Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    Originally posted by Skarpa View Post
    E46:en takapäästä kuuluu terävämmissä töyssyissä kolahdus ja vähän napakamman jarrutuksen lopuksi tuntuu usein sellainen jysäys. Mitä puslaa pitäis epäillä? Tukivarren etupäätä?
    Nimismiehen kiharan kolahduksiin veikkaisin iskarin yläpäätä, varsinkin jos on tarvikemallia. Tukivarren etupää kuullostaisi kyllä loogiselta jarrutuksen jäljiltä. Merkkiliikkeessä ottivat takakynkän etupuslien vaihdosta 35€, olin peräti yllättynyt.
    Attached Files

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      Originally posted by Jonbeam View Post
      Ja lähemmin tutkittuani en huomannut silmämääräisesti vuotoja, paisarissakaan ei mittatikku noussut.
      Jos paisari vuotaa kuten omassa vuosi, niin sitä ei varsinaisesti huomaa kuin kuumalla koneella. Oli nuppineulanpään kokoinen reikä paisarin saumassa ja siitä puristi nesteet ulos paineen myötä ihan sumuna. Satuin huomaamaan kun avasin pellin auki kuumalla koneella ja taskulampun valo osui sumuun. Missään ei muuten näkynyt vuotoja.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • Kauno
        Newbiemmer
        • Nov 2012
        • 17
        • Tampere

        Nokka-akselin asentotunnistimen vaihdon jälkeen tyhjäkäyntikierrokset laskivat kokonaisuudessaan jonkun verran, mistä voisi johtua? Ennen anturin vaihtoa kierrokset ei humpannu ja olivat aina D:llä ja P:llä siinä 700-750 paikkeilla. Nytten ne ovat P:llä ehkä semmosen 600 ja D:llä 550. Tyhjäkäynti on kyllä edelleen tasaista, ei humppaa missään vaiheessa, mutta tuntuisi kyllä hieman liian alhaisilta nuo D:n kierrokset.
        -E61 525d LCI -08 //M-Sport

        Ex. E46 330CI -01

        Comment

        • piippu
          Bimmer Rookie
          • Mar 2013
          • 42
          • Pohojammaa

          Originally posted by janne[l View Post
          musta tossa on kolme järkevää aiheuttajaa vialle, jotka oon todennu omassa autossa ja jotka on korjattu..
          1. Lambdan lämmitys alkaa oleen rikki,säätää seokset vasta korkeemmilla kierroksilla oikeiks. tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla käy juuri sen verran rikkaalla ettei katti tätä enään suodata tarpeeks, jollon kakkos lambda laittaa vikavalon päälle
          2. Pakosarja vuotaa. Kuuluuko säksätystä kun ajat seinän vieressä ? Tollain on se hyvä todeta.
          3. Siä on joku tarvike katti esim 200cell joka ei suodata tarpeeks.
          Nämä oli nyt parhaat ja järkeenkäyvimmät syyt...pannaas tutkien!

          1. Lambda sääti testerissä ihan reilusti välillä 50-700mV mutta tuo ei kai kerro mitään lämmityksen kunnosta? (Lämmitetäänkö lambdaa jatkuvasti? Minä kun olen ollut siinä uskossa, että lämmitys käytössä vain kylmällä pakokaasulla)

          2. Pakoasarja ei pitäisi vuotaa, mitä sitä nosturilla tutkin ja peilillä yläkautta...siis ei näkynyt halkeamia, eikä mustia nokiviiruja, mutta onhan ääni aika erikoinen kylmänä, kun se lisäilmapumppu pöriseen putkistossa...se kuulostaa ihan siltä kuin pakosarja vuotaisi:think Eikö pakosarjan vuoto näkyisi myös pakokaasumittauksessa?

          3. Tämä tarvikekatti se varmasti on! Pitää yrittää saada myyjää kiinni asian varmistamiseksi.

          Sitten vielä paluu ennen kaupantekoa tilanteeseen....kun ynnäilee kaikki yhteen, mitä myyjä kertoi auton historiasta, niin saadaan mielenkiintoinen kuvio. Nimittäin tuohon on jostainsyystä vaihdettu jostain purkuautosta pakosarjaan puhaltava lisäilmapumppu, joka on vielä hieman uudemmasta mallista, mutta istuu paikoilleen? Sitten jossainkohtaa oli havainnut alipaineletkujen olevan poikki useasta kohtaa koneen päädyssä, ja vaihtoon oli mennyt myös huohotusputket kannesta imusarjan taa, mutta näyttäisi se lieriöventtiili olevan alkuperäinen...tai ainakin wanha. Ja sitten se katti vaihdettu sen takia, kun vanha oli irti kuoren sisällä ja aivan riekaleina....

