Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 M3 - Kokemuksia & tietoa...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TSI
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 122

    Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka saatte katsastettua noita ESS:n ym. ahtimilla varustettuja Ämmiä? Eikö katsastaja ihmettele konehuoneessa möllöttävää ahdinta, vaikka esim. hihna olisi irti? Ja mitä tapahtuisi teoreettisessa tilanteessa, jos autolla aiheuttaisi kolarin ja ahdin on kiinni? Meneekö vakuutuskorvaukset, alenevatko ne vai tapahtuuko mitään? Monilla saksalaisilla foorumeilla tunnutaan olevan myös kovasti vakuuttuneita, että jo valmiiksi korkeaviritteinen S54 ei kestäisi kovin pitkään ahtimen tuomaa lisärasitusta. Millaisia kokemuksia tästä on foorumilaisilla?
    Kesällä E46 M3 Cab, talvella Golf VII R Facelift Variant

    Comment

    • Exorcist
      Wax on - Wax off
      • Dec 2004
      • 1806
      • Riihimäki

      Originally posted by TSI View Post
      Ihan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka saatte katsastettua noita ESS:n ym. ahtimilla varustettuja Ämmiä? Eikö katsastaja ihmettele konehuoneessa möllöttävää ahdinta, vaikka esim. hihna olisi irti? Ja mitä tapahtuisi teoreettisessa tilanteessa, jos autolla aiheuttaisi kolarin ja ahdin on kiinni? Meneekö vakuutuskorvaukset, alenevatko ne vai tapahtuuko mitään? Monilla saksalaisilla foorumeilla tunnutaan olevan myös kovasti vakuuttuneita, että jo valmiiksi korkeaviritteinen S54 ei kestäisi kovin pitkään ahtimen tuomaa lisärasitusta. Millaisia kokemuksia tästä on foorumilaisilla?
      Varmaan hyvin tapauskohtaista. Riippuu autosta, konttorista, katsastajasta, naamakertoimesta jne. Itse aiemman auton olen katsastanut aivan normaalisti ilman muutoksia sen enempää peittelemättä tai ilman 'tuttuja' katsastusmiehiä. Esim. Nuo ESS:n alkupäänkitit on aika pienitöisiä purkaa leimalle jos haluaa ihan vakiokunnossa leimauttaa. Asennusaika noissa on speksattu 8h ja varmasti nopeamminkin tekee kun homma on tuttua.
      ESS:n kitillä päästöt on testerissä ok ja OBD testi menee läpi kuten normaalistikin eli sen suhteen ei tarvitse jännittää.

      Vakuutukset korvaa normaalisti kunhan autossa on kasko vaikka auto ei olisi leimassakaan. Poliisit sitten voivat sakottaa autosta sen mukaan miten laiton auto on, jälkiahdettu auto rinnastetaan muutoskatsastamattomaan. Eli sinällään sama kuin lastutettu diiseli.

      Mitä tulee kestävyyteen niin jenkkipuolella noista on paljon kokemuksia yli 100tkm ahdettuna ajetuissa autoissa ilman ongelmia. Tuonne ~550-600 korville nämä kestää vielä vakiokuosissa eli noilla alkupään paketeilla ei kyllä pitäisi olla mitään hätää.
      Last edited by Exorcist; 30-11-2012, 16:50.

      Comment

      • Esca
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2008
        • 1662
        • Pirkkala

        Saa käyttää luovuutta.

        Comment

        • TSI
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 122

          Kiitoksia kattavasta vastauksesta, Exorcist. Ja tuo Escan peitelevy on kyllä komea!
          Kesällä E46 M3 Cab, talvella Golf VII R Facelift Variant

          Comment

          • Ässä
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2003
            • 374
            • Nokia

            Tänään sain kuulla, että omaan e46 M3:een (-02) on vaihdettu takaisinkutsuna BMW:n toimesta uudet kiertokankien laakerit vuonna 2004, jolloin autolla oli ajettu 61 tkm.

            Olisiko kenelläkään tietoa, ovatko näissä takaisinkutsuissa vaihdetut laakerit täysin samoja kuin edellisetkin, vai onko laakerityyppi, materiaali, välykset tms. muuttuneet?

            Ajattelin vaan, että kun autolla on vaihdon jälkeen ajettu reilu 100 tkm, että onko vaihto taas tarpeen.
            Porsche Cayman S
            MB 200cdi W203

            ex: BMW F36 420xd M-sport
            ex: BMW e46 M3
            ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
            ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
            ex: e36 M3 sedan
            ex: e90 320d
            ex: e30 320i (2.6) -87
            ex: e39 520i -97

            Comment

            • EPDM
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2005
              • 4623
              • Lahti.

