Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PösökinOli
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 22
    • Helsinki

    Originally posted by Dualfun View Post
    Voi olla myös ongelma laihaseoksen kontrollissa, eli NOx anturi, tai sitten vuotava pakoputki.

    Kannattaa aloittaa nollaamalla ainakin adaptaatiot ja sitten ajamalla uusiksi sopeutusajo.
    Laihaseos ei ole toiminut vuosiin. Sen luovutin Viimeksi sitä taidettiin sun kans Turuväyällä ihmetellä

    Pakoputkikin kai voisi antaa liikaa ilmaa lambdoille mutta jos tuo vika tulee kahdelta rinnakkaiselta lambdalta niin ne kai on aika alkupäässä pakosarjassa. En tiedä onko siellä vielä helpolla vuotoja.
    E91 LCI 325i N53

    Comment

    • -HENE-
      Newbiemmer
      • Apr 2011
      • 13
      • Finland

      Tervehdys,

      Tätä topicia lukeneena ja samoilla oireilla ja tulpat vaihtamalla ja puolien siirrolla eri tulpille tarkistamalla ettei niissä olisi vikaa. Sytytyskatkosta herjaa 4 sylinterille tällä hetkellä kun vaihdettu on 4 5 6 sylinterin suuttimet uusiin index 11 mallisiin. Olis sellainen kysymys että voiko mahdollisesti vuotavat 1 2 3 sylinterin suuttimet silti antaa sytytyskatkos koodia esimerkiksi 4 sylinterille? Ja 1 2 3 sylintereillä tällä hetkellä index 4 suuttimet, taitavat olla melko vanhat.
      Kyseinen auto 210tkm ajettu e61 523 n53 koneella. Tällähetkelä tyhjäkäynti kohtalaisen normaalia kylmänäkin ja paranee lämmetessä, ja kunnolla kaasua antaessa nypyttää ja antaa useimmiten sytytyskatkoksen 4 sylinteriin.

      Meinaa uskoa loppua

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        Originally posted by -HENE- View Post
        Olis sellainen kysymys että voiko mahdollisesti vuotavat 1 2 3 sylinterin suuttimet silti antaa sytytyskatkos koodia esimerkiksi 4 sylinterille? Ja 1 2 3 sylintereillä tällä hetkellä index 4 suuttimet, taitavat olla melko vanhat.

        Kyseinen auto 210tkm ajettu e61 523 n53 koneella.

        Meinaa uskoa loppua
        Vaihtaisin alkuun ne loputkin vanhat suuttimet uusimpiin. Onhan ne aiemmin vaihdetut suuttimet koodattu autoon? Tulppina oikeanlaiset NGK:t tai BMW orggikset (eli NGK:t) ja puolina orggista vastaavat Boschit?
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • -HENE-
          Newbiemmer
          • Apr 2011
          • 13
          • Finland

          Originally posted by JaniLap View Post
          Vaihtaisin alkuun ne loputkin vanhat suuttimet uusimpiin. Onhan ne aiemmin vaihdetut suuttimet koodattu autoon? Tulppina oikeanlaiset NGK:t tai BMW orggikset (eli NGK:t) ja puolina orggista vastaavat Boschit?


          Suuttimien arvot muutin autocomilla. Tulpat hain käyttöautolta ngk, samat mitä täälä oli suositeltu. Ihan ekana kun vika tuli ja antoi 4 sylinteri katkoksen niin hain käyttöautolta puolan, alkuperäistä myivät ja delphin puola oli, loput 5 puolaa on boschin ja jos oikeen puolista luin niin aika uusia ne muut ovat. Kokeilin viimeksi laittaa sen vian herjanneesta 4 sylinteriltä puolan 1 sylinteriin mutta silti katkos tuli 4 sylinterille. Eli puolat 1kpl delphi ja 5 bosch. Täs nyt yrittänyt arpoa ja karsia muita vikoja pois ennenkun tilaa ne loput 3 suutinta. Mun järkeen vaan ei oikeen käy miksi vika silti herjaa 4 sylinterille jos syy olisi 1 2 3 sylinterin suuttimet. Rahaa jo pirusti menny eikä kovin montaa turhaa osaa uusia

