Announcement

Collapse
No announcement yet.

E90/e91/e92/e93 kysymyksiä ja vastauksia XI

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Zeta
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7547
    • Kotona

    Originally posted by Kirjuri View Post
    Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
    Siis myyjäliike maksaa koko koneen vaihdon vai tuliko jotain prosenttijakaumaa ostajan ja myyjän välillä?
    -
    Käyttöautona: F20
    Myydään: DELL pöytätietokone **120e**
    Myydään: HP 12.5" kannettava **230e**
    -

    Comment

    • Silmaauki
      BTCF Member
      • Jan 2015
      • 1851
      • Turku

      Katsaastuksessa mun pulkka sai hylsyn "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla edessä sisempi".

      Sanokaas mihin tämän kaavion osaan tuo teidän mielestänne viittaa?
      E93 335i Aarre, Montego blue
      E90 318i talvipulkka

      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

      Comment

      • Haju69
        Administrator
        • Nov 2005
        • 16362
        • Leppävirta

        Originally posted by Silmaauki View Post
        Katsaastuksessa mun pulkka sai hylsyn "Alatukivarren laakerointi, välyksellinen, vasemmalla edessä sisempi".

        Sanokaas mihin tämän kaavion osaan tuo teidän mielestänne viittaa?
        https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=31_0715
        Ehkä 10 / 9. Ehkä 14. Kumpaako liene tarkoittanut. 9 on ennemminkin reaktiotanko kuin tukivarsi mutta onko se katsastusmiehen mielestä eri/sama asia? En tiedä.
        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

        Comment

        • Silmaauki
          BTCF Member
          • Jan 2015
          • 1851
          • Turku

          Originally posted by Haju69 View Post

          Ehkä 10 / 9. Ehkä 14. Kumpaako liene tarkoittanut. 9 on ennemminkin reaktiotanko kuin tukivarsi mutta onko se katsastusmiehen mielestä eri/sama asia? En tiedä.
          Niinpä. Minä ymmärsin että kyse oli 10/9:stä ja se on nyt vaihdettu. Mutta jälkitarkastuksessa ”huomattiin” että klappia on 14:ssa. Siinä kun tuli toinenkin katsastusmies katsomaan, niin hän totesi, että jos sitä ”taaempaa” tarkoitettiin, niin vähän virheellisesti se oli kirjoitettu.

          Joten taas on ajokiellossa :( , kunnes osa saadaan ja se asennetuksi. Ajokiellossa, siksi kun katsastusta en ollut tehnyt ajoissa - mitäpä minä sitä olisin seisonnassa olleelle autolle tehnyt.

          Edit. Se alunperin hylyn antanut katsuri ei ollut paikalla.
          E93 335i Aarre, Montego blue
          E90 318i talvipulkka

          Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

          Comment

          • AmateurDrive
            Newbiemmer
            • Mar 2024
            • 19
            • Ylä-Savo

            Originally posted by Kirjuri View Post

            Kysessä on ihan suunnittelu moka öljyrenkaissa (kaikissa alle 2009 vm N52B25 moottoreissa), ne ovat liian ohuet, vaatii päivitetyt renkaat, voi mennä myös koneistus hommiksi ja vaatia ylikoon männät, venttiilinvarren kumit ovat myös heikko lenkki. Omaan autoon ilmeisesti vaihdetaan koko moottori nyt liikkeen puolesta uudempaan malliin jossa kyseistä ongelmaa ei ole, toivotaan parasta .
            Kummastakohan oma öljynkulutus sitten mahtaa johtua, pöläyttää siis joskus käynnistyksen yhteydessä (ehkä joku 2sek. siitä kun lähtee käyntiin) savua. Kuitenkin sattuman varaisesti ei välttämättä joka päivä edes eikä aina aamun ensimmäisenä vaan jonkun käynnistyksen yhdeydessä. Ajossa tosiaan ei tule savua. Mietin vaan jos venavarrenkumit, niin siihenhän myydän tälläistä ainetta:



            Tuon pitäisi notkistaa kumeja, mutta lieneekö sitten kokeilemisen arvoista?

            Comment

            • Kirjuri
              Newbiemmer
              • Aug 2024
              • 6
              • Finland

              Originally posted by AmateurDrive View Post

              Kummastakohan oma öljynkulutus sitten mahtaa johtua, pöläyttää siis joskus käynnistyksen yhteydessä (ehkä joku 2sek. siitä kun lähtee käyntiin) savua. Kuitenkin sattuman varaisesti ei välttämättä joka päivä edes eikä aina aamun ensimmäisenä vaan jonkun käynnistyksen yhdeydessä. Ajossa tosiaan ei tule savua. Mietin vaan jos venavarrenkumit, niin siihenhän myydän tälläistä ainetta:



              Tuon pitäisi notkistaa kumeja, mutta lieneekö sitten kokeilemisen arvoista?
              Valitettavasti aika varmasti siellä on aivan sama setti kuin itsellä, aivan samalla tavalla käyttäytyy omani myös, nuo alkupään N52B25 koneet ovat paskaa mäntien ja renkaiden osalta, nuo itse männätkin ovat päivitetty myöhemmin, niihin tuli hieman eri kohtaan reijät kanaviin joista öljy kulkee pois. Kyllähän niitä kaikenmaailman purkka viritys aineita on, mutta eivät ne mitään korjaa kun hetkellisesti.