              Originally posted by Ässä View Post
              Tänään sain kuulla, että omaan e46 M3:een (-02) on vaihdettu takaisinkutsuna BMW:n toimesta uudet kiertokankien laakerit vuonna 2004, jolloin autolla oli ajettu 61 tkm.

              Olisiko kenelläkään tietoa, ovatko näissä takaisinkutsuissa vaihdetut laakerit täysin samoja kuin edellisetkin, vai onko laakerityyppi, materiaali, välykset tms. muuttuneet?

              Ajattelin vaan, että kun autolla on vaihdon jälkeen ajettu reilu 100 tkm, että onko vaihto taas tarpeen.
              Ymmärteekseni noin vm 2004 tuli parempia malliset laakerit, mitkä liikkeet ovat sitten asentaneet myös vanhempien autoihin jälkikäteen recall kautta tai ei.
              Viviendo en Lahiti
              BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
              Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
              Vw Corrado vr6

              Comment

              • jani
                BTCF Member
                • Jul 2002
                • 5157
                • Kuopio

                Originally posted by TSI View Post
                Ja mitä tapahtuisi teoreettisessa tilanteessa, jos autolla aiheuttaisi kolarin ja ahdin on kiinni? Meneekö vakuutuskorvaukset, alenevatko ne vai tapahtuuko mitään?
                Originally posted by Exorcist View Post
                Vakuutukset korvaa normaalisti kunhan autossa on kasko vaikka auto ei olisi leimassakaan. Poliisit sitten voivat sakottaa autosta sen mukaan miten laiton auto on, jälkiahdettu auto rinnastetaan muutoskatsastamattomaan. Eli sinällään sama kuin lastutettu diiseli.
                Enpä olisi noin varma. Jos vakuutusyhtiöllä on "oljenkorsi", ettei sen tarvii maksaa äksidenttiä, niin se käyttää sen varmasti.
                F33 435d Mineral-grau metallic
                K40 K1200s sondermodell

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  Originally posted by jani View Post
                  Enpä olisi noin varma. Jos vakuutusyhtiöllä on "oljenkorsi", ettei sen tarvii maksaa äksidenttiä, niin se käyttää sen varmasti.
                  Tilanne on ihan sama kuin vaikkapa autoon asennetulla e-hyväkymättömällä katilla, tai rekisteriotteeseen merkkaamattomalla rengaskoolla. Ei ole olemassa mitään moisia "oljenkorsia", kyllähän niitä aina löytyisi. Kännissä aiheutuneet varmasti menee alennetun tai jopa takaisinperityn korvauksen piiriin, mutta ei muutoskatsastamaton ahdin.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Messier
                    BTCF Member
                    • Jan 2010
                    • 628
                    • Savo

                    Originally posted by Ässä View Post
                    Tänään sain kuulla, että omaan e46 M3:een (-02) on vaihdettu takaisinkutsuna BMW:n toimesta uudet kiertokankien laakerit vuonna 2004, jolloin autolla oli ajettu 61 tkm.

                    Olisiko kenelläkään tietoa, ovatko näissä takaisinkutsuissa vaihdetut laakerit täysin samoja kuin edellisetkin, vai onko laakerityyppi, materiaali, välykset tms. muuttuneet?

                    Ajattelin vaan, että kun autolla on vaihdon jälkeen ajettu reilu 100 tkm, että onko vaihto taas tarpeen.
                    Jos on vedetty rataa tai pitkillä öljynvaihto väleillä niin laakerijumppa voisi olla paikallaa. Jos taasen vain kierretty toria ja lyhyet vaihtovälit niin eipä aihetta vielä.

                    Foorumeita lueskellessa ja kuvia vanhoista laakereista katsellessa tullut sellainen tuntuma että, kovassa käytössä (radalla toisinaaan) 60 tkm ja siviiliköröttelyssä 120-150tkm voisi olla laakereiden vaihtoväli.

