Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • makebm5
    Bimmer Enthusiast
    • May 2009
    • 1259
    • Kainuu

    Originally posted by Kirjuri View Post

    Itselläni on 3kk ollut käytössä 07vm 325i ja ajettu vain 124tkm, kone tuntuu syövän öljyä myös (tasomittarin mukaan n. 5dl mennyt nyt jo 400km aikana), savuttamista en ole havainnut eikä ole mitään näkyviä öljyvuotoja. Autoon on jo vaihdettu molemmat DISA venttiilit (FEBI) ja uusi huohotin letkuineen (FEBI), sekä öljyfiltterin kaula sekä jäähdytin uusittu. Auto on nyt menossa tiistaina korjaamolle jossa tarkistetaan mikä on vikana, itse veikkaan venttiili varren kumeja tai pahimmassa tapauksessa männän renkaat, onneksi ostin auton liikkeestä, niin saa heidän kanssa taistella nyt sitten, harmi sinäänsä kun auto toimii kyllä nätisti muuten. Älä muuten missään nimessä säästä noissa DISA venttiileissä, ei mitään halvimpia kiinan osia kannata laittaa, noi FEBIT tuntuu olevan hyviä.
    Tehtiinkö öljyvaihto sinun käyttö aikana?

    BMW i4 M50, BMW E89 35is
    Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

    Comment

    • Kuqi
      Moderator
      • Sep 2002
      • 12537
      • Oulu

      Originally posted by Jaska.T View Post
      Sopiiko e90 ja e91 takavalot ristiin kun jossain väitettiin että sopii? Kaikki 4 osaa

      ja jos pre faceliftiin päivittää lci valot niin ne toimii mutta herjaa polttimoista?
      en ole varma miten ne sopii keskenään mutta varmaan hoksasitkin että lci valot ei mene heittämällä pre-lci.
      BMW E92 325i SPACEGRAU METALLIC 2007 -since 2014
      BMW CRUISE BIKE 2017
      TREK POWERFLY 4 2021
      @kukisenjussi instagram

      Comment

      • AmateurDrive
        Newbiemmer
        • Mar 2024
        • 19
        • Ylä-Savo

        Originally posted by Kirjuri View Post

        Itselläni on 3kk ollut käytössä 07vm 325i ja ajettu vain 124tkm, kone tuntuu syövän öljyä myös (tasomittarin mukaan n. 5dl mennyt nyt jo 400km aikana), savuttamista en ole havainnut eikä ole mitään näkyviä öljyvuotoja. Autoon on jo vaihdettu molemmat DISA venttiilit (FEBI) ja uusi huohotin letkuineen (FEBI), sekä öljyfiltterin kaula sekä jäähdytin uusittu. Auto on nyt menossa tiistaina korjaamolle jossa tarkistetaan mikä on vikana, itse veikkaan venttiili varren kumeja tai pahimmassa tapauksessa männän renkaat, onneksi ostin auton liikkeestä, niin saa heidän kanssa taistella nyt sitten, harmi sinäänsä kun auto toimii kyllä nätisti muuten. Älä muuten missään nimessä säästä noissa DISA venttiileissä, ei mitään halvimpia kiinan osia kannata laittaa, noi FEBIT tuntuu olevan hyviä.
        Mulla öljyn kulutus vaihdellu eli välillä meni "vaan" 4desiä tonnille, ja viime kuussa sitten jo 6 desiä toisinaan enemmänkin, tällöin oli 5w30 öljyt. Nyt oon siis viikon sisään vaihtanu OEM-huohottimen sekä letkut ja Castrolin 5w40 Magnatecit (joissa bemarin 04 speksaus), mutta ajoa vasta 150km, tuona aikana ei oo tippunu merkkien puolesta välistä vielä taso. Tosin vähän tuota e-dipstickia hämmästelen, kun vanhaa öljyä piti olla vartti yli minimin eli 5,75 litraa jos 6,5 on täysi, kuitenkin kun laskin vanhat öljyt pois sitä tuli ulos vähän päältä 6 litraa Ja tuota ajoittaista savua käynnistykseen jälkeen käynyt ihan katsomassa niin on yleensä harmaata eikä haise palaneelle öljylle, eli jostain muusta ehkä kyse...?

