memebuy23buy

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • teempp
    replied
    Originally posted by Zeta View Post
    Oikeestaan...eli mitä nyt vähän nypytti ajossa ja joskus saattoi hetkellisesti vilahtaa öljynpainevalo mittaristossa vai?
    Anteeksi huonosti muotoilin lauseen, korjataan.
    Eli ei oireillut mitenkään.
    Edellisenä päivänä viimeksi ajettu (sunnuntai) normaalit äänet, normaali käynti, ei nypytä, ei tärisytä ei mitään epänormaalia. Ainoa joka ollut 50tkm ajan suuttimien vaihdon jälkeen on kylmä startti ekat 15sec vähän "rouhea" käynti, mittari pomputtaa 1000 - 1100 välillä jonka jälkeen laskee tuonne 800 ja käy nätisti.
    Anyways sunnuntai päivällä auto parkkiin ja maanantaina aamulla töihin, auto käyntiin ja ei mitään ihmeempiä, tavallinen käynti ja äänet kaikki ok, ajan ruudusta ulos ja öljynpainevalo ruutuun.

    Lievästi vituttaa kun ei tämäkään jakopää ongelma kuulu huolto-ohjelmaan ja silti näitä leviää kuin sieniä sateella.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Tänään avattiin (jälleen) yksi N43 venttiilikansi, jakopääremontin jälkeen ajettu noin 40tkm/24kk, ja ketju aivan veltto. Lisäksi sellainen "hassu" juttu, että yksi pakopuolen keinuvivuista oli pois paikoiltaan, ja sorvannut nokka-akseliin oikein kunnon urat. Ei huomannut käynnistä mitenkään.

    Mielenkiintoista olisi tietää miten tuo on viime remontin(?) yhteydessä saatu jäämään noin.

    Leave a comment:


  • Zeta
    replied
    Originally posted by teempp View Post
    Eikä tosiaan oireillut oikeestaan mitenkään ennen tuota öljyvalon heittämistä :think
    Oikeestaan...eli mitä nyt vähän nypytti ajossa ja joskus saattoi hetkellisesti vilahtaa öljynpainevalo mittaristossa vai?

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Ikävää kuultavaa.

    Omassa vaihdettiin tosiaan suutin (vanha varaosa) ja sillä nyt toistaiseksi on toiminut muutaman päivän. Aika näyttää meneekö kaikki suuttimet vaihtoon lopulta.

    Leave a comment:


  • teempp
    replied
    Originally posted by antenni View Post
    Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

    Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

    Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

    Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.

    Noniin erittäin tutun kuuloisia ongelmia siellä.
    Tosiaan itsellä on kanssa tämä surullinen n43 tapaus ja tosiaan muutama vuosi taaksepäin ja 98k kun tärähti mittariin tuli itsellä nuo aivan tismalleen samat ongelmat.

    Nox anturin vaihto, joutui vähä plussakaapelin liitosta uusimaan (Sähköt hävisivät mystisesti) laitettiin jopa myös uusi korkeapaine pumppu. Käyntihäiriö ja missfiret hävisivät suuttimet vaihtamalla, tosin kylmänä tyhjäkäynti ei enään koskaan ollut yhtä tasainen kuin aikaisemmin ennen ongelmia.
    Kylmänä kun käyntiin löi niin kone piti kierrokset siinä 1100 ja laski hetken päästä sinne 800 niin sen jälkeen oli ihan okei tuo tyhjäkäynti.


    Noh viimeviikolla mittarissa 150k ja öljynpainevalo. Laahain palasina -> öljypumppu rikki ja kiertokangen laakerit. aika surullinen on luettelo autolle jolla kuitenkin 150k takana ;s
    Eikä tosiaan oireillut oikeestaan mitenkään ennen tuota öljyvalon heittämistä :think

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Ketju ei kuulemma ole venynyt. Rouhean äänen olivat havainneet kylmänä hieman kierroksia antaessa. Tuon olen itsekin kuullut, aina kuulunut kun suoraan kylmästartista lähtenyt heti ajamaan, 2000 kierrosta jo riittää että kuuluu. Voisko kiristäjä toimia jotenkin huonosti kylmänä?

