Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tiakri
    BTCF Member
    • Jan 2008
    • 208

    Mulla on E90 LCI 2009, jolla ajettu aika tarkkaan 200tkm. Rupesi tässä kesän aikana pyyhkijät temppuilemaan, niin että ensin lopettivat toimintansa, ja saattoivat palata kun auto seisoi vähän aikaa. Paheni ajan myötä niin että nyt eivät herää edes vikakoodeja resetoimalla. Koodi on Junction Box Passenger Module - JBE:A6C9: Windscreen wipers

    Oon vaihtanut releen, ja sulakkeita ei ole mennyt.. En keksi oikein muuta kuin että moottori on tullut tiensä päähän.

    Kysymys kuuluu, riittääkö että tilaan esim schmiedmannilta uuden moottorin, vai onko jotain syytä miksi kannattaisi vaihtaa samalla koko mekanismi, kun koko pakettejakin on myynnissä? Voiko tuossa vivustossa olla joku niin jumissa että sen takia ei toimi? Tulee liikaa vastusta/kuormaa moottorille ja Junction Boxi pistää hommat seis?

    Tämä olisi pelkkä moottori: https://aeromotors.fi/kataloog/artic...8178/73611-aic


    E90lci'09

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7434
      • Oulu

      Tuosta äänenvoimakkuuden säädöstä löytyi monta kysymystä Googlella, mutta vastauksia ei osunut silmään että miten sen sais koodattua pois.

      Tähän löyhästi liittyen, käytiin ajeleen parin viikon lomareissu E92:lla viime kuussa ja vaikka en koskaan musiikkia autossa kuuntele niin Syltin autojunassa autossa tylsistyessä tuli napattua radio hetkeksi päälle. Selasin kanavia ja pyörittelin äänenvoimakkuussäädön nuppia kai välillä vähän huolimattomasti niin varmaan peukalon kynnen reuna hipaisi sitä nupin mustaa keskiosaa ja siihen tuli paria vaaleana näkyvää naarmuja, kuten tummaan pehmeään muoviin voi tulla. Tämä ärsytti kun ko. nuppi on ollut edellisen omistajan jäljiltä aivan uudenveroisessa ja virheettömässä kunnossa. Hyvin varovasti sitten yritin noita jälkiä raaputtaa kynnenreunalla pois niin lopulta sain siihen nupin pintaan kolon josta näyttää niinkuin ois koko pinta irronnut. Ei sitä nyt enää kauempaa huomaa, muttta hämmästyttävän heikkoa materiaalia nää nupit on. Uutta nuppia kai sitten tilaukseen.
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • Silmaauki
        BTCF Member
        • Jan 2015
        • 1851
        • Turku

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Tuosta äänenvoimakkuuden säädöstä löytyi monta kysymystä Googlella, mutta vastauksia ei osunut silmään että miten sen sais koodattua pois.

        Tähän löyhästi liittyen, käytiin ajeleen parin viikon lomareissu E92:lla viime kuussa ja vaikka en koskaan musiikkia autossa kuuntele niin Syltin autojunassa autossa tylsistyessä tuli napattua radio hetkeksi päälle. Selasin kanavia ja pyörittelin äänenvoimakkuussäädön nuppia kai välillä vähän huolimattomasti niin varmaan peukalon kynnen reuna hipaisi sitä nupin mustaa keskiosaa ja siihen tuli paria vaaleana näkyvää naarmuja, kuten tummaan pehmeään muoviin voi tulla. Tämä ärsytti kun ko. nuppi on ollut edellisen omistajan jäljiltä aivan uudenveroisessa ja virheettömässä kunnossa. Hyvin varovasti sitten yritin noita jälkiä raaputtaa kynnenreunalla pois niin lopulta sain siihen nupin pintaan kolon josta näyttää niinkuin ois koko pinta irronnut. Ei sitä nyt enää kauempaa huomaa, muttta hämmästyttävän heikkoa materiaalia nää nupit on. Uutta nuppia kai sitten tilaukseen.
        Juu, jotain keskustelua löytyy, mutta mitään vastauksia ei ole tiedossa miksi.

        Kun nimittäin noissa keskusteluissa ilmenee, että joillakin on sama ongelma kuin minulla, että volumella on jokin maksimiarvo, kun taas toisilla sellaista ei ole. Jokin autokohtainen määritys siellä on, joka tähän vaikuttaa.
        E93 335i Aarre, Montego blue
        E90 318i talvipulkka

        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 614
          • Uusimaa

          Jos päivittäisi koko auton softat uusimpaan niin voisi tulla kuntoon. Tiedä sitten meneekö joku muu asia pieleen.

          Comment

          • JNo
            Newbiemmer
            • Oct 2020
            • 9
            • Espoo

            Pystyisikö joku uudelleen kirjoittamaan FRM:n EEPROM:n päijät-hämeen alueella?

            Tai onko purussa E90 E91 LCI missä halogeenivalot? FRM3 / 6135 9241005 / 9241011

            Vaihtoehtoisesti olisiko jollain lainaksi xprog ohjelmointilaitetta?