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2717
            • Tampere

            Originally posted by -HENE- View Post
            Täs nyt yrittänyt arpoa ja karsia muita vikoja pois ennenkun tilaa ne loput 3 suutinta. Mun järkeen vaan ei oikeen käy miksi vika silti herjaa 4 sylinterille jos syy olisi 1 2 3 sylinterin suuttimet. Rahaa jo pirusti menny eikä kovin montaa turhaa osaa uusia
            Suuttimet on yksi vikaantuva osa tämän moottorin kokonaisuutta. Mielellään ei toki turhaan osia vaihdeta. No entäpä jos kokeilumielessä vaihdat sitten suuttimien paikkaa keskenään, siten että bank1 on vain uudet suuttimet ja bank2 on vanhat - käy ajelulla ja katso tuleeko edelleen samaan sylinteriin misfireä- ja sitten päin vastoin suuttimet bank1 vs. bank2.

            Suuttimia kun uusitaan, niin mielellään kaikki saman bankin suuttimet kerralla ainakin kuutoskoneissa. Nelosissa eri kuvio.


            Mitä tapahtuu?
            Last edited by JaniLap; 29-05-2020, 21:36. Reason: Bankit ja vellit sekaisin
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • -HENE-
              Newbiemmer
              • Apr 2011
              • 13
              • Finland

              Originally posted by JaniLap View Post
              Suuttimet on yksi vikaantuva osa tämän moottorin kokonaisuutta. Mielellään ei toki turhaan osia vaihdeta. No entäpä jos kokeilumielessä vaihdat sitten suuttimien paikkaa keskenään, siten että bank1 on vain uudet suuttimet ja bank2 on vanhat - käy ajelulla ja katso tuleeko edelleen samaan sylinteriin misfireä- ja sitten päin vastoin suuttimet bank1 vs. bank2.

              Suuttimia kun uusitaan, niin mielellään kaikki saman bankin suuttimet kerralla ainakin kuutoskoneissa. Nelosissa eri kuvio.

              Selvennykseksi tarkoitan bank1 sylintereitä 1,3,5 ja bank2 sylinterit 2,4,6.

              Mitä tapahtuu?

              Täytyypä kokeilla. No nyt kävis järkeenkin miksi herjais 4 sylinteriä kun 2 4 6 on bank 2 ja siitä bankista sylinterin 2 suutin vielä vanha index 4. Oon ollu siinä käsityksessä että bank 2 olis 456 mutta eihän se niin ollutkaan, siitä syystä uusinut ne 4 5 ja 6 suuttimet. Ja toi index 4 taitaa olla melko vanha suutin myös.

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                Originally posted by -HENE- View Post
                Oon ollu siinä käsityksessä että bank 2 olis 456 mutta eihän se niin ollutkaan, siitä syystä uusinut ne 4 5 ja 6 suuttimet. Ja toi index 4 taitaa olla melko vanha suutin myös.
                Uusin indeksi suuttimille on 11, joten ne nelosindeksin suuttimet lienevät vielä alkuperäiset ja sinällään hyvin kestäneet jos 200 tkm jo naksuttaneet.
                Last edited by JaniLap; 29-05-2020, 21:37. Reason: Bankit ja vellit sekaisin
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • puhisxgrim
                  Newbiemmer
                  • May 2020
                  • 8
                  • Helsinki, Finland