    Ääni tosin on kuulunut aina, mutta huono käynti puolikkaan moottorivalon ja 3.pytyn misfiren kera on tämän hetken ongelma. Tiedä sitten liittyvätkö jotenkin yhteen :think

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Sigun E81 tulee satku täyteen. Kiristin vaihdettu vuosi sitten. Onko ketju ja suuttimet nyt sitten lopussa?

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Touhutonni ainakin menee osiin, jakopään korjaussarja+öljypumpun kettinkisarja jos nyt sitten ees noilla selviää, ja paljonkohan mahtaa mennä aikaa työhön? Vai onko öljypumpun ketjun vaihto tarpeen? Ainakin varmaan samalla aukomisella menisi sekin...

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by kimmon View Post
    Voi siellä ketjukin olla venynyt jos ei ole vaihdettu mutta ihan yhtä lailla voi olla Valvetronic-vikakin...
    N43 ei ole valvetroniccia.

    Tuo alkaa olemaan niissä kilometreissä, että jakopää ja suuttimet molemmat joko rikki/rikkoontumassa.

    Jos tuolla oli suuttimen ohjauksesta koodi, moottorin ohjainlaite on myös rikki. Saan korjattua. Näissä tapauksissa myös aina uudet suuttimet&puolat, ettei rikkoonnu uudestaan.

    Leave a comment:


  • kimmon
    replied
    Originally posted by antenni View Post
    Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

    Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

    Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

    Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.
    Voi siellä ketjukin olla venynyt jos ei ole vaihdettu mutta ihan yhtä lailla voi olla Valvetronic-vikakin...

    Leave a comment:


  • antenni
    replied
    Olen pitänyt aiemmin lukemani perusteella käyntihäiriötä kylmäkäynnistyksen jälkeen suutinongelmana. Tietysti sen jälkeen kun puolavika on poissuljettu.

    Nyt kuitenkin pajalla (ei merkkipaja) vahvasti epäilevät, että jakoketju on venynyt. Kone käy siis huonosti kylmänä hetken ja yleensä muutaman kilsan jälkeen toimii normaalisti. Häiriön aikana puolikas moottorivalo ja syl3 misfire, joskus antanut myös p10a5 koodin joka muistaakseni oli jotain suuttimien ohjaukseen viittaavaa tjsp. En löytänyt tuota enää netistä kun uudelleen googlettelin

    Puola ja tulppa on vaihdettu ja nyt pajalla suutin ( mulla oli suuttimia vanhasta koneesta jälellä) vaihdettu, mutta ei muutosta.

    Eli voiko pelkästään kylmänä huonosti käyvässä koneessa olla ketjuongelma? Koneella, n43b20, ajettu vähän vajaa 100 tkm.
    Last edited by antenni; 21-11-2018, 21:26.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by kallek77 View Post
    Venttiilivarren kumithan noissa alkaa öljyä vanhemmiten syömään kun kovettuvat.
    Ok, sitten ei ole mahdoton vika korjata, kun sen aika tulee.

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Sigun ykkönen eli N43B20 lienee? Onko muilla ilmennyt öljynkulutusta näissä? Mobil 5W30 ja ajettu alle 10tkm. Pyytää ilmeisimmin litran lisäystä, kun öljyvalokin vilkkuu/palaa.
    Venttiilivarren kumithan noissa alkaa öljyä vanhemmiten syömään kun kovettuvat.

    Leave a comment:


  • kallek77
    replied
    Originally posted by Peetu83 View Post
    Selviskö vika? Ite hommasin tollasen n43 koneella olevan 320 -07. Liikennevaloista kaasupohjassa kiihdyttäessä syttyi öljyvalo palamaan. Heti tien sivuun ja moottori seis. Hetki virrat pois ja takas päälle nii ei syttynyt enään. Vikakoodi tuli että öljynpaine liian alhainen. Olisiko anturivika?
    Tai sihti tukossa ja ei ime tarpeeksi nopeasti öljyä. Jakopää remppa tai jos on tehty niin öljypohja putsaamatta. Sitä ketjuohjurien silppua sitten muutkin sihdit täynnä.

    Leave a comment:


  • kautsi300
    replied
    Sihti on öljypohjan sisällä imuputken päässä.

    Jos kytkimen painaminen muuttaa ääntä, niin ääni tulee todennäköisesti painelakerista.

    Leave a comment:

Working...
X