        DISAn tilasin tosiaan tuolta Aeromotorsilta ja Febi-bilsteinin tekeleen

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1851
          • Turku

          Se sähköinen öljyntasonmittaus heittelee jonkin verran päivästä tai kuun asennosta riippuen. Voi olla tänään ylämitalla vaikka olisi ollut pari päivää sitten keskellä merkkejä.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1851
            • Turku

            Onko näissä ollut jotain tyyppivikaa etujousituksen jousen yläpään kiinnityksen osalta. Vasen etukulma ruvennut pitämään epäsäännöllisesti lonksuntaa kun rattia kääntää. Ikäänkuin jousi kääntäessä ”virittyisi” ja sitten vapautuu ja liuuttaisi jotain jousen kiinnityksen yläpäässä. Mitään ei näytä päällisin puolin katsottaessa olevan vialla.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Zeta
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7547
              • Kotona

              Originally posted by Silmaauki View Post
              Onko näissä ollut jotain tyyppivikaa etujousituksen jousen yläpään kiinnityksen osalta. Vasen etukulma ruvennut pitämään epäsäännöllisesti lonksuntaa kun rattia kääntää. Ikäänkuin jousi kääntäessä ”virittyisi” ja sitten vapautuu ja liuuttaisi jotain jousen kiinnityksen yläpäässä. Mitään ei näytä päällisin puolin katsottaessa olevan vialla.

              No jossei jousen ylimmäinen kierre ole poikki (ei välttämättä näy helposti jossei ota rengasta pois ja tarkista koko jousta läpi) niin iskarin yläpään laakeri(t) vaihtoon?
              -
              Käyttöautona: F20
              Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
              Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
              -

              Comment

              • Silmaauki
                BTCF Member
                • Jan 2015
                • 1851
                • Turku

                Ilmeisesti osat 1-9 tässä kuvassa.
                E93 335i Aarre, Montego blue
                E90 318i talvipulkka

                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                Comment

                • Zeta
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7547
                  • Kotona

                  No ei noita kaikkia muttereita ja prikkoja tarvitse uusia, osa 1 on se laakeri ja jos 8-9 jousen tukikannakkeet ovat kuluneita niin ne vaihtaisin samalla.
                  -
                  Käyttöautona: F20
                  Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
                  Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
                  -

                  Comment

                  • Silmaauki
                    BTCF Member
                    • Jan 2015
                    • 1851
                    • Turku

                    Kiitos, pitää tutkia paremmin mitä on rikki ja sitten katsotaan mitä vaihdetaan. Kiire tällä ei vielä taida olla.
                    E93 335i Aarre, Montego blue
                    E90 318i talvipulkka

                    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16465
                      • Asikkala

                      Originally posted by Silmaauki View Post
                      Kiitos, pitää tutkia paremmin mitä on rikki ja sitten katsotaan mitä vaihdetaan. Kiire tällä ei vielä taida olla.
                      Se #1 siellä rikki on.

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 613
                        • Espoon haja-asutus

                        Kääntölaakeri tai näissä myös yleinen katkennut jousi.

                        E

                        Comment

                        • Kirjuri
                          Newbiemmer
                          • Aug 2024
                          • 6
                          • Finland

                          Originally posted by AmateurDrive View Post

                          Mulla öljyn kulutus vaihdellu eli välillä meni "vaan" 4desiä tonnille, ja viime kuussa sitten jo 6 desiä toisinaan enemmänkin, tällöin oli 5w30 öljyt. Nyt oon siis viikon sisään vaihtanu OEM-huohottimen sekä letkut ja Castrolin 5w40 Magnatecit (joissa bemarin 04 speksaus), mutta ajoa vasta 150km, tuona aikana ei oo tippunu merkkien puolesta välistä vielä taso. Tosin vähän tuota e-dipstickia hämmästelen, kun vanhaa öljyä piti olla vartti yli minimin eli 5,75 litraa jos 6,5 on täysi, kuitenkin kun laskin vanhat öljyt pois sitä tuli ulos vähän päältä 6 litraa Ja tuota ajoittaista savua käynnistykseen jälkeen käynyt ihan katsomassa niin on yleensä harmaata eikä haise palaneelle öljylle, eli jostain muusta ehkä kyse...?

