Mikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
F30 330e
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Mikä siitä riskistä tekee suuremman?Originally posted by zakspeed View PostMikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.- Vielä ehtis troijaan
| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205) 
Comment
-
Kuulemma pari lisähevosta uudesta softasta kutiteltu:thinkOriginally posted by Nautilus View PostOk, oliko niin että tuossa Celticin nykyisessä versiossa oli jotenkin rajoitettu vääntöä siitä mitä se alunperin oli? Pitäisikö näiden softausten kanssa kanssa tehdä jotain varotoimenpiteitä, esim. muistelen lukeneeni että korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja lyhyempää öljyjenvaihtoväliä suositellaan? Oletko seuraillut miten tuo vaikutti kulutukseen?
Aina olen tankannut 98 jokaiseen bensavehkeeseen mitä kotoa on löytynyt,niin puutarhatraktoriin,mönkijään että lumilinkoon?
Ja toki tota kesäkissa Z4:sta myös hellitään 98:lla
Kulutus on mielestäni pysynyt samana.
Kännykkä äppi ilmoittaa yli vuoden keskikulutukseksi 2.9L/100km Auton ajotietokone näyttää että n.3500km keskikulutus on ollut 3.2L/100km!!
Ja viime tankkaus trippimittarilla ja litroja laskemalla 3.05 l/100km. Kyllä nää hippiautot pienellä menee
Last edited by jämerä; 04-11-2019, 19:33.G11 740e Pure Excellence -16
E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
Ex: F30 330e M-Sport -16
Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
Ex: E60 530d LCI -08
Ja pitkä lista muita😎
Comment
-
Minä olen kyllä samaa mieltä. En kyllä uskaltaisi tuota hybridi voimalinjaa lähteä virittämään, on siinä niin paljon muuttujia enemmän kuin tavallisessa voimalinjassa. 330e:llä joskus ajelleena en kyllä kokenut siinä vakionakaan voiman puutetta. Mutta jokainenhan tekee omat päätöksensä omien laitteidensa kohdalla.Originally posted by zakspeed View PostMikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
Comment
-
Nyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0
Vai täytyykö ite vaan huolehtia asiasta moottorin "pakko" käytöllä?Last edited by nevalainen93; 05-11-2019, 09:28.
Comment
-
Tämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.Originally posted by nevalainen93 View PostNyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Tuohon vielä softa mikä puhaltaa 1,5 bar ahtopaineilla!!!Originally posted by pyroz View PostTämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
Comment
-
Voin hiukan kumota tuota sinun myyttiä. Hybridi auton moottorista voidaan ihan samalla ns perinteisellä tavalla optimoida lisää voimaa oli se sitten bensiini tai diesel käyttöinen. Se, että vaihdelaatikon yhteyteen on tehty sähkömoottori ei tuota asiaa kumoa tai estä millään tavoin eikä tee asiasta yhtään monimutkaisempaa. Vaihteiston sähkömoottori auttaa polttomoottoria ihan samalla tavalla oliko se polttomoottori vakio vai viritetty. Eli se sähkömoottori on vaan siinä rinnalla avittamassa kulkua. Toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitan.Originally posted by 314da View PostEn kyllä uskaltaisi tuota hybridi voimalinjaa lähteä virittämään, on siinä niin paljon muuttujia enemmän kuin tavallisessa voimalinjassa.
Se onko tuossa optimoinnissa järkeä vai ei, tai kestääkö mikäkin moottori sitä kuinka hyvin ei sinänsä liity tähän asiaan. Se on toinen tarina.
(Käyttäähän BMW mm B48 moottoriakin eri korimallien hybridissä eri tehoisena.)
Comment
-
Kyllä se polttomoottori herää samalla tavalla henkiin starttinappia painettaessa kun perinteisessäkin autossa kun pitää kylmästä lähteä ajamaan. Sähkö rupeaa sitten myöhemmin avittamaan kun järjestelmä lämpenee.Originally posted by pyroz View PostTämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
Comment
-
Entä kun se sammuu ja kaupunkiajossa riittää pelkkä sähkö jos haluaa sitä hyödyntää? Starttaako polttomoottori taas kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu tietyn pisteen alle vaikka ajaisi pelkällä sähköllä?Originally posted by Spetke View PostKyllä se polttomoottori herää samalla tavalla henkiin starttinappia painettaessa kun perinteisessäkin autossa kun pitää kylmästä lähteä ajamaan. Sähkö rupeaa sitten myöhemmin avittamaan kun järjestelmä lämpenee.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
Lähinnä mietin vaihteiston komponentteja, jotka poikkeaa tavallisen polttomoottorin jatkeena olevan automaattivaihteiston osalta.Originally posted by toukopouko View PostMikä siitä riskistä tekee suuremman?