                  Originally posted by -HENE- View Post
                  Suuttimien arvot muutin autocomilla. Tulpat hain käyttöautolta ngk, samat mitä täälä oli suositeltu. Ihan ekana kun vika tuli ja antoi 4 sylinteri katkoksen niin hain käyttöautolta puolan, alkuperäistä myivät ja delphin puola oli, loput 5 puolaa on boschin ja jos oikeen puolista luin niin aika uusia ne muut ovat. Kokeilin viimeksi laittaa sen vian herjanneesta 4 sylinteriltä puolan 1 sylinteriin mutta silti katkos tuli 4 sylinterille. Eli puolat 1kpl delphi ja 5 bosch. Täs nyt yrittänyt arpoa ja karsia muita vikoja pois ennenkun tilaa ne loput 3 suutinta. Mun järkeen vaan ei oikeen käy miksi vika silti herjaa 4 sylinterille jos syy olisi 1 2 3 sylinterin suuttimet. Rahaa jo pirusti menny eikä kovin montaa turhaa osaa uusia
                  Saitko selvitettyä mikä oli vaivana? Adaptaatiot olis kans hyvä nollata suuttimien vaihdon jälkeen, varsinkin vuotaneiden suuttimien perusteella mukautunueet seosadaptaatiot ja ruiskutusadaptaatiot voi aiheuttaa hetkellisesti ongelmia uusillakin suuttimilla. Oliks se ajotietokone rekisteröinyt mitään muita vikakoodeja kuin misfire pytyllä 4?

                  Ikäviä vikoja, toivottavasti selviää. Itsekin taistelin pitkään N53B30 kanssa..

                  Comment

                  • -HENE-
                    Newbiemmer
                    • Apr 2011
                    • 13
                    • Finland

                    Originally posted by puhisxgrim View Post
                    Saitko selvitettyä mikä oli vaivana? Adaptaatiot olis kans hyvä nollata suuttimien vaihdon jälkeen, varsinkin vuotaneiden suuttimien perusteella mukautunueet seosadaptaatiot ja ruiskutusadaptaatiot voi aiheuttaa hetkellisesti ongelmia uusillakin suuttimilla. Oliks se ajotietokone rekisteröinyt mitään muita vikakoodeja kuin misfire pytyllä 4?

                    Ikäviä vikoja, toivottavasti selviää. Itsekin taistelin pitkään N53B30 kanssa..
                    Lopuksi vaihdoin kaikki suuttimet uusiin ja meno parani huomattavasti. Vika hyppäsin puolien ja tulppien ristiin vaihdon jälkeen 2 sylinterille, sitte vaihdoin 1bankille uudet tulpat ja puolat. Taas parani ajo mutta nyt tekee kovassa kiihdytyksessä välillä tiuhaa nypytystä ja
                    vikakoodin antaa sytytyskatkos syl. 2. Suuttimien arvot oon muuttanut mutta en oo adaptioita nollannut vielä, tänään olis tarkotus se kokeilla jahka sen kohdan autocomista löydän. Mahtaakohan olla jollain seos nimellä sielä suuttimien ohjelmoinnin kans samas valikos?

                    Niin ja 2b08 typpioksidianturi katkonainen lämpöisenä koodia kans herjaa, pakkopolttoa oon koittanut ajaa mutta en varma oo onko lähteny päälle, pitäis sekin nyt koittaa pakottaa sillä autocomilla. Kyselin ohjelmoijilta voiko nox anturi rikkinäisenä vaikuttaa tohon nypytykseen mutta oli sitä mieltä että ei vaikuta kyllä tohon vikaan, meinas kans että nollaa kaikki adaptiot. Mutta luultavasti sekin vaihto tai pois ohjelmointi on edessä jossain välissä.
                    Last edited by -HENE-; 17-06-2020, 12:05.