                          DISAn tilasin tosiaan tuolta Aeromotorsilta ja Febi-bilsteinin tekeleen
                          Moottoriin menee yhteensä 7L öljyä, mutta jostain syystä se täytetään 6,5L mukaan, ilmeisesti öljyfiltteri ja koko kotelointi imee loput 0,5L. Autoni kävi pajalla ja sylintereissä oli öljyä, diagnoosi oli että männän renkaat vuotavat, kun kuluttaa niin paljon öljyä eikä savuta seisomisen jälkeen sinistä savua. Katsellaan nyt mitä myyjäliike meinasi tehdä, selittävät kyllä ettei renkaat ole mahdoton vaihtaa, mutta epäilen kyllä että siihen ryhtyvät sillä on todella kallis, uusi moottori on minusta ainut järkevä vaihtoehto ja LCI mallia missä on öljyrengas ongelma korjattu paksummilla renkailla, tai sitten kauppojen purku.

                          Comment

                          • newnyyppa
                            Newbiemmer
                            • Jun 2024
                            • 4
                            • Suomi

                            Originally posted by Kirjuri
                            Autoni kävi pajalla ja sylintereissä oli öljyä, diagnoosi oli että männän renkaat vuotavat, kun kuluttaa niin paljon öljyä eikä savuta seisomisen jälkeen sinistä savua..
                            Kun hankin nykyisen 325i:n, N53 moottori jne. Olin ihmeissäni kun jouduin lisäämään öljyä, kun semmoista en ole tottunut tekemään. Kolusin läpi lukuisia foorumeita ja huollossakin asiaa ihmettelin. Sain vastauksen, että tuo on ominaista N53 moottorille ja kulutus on hyväksyttävien arvojen sisällä. (Olikohan raja muistaakseni litra per tonni tai litra per 700km). Joka tapauksessa, aikani foorumeita kahlatessa, viimein uskoin tuon.

                            autoni vie castrol magnatec 5w30 öljyä keskimäärin litran per 3000km. Vei sillloin kun auton sain (110tkm mittarissa) ja vie edelleen (215tkm mittarissa).

                            huom. Tämä siis N53.

                            Comment

                            • Hiljanen
                              Newbiemmer
                              • Sep 2017
                              • 6
                              • Jyväskylä

                              Moi!

                              emännällä -05 320i N46 koneella (237tkm). Välillä sytytti moottorin vikavaloa (n. 2krt vuodessa) koodeilla P2188 ja P2190
                              (järjestelmä rikkaalla tyhjäkäynnillä paikka 1 ja 2)

                              233tkm kohdilla syksyllä vaihdoin koko huohotinsetin eli imusarjan alle tuleva huohotin/separaattori? letkuineen ja jotain tiivisteitä, kuten venttiilikopantiivisteet, öljynsuodatinjalan ja -jäähdyttimen tiivisteet sekä tyhjiöpumpun tiiviste.

                              Tähän autoon on ennestään joutunut lisäämään ainakin litran öljyä vaihtovälillä, mutta nyt tuntuu, että öljynkulutus olisi lisääntynyt huomattavasti ja auto käykin jotenkin raskaasti? Haisee myös takana ajaessa mutten huomaa ainakaan isompaa savutusta. Nyt siis lisätty litra taas ja n. 200km jälkeen oli hävinnyt jo n. 1/5 öljytaulusta.

                              Kysymys kuuluukin, että voiko tuo alle vuoden vanha huohotin/separaattori? oireilla vai laskenko öljyt pois, mikäli taso-anturissa olisi jotain vikaa ja siellä olisi nyt liikaa öljyä? Käynnissä kun öljykorkin avaa, ei ainakaan tunnu voimakasti imua..
                              Last edited by Hiljanen; 20-08-2024, 10:51.
                              -98 E36 323ti
                              -94 E36 320Ci B204

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1851
                                • Turku

                                Oman avoni äänenvoimakkuudensäätö hiukan ärsyttää. Kun käynnistää auton niin voimakkuus on aina pudonnut jonkin verran. tuntuu siltä, että siinä on jokin yläraja, jota kovemmalle ei ääntä jätetä käynnistyksen yhteydessä. Saako tuon tuon jotenkin ohitettua tai otettua pois päältä? Valikoista olen yrittänyt etsiä, muttei ole löytynyt. Olisko ehkä koodattavissa tuo ominaisuus pois? Jos on, niin mikähän tuon ominaisuuden nimi on?

                                Autossa on 677 hifi system professional.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