E46 330i virittely?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts

• Juppe
    replied
    Päivitellääs tätä. Sain auton vihdoin penkitettyä, mutta mutta... Ei siinä perhana oo yhtään kaakuraa enempää. Normaalissa ajossa se kyllä liikkuu vaivattomammin kuin vakiosarjoilla, mutta dyno puhui karua kieltään. 231hv/300NM. Joku tässä yhtälössä silti mättää. 4500r jälkeen kone oli lähtevinään kunnon vetoon, mutta tuntuu ihan siltä, että jostain ahdistaa. Aiemmin testattu M54B25 antoi tehoa sen 15nm/20hv lisää...

Ajoin kolme vetoa ja tulokset olivat aika kummat. 148kw, 172kw ja 168kw. Vääntöä joka vedolla se 300nm. Tuuletuksesta oli huolehdittu ja helvetinmoinen turbiini painoi ulkoilmaa konehuoneeseen vetojen ajan. Mietin vikavaihtoehtoja, mistä lähteä ratkomaan tuota ongelmaa. Tässä pari vaihtoehtoa. .

1. Schmiedmannin pakosarjat ovat paskat. Ebay sarjoilla todistettavasti 15hv/20nm. Näillä todistettavasti ei mitään.

2. Maffi huonossa tikissä. Ei kuitenkaan oireile mitenkään ja kulutus vanos rempan jälkeen jälleen vähän yli 9L. Sitä ei tosin oo paljoa aikaa,mutta kai ne tiivisteet nyt sen verran ovat asettuneet, että täydet tehot antaa niiden puolesta.

3. Disa vittuilee. Vikakoodeja ei ole. Olisiko edes mahdollista noin.

4. Ilmanputsarin rajat tulleet vastaan. Yleisesti kirjoitellaan, että suodatinviritykset eivät anna mitään, mutta normaalisti se ahdistus on takuulla pakopuolella. 325:ssä on sama suodatin ja siksi se riiti hienosti isompiin tehoihin. Pitäisi varmaan laittaa alipainemittaria varten nippa suodatinkotelon kanteen ja katsoa, syntyykö sinne alipainetta. Toinen vaihtoehto olis jarruttaa tuo kansi auki.

5. Voisiko se vakio takapönttö ahdistaa muka niin paljon, ettei yhtään kaakuraa enempää irtoa... En usko koska 325ti ei ollut ronkeli takapöntön suhteen. Sinähän on 316ti pnttö, johon on hitsattu 2-haarainen ulostulo.

6. DME:n adaptaatiot nollaamatta päin persettä toimineen vanoksen jäljiltä.

7. vaatisko toi B30 sitten ohjelmaan muutoksia ettänoista mutoksista saisi hyödyn irti. Vaikea uskoa että sen kohdalla olisi näin, kun B25 ei niitä vaatinut.

En mä vielä aio hanskoja heittää tiskiin. Jostain pikku hommasta tuo nyt hakkaa vastaan.

Edit: Mitatut tehot ohjelmallisesti korjattuja konetehoja. Penkki Boschin valmistama ja säännölisesti kalibroitu. Antanut ennenkin hyvin realistisen tuntuisia lukuja. No en onneks ollut ainoa bemaristi jota vitutti tänään... Oli siellä yksi nollakakkonen, jonka kuskia vitutti vielä enemmän
    Last edited by Juppe; 04-10-2010, 23:27.

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Ostat vaan ne perus kiinasarjat tai fuldat ja sen jälkeen laitat katit auton alle. On todellakin vaivan arvoinen päivitys. Multa saat halvalla swchmiedmannin katit. Hinta laski juuri 150e/pari.

Leave a comment:

• Risto113
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Kai niiden kohdalla ainoa tärkeä ominaisuus on ollut kylmäpäästöt...
    +1

editti: Harmi vaan että meni leikkaa&liimaa hommaksi, taitaa jäädä omaan 530i laittamatta. Sääli...

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Ainakin tuo viritys on taas osoittautunut ekoteoksi. Kulutus puosi samointein. Nollasin ajotietokoneen vähän vajaa neljä ja ajelin turun läpi kotiin lietoon. Keskinopeus 30km/h ja kulutus 10.8L/100km. Alkuperäisillä Pakosarjoilla meni 9,2-9,3L keskinopeuden pyöriessä 46-47km/paikkeilla. Maantiellä menee litran pienemmällä kuin ennen. Jos ajaa ankarasti rajoituksia noudattaen ero kasvaa vielä isommaksi. On ne alkuperäiset vaan käsittämättömän paskat tekeleet. Kai niiden kohdalla ainoa tärkeä ominaisuus on ollut kylmäpäästöt...

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    No miks ihmeessä mä ton nyt kahteen kertaan penkittäisin. Yhdellä M54 koneella oon sen jo tehnyt. Sama penkki on edelleen käytettävissä ja tehoja se ilmoitti vakiolle M54B25 koneelle 191hv. Aika liki totuutta siis luultavasti ollaan. Oli myös muutaman hepan päässä sporttiauton penkistä jossa joskus tuli 200sx nissania jarruteltua.