                    Comment

                    • puhisxgrim
                      Newbiemmer
                      • May 2020
                      • 8
                      • Helsinki, Finland

                      Originally posted by -HENE- View Post
                      Lopuksi vaihdoin kaikki suuttimet uusiin ja meno parani huomattavasti. Vika hyppäsin puolien ja tulppien ristiin vaihdon jälkeen 2 sylinterille, sitte vaihdoin 1bankille uudet tulpat ja puolat. Taas parani ajo mutta nyt tekee kovassa kiihdytyksessä välillä tiuhaa nypytystä ja
                      vikakoodin antaa sytytyskatkos syl. 2. Suuttimien arvot oon muuttanut mutta en oo adaptioita nollannut vielä, tänään olis tarkotus se kokeilla jahka sen kohdan autocomista löydän. Mahtaakohan olla jollain seos nimellä sielä suuttimien ohjelmoinnin kans samas valikos?

                      Niin ja 2b08 typpioksidianturi katkonainen lämpöisenä koodia kans herjaa, pakkopolttoa oon koittanut ajaa mutta en varma oo onko lähteny päälle, pitäis sekin nyt koittaa pakottaa sillä autocomilla. Kyselin ohjelmoijilta voiko nox anturi rikkinäisenä vaikuttaa tohon nypytykseen mutta oli sitä mieltä että ei vaikuta kyllä tohon vikaan, meinas kans että nollaa kaikki adaptiot. Mutta luultavasti sekin vaihto tai pois ohjelmointi on edessä jossain välissä.
                      En osaa ottaa kantaa tuohon autocomiin, itsellä käytössä vain INPA ja ISTA. Jos pyörit HKI/TRE seudulla niin voidaan käyttää autoa piuhan päässä.

                      Olikos se niin että sulla oli yks delphin puola siellä nyt, ja loput boschia? Ettei vaan olis sielä pytyllä nro 2 se delphi? Ymmärtääkseni noi Delphin puolat ei toimi ihan yhtä hyvin kun noi boschit (ainakaan n43/n53 koneissa), ja mielellään olis koko rivi täynnä boschia, ettei sekottais eri valmistajien.

                      Ja tuohon nox koodiin viitaten, suosittelen vahvasti asentamaan NOX emulaattorin (itsellä asennettuna tälläkin hetkellä). Toi Nitric Oxide Sensor heating vikakoodi tuli itelläkin ja sensorin kun otti veke niin ihan karstassa/noessa/skeidassa/tukossa, sen sensorin päivät oli päättynyt ja tilasin NOXEMin. Kun ajotietokone rekisteröi vikakoodin liittyen nox järjestelmään, kone ei käy kuin yhdellä seosmoodilla. Ajotietokone kytkee laihaseokset kokonaan pois päältä, josta voi seurata -> käyntihäiriöitä, vikakoodeja seoksista, sytytyskatkoksia (kierroksillakin ei pelkästään tyhjäkäynnillä) ja tietysti lisääntynyt bensan kulutus.

                      NOXEM : https://bimmerprofs.com/noxem-129/

                      Vaihtaisin ensiksi jokaiseen pyttyyn samat puolat, ja nimenomaan ne boschit. Sitten vikakoodien nollaus, adaptaatioiden nollaus ISTAlla tai INPAlla ja samalla suuttimien virtausarvojen tarkistus. Sitten uudet adaptaatiot sisään sopeutusajolla. Ja vielä kerran vikakoodien nollaus. Luulis paranevan..

                      Adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajo : https://bimmerprofs.com/re-adaptatio...-using-ista-d/

                      Jos ei parane... niin kaiken tän jälkeen vois vielä kokeilla ajaa sitä pakkopolttoa (inpalla näkee onko se edes mahdollista nykyisellä nox järjestelmän kunnolla). Vikana sitten tilaamaan taas uutta kilkettä. Vaihtoehdoista halvin taitaa olla NOXEM (350e), tosin en tiedä toista ohjelmallisesta poistosta ja katin tyhjennyksestä... OE sensori maksaa 150 euroa enemmän kuin emulaattori...

                      Comment

                      • -HENE-
                        Newbiemmer
                        • Apr 2011
                        • 13
                        • Finland

                        Originally posted by puhisxgrim View Post
                        En osaa ottaa kantaa tuohon autocomiin, itsellä käytössä vain INPA ja ISTA. Jos pyörit HKI/TRE seudulla niin voidaan käyttää autoa piuhan päässä.