            Tilasin "uuden" FRM:n mutta toimituksessa kestää ja varalaitteestakaan ei haittaa ole.

            Comment

            • Kirjuri
              Newbiemmer
              • Aug 2024
              • 6
              • Finland

              Originally posted by Kirjuri View Post

              Itselläni on 3kk ollut käytössä 07vm 325i ja ajettu vain 124tkm, kone tuntuu syövän öljyä myös (tasomittarin mukaan n. 5dl mennyt nyt jo 400km aikana), savuttamista en ole havainnut eikä ole mitään näkyviä öljyvuotoja. Autoon on jo vaihdettu molemmat DISA venttiilit (FEBI) ja uusi huohotin letkuineen (FEBI), sekä öljyfiltterin kaula sekä jäähdytin uusittu. Auto on nyt menossa tiistaina korjaamolle jossa tarkistetaan mikä on vikana, itse veikkaan venttiili varren kumeja tai pahimmassa tapauksessa männän renkaat, onneksi ostin auton liikkeestä, niin saa heidän kanssa taistella nyt sitten, harmi sinäänsä kun auto toimii kyllä nätisti muuten. Älä muuten missään nimessä säästä noissa DISA venttiileissä, ei mitään halvimpia kiinan osia kannata laittaa, noi FEBIT tuntuu olevan hyviä.
              Päivitystä omaan ongelmaani, elikkäs yli 5 tonnin remontti jotta öljynkulutus saadaan aisoihin, moottori vuotaa öljyä sylintereihin .... Vaatii siis moottorin purkamisen ja uudet ylikoon männät renkaineen, sekä venttiilin varren kumit, nyt taistellaan sitten liikkeen kanssa kuka maksaa, itse en ollut maksamassa kyllä yhtään mitään.

              Comment

              • Zeta
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7547
                • Kotona

                Originally posted by Kirjuri View Post

                Päivitystä omaan ongelmaani, elikkäs yli 5 tonnin remontti jotta öljynkulutus saadaan aisoihin, moottori vuotaa öljyä sylintereihin .... Vaatii siis moottorin purkamisen ja uudet ylikoon männät renkaineen, sekä venttiilin varren kumit, nyt taistellaan sitten liikkeen kanssa kuka maksaa, itse en ollut maksamassa kyllä yhtään mitään.

                17v vanha auto, voin jo kertoa ettet tule selviämään nollakuluilla ja tuskin tulee kaupanpurkua vaikka teet siitä jutun KKV:lle
                -
                Käyttöautona: F20
                Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                -

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3599
                  • Raisio

                  124tkm ajettu ja sylinterit väljäksi kuluneet, aika erikoista.
                  G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16465
                    • Asikkala

                    Originally posted by ritariässä View Post
                    124tkm ajettu ja sylinterit väljäksi kuluneet, aika erikoista.
                    Paljonkohan on oikeasti ajettu...

                    Comment

                    • Kirjuri
                      Newbiemmer
                      • Aug 2024
                      • 6
                      • Finland

                      Kyseessä on N52B25 moottori, joka on näköjään tunnettu tuosta että öljyrenkaat ovat heikko lenkki männissä (enpä tiennyt tätä, moottori ilmeisesti äkkiä korvattiin N52B30 mallilla jossa tuota ongelmaa ei ole...). Autossa on ihan täydellinen historia, sen tarkistin jo ennen kauppoja, myös aivan täydellinen huoltokirja, jopa öljyt vaihdettu alle 10tkm välein aina. Oli miten oli, niin näillä kilometreillä odotin toimivaa yksilöä, en ostanut sitä täyteen hintaan moottori vikaisena. Sitä en tiedä miksi korjaamo sinne ylikoon männät haluaa vaihtaa, tuosta voisi selvitä ihan vain renkailla, ehkä he eivät itse anna takuuta remontille muuten.

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        Originally posted by Kirjuri View Post
                        Sitä en tiedä miksi korjaamo sinne ylikoon männät haluaa vaihtaa, tuosta voisi selvitä ihan vain renkailla, ehkä he eivät itse anna takuuta remontille muuten.
                        Bisnes on bisnes = asiakkaalta rahat pois.

                        Comment

                        • Zeta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7547
                          • Kotona

                          Originally posted by Kirjuri View Post
                          Autossa on ihan täydellinen historia, sen tarkistin jo ennen kauppoja, myös aivan täydellinen huoltokirja, jopa öljyt vaihdettu alle 10tkm välein aina..
                          Jos menee se noin litra per tuhat kilsaa niin siinähän ne öljyt vaihtuu lennossa.

