Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia IX

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tredgnas
    Newbiemmer
    • Jul 2019
    • 7
    • Helsinki

    Epämääräinen tärinä

    Terve, nyt on tullut eteen ongelma minkä diagnosoiminen menee yli oman ymmärrykseni. Toivittavasti foorumilla on joku paremmin tietävä guru joka voi vahvistaa epäilykseni tai ohjata minut takaisin oikealle tielle!

    Auto on E92 325i N53, ajettu n. 145tkm.

    Autoon on alle 5tkm sitten vaihdettu TAAKSE: takalevyt, jarrupalat, ohjaustapit ja niiden kumit, ETEEN: Jarrulevyt, -palat, liukutapit ja kumit, reaktiotangot, koiranluut ja pyöränlaakerit.

    ONGELMA:
    Eilen kun lähdin ajamaan motaria, auto alkoi tärisemään niin että meinasi hampaat lähteä suusta. Vauhtia oli karvan päälle 100. Tärinä oli ensin vähäistä mutta vahvistui suht nopeasti. Tärinä ei tuntunut ratissa, eli ongelma lienee takana.

    Hiljensin n. 80kmh:iin ja ajoin seuraavasta liittymästä pois. Matkaa kertyi ehkä 3km täydessä tärinässä ennen kuin pääsin pois motarilta. Pysähdyin ihmettelemään — oikean takarenkaan kohdalta haisee palaneelle... Jarrulevy näyttää päältä päin olevan kunnossa.

    Vähän aikaa ihmeteltyäni jatkoin varovasti matkaa — ei mitään ongelmia. Jatkoin motarille ilman ongelmia ja siitä sitten määränpäähän vielä n. 200km ilman ongelmia.

    Kun pääsin perille, nostin auton ylös ja koitin rengasta heiluttelemalla katsoa jos laakerissa olisi väljyyttä — en huomannut ainakaan mitään ilmiselvää.

    Auto on tehnyt tämän nyt jo kaksi kertaa — Ensimmäinen kerta oli jo ennen jarruremppaa. Näiden kahden kerran välissä on ollut jo monta hyvää kilometriä.

    EPÄILYS / KYSYMYS:
    Voiko elämänsä loppupäässä oleva pyörän laakeri oireilla tällä tavalla, että leikkaa osittain kiinni aiheuttaen jumalattoman tärinän vähän kovemmassa vauhdissa? En jaksa uskoa että jarruissa olisi vika, koska en koskenut jarrupolkimeen kun tärinä alkoi.
    Se, että vika menee itsestään pois kun saa vähän aikaa olla paikoillaan voisi viitata siihen että kuumuus on laukaiseva tekijä. Huono laakeri ehkä elää vähän omaa elämää — kun se kuumenee ehkä leikkaa joltain osin kiinni, sitten viiletessä se pääsee taas rullaamaan ja asettuu ehkä vähän paremmin. Mikä muu voisi aiheuttaa tämän?

    Please help, laakerin vaihto vai jotain muuta? :think

    Comment

    • Dualfun
      Moderator
      • Jan 2003
      • 17845
      • PKS

      Originally posted by Tredgnas View Post
      Please help, laakerin vaihto vai jotain muuta? :think
      Mites käsijarrukenkien perussäätö siellä puolella missä vika on? Onhan kengät myös kiinni edelleen kiinnitystapeissaan, ettei kamat pyöri levyn sisällä miten sattuu?
      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
      ½
      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

      Comment

      • kooma
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1019
        • Pikis

        Originally posted by Tredgnas View Post
        Eilen kun lähdin ajamaan motaria, auto alkoi tärisemään niin että meinasi hampaat lähteä suusta. Vauhtia oli karvan päälle 100. Tärinä oli ensin vähäistä mutta vahvistui suht nopeasti. Tärinä ei tuntunut ratissa, eli ongelma lienee takana.

