Announcement

Collapse
No announcement yet.

F3x Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • |foder|
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 7085
    • Forssa

    Ainakin mulla välittömästi ohjelmoinnin jälkeen ei ollut suurta muutosta havaittavissa, tai erittäin olematonta.
    Useiden satojen kilometrien jälkeen vasta huomasi selvästi eron.
    Vai oliko tämä kaikki korvien välissä? :think
    Kuitenkin nyt jos ajaisi vakiota ja heti perään tätä mun ohjelmoitua, huomaisi eron todella selvästi.

    Sanoisin että vikakoodit lukuun ja jos sieltä kautta ei löydy mitään niin sitten vaan ajoa reilusti. Jos ei vieläkään muutosta niin yhteyttä ohjelmoijaan.
    Nyt:
    E82 135i -11

    Ex: F07 535xD GT -11, E53 X5 3,0D -03, E46 320d -01, E82 135iS -13, E39 520iA -02, E46 320i -02, E60 530D -03, F31 330dA -13, F31 318dA -12, E46 325CiA -02 cabrio, E39 523i -97 Touring, E46 320i -03 Touring, E36 328i -95 Cabrio, E30 316i -89, E34 535i -90, E30 316i 2d -89, E46 320d -99, E30 316i 4d -90, E34 535i -90 "Ac Schnitzer Silhouette S5", E38 740iA -94, E34 M5 -90, E28 520i -87, E28 520i -86

    Comment

    • hattiwatti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2008
      • 255
      • Vantaa

      Originally posted by Heikkiher View Post
      Millä todettu että auto vakio ennen ohjelmoitia (dyno?). Tehtiinkö ohjelmointi OBD kautta (virtual read) vai avattiinko ecu ja luettiin oikeasti vanha ohjelma josta pääteltiin että vakio.


      Sanoisin että kyllä ahdetussa autossa ohjelmoinnin huomaa selkeästi. Autossa voi olla jokin vika joka aiheuttaa sen ettei teho noussutkaan vaikka ohjelmoitu, mutta olisin kyllä ensiksi yhteydessä ohjelmoinnin tekijään.



      Täällä on muuten ihan hyvä kirjoitus tuosta F-sarjan ohjelmoinnista, varsinkin kohta: OBD luku ei ole OBD luku vaan “virtual read”.

      https://www.motorbit.fi/bmw-f-sarja-obd-ohjelmointi/
      Mulla on omassa 318d Motorbitin säädöt ja olen kyllä tyytyväinen sekä palveluun, että lopputulokseen

      Comment

      • Supnalup
        Bimmer Rookie
        • Mar 2015
        • 36
        • Helsinki

        He sanoivat että tarkistavat esim ahtopaineet jne ennen ohjelmointia ja katsovat vastaavatko ne vakiota ja tällä perusteella sanoivat että olisi ollut vakio ennen ohjelmointia. Eli ei ole käynyt dynossa. Tehtiin OBD kautta virtual read, ei avattu ecua. Ainakaan ajotietokoneen mukaan kulutuskaan ei tippunut vaikka olin aika tarkkaan testaillut ennen ohjelmointia, ajoin aina täysin saman 400km matkan ja katsoin keskikulutuksen ja nyt ohjelmoinnin jälkeen kulutus on tippunut 0 - 0,2 l / 100km ja on ollut ihan samat olosuhteet. Missähän olisi pääkaupunkiseudulla edullinen neliveto dyno jos kävisi testaamassa että mitä sieltä oikeasti tulee ulos? Olen ajanut autolla nyt joku 900km ohjelmoinnin jälkeen pääosin matka-ajoa.. Mutta odotin kyllä tosiaan että ero olisi huomattava eikä sitä tarvitsisi miettiä ollenkaan että tapahtuiko jotain vai ei..





        Originally posted by Heikkiher View Post
        Millä todettu että auto vakio ennen ohjelmoitia (dyno?). Tehtiinkö ohjelmointi OBD kautta (virtual read) vai avattiinko ecu ja luettiin oikeasti vanha ohjelma josta pääteltiin että vakio.


        Sanoisin että kyllä ahdetussa autossa ohjelmoinnin huomaa selkeästi. Autossa voi olla jokin vika joka aiheuttaa sen ettei teho noussutkaan vaikka ohjelmoitu, mutta olisin kyllä ensiksi yhteydessä ohjelmoinnin tekijään.