              Comment

              • AmateurDrive
                Newbiemmer
                • Mar 2024
                • 19
                • Ylä-Savo

                No jos m-renkaat tosiaan omassa tapauksessa syynä, niin menee kyllä kone vaihtoon ennemmin kuin että alan purkamaan (joskus tehny täyden konerempan 4-syl. Fordiin, muttei kovin kustannus tehokasta ollut). Kysymys kuuluu siinä kohtaa että mitä sitten tilalle? Ilmeisesti LCI-/uudempi N52B25 mustalla(?) venttiilinkopalla on tämä parempi versio? Sopiiko siis ihan suoraan ton vahemman tilalle kun siirtää apulaitteet siitä? Käykö siis imusarja, laturi, OT-pumppu, hihnapyörät ym. vahemmasta tuohon uudempaan?

                Peruskorjattuja moottoreitakin joku paja taisi ihan täällä Suomessa myydä, mutta hinta pitää kysyä tarjouksena.

                Ulkomailta ainakin noita mustalla venakopalla olevia saa alta 2000e, mahtaakohan kotimaassa hinta olla tuplana...?

                Comment

                • Georgios Terziakis
                  BTCF Member
                  • Sep 2010
                  • 373
                  • Imatra

                  335i E92 2006, alkanu hitaanlaisesti pyörittää starttia, ja tänään talliin ajon jälkeen ei pyöritä ollenkaan, naksuttelee vaan hiljalleen (edittiä ei kuulosta kuitenkaan että startin solenoidi edes naksuis), no, akkua epäilin, sen käytin tänään tarkastuksessa, kahdella eri mittarilla todettiin ehjäks (ostettu 01/2024), moottorin ja rungon sekä akun ja rungon -väiset maakaapelit tarkastettu. +kaapelin läpivienti avattu akkupoterosta, ja näytti hyvältä.
                  Tulpat otin irti ja ei pyöritä edelleenkään, startin +kaapelia yritin irrotella kun näytti vähän hapettuneelta, no eihän sinne mitkään tallista löytyneet avaimet/hylsyt/jatkot yms mahtunu.
                  Eliiiikkääs, imusarjaa sitten seuraavaks irti ja startti vaihtoon? Paikallisesta Motonetista onneks löytyis hyllystä Valeon tekele.
                  Last edited by Georgios Terziakis; 01-11-2024, 20:43.
                  BMW 335i coupe -06
                  BMW 330i coupe -00
                  Ja pari vanhempaa menOpeliä

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6205
                    • Helsinki

                    Originally posted by Georgios Terziakis View Post
                    335i E92 2006, alkanu hitaanlaisesti pyörittää starttia, ja tänään talliin ajon jälkeen ei pyöritä ollenkaan, naksuttelee vaan hiljalleen (edittiä ei kuulosta kuitenkaan että startin solenoidi edes naksuis), no, akkua epäilin, sen käytin tänään tarkastuksessa, kahdella eri mittarilla todettiin ehjäks (ostettu 01/2024), moottorin ja rungon sekä akun ja rungon -väiset maakaapelit tarkastettu. +kaapelin läpivienti avattu akkupoterosta, ja näytti hyvältä.
                    Tulpat otin irti ja ei pyöritä edelleenkään, startin +kaapelia yritin irrotella kun näytti vähän hapettuneelta, no eihän sinne mitkään tallista löytyneet avaimet/hylsyt/jatkot yms mahtunu.
                    Eliiiikkääs, imusarjaa sitten seuraavaks irti ja startti vaihtoon? Paikallisesta Motonetista onneks löytyis hyllystä Valeon tekele.
                    Tuli mieleen apparin puolella, lattia maton alla oleva päävirta johto sulakerasialle, pääsee käsiksi kun ottaa sisäpuolelta, siitä helmakotelon päältä muovin ja siitä A-pilarin edestä muovit irti, niin siellä se paksu punainen kaapeli, jos sitä heiluttelee, että muuttuuko starttaus...

                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Georgios Terziakis
                      BTCF Member
                      • Sep 2010
                      • 373
                      • Imatra

                      konetilan pistokkeesta annettu lisävirtaa, ei mitään vaikutusta, no, joo, jos se jossain matkalla siitä takaspäin akulle vetelee oikosiin, hitto. Pitää tuo vielä käydä aamulla kattomassa. Eikun joo, annoinhan äsken suoraa virtaa irrallaan olevaan startin johtoon, hitaasti pyörähti hetken ja sitten loppus siihen
                      BMW 335i coupe -06
                      BMW 330i coupe -00
                      Ja pari vanhempaa menOpeliä

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16465
                        • Asikkala

                        Originally posted by Georgios Terziakis View Post
                        Eikun joo, annoinhan äsken suoraa virtaa irrallaan olevaan startin johtoon, hitaasti pyörähti hetken ja sitten loppus siihen
                        Startti/johto paskana tai ei saa maata.