        Hiljensin n. 80kmh:iin ja ajoin seuraavasta liittymästä pois. Matkaa kertyi ehkä 3km täydessä tärinässä ennen kuin pääsin pois motarilta. Pysähdyin ihmettelemään — oikean takarenkaan kohdalta haisee palaneelle... Jarrulevy näyttää päältä päin olevan kunnossa.
        Jarrusatulassa itse männät jumittaa. Tekee just noin että kylmänä on ensin ok, sitten kun levy lämpiää niin kanittaa jonkun aikaa kunnes helppaa. Ota satula irti (siis ei jarruletkua kuitenkaan) ja testaa kuinka helposti männät painuu sisälle, jos kanittaa niin vika on siinä. Voit antaa ensiapua niin että kaveri jarrupolkimelle ja pumppaatte niitä mäntiä ees taas kunnes liikkuu helposti. Ja samalla varaat ajan pajalle jossa satula vaihtoon.

        Jos männät ei jumita niin sitten vika löytynee siitä että satula itse ei pääse liikkumaan tai palat kanittaa. En usko laakerivikaan näillä oireilla.
        Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

        Comment

        • Tredgnas
          Newbiemmer
          • Jul 2019
          • 7
          • Helsinki

          Originally posted by kooma View Post
          Jarrusatulassa itse männät jumittaa. Tekee just noin että kylmänä on ensin ok, sitten kun levy lämpiää niin kanittaa jonkun aikaa kunnes helppaa. Ota satula irti (siis ei jarruletkua kuitenkaan) ja testaa kuinka helposti männät painuu sisälle, jos kanittaa niin vika on siinä. Voit antaa ensiapua niin että kaveri jarrupolkimelle ja pumppaatte niitä mäntiä ees taas kunnes liikkuu helposti. Ja samalla varaat ajan pajalle jossa satula vaihtoon.

          Jos männät ei jumita niin sitten vika löytynee siitä että satula itse ei pääse liikkumaan tai palat kanittaa. En usko laakerivikaan näillä oireilla.
          Kiitos näistä vinkeistä!
          Katsoin silloin samalla kun vaihdoin muita jarruosia että mäntä olisi päästä ollut vähän hapettunut tjms, mutta ei kuitenkaa sivuilta niin kulunut niin pääsi sen takia vielä jatkoon. Ehkä vaihdan sen nyt kuitenkin ja tsekkaan kun ei ole niin kallis ja onpa sitten ainakin varmasti kunnossa.

          Comment

          • Tredgnas
            Newbiemmer
            • Jul 2019
            • 7
            • Helsinki

            Originally posted by Dualfun View Post
            Mites käsijarrukenkien perussäätö siellä puolella missä vika on? Onhan kengät myös kiinni edelleen kiinnitystapeissaan, ettei kamat pyöri levyn sisällä miten sattuu?
            Tämäkin menee ehdottomasti jatkoselvittelyyn vielä kun levyt ei ole hapettunut kiinni -- kiitos ja kumarrus

            Comment

            • Arppa
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1049
              • Lumbriver

              Ostin tuohon e93:seen alkuperäisen tuulisuojan. Jostakin muistan lukeneeni että mahtuu takapenkin taakse säilöön? Mutta ei tuohon omaan ole mitään mahdollisuuksia onnistua, onko suksipussi-optio vienyt sen paikan vai muistanko väärin? :think
              Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
              Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
              Kauppakassina: Hyundai i30 -21
              -Raahe Connection-
              -Team Kärppä- limited edition

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1851
                • Turku

                ^Noin se taitaa olla.

                Mahtuu se takaboksiin.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Tommix
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 5426
                  • S:t Karins

                  Originally posted by Arppa View Post
                  Ostin tuohon e93:seen alkuperäisen tuulisuojan. Jostakin muistan lukeneeni että mahtuu takapenkin taakse säilöön? Mutta ei tuohon omaan ole mitään mahdollisuuksia onnistua, onko suksipussi-optio vienyt sen paikan vai muistanko väärin? :think
                  Mun e93:ssa oli kanssa tuo suksipussioptio ja tuuliverkko EI kyllä penkin taakse sopinut.
                  Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                  Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                  ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                  Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                  Comment

                  • Arppa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1049
                    • Lumbriver

                    Originally posted by Tommix View Post
                    Mun e93:ssa oli kanssa tuo suksipussioptio ja tuuliverkko EI kyllä penkin taakse sopinut.
                    Joo ei se sinne mene vaikka miten yrittää 😀

                    Välillä ärsyttää kun nuo varusteet jää entisten omistajien varastoon... Tuollainen iso osa ei varmasti vahingossa unohdu auton matkasta