                          Valitettavasti vain 1L/1000km on lähellä maahantuojan raja-arvoja (tuonikäisessä muistaakseni 0.7L/1000km) ja varsinkin kun kyseessä on jo noin vanha auto niin tähän tulee myyjäliike vetoamaan.
                          Last edited by Zeta; 15-10-2024, 16:43.
                          -
                          Käyttöautona: F20
                          Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                          Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                          -

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1851
                            • Turku

                            Käsijarru ei mennyt läpi katsastuksessa, niin nyt pitäisi tuota säätää. Olen tehnyt tämän joskus muutama vuosi sitten aiemminkin. Jäin nyt miettimään, että miksi virallisen ohjeen mukaan käsijarrukahvan puolelta pitää ennen säätöä vapauttaa se yksi jousi, kun muutamien video-ohjeiden mukaan säädön voi tehdä ilman ko. jousen vapautusta?
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • AmateurDrive
                              Newbiemmer
                              • Mar 2024
                              • 19
                              • Ylä-Savo

                              Jatkanpa tuohon aiheeseen öljynkulutus; kesän aikana vaihdoin siis uuden CCV-pöntön sekä letkut sille (kaikki OEM) ja lopuksi Castrolin 5w40-öljyt BMW LL-04 speksauksella Boschin öljyn suodattimen kera. Lopputuelma oli se että edelleen öljyä kuluu Kulutus tuntuu olevan luokkaa 0,6l/1000km. Ennen remontteja laskin että öljyä saattoi mennä suhteessa tonnille jopa litra keskikesän tienoilla eli jotain parannusta tuli, mutta mielellään tietysti haluaisi että menisi vähemmän öljyä. Onko näissä N52B25-myllyissä ongelma nimenomaan öljynrenkaissa että pikeentyvät vai puristurenkaissa että menevät väljiksi? Lähinnä sitä ajan takaa voisiko noita öljyrenkaita yrittää liottaa irti Forten avulla tai peräti dieseliä suoraan pyttyihin vaikuttamaan? Miten olette yleensä näissä tehneet vai onko turhaa kuvitella että saisi konettaa avaamatta enää kuntoon? Moottorissa kuitenkin tuntuu vedot olevan tallella (tarvittaessa voin linkittää tähän koeajovideon?) joten vaikea olisi uskoa että sylinterivälys tai puristusrenkaat ongelmana. Auton sai nimittäin myös katsastettua eikä päästöissä ollut ongelmia, joten sekin vähän viittaisi ettei tuo kone ole täysin loppu

                              Koneella menty tätä nykyä 181tkm ja huoltohistoria ennen mua suht. kattava, merkkihuollossa aina oli tehty, ja esim. ketju uusittu 130tkm kohdalla, ihan vain mainitakseni. Öljyt näyttää olleen vaihdettu n. 15tkm välein pääsääntösesti ja lopussa edellinen omistaja oli ajanut vähemmän matkallisesti niin kerran vuoteen oli merkintä huoltokirjassa.

                              Comment

                              • Kirjuri
                                Newbiemmer
                                • Aug 2024
                                • 6
                                • Finland

                                Originally posted by AmateurDrive View Post
                                Jatkanpa tuohon aiheeseen öljynkulutus; kesän aikana vaihdoin siis uuden CCV-pöntön sekä letkut sille (kaikki OEM) ja lopuksi Castrolin 5w40-öljyt BMW LL-04 speksauksella Boschin öljyn suodattimen kera. Lopputuelma oli se että edelleen öljyä kuluu Kulutus tuntuu olevan luokkaa 0,6l/1000km. Ennen remontteja laskin että öljyä saattoi mennä suhteessa tonnille jopa litra keskikesän tienoilla eli jotain parannusta tuli, mutta mielellään tietysti haluaisi että menisi vähemmän öljyä. Onko näissä N52B25-myllyissä ongelma nimenomaan öljynrenkaissa että pikeentyvät vai puristurenkaissa että menevät väljiksi? Lähinnä sitä ajan takaa voisiko noita öljyrenkaita yrittää liottaa irti Forten avulla tai peräti dieseliä suoraan pyttyihin vaikuttamaan? Miten olette yleensä näissä tehneet vai onko turhaa kuvitella että saisi konettaa avaamatta enää kuntoon? Moottorissa kuitenkin tuntuu vedot olevan tallella (tarvittaessa voin linkittää tähän koeajovideon?) joten vaikea olisi uskoa että sylinterivälys tai puristusrenkaat ongelmana. Auton sai nimittäin myös katsastettua eikä päästöissä ollut ongelmia, joten sekin vähän viittaisi ettei tuo kone ole täysin loppu

                                Koneella menty tätä nykyä 181tkm ja huoltohistoria ennen mua suht. kattava, merkkihuollossa aina oli tehty, ja esim. ketju uusittu 130tkm kohdalla, ihan vain mainitakseni. Öljyt näyttää olleen vaihdettu n. 15tkm välein pääsääntösesti ja lopussa edellinen omistaja oli ajanut vähemmän matkallisesti niin kerran vuoteen oli merkintä huoltokirjassa.
                                Kysessä on ihan suunnittelu moka öljyrenkaissa (kaikissa alle 2009 vm N52B25 moottoreissa), ne ovat liian ohuet, vaatii päivitetyt renkaat, voi mennä myös koneistus hommiksi ja vaatia ylikoon männät, venttiilinvarren kumit ovat myös heikko lenkki. Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
                                Last edited by Kirjuri; 21-10-2024, 14:54.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