Mikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
F30 330e
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by zakspeed View PostMikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by Nautilus View PostOk, oliko niin että tuossa Celticin nykyisessä versiossa oli jotenkin rajoitettu vääntöä siitä mitä se alunperin oli? Pitäisikö näiden softausten kanssa kanssa tehdä jotain varotoimenpiteitä, esim. muistelen lukeneeni että korkeaoktaanisempaa polttoainetta ja lyhyempää öljyjenvaihtoväliä suositellaan? Oletko seuraillut miten tuo vaikutti kulutukseen?
Aina olen tankannut 98 jokaiseen bensavehkeeseen mitä kotoa on löytynyt,niin puutarhatraktoriin,mönkijään että lumilinkoon?
Ja toki tota kesäkissa Z4:sta myös hellitään 98:lla
Kulutus on mielestäni pysynyt samana.
Kännykkä äppi ilmoittaa yli vuoden keskikulutukseksi 2.9L/100km Auton ajotietokone näyttää että n.3500km keskikulutus on ollut 3.2L/100km!!
Ja viime tankkaus trippimittarilla ja litroja laskemalla 3.05 l/100km. Kyllä nää hippiautot pienellä meneeLast edited by jämerä; 04-11-2019, 18:33.G11 740e Pure Excellence -16
E85 Z4 Roadster 2.5i -03 kesäauto
Ex: F30 330e M-Sport -16
Ex: F11 530d xDrive M-Sport -12
Ex: E60 530d LCI -08
Ja pitkä lista muita😎
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostMikä tämä buumi näiden laitteiden ohjelmoinnissa oikein on? Tietoisesti otetaan suuri (suurempi) riski laitteen hajoamisen suhteen, kuin perus polttomoottori auton kanssa.
Comment
-
-
Nyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0
Vai täytyykö ite vaan huolehtia asiasta moottorin "pakko" käytöllä?Last edited by nevalainen93; 05-11-2019, 08:28.
Comment
-
-
Originally posted by nevalainen93 View PostNyt tulee tyhmä kysymys mutta pakko kysyä.
Lämmittääkö 330e sähköllä ajettaessa pakkasilla moottoria?
Tuntuu inasen hurjalta ajatus että kovemmin kiihdyttäessä täräyttää kylmän lohkon käyntiin esim. Rampeissa :0S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
Comment
-
-
Originally posted by 314da View PostEn kyllä uskaltaisi tuota hybridi voimalinjaa lähteä virittämään, on siinä niin paljon muuttujia enemmän kuin tavallisessa voimalinjassa.
Se onko tuossa optimoinnissa järkeä vai ei, tai kestääkö mikäkin moottori sitä kuinka hyvin ei sinänsä liity tähän asiaan. Se on toinen tarina.
(Käyttäähän BMW mm B48 moottoriakin eri korimallien hybridissä eri tehoisena.)
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostTämä itseäkin askarruttaa näissä. Raakana käyntiin kiihdytyksessä ja seuraavissa valoissa taas sammuksiin. Ja taas kun vihreä syttyy niin raakana käyntiin. Todella mahtavaa homma kun on -25 pakkasta... Vai onko olemassa joku lämpötilaraja jonka jälkeen polttomoottori on aina mukana? Menee hybridin tarkoitus kyllä siinäkin vähän ohi jos noin on.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostKyllä se polttomoottori herää samalla tavalla henkiin starttinappia painettaessa kun perinteisessäkin autossa kun pitää kylmästä lähteä ajamaan. Sähkö rupeaa sitten myöhemmin avittamaan kun järjestelmä lämpenee.S65, S85, H1, N63TU, IB1
Comment
-
-
Originally posted by toukopouko View PostMikä siitä riskistä tekee suuremman?
Kun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?
Aikahan sen näyttänee niiden autojen kohdalla joista voimaa otettu pihalle.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Nyt kun olen joitain toimintoja ja yleistä seurantaa integroinut kotiautomaatiojärjestelmään, tuli sitä kautta vastaan hyvinkin mielenkiintoinen parametri. ConnectedDrive API (esim. https://github.com/bimmerconnected/bimmer_connected) tarjoaa kaikenlaisia tietoja autosta, joita ei appin tai portaalin kautta näe ja akkuun liittyen sieltä löytyy kapasiteetin (7,7kWh) lisäksi mm. socMax arvo, joka ilmeisesti tarkoittaa akun maksimilatausta.
Omassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä. Sen tiesin, ettei akun koko kapasiteetti ole käytettävissä ( = akkua ei voi ajaa nollille, aina on reserviä) ja eri lähteissä on pyörinyt arvioita että käytettävä kapasiteetti olisi luokkaa 6kWh. Toivottavasti tuo selittää osan, mutta onko akusta silti kadonnut ~1kWh (~15%) kapasiteettia käytön myötä? Vai peräti ~2,5kWh. Vaatisiko se kenties vain jonkinlaista balansointia, että puuttuvaa reserviä saisi lisää käyttöön?
Löytyykö jostain muuten BMW:n akkutakuun tarkempia ehtoja, kuinka hyvin akun pitäisi säilyttää kapasiteettinsa? Ja jos joku muu on tsekkaillut tätä arvoa, niin kiinnostaa toki mitä se muilla näytää....:thinkLast edited by Nautilus; 05-11-2019, 23:05.
Comment
-
-
Originally posted by Nautilus View PostOmassa 76ktm ajetussa vm-16 autossa tuo socMax arvo on 4,98kWh, joka äkkiseltään tuntuu aika pieneltä.
Pitänee tutkailla mitä tuo api antaa ulos omasta...- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostKun momentinmuunninta ei ole niin kuinkas paljon myrkytystä vaihteiston värinänvaimennin/irroituskytkin kestääkään ylimääräistä momentin läpimenoa?- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
-
Originally posted by pyroz View PostEntä kun se sammuu ja kaupunkiajossa riittää pelkkä sähkö jos haluaa sitä hyödyntää? Starttaako polttomoottori taas kun jäähdytysnesteen lämpötila tippuu tietyn pisteen alle vaikka ajaisi pelkällä sähköllä?
Tuosta vähän lämpimämmissä keleissä auto ei käynnistä polttista heti startista, mutta akun ollessa edelleen kylmä, ei "max edrive" -sähköajotila ole käytettävissä. Autolla voi kuitenkin ajaa pelkällä sähköllä kun pitää todella kevyttä kaasujalkaa. Vähänkään enempi kaasua painaessa polttis herää mukaan kaveriksi.
Kysymykseen vastaten: polttis ei herää lämmittämään kabiinia liikennevaloissa, jos akussa on virtaa. Auto lämpiää sähköllä.- Vielä ehtis troijaan| Nyt: G30 530ex, Ex: F30 330e, Skobodanian ihme (Skoda Rapid -14), E39 520ia -01, 6xranskanpullia (Peugeotit 207, 205, 205, 306, 405, 205)
Comment
-
Comment