Ei mun elämä oon viidestä tai kymmenestä hepasta kii. Jos olis niin sitten pitäis viedä auto tepalmetille rototest penkkiin. Aina noissa inertiadynoissa on pieni heiton mahdollisuus vaikka miten tekis. Ekalla vedolla irtoaa vähemmän kuin tokalla, kolmannella alkaa taas jo laskea.
    Jos tuossa samassa dynossa irtoaa n. 250hv (+/-5hv) oon ihan tyytyväinen noihin.

Leave a comment:

• b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Mä oon jo kerran tuon penkityksen tehnyt ja nähnyt tehoeron. Mulle on ihan sama mitä b mutterikasa nillittää siitä. Silloin mitattiin ennen ja jälkeen ja käppyrätkin oon postannut tänne. Kyllä mä tonkin penkitän jossain vaiheessa, mutta ei mua tarkka tehon nousu edes kiinnosta. Pääasia että sopat on kohdallaan. Kyllä se kotimatkalla laukkas ihan eri tavalla. Kerron tarkemmin kun saan homman ihan valmiiksi, mutta nyt on autossa putki kunnossa ja katit paikoillaan. Äänistä tuli täydelliset alkuperäisellä loppuputkella!

Edit:
    schmiedmann katit myytävänä 180e pari postikuluineen.
    Jokainen tavallaan

Itse teettänyt (en tehnyt) muutamia viritykisä/tehonlisäyksiä autoihini ja kaava ollut aina sama.Dyno-> muttokset-> Dyno (sama dyno ja kertoimet,päästy mittaamaan heti muutosten jälkeen)

keväällä menee nykyinen kulkine samanlaisen kaavan läpi,katteja vaihdellaan ja ohjelmoidaan penkissä.

Mutta juppe tekee mitä tekee ja "nillittää" miten/millä haluaa!
    Last edited by b mutteri kasa; 30-11-2009, 11:04.

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Schmiedmann tulee myös kiinasta. Sieltä ne kaikki tulee. Ei tommosia myytäis alle tonniin jos ne olis länsimaissa tehty. Verratkaa vaikka huviksennen supersprintin hintoihin... XS-powerin laatu on heitellyt myös melkoisesti. Esim vag 1.8T turbopakosarjat ei pysy kasassa millään. Ratkeaa aina saumoista. Parhaan näköistä kiinaosaa taitaa tulla obx:ltä. Niissä voidaan jo puhua melkein laadusta. Ei ne munkaan ebayn kiinasarjat tosin huonot olleet. Lambdojen holkit oli vain perseellään. On noi silti semmosia, etten alkais asennusta suunnittelemaan, ellei tiggi ja laikka olis käsillä. Fuldasta ei oo kokemusta, mutta näyttää vahvasti siltä, että kyseessä on kiinasarja, jonka laadunvalvontaan on panostettu vähän enemmän.

Leave a comment:

• bemu2000
    replied
    Originally posted by Nixon777 View Post
    Muutama FS laitettu paikalleen itse ja asiakkaille myyty jonkun verran.

Useimmat joutuvat kuminuijaa käyttämään lambda-anturien reikien kanssa (lämmitettynä + pitkä pultti sisällä pitämässä kierteet paikallaan) sopivan asennon saamiseksi. 2x M20 sarjassa ollut enemmän työtä (kiinnitys moottoriin hankalaa), mutta muuten sopineet nekin paikoilleen.

After market pakosarja ja putkisto on aina plug and pray, FS:llä on ainakin toistaiseksi ollut tasaista laatua.

Me myytiin ensin pelkkiä kiinanihmeitä (eBaystakin löytyviä pakosarjasettejä), mutta niissä tuppasi useammassa sarjassa olemaan laippaa vinossa ja hitsauskohdat vähän mitä sattuu. Mieluummin sitä myy pari kymppiä kalliimmalla useamman vuoden toimivaa sarjaa...

ja mistä löytyy todisteet, ettei nämä fulda steel sarjat tule myös kiinasta? näyttää täysin identtisiltä muittenkin kiinan settien kanssa... esim. kiinasta tuleva xs-powerin tavara ollut todella asiallista laatua.

Leave a comment:

• Juppe
    replied
    Tuntuu vaan,että jotkut laittavat putken ja sen jälkeen sitten ajetaan sinne dynolle ja huomataan että +15 hp/20Nm tuli mittaustuloksilla verrattuna tehdasarvoihin.Mistä sitä silloin tietää mitä siellä oli vakiona!

Mä oon jo kerran tuon penkityksen tehnyt ja nähnyt tehoeron. Mulle on ihan sama mitä b mutterikasa nillittää siitä. Silloin mitattiin ennen ja jälkeen ja käppyrätkin oon postannut tänne. Kyllä mä tonkin penkitän jossain vaiheessa, mutta ei mua tarkka tehon nousu edes kiinnosta. Pääasia että sopat on kohdallaan. Kyllä se kotimatkalla laukkas ihan eri tavalla. Kerron tarkemmin kun saan homman ihan valmiiksi, mutta nyt on autossa putki kunnossa ja katit paikoillaan. Äänistä tuli täydelliset alkuperäisellä loppuputkella!