                        Olikos se niin että sulla oli yks delphin puola siellä nyt, ja loput boschia? Ettei vaan olis sielä pytyllä nro 2 se delphi? Ymmärtääkseni noi Delphin puolat ei toimi ihan yhtä hyvin kun noi boschit (ainakaan n43/n53 koneissa), ja mielellään olis koko rivi täynnä boschia, ettei sekottais eri valmistajien.

                        Ja tuohon nox koodiin viitaten, suosittelen vahvasti asentamaan NOX emulaattorin (itsellä asennettuna tälläkin hetkellä). Toi Nitric Oxide Sensor heating vikakoodi tuli itelläkin ja sensorin kun otti veke niin ihan karstassa/noessa/skeidassa/tukossa, sen sensorin päivät oli päättynyt ja tilasin NOXEMin. Kun ajotietokone rekisteröi vikakoodin liittyen nox järjestelmään, kone ei käy kuin yhdellä seosmoodilla. Ajotietokone kytkee laihaseokset kokonaan pois päältä, josta voi seurata -> käyntihäiriöitä, vikakoodeja seoksista, sytytyskatkoksia (kierroksillakin ei pelkästään tyhjäkäynnillä) ja tietysti lisääntynyt bensan kulutus.

                        NOXEM : https://bimmerprofs.com/noxem-129/

                        Vaihtaisin ensiksi jokaiseen pyttyyn samat puolat, ja nimenomaan ne boschit. Sitten vikakoodien nollaus, adaptaatioiden nollaus ISTAlla tai INPAlla ja samalla suuttimien virtausarvojen tarkistus. Sitten uudet adaptaatiot sisään sopeutusajolla. Ja vielä kerran vikakoodien nollaus. Luulis paranevan..

                        Adaptaatioiden nollaus ja sopeutusajo : https://bimmerprofs.com/re-adaptatio...-using-ista-d/

                        Jos ei parane... niin kaiken tän jälkeen vois vielä kokeilla ajaa sitä pakkopolttoa (inpalla näkee onko se edes mahdollista nykyisellä nox järjestelmän kunnolla). Vikana sitten tilaamaan taas uutta kilkettä. Vaihtoehdoista halvin taitaa olla NOXEM (350e), tosin en tiedä toista ohjelmallisesta poistosta ja katin tyhjennyksestä... OE sensori maksaa 150 euroa enemmän kuin emulaattori...
                        Vaihdoin sen delphin uuteen boschiin, kaikki puolat boschia ja bank 1 minne katkosta herjaa niin sielä kaikki puolat uusia. Tais olla tos autocomis sopeutusarvojen nollaus nimellä, sen suoritin 2 kertaa putkeen ja katkosta antoi sen jälkeen vielä 2 sylinterille. Tällä hetkellä oon ajelees noita adaptio ajoja sisään. Sen verran myöhään ton huomasin että en pystynyt enää nollata adaptioita ton flywheel kohdan jälkeen, en tiedä onko sillä kohdalla suurts merkitystä, mutta täytyy insta ladata ja kokeilla sen kans uusiksi jos ny ei helpota.
                        Last edited by -HENE-; 17-06-2020, 18:52.

                        Comment

                        • puhisxgrim
                          Newbiemmer
                          • May 2020
                          • 8
                          • Helsinki, Finland

                          Originally posted by -HENE- View Post
                          Vaihdoin sen delphin uuteen boschiin, kaikki puolat boschia ja bank 1 minne katkosta herjaa niin sielä kaikki puolat uusia. Tais olla tos autocomis sopeutusarvojen nollaus nimellä, sen suoritin 2 kertaa putkeen ja katkosta antoi sen jälkeen vielä 2 sylinterille. Tällä hetkellä oon ajelees noita adaptio ajoja sisään. Sen verran myöhään ton huomasin että en pystynyt enää nollata adaptioita ton flywheel kohdan jälkeen, en tiedä onko sillä kohdalla suurts merkitystä, mutta täytyy insta ladata ja kokeilla sen kans uusiksi jos ny ei helpota.
                          Toivotaan parasta

