Epämääräinen tärinä
Terve, nyt on tullut eteen ongelma minkä diagnosoiminen menee yli oman ymmärrykseni. Toivittavasti foorumilla on joku paremmin tietävä guru joka voi vahvistaa epäilykseni tai ohjata minut takaisin oikealle tielle!
Auto on E92 325i N53, ajettu n. 145tkm.
Autoon on alle 5tkm sitten vaihdettu TAAKSE: takalevyt, jarrupalat, ohjaustapit ja niiden kumit, ETEEN: Jarrulevyt, -palat, liukutapit ja kumit, reaktiotangot, koiranluut ja pyöränlaakerit.
ONGELMA:
Eilen kun lähdin ajamaan motaria, auto alkoi tärisemään niin että meinasi hampaat lähteä suusta. Vauhtia oli karvan päälle 100. Tärinä oli ensin vähäistä mutta vahvistui suht nopeasti. Tärinä ei tuntunut ratissa, eli ongelma lienee takana.
Hiljensin n. 80kmh:iin ja ajoin seuraavasta liittymästä pois. Matkaa kertyi ehkä 3km täydessä tärinässä ennen kuin pääsin pois motarilta. Pysähdyin ihmettelemään — oikean takarenkaan kohdalta haisee palaneelle... Jarrulevy näyttää päältä päin olevan kunnossa.
Vähän aikaa ihmeteltyäni jatkoin varovasti matkaa — ei mitään ongelmia. Jatkoin motarille ilman ongelmia ja siitä sitten määränpäähän vielä n. 200km ilman ongelmia.
Kun pääsin perille, nostin auton ylös ja koitin rengasta heiluttelemalla katsoa jos laakerissa olisi väljyyttä — en huomannut ainakaan mitään ilmiselvää.
Auto on tehnyt tämän nyt jo kaksi kertaa — Ensimmäinen kerta oli jo ennen jarruremppaa. Näiden kahden kerran välissä on ollut jo monta hyvää kilometriä.
EPÄILYS / KYSYMYS:
Voiko elämänsä loppupäässä oleva pyörän laakeri oireilla tällä tavalla, että leikkaa osittain kiinni aiheuttaen jumalattoman tärinän vähän kovemmassa vauhdissa? En jaksa uskoa että jarruissa olisi vika, koska en koskenut jarrupolkimeen kun tärinä alkoi.
Se, että vika menee itsestään pois kun saa vähän aikaa olla paikoillaan voisi viitata siihen että kuumuus on laukaiseva tekijä. Huono laakeri ehkä elää vähän omaa elämää — kun se kuumenee ehkä leikkaa joltain osin kiinni, sitten viiletessä se pääsee taas rullaamaan ja asettuu ehkä vähän paremmin. Mikä muu voisi aiheuttaa tämän?
Please help, laakerin vaihto vai jotain muuta? :think
Terve, nyt on tullut eteen ongelma minkä diagnosoiminen menee yli oman ymmärrykseni. Toivittavasti foorumilla on joku paremmin tietävä guru joka voi vahvistaa epäilykseni tai ohjata minut takaisin oikealle tielle!
Auto on E92 325i N53, ajettu n. 145tkm.
Autoon on alle 5tkm sitten vaihdettu TAAKSE: takalevyt, jarrupalat, ohjaustapit ja niiden kumit, ETEEN: Jarrulevyt, -palat, liukutapit ja kumit, reaktiotangot, koiranluut ja pyöränlaakerit.
ONGELMA:
Eilen kun lähdin ajamaan motaria, auto alkoi tärisemään niin että meinasi hampaat lähteä suusta. Vauhtia oli karvan päälle 100. Tärinä oli ensin vähäistä mutta vahvistui suht nopeasti. Tärinä ei tuntunut ratissa, eli ongelma lienee takana.
Hiljensin n. 80kmh:iin ja ajoin seuraavasta liittymästä pois. Matkaa kertyi ehkä 3km täydessä tärinässä ennen kuin pääsin pois motarilta. Pysähdyin ihmettelemään — oikean takarenkaan kohdalta haisee palaneelle... Jarrulevy näyttää päältä päin olevan kunnossa.
Vähän aikaa ihmeteltyäni jatkoin varovasti matkaa — ei mitään ongelmia. Jatkoin motarille ilman ongelmia ja siitä sitten määränpäähän vielä n. 200km ilman ongelmia.
Kun pääsin perille, nostin auton ylös ja koitin rengasta heiluttelemalla katsoa jos laakerissa olisi väljyyttä — en huomannut ainakaan mitään ilmiselvää.
Auto on tehnyt tämän nyt jo kaksi kertaa — Ensimmäinen kerta oli jo ennen jarruremppaa. Näiden kahden kerran välissä on ollut jo monta hyvää kilometriä.
EPÄILYS / KYSYMYS:
Voiko elämänsä loppupäässä oleva pyörän laakeri oireilla tällä tavalla, että leikkaa osittain kiinni aiheuttaen jumalattoman tärinän vähän kovemmassa vauhdissa? En jaksa uskoa että jarruissa olisi vika, koska en koskenut jarrupolkimeen kun tärinä alkoi.
Se, että vika menee itsestään pois kun saa vähän aikaa olla paikoillaan voisi viitata siihen että kuumuus on laukaiseva tekijä. Huono laakeri ehkä elää vähän omaa elämää — kun se kuumenee ehkä leikkaa joltain osin kiinni, sitten viiletessä se pääsee taas rullaamaan ja asettuu ehkä vähän paremmin. Mikä muu voisi aiheuttaa tämän?
Please help, laakerin vaihto vai jotain muuta? :think
Comment