Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x 325i käyntihäiriöt? N53

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ahat
    Bimmer Rookie
    • May 2018
    • 31
    • Etelä-Suomi

    Jostain syystä mieli pyörii imuvuodon ympärillä. Kokeile suihkia esim. jarrusprayta imupuolen kanaviin auton käynnissä ollessa.

    Jos ei löydy mitään, niin melkeinpä etsisin INPA:n käsiin ja seurailisin lamdba-arvoja jne. Bimmerprofs on hyvä sivusto tsekata mitä ja miten kannattaa seurailla.
    E93 325i -07

    Comment

    • Maili
      BTCF Member
      • Aug 2011
      • 446
      • E-pohjanmaa

      Näissä N53 moottoreissa kannattaa muistaa myös karstoittuva imupuoli. Forten tai crc valve cleanerin kannattaa koettaa käyttää ohjeiden mukaan läpi. Vaikka millä Bensalla ja vaikka kuinka ajaa, kertyy sitä karstaa imuventtiileihin ajan myötö ja sekin vaikuttaa käyntiin...
      E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
      Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17838
        • PKS

        Originally posted by DannyBoy View Post
        nuo 2a2b, 2a2c ovat tosiaan: fuel mixture control ja fuel mixture control 2.
        Eiköhän siellä raja-arvo ylitetty tavoitellussa seossuhteessa, mikä viittaisi kuitenkin siihen että laihaseos ei pelaa oikein (NOx-anturin ohjaama laihaseostila ei vastaa toteutunutta lambdoilla). En uskalla ottaa enempää kantaa tuohon kuitenkaan onko vika NOx-anturissa vai esim suuttimissa tai voihan se olla vaikka imuvuotokin, tai kantavat venttiilit ym.

        Originally posted by Maili View Post
        Näissä N53 moottoreissa kannattaa muistaa myös karstoittuva imupuoli. Forten tai crc valve cleanerin kannattaa koettaa käyttää ohjeiden mukaan läpi. Vaikka millä Bensalla ja vaikka kuinka ajaa, kertyy sitä karstaa imuventtiileihin ajan myötö ja sekin vaikuttaa käyntiin...
        Ei varmasti haittaa ole, mutta tosiaan aineen pitää olla jotain muuta kuin bensiinin sekaan kaadettavaa. N53 on suorasuihkumoottori, joten bensiinin seassa olevat lisäaineet ei pääse toki venttiilivarren puoliseen tilaan..
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Maili
          BTCF Member
          • Aug 2011
          • 446
          • E-pohjanmaa

          Originally posted by Dualfun View Post
          Eiköhän siellä raja-arvo ylitetty tavoitellussa seossuhteessa, mikä viittaisi kuitenkin siihen että laihaseos ei pelaa oikein (NOx-anturin ohjaama laihaseostila ei vastaa toteutunutta lambdoilla). En uskalla ottaa enempää kantaa tuohon kuitenkaan onko vika NOx-anturissa vai esim suuttimissa tai voihan se olla vaikka imuvuotokin, tai kantavat venttiilit ym.



          Ei varmasti haittaa ole, mutta tosiaan aineen pitää olla jotain muuta kuin bensiinin sekaan kaadettavaa. N53 on suorasuihkumoottori, joten bensiinin seassa olevat lisäaineet ei pääse toki venttiilivarren puoliseen tilaan..
          Forte valve cleaner ja crc Gdi valve cleaner suihkutetaan ilmamassa mittarin jälkeen imuputkeen auton käydessä 2000rpm. Ihan toimivia kumpikin. Kannattaa koittaa.
          Last edited by Maili; 23-10-2020, 13:05.
          E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
          Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

          Comment

          • DannyBoy
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 720

            Originally posted by DannyBoy View Post
            No niin, täällä n53 tärisee kylmänä. Kone kun lämpiää, niin käynti tasoittuu. Kylmänä kierrokset tyhjäkäynnillä 400-1000. Kylmä ajossa kierrokset hyppii, kun heittää kytkimen pohjaan. Voi noustaa 1500 hetkeksi, kunnes taas tippuu. Auto antaa vika koodeja 30e9, 2a2b, 2a2c

            Jotain nox hommaan nuo koodit ovat. Voiko viallinen nox tehdä tuon kierroksien heittelyn. Apuja?
            Originally posted by ahat View Post
            Jostain syystä mieli pyörii imuvuodon ympärillä. Kokeile suihkia esim. jarrusprayta imupuolen kanaviin auton käynnissä ollessa.
            Nyt auto käy ja kukkuu. Ei minkäänlaista täristystä kylmänä. Venttilikopan tiiviste uusittiin. Oli vuoto takakulmassa ja imusarjan puolella. Nox koodeja en saanut millään pois. Tähän oli sitten lääkkeenä, noxin pois ohjelmointi.
            Kokovartalokyrpä

            Nyt ajossa:
            BMW X5 E45 M-Sport -20
            BMW X5 Sport package -07
            EX: Pirusti Pemareita

            Comment

            • Nummika
              Bimmer Rookie
              • Sep 2016
              • 65
              • Rauma

              väärä ketju, sori
              Last edited by Nummika; 17-03-2021, 09:48.
              Rauman säätila http://nummika.com