        Täällä on muuten ihan hyvä kirjoitus tuosta F-sarjan ohjelmoinnista, varsinkin kohta: OBD luku ei ole OBD luku vaan “virtual read”.

        https://www.motorbit.fi/bmw-f-sarja-obd-ohjelmointi/

        Comment

        • todii7
          Bimmer Rookie
          • Nov 2014
          • 32
          • Espoo

          Terve,

          Saako bmw 318D valikon suomenkieliseksi, valmistettu 2013 syyskuussa? Jos saa, niin löytyykö koodaajaa pks seudulta, mieluiten Lohjan lähistöltä? Lisäksi täytyisi koodata on/off start pois käytöstä, ettei tarvitsisi joka kerta painaa erikseen

          Comment

          • duckland
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2003
            • 418

            Miten eikö ohjelmointi näy sport mittaristossa? Kai siinä kilovatit kipuaa ylemmäs?

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              Originally posted by todii7 View Post
              Terve,

              Saako bmw 318D valikon suomenkieliseksi, valmistettu 2013 syyskuussa? Jos saa, niin löytyykö koodaajaa pks seudulta, mieluiten Lohjan lähistöltä? Lisäksi täytyisi koodata on/off start pois käytöstä, ettei tarvitsisi joka kerta painaa erikseen
              Saa kyllä, jos autossa on professional navi. Tampereella onnistuu allekirjoittaneen tekemänä, soittamalla saa kiinni.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • poke
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 3103

                Originally posted by duckland View Post
                Miten eikö ohjelmointi näy sport mittaristossa? Kai siinä kilovatit kipuaa ylemmäs?
                Ainakin F31:ssä näin tapahtuu, jos on ohjelmoitu.

                miten lie yleensäkin onko sport displayn näyttämä linjassa todellisien tehojen kanssa?
                Kulkineet/projektit:

                640D F06
                530iA E39
                635 CSi E24
                518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                Comment

                • arben
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2011
                  • 1121
                  • suomi

                  Originally posted by böntti View Post
                  Saa kyllä, jos autossa on professional navi. Tampereella onnistuu allekirjoittaneen tekemänä, soittamalla saa kiinni.
                  Mitenkäs f22,edellinen auto oli syntynyt 7/14 siinä oli idrive näyttö puoliksi suomenkielellä.(”suomiauto”)

                  Nykyinen f22 syntynyt 6/14 se on täysin englanniksi.(”ruotsiauto”)

                  Kummassakaan ei ollut navia,eikä myös kielivalikossa suomea,sekä ”vanhalla” pohjalla molemmat näytöt.

                  Onkohan muuta tehtävissä kuin vaihtaa uudemmasta autosta soitin.

                  Comment

                  • Supnalup
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2015
                    • 36
                    • Helsinki

                    Sport mittaristossa ihan max tehot mitä sain tauluun olivat noin 210 hp ja 365 nm, en testannut noita tarkemmin ennen ohjelmointia. Eli tuon mukaan hv olisi vähän noussut mutta väännöissä ei pääse edes vakioon ja jää varsin kauas siitä luvatusta 440 nm. Mitä tuo sport mittaristo muilla näyttää ? Onko vääntö noussut selkeästi mittaristossa ohjelmoinnin jälkeen ?



                    Originally posted by duckland View Post
                    Miten eikö ohjelmointi näy sport mittaristossa? Kai siinä kilovatit kipuaa ylemmäs?

                    Comment

                    • poke
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 3103

                      Originally posted by Supnalup View Post
                      Sport mittaristossa ihan max tehot mitä sain tauluun olivat noin 210 hp ja 365 nm, en testannut noita tarkemmin ennen ohjelmointia. Eli tuon mukaan hv olisi vähän noussut mutta väännöissä ei pääse edes vakioon ja jää varsin kauas siitä luvatusta 440 nm. Mitä tuo sport mittaristo muilla näyttää ? Onko vääntö noussut selkeästi mittaristossa ohjelmoinnin jälkeen ?
                      mulla menee molemmat mittarit helposti pohjaan. eli 320hp ja mitä se vääntönäyttö on suurimmillaan....
                      siksipä kyselenkin, että miten vastaavat todellisuutta näyttämät...

                      sulla ilmeisesti 320d?
                      Kulkineet/projektit:

                      640D F06
                      530iA E39
                      635 CSi E24
                      518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                      1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                      Comment

                      • salmol
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2013
                        • 244
                        • Helsinki

                        Originally posted by Supnalup View Post
                        Sport mittaristossa ihan max tehot mitä sain tauluun olivat noin 210 hp ja 365 nm, en testannut noita tarkemmin ennen ohjelmointia. Eli tuon mukaan hv olisi vähän noussut mutta väännöissä ei pääse edes vakioon ja jää varsin kauas siitä luvatusta 440 nm. Mitä tuo sport mittaristo muilla näyttää ? Onko vääntö noussut selkeästi mittaristossa ohjelmoinnin jälkeen ?
                        Kerro mikä auto on kyseessä. Minulla neliveto 420dA ja siinä ohjelmoinnin jälkeen sport-mittaristo sanoo että vääntöjä noin 420Nm ja tehoa 240hp. Huomaa että oikein tehdyt ohjelmat eivät rysäytä kaikkea kerralla, kuten huonommat ohjelmat tekevät ja tietysti vielä neliveto on vähän laimeampi kuin takaveto, itse molemmat ohjelmoituna kokeneena. Jos autosi on tuo 20d-koneella, niin vähän vaisut lukemat kyllä on. Vakionakin pitäisi olla 380Nm.
                        Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                        Comment

                        • Supnalup
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2015
                          • 36
                          • Helsinki

                          Joo mulla on neliveto 320dA ja vm2012 F30, eli vakiona 184hp 380 nm ja ohjelmoinnin jälkeen pitäisi olla 241 hp ja 442 nm, eli mittariston arvot jää varsin kauas noista "luvatuista". Ja se tosiaan tuntuu siltä että ei kummemmpaa eroa tullut..



                          Originally posted by salmol View Post
                          Kerro mikä auto on kyseessä. Minulla neliveto 420dA ja siinä ohjelmoinnin jälkeen sport-mittaristo sanoo että vääntöjä noin 420Nm ja tehoa 240hp. Huomaa että oikein tehdyt ohjelmat eivät rysäytä kaikkea kerralla, kuten huonommat ohjelmat tekevät ja tietysti vielä neliveto on vähän laimeampi kuin takaveto, itse molemmat ohjelmoituna kokeneena. Jos autosi on tuo 20d-koneella, niin vähän vaisut lukemat kyllä on. Vakionakin pitäisi olla 380Nm.

                          Comment

                          • salmol
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2013
                            • 244
                            • Helsinki

                            Originally posted by Supnalup View Post
                            Joo mulla on neliveto 320dA ja vm2012 F30, eli vakiona 184hp 380 nm ja ohjelmoinnin jälkeen pitäisi olla 241 hp ja 442 nm, eli mittariston arvot jää varsin kauas noista "luvatuista". Ja se tosiaan tuntuu siltä että ei kummemmpaa eroa tullut..
                            No soita vaikka https://www.motorbit.fi/ ja heillä on penkki. Käy mittauttamassa ja laittamassa uusi ohjelma. Maksaa vissiin alle 600€ ohjelma+penkki niin ei tarvitse arvuutella. Jos nuo ovat oikeat tehot, niin vaikuttaa melko vakiolta.
                            Ex: BMW F36 420dA xDrive, BMW F30 320dA, BMW R 850 R, Volvo C30 2.0dA, Volvo S80 2.9 i6, Opel Vectra 1.6 S, Peugeot 309 1.6

                            Comment

                            • H-enkka
                              BTCF Member
                              • Jun 2007
                              • 150
                              • Helsinki

                              Onko jollain kokemuksia F36 ei x-drive madaltamisesta jousilla missä on ruksittu tehtaalta S2VFA Adaptive M suspension-alusta?

                              Onnistuuko vaihtamaan vain jouset ja vaatiiko koodauksen/kalibroinnin sen jälkeen?
                              F36 ///M-sport Grancoupe


                              Ex
                              E38 740i
                              E61 530d M-Sport LCI
                              E46 M3

                              Comment

                              • hakala-
                                BTCF Member
                                • Sep 2011
                                • 455
                                • Tampere

                                Mulla on 318d lisäätehoa.fi ohjelmalla. Pitäisi olla 210/420. Auton tehonäyttö näyttää 160kw ja 320nm max lukemiksi. Teho nousee johonkin 135kw kohdalle ja väännöt menee tappiin kaasu pohjassa eli jää teho vähän tuosta 210hpsta mutta jotenkin uskoisin että ei tuo auton oma tehonäyttö niin tarkka ole. Perstuntumalla kuitenkin voimaa tuli tosi hyvin lisää ohjelmoinnin jälkeen.
                                F15 M50D
                                E36 328 turbo
                                E34 535 turbo

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