                    Ja kyllä, S54:seen pitää vaihtaa kk laakereita aika-ajoin, ne vaan kuluvat, ei sille mitään voi.
                    G05 X5 45e
                    KM9 ///M1000XR

                    Ex:
                    F10 ///M5
                    K49 S1000XR
                    E90 ///M3
                    E46 ///M3

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5157
                      • Kuopio

                      Originally posted by Cell View Post
                      Tilanne on ihan sama kuin vaikkapa autoon asennetulla e-hyväkymättömällä katilla, tai rekisteriotteeseen merkkaamattomalla rengaskoolla. Ei ole olemassa mitään moisia "oljenkorsia", kyllähän niitä aina löytyisi. Kännissä aiheutuneet varmasti menee alennetun tai jopa takaisinperityn korvauksen piiriin, mutta ei muutoskatsastamaton ahdin.
                      Kyllä se vain niin menee, että jos vakuutusyhtiö huomaa ahtimen siellä pellin alla ja olet syyllinen kolariin => liikennevakuutus korvaa vastapuolen ja kaskosta tulee kolaroijalle nolla euroa. Sitten vakuutusyhtiö alkaa tutkimaan oliko ahtimella osuutta vahinkoon vai ei. Jos esim. kyseessä oli törkeä ylinopeus ja siitä johtuva kolari niin ihan varmasti vakuutusyhtiö alkaa tutkimaan asiaa tarkemmin, voisivatko välttää koko laskun maksamisen.
                      Last edited by jani; 03-01-2013, 21:25.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • EPDM
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2005
                        • 4623
                        • Lahti.

                        Don't you worry about a thing...don't you worry about a thing....nanannah...

                        Nautitaan nyt näistä viimeisista jos ei vuosista niin max pari kymmennestä vuodesta että edes saamme ajaa tämmöisiä autoja..
                        Viviendo en Lahiti
                        BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                        Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                        Vw Corrado vr6

                        Comment

                        • Hiace
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2011
                          • 1203
                          • Helsinki/Joensuu

                          Yksinkertainen kysymys: millä on vakiovaimentimen pakoputken päät kiinni? Huomasin että yks putki vähän kilistää tyhjäkäynnillä ja heiluu pari milliä. Elikkä voiskohan miten liitosta kiristää? Realoem:ssä mainittiin "rivet", eli lieneekö se niitillä kiinni?
                          F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                          Comment

                          • ///MJ
                            BTCF Member
                            • Jan 2004
                            • 1869
                            • Joensuu

                            Originally posted by Hiace View Post
                            Yksinkertainen kysymys: millä on vakiovaimentimen pakoputken päät kiinni? Huomasin että yks putki vähän kilistää tyhjäkäynnillä ja heiluu pari milliä. Elikkä voiskohan miten liitosta kiristää? Realoem:ssä mainittiin "rivet", eli lieneekö se niitillä kiinni?
                            Eikös niissä ole semmoset putken pätkät niiteillä kiinni :think Eli niitti löystynyt ja siten pääsee liikkumaan, vanha pois ja uusi tilalle...

                            http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...rear_silencer/
                            F36 428iA GC M-Sport
                            Z3 2.8i Roadster Myytävänä

                            M: 1kpl style25 vanne ja Michelin 225/50/16

                            M: E36 328i osia

                            M: E39 business cd ja info display

                            M: F3x M-Sport takapuskurin diffuusori

                            Nick O-Peksi - ReWon Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset, sorvaukset ja CNC-koneistukset. Myös kaikenlaiset viritystyöt!

                            Comment

                            • Ässä
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2003
                              • 374
                              • Nokia

                              Originally posted by ///MJ View Post
                              Eikös niissä ole semmoset putken pätkät niiteillä kiinni :think Eli niitti löystynyt ja siten pääsee liikkumaan, vanha pois ja uusi tilalle...

                              http://bmwfans.info/parts/catalog/E4...rear_silencer/
                              Niiteillä ovat kiinni. Tuossa hyvä artikkeli putkiston rakenteesta. Näkyy myös tuo takavaimentimen putkien kiinnitys.

                              Porsche Cayman S
                              MB 200cdi W203

                              ex: BMW F36 420xd M-sport
                              ex: BMW e46 M3
                              ex: Nissan Micra 995cc "pikkulohko"
                              ex: Mercedes-Benz 220cdi -08 w204
                              ex: e36 M3 sedan
                              ex: e90 320d
                              ex: e30 320i (2.6) -87
                              ex: e39 520i -97

                              Comment

                              • Hiace
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2011
                                • 1203
                                • Helsinki/Joensuu

                                Jes, kiitos infosta. Niittejäpä tietenkin on tullu puuhasteltua vain toimistoniittien kanssa, joten minkäslainen vehje noita ampuu?
                                F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