              Comment

              • rantaile
                Newbiemmer
                • Apr 2019
                • 15
                • Hesa

                Missähän on vika kun nyt tänään pari kertaa ja aikaisemminkin pari kertaa tullut keltainen vikavalo ja samalla käynti meni epätasaiseksi. Buuttauksen jälkeen käynti muuttui taas tasaiseksi. Eka kertojen jälkeen kävin motonetissa virhelistan luennessa eikä sieltä mitään löytynyt. Eikä myöskään katsastuksessa sen jälkeen. Kone siis N53b30a ja ajettu noin 160tkm.
                BMW e89 Z4 35is
                Ex. e93 325
                Ex. Gixxereitä

                Comment

                • JanskiAWD
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 192
                  • S:t Karins

                  Originally posted by rantaile View Post
                  Missähän on vika kun nyt tänään pari kertaa ja aikaisemminkin pari kertaa tullut keltainen vikavalo ja samalla käynti meni epätasaiseksi. Buuttauksen jälkeen käynti muuttui taas tasaiseksi. Eka kertojen jälkeen kävin motonetissa virhelistan luennessa eikä sieltä mitään löytynyt. Eikä myöskään katsastuksessa sen jälkeen. Kone siis N53b30a ja ajettu noin 160tkm.
                  Saatko luettua vikakoodit esim inpalla tai istalla?
                  En tiedä kuinka hyvin motonetin testeri saa kaivettua kaikki koodit esille, kuten vaikka sylinterien misfiret.
                  e92 "330"xiA M-sport
                  Mini Cooper R50

                  Comment

                  • rantaile
                    Newbiemmer
                    • Apr 2019
                    • 15
                    • Hesa

                    Originally posted by JanskiAWD View Post
                    Saatko luettua vikakoodit esim inpalla tai istalla?
                    En tiedä kuinka hyvin motonetin testeri saa kaivettua kaikki koodit esille, kuten vaikka sylinterien misfiret.
                    Ei ole mahdollisuutta. Tuntuu, että kun hiljasesta vauhdista alkaa kiihdyttään alkaa röpöttään. Paikassa missä pystyi antaan happea ei mitään ongelmaa, mutta heti sen jälkeen tuli taas ongelmaa. Ei tuolla taida uskaltaa ens viikolla pohjoiseen.
                    BMW e89 Z4 35is
                    Ex. e93 325
                    Ex. Gixxereitä

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10949
                      • Joensuu

                      Originally posted by rantaile View Post
                      Ei ole mahdollisuutta. Tuntuu, että kun hiljasesta vauhdista alkaa kiihdyttään alkaa röpöttään. Paikassa missä pystyi antaan happea ei mitään ongelmaa, mutta heti sen jälkeen tuli taas ongelmaa. Ei tuolla taida uskaltaa ens viikolla pohjoiseen.
                      Käy jonkun foorumilaisen luona luetuttamassa koodit ISTA/INPA:lla. Ilman koodeja on puhdasta arpomista.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        ^meillä samankaltaiset oireet ja keräsi painetta öljytilaan (tarkista koneen käydessä öljykorkista varovasti raottaen) eli huohotinsysteemi finaalissa. Nyt JMW:llä korjattavana uusi venttiilikopan kansi ja työt +800 euroa (arvio).
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Juh4
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 5450
                          • Seinäjoki

                          Samaa vaivaa oli myös aikoinaan täällä N53:n kanssa. Itse kans vaihdatin koko venttiilikopankannen, vaikka ilmeisesti ebaystä saa huohottimen kalvoa ihan erikseenkin.
                          -Official member of BTCF-Sauna team-

                          Comment

                          • rantaile
                            Newbiemmer
                            • Apr 2019
                            • 15
                            • Hesa

                            Vein schmiedmanille tutkittavaksi. Pari viikkoa menee, mutta eipä tuolle muutenkaan ois mitään voinut tehdä.
                            BMW e89 Z4 35is
                            Ex. e93 325
                            Ex. Gixxereitä

                            Comment

                            • rantaile
                              Newbiemmer
                              • Apr 2019
                              • 15
                              • Hesa

                              Originally posted by rantaile View Post
                              Vein schmiedmanille tutkittavaksi. Pari viikkoa menee, mutta eipä tuolle muutenkaan ois mitään voinut tehdä.
                              Tulpissa kuulemma oli vika eli ei mikään suuri yllätys.
                              BMW e89 Z4 35is
                              Ex. e93 325
                              Ex. Gixxereitä

                              Comment

                              • Kuudr
                                Newbiemmer
                                • Oct 2019
                                • 15
                                • Suomi

                                0x0029
                                D2
                                DME: Combustion misfires, cylinder 6

                                0x0030
                                E9
                                DME: Nitrogen-oxide catalytic converter, ageing
                                Käy kylmänä huonosti ja kone tärisee, lämmetessä käyttäytyy normaalisti.
                                Kutospytyn tulppa oli ihan musta, se ja puola vaihdettu, ei vaikutusta. Onkohan suutin mäsä?
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