            Voisiko joku nakata tarkat ihannearvot (keskiarvot..?) pyöränkulmille 225/45 17" renkaille..? Arvostaisin kovasti...
                            Lukenu lähes läpi tämän topicin enkä silti oo ihan ymmärtäny mitkä ne aivan ihanteelliset arvot olisi...

                            Muutoinkin helpottaisi varmaan monen elämää jos keräisi jonkun taulukon e46 ihannekulmille yleisimmillä rengastuksilla niin ei toistuisi jatkuvasti samat kysymykset... Tää topic kun on täynnä "onkonythyvä" kyselyitä lappukuvineen ja sitten tuntuu että yksikään niistä ei loppuviimeksi ole yleisesti hyväksytysti "täydellinen"... :think

                            Eli 320i sedan, joka kulmassa huimat 7,5" leveät vanteet 225/45 17" renkailla, nyt bridgestone turanza, ensikesänä varmaan sitten nankangia kun ei ole enää kauheasti pintaa. Talvirenkaat orggis 15" mutta kesärenkaiden perusteella toi nyt varmaan säätää kannattaa.

                            Vasta pistetty 35/20 madaltava koni/H&R alustasarja, iskarin yläpäät, etutukivarret puslineen ja nivelineen, taakse keinuvarren puslat ja nivelet, raidetangot ja ohjausakselin kuminivel, sekä etuiskarin yläpäiden kiinnitykset vingutettu säädettäviksi. Ois varsin hauska saada kaiken tämän jälkeen kulkemaan edes sinnepäin että suoraan, on tällä hetkellä vielä aivan kaamiva ajettava uraisella tiellä vaikka onkin parantunut remontin myötä jo kummasti.

                            Perjantaina menee suuntaukseen ja olisi hupaisaa saada kerralla kulmat kohdilleen kun rahaa palanut muutenkin aikalailla tarpeeksi... (Oulun point-s:lle btw jos sattuu olemaan foorumilaisia siellä töissä silloin )

                            Comment

                            • bitzer223
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 78
                              • Oulu

                              Minulla suurin piirtein samanlainen setti, ja Oulun point-s hoiti kulmat kuntoon kun mainitsi että madallus.
                              Tietenkään jos nyt alla kuluneet renkaat niin ei tule uusilla kulmilla ihan kuntoon.

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6937
                                • N/A

                                No nämä eivät toki kaikkien mielestä ole hyvät, mutta näillä kulmilla olen saanut parhaiten oman auton kulkemaan suoraan 17" pyörillä. Vieläkin pahimmat urat tuntee, 16" pyörillä häviää sekin pienikin vetely. Suurin merkitys tuntuu e46 tapauksessa olevan sillä miten jäykkä renkaan runko on, siis sen jälkeen kun pyöränkulmat on kunnossa ja aletaan hifistelemään sitä suoraankulkua enempi. Se nankangi varmaan on siinä suhteessa paras kun tuppaavat olemaan löysärunkoisia ja kaikista eniten vetelee jäykät ns. sporttirenkaat. Omassa autossa on 225/45/17 + 245/40/17 oem koko ja eagle f1 asymmetric 2.

                                Last edited by Antti O; 20-07-2015, 19:37.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