Edit:
    schmiedmann katit myytävänä 180e pari postikuluineen.

Leave a comment:

• walde
    replied
    Originally posted by Nixon777 View Post

Useimmat joutuvat kuminuijaa käyttämään lambda-anturien reikien kanssa (lämmitettynä + pitkä pultti sisällä pitämässä kierteet paikallaan) sopivan asennon saamiseksi. 2x M20 sarjassa ollut enemmän työtä (kiinnitys moottoriin hankalaa), mutta muuten sopineet nekin paikoilleen.

After market pakosarja ja putkisto on aina plug and pray, FS:llä on ainakin toistaiseksi ollut tasaista laatua.

Me myytiin ensin pelkkiä kiinanihmeitä (eBaystakin löytyviä pakosarjasettejä), mutta niissä tuppasi useammassa sarjassa olemaan laippaa vinossa ja hitsauskohdat vähän mitä sattuu. Mieluummin sitä myy pari kymppiä kalliimmalla useamman vuoden toimivaa sarjaa...
    Täytyy varmaan tulla noukkimaan kokeeksi tollaiset, positiivinen yllätys oli tuo teidän "noutopiste", itse ku satun asumaan noin 50m päässä.

Leave a comment:

• Cell
    replied
    Originally posted by M_Power View Post
    Mittaukset tulisi aina suorittaa ennen ja jälkeen muutosten.
    Valitettavasti edes penkissä käytetyistä ei aina tiedä paljonko siellä koneessa on oikeasti tehoja.
    Jep, ennen ja jälkeen on ainoa oikea tapa ja tosiaan pitää katsoa sitä suhteellista eroa eikä absoluuttisia hevosia. Kaikilla ei ole mahdollisuutta ennen-jälkeen mittaukseen, jolloin pitäisi olla samassa penkissä ajettuja vakioautoja joihin verrata, tietysti ehjiä ja samalla vaihteistolla. Tehdasmottien tehoerot on kunnossa ollessa ihan pähkinöitä, että johonkin mekaanisiin yksilöeroihin ei kannata vedota.

Tuo E36 josta r.w. puhui, verrattiin muihin samassa penkissä käyneisiin vakioihin, joihin eroa syntyi 20hp ja risat. Sen sijaan samanlaiseen lastutettuun ei huipputehoeroa syntynyt kuin pari hevosta, mutta ala- ja keskialueella jerkkua oli ihan toisella tavalla kuin lastutetussa. Käytännössä noilla huippuarvoilla ei siis yksinään tee mitään ja ilman tietoa vakion käyrästä kyseisessä penkissä, voi ne tehot (tai käytännön suorituskyky) olla ihan hyvin huonommat kuin vakiossa.

Leave a comment:

• Nixon777
    replied
    Originally posted by walde View Post
    Asiaan:Kokemusta Fuldan satseista kellään?

Leave a comment:

• M_Power
    replied
    Mittaukset tulisi aina suorittaa ennen ja jälkeen muutosten.
    Valitettavasti edes penkissä käytetyistä ei aina tiedä paljonko siellä koneessa on oikeasti tehoja.

Leave a comment:

• b mutteri kasa
    replied
    Originally posted by walde View Post

Edittiä vielä:
    "Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?"

Mitäköhän arvelet? Vielä kun olisi ollut hönkäävämpi takapönttö, +25hv ei lienee liikaa odotettu.

Viitaten siis tähän:
    "Oman 325ti compactin penkitin kiinapakosarjoilla ja lopputulos oli +15hv ja +20nm. M54B30 koneessa merkitys vain korostuu."
    Tuntuu vaan,että jotkut laittavat putken ja sen jälkeen sitten ajetaan sinne dynolle ja huomataan että +15 hp/20Nm tuli mittaustuloksilla verrattuna tehdasarvoihin.Mistä sitä silloin tietää mitä siellä oli vakiona!

Leave a comment:

• r.w.
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Kai nyt auto ajettu dynossa ja aika varattu samaan dynoon muutoksien jälkeen?

Niin ja mitä paskan postaamiseen tulee,niin sitä en tee.Kerron vain omista kokemuksista mitä olen tehnyt.Autona tosin oli silloin E46 325.

itse vaihdoin kaiken muun paitsi pakosarjan ja dynon tulokset:

190hp/240 Nm -> 194hp/249Nm
    Mun mielestäni voisi ihan pitäisi ihan oletusarvona olla, että ne koneet/autot ajetaan dynolla ja säädetään muutosten jälkeen. Tuosta sunkin putkiston vaihdosta on aika vaikea päätellä mitään, kun meillä päin dynotettiin juuri 210hp/260Nm vakio M50B25-koneesta pelkällä uudella moottorinohjauksella. Cell varmaan laitto skannin tonne dynolapputopikkiin(?).

Ei niistä virityksistä pysty kukaan sanomaan dynotuksen jälkeenkään mitään, jos kone on säädetty ihan miten sattuu ja ohjelmassa on löysää kilometrikaupalla.

Leave a comment:

Working...