Announcement

Collapse
No announcement yet.

F30 330e

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 2000
    • Tampere/kainuu

    Mikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • toukopouko
      Bimmer Rookie
      • Jan 2006
      • 162
      • Oulu

      Originally posted by zakspeed View Post
      Mikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
      Mikä siitä riskistä tekee suuremman?
      - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

      Comment

      • jämerä
        Bimmer Rookie
        • Jun 2014
        • 58
        • Uusimaa

        Originally posted by Nautilus View Post
        Ok, oliko niin että tuossa Celticin nykyisessä versiossa oli jotenkin rajoitettu vääntöä siitä mitä se alunperin oli? Pitäisikö näiden softausten kanssa kanssa tehdä jotain varotoimenpiteitä, esim. muistelen lukeneeni että korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja lyhyempää öljyjenvaihtoväliä suositellaan? Oletko seuraillut miten tuo vaikutti kulutukseen?
        Kuulemma pari lisähevosta uudesta softasta kutiteltu:think
        Aina olen tankannut 98 jokaiseen bensavehkeeseen mitä kotoa on löytynyt,niin puutarhatraktoriin,mönkijään että lumilinkoon?
        Ja toki tota kesäkissa Z4:sta myös hellitään 98:lla

        Kulutus on mielestäni pysynyt samana.
        Kännykkä äppi ilmoittaa yli vuoden keskikulutukseksi 2.9L/100km Auton ajotietokone näyttää että n.3500km keskikulutus on ollut 3.2L/100km!!

        Ja viime tankkaus trippimittarilla ja litroja laskemalla 3.05 l/100km. Kyllä nää hippiautot pienellä menee
        Last edited by jämerä; 04-11-2019, 18:33.
        G11 740e Pure Excellence -16
        E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
        Ex: F30 330e M-Sport -16
        Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
        Ex: E60 530d LCI -08
        Ja pitkä lista muita😎

        Comment

        • 314da
          Bimmer Fanatic
          • May 2015
          • 293
          • J

          Originally posted by zakspeed View Post
          Mikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
          Minä olen kyllä samaa mieltä. En kyllä uskaltaisi tuota hybridi voimalinjaa lähteä virittämään, on siinä niin paljon muuttujia enemmän kuin tavallisessa voimalinjassa. 330e:llä joskus ajelleena en kyllä kokenut siinä vakionakaan voiman puutetta. Mutta jokainenhan tekee omat päätöksensä omien laitteidensa kohdalla.

          Comment

          • nevalainen93
            Newbiemmer
            • Apr 2016
            • 5
            • Kangasala

            Nyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
            Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
            Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0
            Vai täytyykö ite vaan huolehtia asiasta moottorin "pakko" käytöllä?
            Last edited by nevalainen93; 05-11-2019, 08:28.

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6768
              • PK-seutu

              Originally posted by nevalainen93 View Post
              Nyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
              Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
              Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0
              Tämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
              S65, S85, H1, N63TU, IB1

              Comment

              • 314da
                Bimmer Fanatic
                • May 2015
                • 293
                • J

                Originally posted by pyroz View Post
                Tämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
                Tuohon vielä softa mikä puhaltaa 1,5 bar ahtopaineilla!!!

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3452
                  • Janakkala

                  Originally posted by 314da View Post
                  En kyllä uskaltaisi tuota hybridi voimalinjaa lähteä virittämään, on siinä niin paljon muuttujia enemmän kuin tavallisessa voimalinjassa.
                  Voin hiukan kumota tuota sinun myyttiä. Hybridi auton moottorista voidaan ihan samalla ns perinteisellä tavalla optimoida lisää voimaa oli se sitten bensiini tai diesel käyttöinen. Se, että vaihdelaatikon yhteyteen on tehty sähkömoottori ei tuota asiaa kumoa tai estä millään tavoin eikä tee asiasta yhtään monimutkaisempaa. Vaihteiston sähkömoottori auttaa polttomoottoria ihan samalla tavalla oliko se polttomoottori vakio vai viritetty. Eli se sähkömoottori on vaan siinä rinnalla avittamassa kulkua. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan.
                  Se onko tuossa optimoinnissa järkeä vai ei, tai kestääkö mikäkin moottori sitä kuinka hyvin ei sinänsä liity tähän asiaan. Se on toinen tarina.
                  (Käyttäähän BMW mm B48 moottoriakin eri korimallien hybridissä eri tehoisena.)
                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • Spetke
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 3452
                    • Janakkala

                    Originally posted by pyroz View Post
                    Tämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
                    Kyllä se polttomoottori herää samalla tavalla henkiin starttinappia painettaessa kun perinteisessäkin autossa kun pitää kylmästä lähteä ajamaan. Sähkö rupeaa sitten myöhemmin avittamaan kun järjestelmä lämpenee.
                    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6768
                      • PK-seutu

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Kyllä se polttomoottori herää samalla tavalla henkiin starttinappia painettaessa kun perinteisessäkin autossa kun pitää kylmästä lähteä ajamaan. Sähkö rupeaa sitten myöhemmin avittamaan kun järjestelmä lämpenee.
                      Entä kun se sammuu ja kaupunkiajossa riittää pelkkä sähkö jos haluaa sitä hyödyntää? Starttaako polttomoottori taas kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu tietyn pisteen alle vaikka ajaisi pelkällä sähköllä?
                      S65, S85, H1, N63TU, IB1

                      Comment

                      • zakspeed
                        BTCF Member
                        • Nov 2003
                        • 2000
                        • Tampere/kainuu

                        Originally posted by toukopouko View Post
                        Mikä siitä riskistä tekee suuremman?
                        Lähinnä mietin vaihteiston komponentteja, jotka poikkeaa tavallisen polttomoottorin jatkeena olevan automaattivaihteiston osalta.

                        Kun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?

                        Aikahan sen näyttänee niiden autojen kohdalla joista voimaa otettu pihalle.
                        -M5- '00
                        -i3 94 rex '19
                        -Ascona B 4.0 '80
                        Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                        -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                        -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                        Comment

                        • Nautilus
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2012
                          • 40
                          • Riihimäki

                          Nyt kun olen joitain toimintoja ja yleistä seurantaa integroinut kotiautomaatiojärjestelmään, tuli sitä kautta vastaan hyvinkin mielenkiintoinen parametri. ConnectedDrive API (esim. https://github.com/bimmerconnected/bimmer_connected) tarjoaa kaikenlaisia tietoja autosta, joita ei appin tai portaalin kautta näe ja akkuun liittyen sieltä löytyy kapasiteetin (7,7kWh) lisäksi mm. socMax arvo, joka ilmeisesti tarkoittaa akun maksimilatausta.

                          Omassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä. Sen tiesin, ettei akun koko kapasiteetti ole käytettävissä ( = akkua ei voi ajaa nollille, aina on reserviä) ja eri lähteissä on pyörinyt arvioita että käytettävä kapasiteetti olisi luokkaa 6kWh. Toivottavasti tuo selittää osan, mutta onko akusta silti kadonnut ~1kWh (~15%) kapasiteettia käytön myötä? Vai peräti ~2,5kWh. Vaatisiko se kenties vain jonkinlaista balansointia, että puuttuvaa reserviä saisi lisää käyttöön?

                          Löytyykö jostain muuten BMW:n akkutakuun tarkempia ehtoja, kuinka hyvin akun pitäisi säilyttää kapasiteettinsa? Ja jos joku muu on tsekkaillut tätä arvoa, niin kiinnostaa toki mitä se muilla näytää....:think
                          Last edited by Nautilus; 05-11-2019, 23:05.

                          Comment

                          • toukopouko
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2006
                            • 162
                            • Oulu

                            Originally posted by Nautilus View Post
                            Omassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä.
                            Kun tuo F30 330e tuli markkinoille, oli foorumeilla tästä netto vs brutto akkukapasiteetista puhetta. Muistelen silloin jossain mainitun että tuo netto olisi sen 5kWh, ja loppuosaa ei käytetä normaalitilanteissa... että siellä olisi sitten aina varausta avittaa polttista kiihdytyksissä yms, ja akun kulumisen hidastamiseksikin varattua osuutta.

                            Pitänee tutkailla mitä tuo api antaa ulos omasta...
                            - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                            Comment

                            • toukopouko
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2006
                              • 162
                              • Oulu

                              Originally posted by zakspeed View Post
                              Kun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?
                              Tuon laatikon ilmoitettu väännönkesto oli muistaakseni 700 tai 750Nm. Autossa itsessään ilmoitetaan olevan yhteensä 420Nm väännöt vakiona. Tuon mukaan potentiaalia olisi?
                              - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                              Comment

                              • toukopouko
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2006
                                • 162
                                • Oulu

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Entä kun se sammuu ja kaupunkiajossa riittää pelkkä sähkö jos haluaa sitä hyödyntää? Starttaako polttomoottori taas kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu tietyn pisteen alle vaikka ajaisi pelkällä sähköllä?
                                Tuo ei ihan täsmälleenottaen ole noin. Jos auton akku on tarpeeksi kylmä (esim. 12h -15 asteessa pihalla oltuaan), auto käynnistää polttiksen heti kun auton pistää käyntiin. Polttis käy alkuun tovin ja sen jälkeen sitten liikennetilanteen mukaan. Akun ollessa kylmä ei sieltä voi ottaa tehoa ulos kuin rajallisesti, ja polttis on valmiudessa auttamaan kun tarpeellista. Valoissa ja hitaasti ajaessa polttis voi sammua. Autossa on 5kW sähkölämmitin joka tekee kabiiniin lämpöä.

                                Tuosta vähän lämpimämmissä keleissä auto ei käynnistä polttista heti startista, mutta akun ollessa edelleen kylmä, ei "max edrive" -sähköajotila ole käytettävissä. Autolla voi kuitenkin ajaa pelkällä sähköllä kun pitää todella kevyttä kaasujalkaa. Vähänkään enempi kaasua painaessa polttis herää mukaan kaveriksi.

                                Kysymykseen vastaten: polttis ei herää lämmittämään kabiinia liikennevaloissa, jos akussa on virtaa. Auto lämpiää sähköllä.
                                - Vielä ehtis troijaan | Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