          En tiedä paljonko tuo lisäilmapumppu vaikuttaa autoon ja sen säätöihin, mutta nuo alipaineletkut ja huohotus..jos olleet hajalla pidemmän aikaa, niin onko ne vieneet katin, ja tuon uudenkin, ja vasta sitten vaihdettu letkut & huohotusputket, koska ne näyttävät kuitenkin uudemmilta kuin kattiputki:think

          Comment

          • McBeast
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2007
            • 2998
            • Tallinn

            Originally posted by piippu View Post
            Nämä oli nyt parhaat ja järkeenkäyvimmät syyt...pannaas tutkien!

            1. Lambda sääti testerissä ihan reilusti välillä 50-700mV mutta tuo ei kai kerro mitään lämmityksen kunnosta? (Lämmitetäänkö lambdaa jatkuvasti? Minä kun olen ollut siinä uskossa, että lämmitys käytössä vain kylmällä pakokaasulla)

            2. Pakoasarja ei pitäisi vuotaa, mitä sitä nosturilla tutkin ja peilillä yläkautta...siis ei näkynyt halkeamia, eikä mustia nokiviiruja, mutta onhan ääni aika erikoinen kylmänä, kun se lisäilmapumppu pöriseen putkistossa...se kuulostaa ihan siltä kuin pakosarja vuotaisi:think Eikö pakosarjan vuoto näkyisi myös pakokaasumittauksessa?

            3. Tämä tarvikekatti se varmasti on! Pitää yrittää saada myyjää kiinni asian varmistamiseksi.

            Sitten vielä paluu ennen kaupantekoa tilanteeseen....kun ynnäilee kaikki yhteen, mitä myyjä kertoi auton historiasta, niin saadaan mielenkiintoinen kuvio. Nimittäin tuohon on jostainsyystä vaihdettu jostain purkuautosta pakosarjaan puhaltava lisäilmapumppu, joka on vielä hieman uudemmasta mallista, mutta istuu paikoilleen? Sitten jossainkohtaa oli havainnut alipaineletkujen olevan poikki useasta kohtaa koneen päädyssä, ja vaihtoon oli mennyt myös huohotusputket kannesta imusarjan taa, mutta näyttäisi se lieriöventtiili olevan alkuperäinen...tai ainakin wanha. Ja sitten se katti vaihdettu sen takia, kun vanha oli irti kuoren sisällä ja aivan riekaleina....

            En tiedä paljonko tuo lisäilmapumppu vaikuttaa autoon ja sen säätöihin, mutta nuo alipaineletkut ja huohotus..jos olleet hajalla pidemmän aikaa, niin onko ne vieneet katin, ja tuon uudenkin, ja vasta sitten vaihdettu letkut & huohotusputket, koska ne näyttävät kuitenkin uudemmilta kuin kattiputki:think
            FYI: Noita katteja on mennyt noista kuulemma jo takuuaikana aika paljon vaihtoon.
            Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

            Comment

            • teemu.k
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2010
              • 489
              • raahe

              harman kardon jälkiasennus

              Autona e46 328i coupe vm.99

              Elikkä ois ylimääräisenä harman kardon hifipaketti johtosarjoineen odottamassa asennusta.

              Kysymys kuuluu että onko kukaan asentanut kyseistä pakettia jälikäteen?
              Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

              Eniten nyt mietityttää se nappula missä on kaijuttimen kuva? mitäs merkitystä sillä on? kuuluuko paremmin vai mitä? Onko kaikissa sarjoissa sitä nappulaa edes?

              pystyykö sen napin ohittamaan esim johdot yhteen tai jotain?
              Mietin vain kun tuo sarja on 2002 vuosimallin autosta ja siinä on itegroitu samaan paneeliin ne kaikki muutkin nappulat ja mun auto on 1999 missä on kaikki napit erikseen.:think

              Comment

              • NokiLeka
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2341
                • Eurajoki

                Originally posted by teemu.k View Post
                Eniten nyt mietityttää se nappula missä on kaijuttimen kuva? mitäs merkitystä sillä on? kuuluuko paremmin vai mitä? Onko kaikissa sarjoissa sitä nappulaa edes?
                Se siirtää äänikentän kuljettajan paikalle asettamalla kaiuttimille viiveet, jolloin ääni saapuu joka kaiuttimesta yhtä aikaa kuljettajalle.
                "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                Comment

                • teemu.k
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2010
                  • 489
                  • raahe

                  Originally posted by NokiLeka View Post
                  Se siirtää äänikentän kuljettajan paikalle asettamalla kaiuttimille viiveet, jolloin ääni saapuu joka kaiuttimesta yhtä aikaa kuljettajalle.
                  Ahaa. onko paljonki eroa jos jättää tuon nappulan asentamatta? Harmi kun en ole ikinä kuunnellut tämmöistä HK pakettia niin ei osaa sanoa itse mitenhän se napin asennus onnistuisi?

