Originally posted by Nihtine
View Post
Perään laitoin itse ihan alkuperäistä peräöljyä BMW osanumerolla 83222282583, joka on siis SAE 75W-140. Muistaakseni 1,2 litraa on tuo tilavuus ja öljyä saa 0,5 litran pulloissa marmoritiskiltä. Perän proppuja on kaks kappaletta ja laitoin ne samalla uusiksi, osanumero 33117525064.
DCT-vaihteistoon laitoin ihan alkuperäistä BMW DCTF1+ öljyä. Tuossa yhteydessä vaihdoin tietysti kaikki suodattimet ja öljypohjan tiivisteen myös samalla. Näistä tosin ei tarvitse manualin osalta välittää.
Molemmat OEM öljyt maksaa tietysti jonkin verran (etenkin DCT:hen tulee aika kalliiksi tuo vaihto, kun tarve on 7-8 litraa). Kokemus on kuitenkin osoittanut, että vaihteisto- ja peräöljyistä ei kuitenkaan kannata missään tapauksessa tinkiä. Ja eihän näitä onneksi tarvi vaihdella, kuin harvoin. Siihen manualiaskiinkin hakisin vain BMW:ltä suoraa ne öljyt, mitä sinne kuuluu.
EDIT: Offtopicia sen verran, että DCT vaihteiston öljypohjan tiivistettähän ei saa OEM-osana, vaan koko muovinen öljypohja tulee vaihtaa uuteen. Muistaakseni hinta tuolle on jotain 160 EUR..
Tuossa kohtaa en itse nähnyt mitään erityisarvoa koko öljypohjan vaihtamiselle, vaan tilasin Schmiedmannin kautta tarvikeosana tuon pelkän tiivisteen. Tehtaan ohjeen myös nuo kaikki (muistaakseni) 12 kpl pultteja pitäisi vaihtaa uusiin.. En vaihtanut. Tähän asti se on pitänyt hyvin.

Comment