                          Tuntuu kyllä ihan henkimaailman hommilta et yhtäkkiä hyppää bankkien välillä tuo misfire eikä suuttimien, puolien tai tulppien vaihto auta.. piruuttaas vielä jos kattois tulpat ja varuiks johdotukset sieltä bank 1 puolelta tai miksei bank 2 myös samalla. Että varmasti on kaikki tulpat kireällä ja ees vähän sinnepäi momentissaan ja puolat istuu täysin pohjassa ja liittimet kunnolla kiinni.

                          Vois olla hyvä se INPA/ISTA hankkia läppärille myös, kuulostaa siltä et tälläsessä tilanteessa vähän spesifimmästä livedatasta ja -diagnostiikasta vois olla hyötyä. Ennen kun lähtee mitään kalliimpaa ainakaan investoimaan... Ihan senkin vuoksi et jos ihan mahottomaksi vian tulkinta menee niin tuo bimmerprofs käy livedataa läpi (pitää itsellä olla softat) ja osaa kyllä neuvoa hyvin mitä kannattaa seuraavaks tehdä.

                          To each BMW enthusiast, we offer Online diagnostics for N43/N53 engines! Regular price: 50.00 EUR; purchase online diagnostics here How does ONLINE diagnostics works? You are making screenshots using INPA and sending them to us We are inspecting all information and send back an initial report to you If necessary, […]


                          Edelleen kyllä suosittelen tota NOXEMia, joudut jossain vaiheessa enivei vaihtamaan sensorin jos haluat palauttaa polttoaineensyötön seosmoodit ja katin polttoajon. Enkä kyllä poissulkisi sitä etteikö NOX järjestelmä vois aiheuttaa noita oireita, tosin oon vähän skeptinen sen suhteen kyllä.

                          Comment

                          • -HENE-
                            Newbiemmer
                            • Apr 2011
                            • 13
                            • Finland

                            Auto tuli nyt kuntoon(reilu500km) ilman nykimistä ja sytyskatkoja. Adaptioiden nollaus ja sopeutusajot päälle oli viimeisin lääke jolla loput vaivat poistu. Täytyy kyllä myöntää etten meinannut uskoa niillä sopeutusajoilla olevan noin suurta merkitystä.

                            Comment

                            • puhisxgrim
                              Newbiemmer
                              • May 2020
                              • 8
                              • Helsinki, Finland

                              Originally posted by -HENE- View Post
                              Auto tuli nyt kuntoon(reilu500km) ilman nykimistä ja sytyskatkoja. Adaptioiden nollaus ja sopeutusajot päälle oli viimeisin lääke jolla loput vaivat poistu. Täytyy kyllä myöntää etten meinannut uskoa niillä sopeutusajoilla olevan noin suurta merkitystä.
                              No helkkari, hyvä et rupes skulaamaan!

                              Comment

                              • tiakri
                                BTCF Member
                                • Jan 2008
                                • 208

                                N53 suutintyökalut

                                Tilasin 1,5 viikkoa sittten huvikseni testiin tuollaisen kiinan suutintyökalusarjan, kun pitäisi venttiilikopan tiivisteet vaihtaa ja siinä varmaan samalla vaihtaa tiivisteet suuttimiin..

                                https://www.aliexpress.com/item/4000...7bce4c4dwUeh8n



                                Näyttäisi ihan ok kamalta, tosin mitään pehmusteita paketissa ei ollut, enkä sitä nyt 60€:llä odottanutkaan.

                                Tärkeintähän tässä varmaan nuo tiivisteen kutistamisholkit kuitenkin.
                                E90lci'09

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