                    Saahan sillä tieten tehtyä parin sadan tilin kun myy jälkikäteen...
                    Kesällä: Chevrolet Corvette C6 Z51 6-speed manual
                    Kesällä: Myydään/vaihdetaan Bmw 320i -95 Cabriolet M-sport "Holsetti laitettu!"
                    Kauppakassina: Hyundai i30 -21
                    -Raahe Connection-
                    -Team Kärppä- limited edition

                    Comment

                    • tiakri
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 208

                      Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa kun E90 täristää (tai ehkä paremminkin vapisee) hieman etenkin moottoritiellä? Uudet kumit ja vanteet eivät poistaneet vikaa ja iskunvaimentimet + jouset vaihdettu noin vuosi/10tkm sitten.

                      Ratissa tuntuu vähän epämiellyttävältä ja huomaa kun taustapeili/aurinkolipat värisee. Epäilen että vika ei ole lahden moottoritiessä vaan jossain puslassa tms mutta onko jotain tyypillisesti kuluvaa tai kotikonstein todennettavaa paikkaa?

                      Katsastukseen ois kai mahdollisuus viedä kuukauden päästä jos pyytäisi katsomaan suurennuslasilla mutta ei kai nekään aina välttämättä jaksa tutkia.
                      E90lci'09

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        Originally posted by tiakri View Post
                        Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa kun E90 täristää (tai ehkä paremminkin vapisee) hieman etenkin moottoritiellä? Uudet kumit ja vanteet eivät poistaneet vikaa ja iskunvaimentimet + jouset vaihdettu noin vuosi/10tkm sitten.

                        Ratissa tuntuu vähän epämiellyttävältä ja huomaa kun taustapeili/aurinkolipat värisee. Epäilen että vika ei ole lahden moottoritiessä vaan jossain puslassa tms mutta onko jotain tyypillisesti kuluvaa tai kotikonstein todennettavaa paikkaa?

                        Katsastukseen ois kai mahdollisuus viedä kuukauden päästä jos pyytäisi katsomaan suurennuslasilla mutta ei kai nekään aina välttämättä jaksa tutkia.
                        Jarrulevyt yleisin syy vapinaan.
                        Tai jos aftermarket vanteet niin onko keskireikä oikea tai adapteri välissä...
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • Vicious_e36
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2015
                          • 844
                          • Hämeenlinna

                          Onko tosiaan niin, että e91 330d etu iskarit ei passaa e90 320d? :think vai onko mua johdettu vaan harhaan?
                          e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                          ex:
                          e36 328i ’95 Touring,
                          e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                          e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                          e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                          e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                          e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                          e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                          e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                          e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                          Comment

                          • prh'
                            Bimmer Rookie
                            • May 2018
                            • 122
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by DirtyDiesel View Post
                            Onko tosiaan niin, että e91 330d etu iskarit ei passaa e90 320d? :think vai onko mua johdettu vaan harhaan?
                            Sedanis ja farkus on iskarit ainakin eri varaosanumerolla.
                            Kato realoem-sivustolta.

                            Comment

                            • Vicious_e36
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 844
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by prh' View Post
                              Sedanis ja farkus on iskarit ainakin eri varaosanumerolla.
                              Kato realoem-sivustolta.
                              Pitää tutkia ja kattoa millä nrolla noi omat vanhat iskarit on
                              e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                              ex:
                              e36 328i ’95 Touring,
                              e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                              e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                              e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                              e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                              e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                              e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                              e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                              e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                              Comment

                              • tiakri
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 208

                                Originally posted by Nettipepe View Post
                                Jarrulevyt yleisin syy vapinaan.
                                Tai jos aftermarket vanteet niin onko keskireikä oikea tai adapteri välissä...
                                Tutkin vähän vielä noita jarrulevyjä niin etulevyissä (etenkin kuskinpuoleisessa) ulkoreunassa noin 1-1,5mm korkea ohut reuna johon ilmeisesti palat eivät ole ottaneet kiinni.. Voisikohan olla syy tuossa? Hella Pagidin uudet levyt ja palat vaihdettu reilu vuosi sitten.

                                Kattelin myös samalla että 20km työmatkan jäljiltä mikään levy ei erityisen lämmin.
                                E90lci'09

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