                        Comment

                        • Georgios Terziakis
                          BTCF Member
                          • Sep 2010
                          • 373
                          • Imatra

                          boosterin maa oli suoraan moottorissa kiinni. Kyl se vaikuttaa starttivialta.
                          BMW 335i coupe -06
                          BMW 330i coupe -00
                          Ja pari vanhempaa menOpeliä

                          Comment

                          • Georgios Terziakis
                            BTCF Member
                            • Sep 2010
                            • 373
                            • Imatra

                            Ja sieltähän se pikkuruinen startti hyppäs pöydälle, ja kyllä, täysin kuollu, solenoidi naksahtaa, mut moottori ei pyöri sitten yhtään. Huh, toisaalta helpotus että vika löyty, mut olis kyl saanu vika olla akussa, olis päässy vähän helpommalla. Nyt eikun aamupala naamaan, isän autoon talvirenkaat alle ja motonetiin hakee uus startti.
                            BMW 335i coupe -06
                            BMW 330i coupe -00
                            Ja pari vanhempaa menOpeliä

                            Comment

                            • tiko4tiko
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2020
                              • 811
                              • Lappeenranta

                              Originally posted by tiko4tiko View Post

                              Täällä 318i vm2010 (ajom 193tkm) aika samanlaisia oireita. Vikavalo syttyy, jos kiihdyttää isolla vaihteella (n 1500rpm) tai vakkarilla maatieajossa mäkisessä maastossa siirryttäessä loivasta alamäestä ylämäkeen. Molemmissa tapauksisa tilanne on, että kulutusmittarin mukaan moottorin on mennyt laihaseosmoodiin tai syöttöä on ainakn rajoitettu melkoisesti ja kun siltä pitäisi tulla takaisin rikkaammalle moottori kakoo/nykiii hetken ja jossei ehdi painaa kytkintä pohjaan&pienenpää vaihdetta, niin vikavalo syttyy. Vikatila kuitaantuun sammutamalla ja startaamalla. Itse on olen auton metkut jo oppinut. Pitämällä kierrokset >2000rpm vikavalo ei syty. Opetan autolla poikaa ajamaan ja hänelle sattuu, että vaihde on hieman liian suuri ja kiihdytysalkaa sitten tuolta alhaalta 1300~1500rpm seutuvilta => vikavalo. Jos kone olisi tikissä, niin kyllä kiihdytys pitäsi noillakin kierroksilla sujua ilman ihmeempää draamaa.

                              Vikakodeja en ole päässyt lukemaan, mutta heräsi epäilys, että olisko vika noissa nokka-akselin solenoideissa. Ajoitus 'jäätyy' ja alavääntö katotaa, jolloin kone sekoaa kun keittoa tulee liikaa.

                              Taidanpa näppästä solenoidit irti ja puhdistaa ne, josko auttaisi.
                              Pävitystä tähän. Vikavalo alkoi loistamaan joka toinen kylmäkäynistys, erityisesti pakkasella. V-valo puskee päälle vaan ekassa startissa, seuraavat 'kylmäkäynnistykset' päivän aikana eivät olleet ongelma. Nollasin vikakoodit ja ainoastaan koodi 2A99 Crankshaft-exhaust camshaft, reference jää päälle/uusiutuu. Ostin uuden nokka-akselin anturin ja vaihdoin sen pakopuolelle. Kun otin vamham anturin irti, öljy anturin ympärillä oli 'majoneesia' eli kosteutta löytyi. Tiedä sitten olisko vain anturi puhdistaminen ollut ok, no vaihdoin uuteen kun tuli hommattua.

                              Tein myös RSV käsittelyn ja päälle öljynvaihto. Ainkaan hetkeen ei ole vikavaloa näkynyt, ja muutekin kone vetää alempaa puhtaammin ja käy muutenkin tasaisemmin. Solenoideihin en sitten koskenut, kun eivät vikakoodia anna (vielä).
                              Mini, E24, E90, G70
                              exät: E23, 2x E34, E39, 2x E83, E61, 2x E70, F15, G05

                              Comment

                              • juovi
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2019
                                • 62
                                • helsinki

                                E92 alkoi käydä hieman huonosti tyhjäkäyntiä ja vikakoodit lukuun. N52 koneesta kyse ja antoi siis vikakoodin 002E1B=>DME: Firing, cylinder 4. Vikaahan etsittiin sieltä kauimmaisesta sylinteristä tulipellin läheltä sytytysjärjestyksen mukaisesti 1-5-3-6-2-4.

                                Todellisuudessa vika oli neljännessä sylinterissä edestä laskettuna, joten en ihmettele yhtään, jos joku muukin tässä kohdassa erehtyy. Tietäjät korjaa, jos on korjattavaa. Vika oli siinä puolan päässä ja puolan liitin ei mennyt pohjaan. No nyt on yksi vara puola peräkontissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