                  Comment

                  • McBeast
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2007
                    • 2998
                    • Tallinn

                    Ainakaan omassa avossa ei tuollaista nappulaa ole, vaikka originaalina HK:n musapaketti onkin.
                    Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                    Comment

                    • piippu
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2013
                      • 42
                      • Pohojammaa

                      Originally posted by McBeast View Post
                      FYI: Noita katteja on mennyt noista kuulemma jo takuuaikana aika paljon vaihtoon.
                      No näin minäkin olen tässä googlettelemalla pikkuhiljaa alannut ymmärtämään...mutta pitäähän siihen joku syy olla Eikai se nyt ihan normaalia ole tässäkään merkissä, että katti vain "saattaa" kyrvähtää parinsadan kilometrin ajolla

                      Miten varmistutaan, ettei se minunkin autossa joskus rikkoutunut lisäilmapumppu päästä ajossa ejektoriperiaatteella ilmaa pumpun läpi pakosarjaan ja senjälkeenhän koko homma muuttuu kunnon jälkipolttimeksi ja kattihan se siitä itseensä ensimmäisenä... :think



                      Edit. Mikä sitä lisäilmapumppua (mikä sen oikea nimi nyt bmw kielellä onkaan?) ohjaa? Eikai se ota lambdalta komentoja....meinaan että jos jompi-kumpi lambda heikossa kunnossa ja luulee virheellisesti pakokaasuja liian rikkaaksi, tai kylmäksi, niin voiko se käynnistää tuon lisäpumpun ajossa kuumallakin koneella laihentaakseen seosta / päästöjä, mutta virheellisesti toimiessaan polttaakin katin?
                      Last edited by piippu; 15-04-2013, 16:53.

                      Comment

                      • Jonbeam
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2013
                        • 65
                        • Unknown

                        Originally posted by MNi View Post
                        Olisko jäähdytinnesteitä vaihdettu viime aikoina? Jos on, niin kenties jonnekin on jäänyt ilmatasku ja nesteiden asetuttua paikoilleen on paisarin pinta laskenut.

                        Paisarista olisi hyvä vilkaista nesteen väri, taskulampun kanssa nesteen pitäisi olla sinistä, ehkä sinivihreää ja kirkasta. Lisätään jäähdytinnestettä (orkkiskamaa mieluiten, ei maksa kuin 10€/1,5l pänikkä). Seurataan väheneekö.

                        Jos öljyn määrä näyttää lisääntyvän niin saattaa jäähdytinnestettä vuotaa jostain öljyn sekaan.

                        Jos on EGR toiminnassa ja pirssissä on EGR-jäähdytin niin se voi vuotaa jäähdytinnestettä imusarjan puolelle.
                        Ei ole kauaa kun vaihdeltiin nesteet (n. 2000km sitten) joten luulis että ois jo aiemmin tuo nesteen pinta laskenut ? Tuo EGR -jäähdytin kuulostaa järkevimmältä ja ilmeisesti noita on ainakin vag -konsernin vehkeistä onnistuneesti tukittu, jotain aiheesta löysinkin täältä ja lontoonkielisiltä foorumeilta. Tarkkoja ohjeita tuohon egr:n tukkimiseen kaipallaan, kun en kunnollisia löytänyt (jos jollain on linkittää, mieluitein seikkaperäisesti selostettuna..)


                        EDIT:

                        Noniin, lisäilin tonne nestettä ja n. 6-7 dl sinne kuitenkin meni. Paljonkos tuon paisarin tilavuus on?
                        Jospa tämä tästä!
                        Last edited by Jonbeam; 15-04-2013, 17:45.
                        e46 320d pre-FL -01 Touring

                        Comment

                        • MNi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2008
                          • 3143
                          • Tampere

                          Originally posted by teemu.k View Post
                          Autona e46 328i coupe vm.99

                          Elikkä ois ylimääräisenä harman kardon hifipaketti johtosarjoineen odottamassa asennusta.

                          Kysymys kuuluu että onko kukaan asentanut kyseistä pakettia jälikäteen?
                          Kaikki neuvot ovat tervetulleita.

                          Eniten nyt mietityttää se nappula missä on kaijuttimen kuva? mitäs merkitystä sillä on? kuuluuko paremmin vai mitä? Onko kaikissa sarjoissa sitä nappulaa edes?

                          pystyykö sen napin ohittamaan esim johdot yhteen tai jotain?
                          Mietin vain kun tuo sarja on 2002 vuosimallin autosta ja siinä on itegroitu samaan paneeliin ne kaikki muutkin nappulat ja mun auto on 1999 missä on kaikki napit erikseen.:think
                          Siitä oli joskus oikein hyvä DIY-ohje verkossa mutta linkki on hapantunut aikaa sitten. Otin sivuista paperikopion (miksen tullut ottaneeksi PDF:ksi saman tein ). Jos intoa piisaa niin voin ottaa digikuvat ko. tuotoksesta mikäli kiinnostaa. Skanneria ei ole nyt saatavilla.

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            Originally posted by Jonbeam View Post
                            Ei ole kauaa kun vaihdeltiin nesteet (n. 2000km sitten) joten luulis että ois jo aiemmin tuo nesteen pinta laskenut ? Tuo EGR -jäähdytin kuulostaa järkevimmältä ja ilmeisesti noita on ainakin vag -konsernin vehkeistä onnistuneesti tukittu, jotain aiheesta löysinkin täältä ja lontoonkielisiltä foorumeilta. Tarkkoja ohjeita tuohon egr:n tukkimiseen kaipallaan, kun en kunnollisia löytänyt (jos jollain on linkittää, mieluitein seikkaperäisesti selostettuna..)


                            EDIT:

                            Noniin, lisäilin tonne nestettä ja n. 6-7 dl sinne kuitenkin meni. Paljonkos tuon paisarin tilavuus on?
                            Jospa tämä tästä!
                            Kannattaa sivumennen sanoen vaihtaa se paisarin korkki. Jos se ei petä suunnitellusti eli toimi varoventtiilinä niin paisarin halkeaminen on edessä. Muoviahan se paisari vaan on.

                            Comment

                            • riuska
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2008
                              • 1160
                              • Lahti

                              Originally posted by Jonbeam View Post
                              Huoh taas. Auto siis 320d.


                              Rouva soitteli ja kertoi, että jäähdytinnesteen merkkivalo palaa. Autoon tehty painetesti jossa kaikki oli ok. Alle ei siia tule. Vielä viikolla kaikki oli normaalidsa tasossa, eikä vuotoja näy kuulemma nytkään. Harvakseltaan lämmöt nousee karvan verran yli puolen.

                              Vesipumppu vaihtoon? En tiedä liittyneekö tähän, mutta puhaltimen moottori vinkuu joskus kierrosten mukana kasvavasti?

                              Itse olen duunissa ja rouva ei näistä oikeastaan mitään tajua, pitää kun tääktä pääsen niin tutkia tarkemmin.. Auto ollut taloudessa helmikuusta ja tästä kk ajan korjattavana, piti olla hyvä ja läpikäyty vehje. Liikkeestä siis ostettu. Vai onko nämä nii. Paskoja vihanneksia?

                              Liikkeen takuuseen taas kaikki, jos en peru kauppoja joka varmaan alkaa olla perusteltua jo pikkuhiljaa. Siis jos isonpia vikoja vielä löytyy.

                              Sori typot, android vaan käytössä nyt.
                              Saksasta tuotu ja mittarissa 150tkm??
                              F30 320d
                              F30 320i
                              E46 320i
                              E36 325i
                              E30 316

                              Comment

                              • teemu.k
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2010
                                • 489
                                • raahe

                                Originally posted by MNi View Post
                                Siitä oli joskus oikein hyvä DIY-ohje verkossa mutta linkki on hapantunut aikaa sitten. Otin sivuista paperikopion (miksen tullut ottaneeksi PDF:ksi saman tein ). Jos intoa piisaa niin voin ottaa digikuvat ko. tuotoksesta mikäli kiinnostaa. Skanneria ei ole nyt saatavilla.
                                Kyllähän tuo kiinnostaisi! Teetkö itse niillä lapuilla mitään? Jos vaan nurkissa pyörii niin laita kirjekuoressa tulemaan mulle? Kelpaa kyllä ne digikuvatkin
                                Isot kiitokset jo etukäteen!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