Kun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?
Aikahan sen näyttänee niiden autojen kohdalla joista voimaa otettu pihalle.
Comment
-
Nyt kun olen joitain toimintoja ja yleistä seurantaa integroinut kotiautomaatiojärjestelmään, tuli sitä kautta vastaan hyvinkin mielenkiintoinen parametri. ConnectedDrive API (esim. https://github.com/bimmerconnected/bimmer_connected) tarjoaa kaikenlaisia tietoja autosta, joita ei appin tai portaalin kautta näe ja akkuun liittyen sieltä löytyy kapasiteetin (7,7kWh) lisäksi mm. socMax arvo, joka ilmeisesti tarkoittaa akun maksimilatausta.
Omassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä. Sen tiesin, ettei akun koko kapasiteetti ole käytettävissä ( = akkua ei voi ajaa nollille, aina on reserviä) ja eri lähteissä on pyörinyt arvioita että käytettävä kapasiteetti olisi luokkaa 6kWh. Toivottavasti tuo selittää osan, mutta onko akusta silti kadonnut ~1kWh (~15%) kapasiteettia käytön myötä? Vai peräti ~2,5kWh. Vaatisiko se kenties vain jonkinlaista balansointia, että puuttuvaa reserviä saisi lisää käyttöön?
Löytyykö jostain muuten BMW:n akkutakuun tarkempia ehtoja, kuinka hyvin akun pitäisi säilyttää kapasiteettinsa? Ja jos joku muu on tsekkaillut tätä arvoa, niin kiinnostaa toki mitä se muilla näytää....:thinkLast edited by Nautilus; 06-11-2019, 00:05.
Comment
-
Kun tuo F30 330e tuli markkinoille, oli foorumeilla tästä netto vs brutto akkukapasiteetista puhetta. Muistelen silloin jossain mainitun että tuo netto olisi sen 5kWh, ja loppuosaa ei käytetä normaalitilanteissa... että siellä olisi sitten aina varausta avittaa polttista kiihdytyksissä yms, ja akun kulumisen hidastamiseksikin varattua osuutta.Originally posted by Nautilus View PostOmassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä.
Pitänee tutkailla mitä tuo api antaa ulos omasta...- Vielä ehtis troijaan
| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205) 
Comment
-
Tuon laatikon ilmoitettu väännönkesto oli muistaakseni 700 tai 750Nm. Autossa itsessään ilmoitetaan olevan yhteensä 420Nm väännöt vakiona. Tuon mukaan potentiaalia olisi?Originally posted by zakspeed View PostKun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?- Vielä ehtis troijaan
| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205) 
Comment
-
Tuo ei ihan täsmälleenottaen ole noin. Jos auton akku on tarpeeksi kylmä (esim. 12h -15 asteessa pihalla oltuaan), auto käynnistää polttiksen heti kun auton pistää käyntiin. Polttis käy alkuun tovin ja sen jälkeen sitten liikennetilanteen mukaan. Akun ollessa kylmä ei sieltä voi ottaa tehoa ulos kuin rajallisesti, ja polttis on valmiudessa auttamaan kun tarpeellista. Valoissa ja hitaasti ajaessa polttis voi sammua. Autossa on 5kW sähkölämmitin joka tekee kabiiniin lämpöä.Originally posted by pyroz View PostEntä kun se sammuu ja kaupunkiajossa riittää pelkkä sähkö jos haluaa sitä hyödyntää? Starttaako polttomoottori taas kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu tietyn pisteen alle vaikka ajaisi pelkällä sähköllä?
Tuosta vähän lämpimämmissä keleissä auto ei käynnistä polttista heti startista, mutta akun ollessa edelleen kylmä, ei "max edrive" -sähköajotila ole käytettävissä. Autolla voi kuitenkin ajaa pelkällä sähköllä kun pitää todella kevyttä kaasujalkaa. Vähänkään enempi kaasua painaessa polttis herää mukaan kaveriksi.
Kysymykseen vastaten: polttis ei herää lämmittämään kabiinia liikennevaloissa, jos akussa on virtaa. Auto lämpiää sähköllä.- Vielä ehtis troijaan
| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205) 
Comment
Comment